پارس ناز پورتال

نکات مهم درباره انتخاب اسباب بازی کودکان

نکات مهم درباره انتخاب اسباب بازی کودکان

نکات مهم درمورد گزینه اسباب بازی کودکان 

هنگام خرید اسباب بازی برای کودکان باید به نکاتی درمورد سلامت کودک دقت نمود تا هنگام بازی دچار آسیب نشود و سلامتش به خطر نیفتد. شخصیت و رشد جسمانی کودکان با بازی به ویژه بازی هاي اجتماعی، هوش عقلی، تخیل، فرصت ها و انضباط اجتماعی بهتر شکل میگیرد.

 

دوران کودکی انسان به نسبت سایر موجودات، طولانی ترین دوره زیست بوده و خیلی از صاحب نظران اعتقاد دارند، سیر عظمت انسان، در طولانی بودن دوران کودکی او شکل گرفته هست.محمد رضا بحرانی روانشناس می‌گوید: در روزگار معاصر، به صورت یک عقیده و تلاش بد شاهد تلاش همۀ گیر خانواده ها بـــــرای شـتــاب بخشـیدن بـه دوران کودکــی فرزنـدان هستیم .

 

هوش هِیجانی انسان بیشترین نقش را در پیشرفت انسان نسبت به هوش عقلی داشته و فعالیت بازی و سرگرمی نیز نقش مهمی در تقویت هوش هیجانی ایفا می‌کند .این روان شناس میگوید: از طریق بازی رشد جسمانی کودک بهتر شکل می‌گیرد، طوری که بنیاد هاي اساسی شخصیت کودک بین سنین هفت تا هشت سالگی استوار شده و ساختار خود را به دست می آورد، پس از این تغییر در ساختار شخصیتی کودک به سختی امکانپذیر هست .

 

بحرانی افزود: بازی، رفتاری غریزی و فطری همۀ انسان هاست و با این مولفه ها، اهمیت کار مربی یا مادر در برخورد با بچه ها و اهمیت بازی روشن میشود . وی تاکید میکند: هر چه دوران کودکی کوتاهتر شود، دست یابی انسان به شخصیت ساختاردار دیرتر روشن می‌شود .

 

زبان بازی بچه، زبان سمبلیک هست و کودک از طریق آن به صورت غیر مستقیم خواسته هاي خود را مطرح می‌کند . بحرانی، دقت والدین به بازی فرزندان را بسیار مهم می‌داند و می‌گوید: رفتارهای فرزندانمان به هنگام بازی، مثل خراب کردن اسباب بازی رفتارهایی هست که نباید بی تفاوت از کنار آنها بگذریم و یا اینکه به صورت تخریب گر با آن برخورد کنیم، بلکه هر رفتار کودک نیازمند نگاه دقیق و کارشناسانه مربیان و والدین هست .

 

احتمالاً شما هم مثل تعداد زیادی از والدین می‌خواهید با خرید اسباب بازی به بهانه جشن تولد و یا مناسبت هاي دیگر فرزندتان را ذوق زده کنید. اما در بین انبوه اسباب بازی هایي که در بازار وجود دارد گزینه اسباب بازی مناسب کار عمده آسانی به نظر نمی‌رسد. اسباب بازی برای سرگرم کردن کودکان ساخته میشود، اما گاهی همین اسباب بازی می‌تواند دردسر باشد و به کودک شما آسیب بزند. بچه ها هیچگاه از خراب کاری دست برنمی دارند.

