پارس ناز پورتال

نکات مصرف مسکن ها در دوران بارداری زنان

نکات مصرف مسکن ها در دوران بارداری زنان

نکات مصرف مسکن ها در دوران بارداری زنان 

مسکن ها به دو نوع شیمیایی و مخدر تقسیم بندی می شوند که نوع مخدر آن ها در دوران بارداری به هیچ عنوان پیشنهاد نمی شود. متخصصین توصیه می کنند زنان حامله باید از مصرف اکثر قرض ها و کپسولهای ضد درد و مسکن‌ پرهیز کنند چون منجر به زخم‌های گوارشی در معده و روده می‌شود و در صورت نیاز باید با تجویز پزشک مورد استفاده قرار گیرد.

 

 به گزارش پارس ناز  خانم‌های باردار حتی‌الامکان نباید دارو مصرف کنند و بهتر است پیش از مصرف هر نوع دارو بااستفاده از روش‌های طبیعی دردشان را تسکین دهند. اما اگر سردردشان بهتر نشد و تحمل درد از توان‌شان خارج بود، می‌توانند استامینوفن ساده بخورند.

 

شایع‌ترین مصرف مسکن در دوران بارداری، استامینوفن است که طبق تحقیقات صورت گرفته، تاکنون عارضه‌ای از آن در انسان، گزارش نشده است. گاهی دردهای شدید، عوارض بیشتری نسبت به مصرف مسکن‌ها در پی خواهد داشت.گرچه استامینوفن بی‌خطرترین دارویی است که زنان باردار می‌توانند باری مدت کوتاه مصرف کنند.

 

اما در این مورد نیز باید ابتدا با پزشکتان مشورت کنید. زیرا خیلی مهم است بدانید که زنان باردار نباید دردهای خود را بطور خودسرانه و با مصرف مسکن ها‌ آرام کنند.مصرف ایندومتاسین و ایبوبروفن (یا بروفن و ژلوفن، ادویل) هم پس از هفته ۳۰ بارداری خطر تنگی مجرای شریانی را دارد وپس از سه ماهه اول خطر بروز الیگو هیدر امنیوس را دارند و در شیر دهی منع مصرف ندارند. پیروکسیکام با نظر پزشک در صورت ضرورت تجویز میشود .

 

ژل ، پماد و کرم دیکلوفناک و بروفن موضعی ،ژل پیروکسیکام و پماد متیل سالیسیلات گرچه عوارض کمتری از داروها ی خوراکی دارند ولی در بارداری منع مصرف دارند مگر پزشک تجویز آنها را ضروری بداند. مصرف خود سرانه سایر مسکن های موضعی مانند رزماری و و ترکیبات حاوی گیاه پنجه شیطان هم در بارداری ممنوع است.

 

عوارض مصرف موضعی منتول مشخص نیست واین دارو هم نباید بدون مشورت با پزشک در بارداری مصرف شود. داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ( بروفن ،دیکلوفناک ،ناپروکسن ،پیروکسیکام ،مفنامیک اسید ،پونستان، سلکوکسیب، سلبرکس، ملوکسیکام، موبیک،ایندومتاسین) بعد از هفته ۳۰ بارداری یاعث افزایش فشار خون ریوی به علت بسته شدن

 

زودرس داکتوس آرتریوزوس در جنین شده و در طی بارداری ،بخصوص در سه ماهه سوم بارداری منع مصرف دارند مگر پزشک تجویز آنها را ضروری بداند.بدلیل عوارض زیاد این داروها در شیردهی ،فقط با دستور پزشک تجویز و مصرف شوند.مصرف استامینوفن کدئین در دوران بارداری کاملا ممنوع است؛ به‌خصوص در سه ماهه اول بارداری که اندام‌ها و ارگان‌های حیاتی جنین در حال شکل‌گیری هستند. استامینوفن کدئین حاوی مخدر است و جنین را در معرض خطر قرار می‌دهد.

 

آسپرین یکی از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی است. در مصرف آسپرین بیش از میزان حداقل روزانه باید ملاحظاتی داشت زیرا از جفت عبور کرده و در مقادیر بالا افزایش خطر دکولمان یا کنده شدن جفت رادارد. در سه ماهه اول بارداری خطر گاستروشزی (اشکال ساختمان شکم نوزاد) دارد.

 

در صورت لزوم تجویز اسپرین با مقادیر کم باعث کاهش عوارض پره اکلامپسی یا مسمومیت حاملگی میشود ودر اختلالات مرتبط با بیماری لوپوس و سندرم آنتی فسفولیپید هم کاربرد دارد.زنان در دوران بارداری دچار تغییرات فیزیولوژیک می‌شوند و بسیاری از بخش‌های داخلی بدن از جمله دستگاه گوارش برای برآورده کردن نیازهای دو موجود زنده،

 

تغییرات ساختاری و عملکردی پیدا می‌کند، در دوران بارداری، حرکات دودی معده و روده کند می‌شود تا مواد غذایی در مدت زمان بیشتر در مخاط روده مانده، و فرصت بیشتری برای جذب آن باشد.بزرگ‌تر شدن رحم و انتقال جای روده‌ها به قسمت‌های بالایی شکم تبعاتی به دنبال دارد.

 

با بیشتر ماندن غذا در روده‌ها و کند شدن حرکات معده، آبگیری بیشتری صورت گرفته و زن باردار دچار یبوست، سنگینی سر دل، احساس دیر هضم شدن غذا و مشکلاتی مانند ریفلاکس معده می‌شود و تهوع و استفراغ نیز به دلیل تغییرات هورمونی بوجود می‌آید.ترشح هورمون‌های زنانگی در دوران بارداری اثراتی از جمله شل کنندگی عضلات دارد در نتیجه عضله انتهای مری شل شده و مادر مستعد ریفلاکس می‌شود.

 

برای جلوگیری از یبوست و مشکلات فشار خون و هموروئید در زنان باردار توصیه می‌شود همراه با مواد غذایی از فیبر کافی، سبزیجات، سالاد و روغن زیتون استفاده شود. همچنین افزایش تعداد دفعات غذا و مصرف حجم کمتری از غذا در هر دفعه نیز در کاهش عوارض موثر است.

 

از دراز کشیدن پس از هر وعده غذایی پرهیز شود چون باعث تشدید ریفلاکس می‌شود.زنان باردار باید در بررسی‌های ادواری، آنزیم‌های کبدی را کنترل و تحت پایش قرار دهند و افراد با بیماری‌های زمینه‌ای کبد باید حتما زیر نظر پزشک باشند.افراد با بیماری‌های گوارشی زمینه‌ای باید پیش از بارداری برای دریافت توصیه‌های لازم با پزشک مشورت کنند.