 

تیله ها را می بلعند، بعضی قطعات را در دماغ شان فرو میکند. به دنبال اسباب بازی باشید که برای سلامتی فرزندتان خطری نداشته باشد. به این منظور و برای گزینه یک اسباب بازی مناسب به نکاتی که در این مطلب ذکر میشود دقت فرمایید. به گروه سنی درج شده روی بسته بندی دقت کنید:

 

دقت کنید وقتی یک اسباب بازی برای کودکان بالای 36 ماه مناسب تشخیص داده میشود، بی علت نیست، ممکن هست این اسباب بازی از تکه هاي کوچک یا تیزی ساخته شده باشد که برای کودکان زیر سه سال خطرناک هست. کودکان کم سن و سال ممکن هست تکه هاي اسباب بازی را ببلعند یا با فرو کردن آنها در بینی شان باعث خفگی خود شوند.

 

از این قبل، طبقه بندی اسباب بازی ها براساس سن، متناسب با رشد عاطفی و فیزیولوژیکی کودکان در نظر گرفته می‌شود. بر این زمینه یک کودک 3 ساله الزاماً به اسباب بازی یک کودک 5 ساله علاقه اي نشان نمی‌دهد و بالعکس در خصوص محصولات فرهنگی و رسانه اي نیز باید به سن کودک دقت داشت.

 

بعضی از بازی هاي ویدوئویی حاوی صحنه هاي خشنی میباشند که کودکان کم سن و سال را شوکه میکنند، این مسئله درخصوص فیلم ها و کارتون ها نیز صادق هست. برای سنین پایین، بهتر هست اولویت را به شخصیت هاي عروسکی بدهید که بـرای کودک آشنا باشـنـد، مثـل حیـوانـات جنـگـل قهرمانان کتاب ها و انیمیشن ها نیز میتوانند بـرای کودکان بسـیار جالـب باشـنـد، چـون کودکان با آنها داستان پردازی می‌کنند.

 

روی بسته بندی ها به دنبال برچسب ها و نشانه هاي الزامـی باشید با دقت به دنبال علامت CE باشید.امروزه درج این علامت روی اسـبـاب بـازی هـا الزامـیست. علامت CE باید کاملا خوانا باشد و به راحتی پاک نشود. CE اطمینان دلیل می‌دهد که در تولید اسباب بازی نکات ایمنی در سطح اروپایی رعایت شده هست.

 

علامت استاندارد NF گویای این هست که در تولید اسباب بازی مورد نظر نکات ایمنی رعایت شده و اسباب بازی در لابراتوارهای مستقلی مورد آزمایش قرار گرفته و از استحکام لازم برخوردار هست.امروزه دیگر معیارهای ایمنی مسئله بی اهمیتی نیست و هر چه زمان جلو تر میرود اکثر مورد دقت قرار می‌گیرد.

 

دقت داشته باشید اطلاعات دیگری از قبیل نام و نشانی کارخانه روی بسته بندی قید شده باشد تا در صورت نیاز به اعلام شکایت هاي احتمالی به آن دسترسی داشته باشید.

 

«هشدار» روی بسته بندی اسباب بازی حاوی دستور العمل هاي ایمنی و تذکراتی برای خطرات احتمالی هست به ویژه در اسباب بازی هایي که دارای لوازم جانبی برنده یا نوک تیز میباشند ممکن هست در تولید اسباب بازی از مواد شیمیایی بهره گیری شده باشد، که باید به این موارد نیز دقت کنید.

 

مواد شیمیایی هر چند به میزان کم ممکن هست به کودک آسیب برسانند. چرا که بدن کودکان حساس تر و شکننده تر هست. از خرید اسباب بازی هاي پر سر و صدا خودداری کنید:

 

این نوع اسباب بازی ها نه تنها گوش هاي خودتان را آزار می‌دهد، بلکه ممکن هست به شنوایی کودک تان نیز آسیب بزند.

 

در گزینش اسباب بازی هاي برقی اکثر دقت کنید از خرید اسباب بازی هایي که در بعضی قسمت ها دچار اتصال میشوند خودداری کنید اسباب بازی را به دقت وارسی کنید، تا سیم لختی در آن نباشد. مطمئن شوید اسباب بازی به گونه اي ساخته شده که کودک نمیتواند آن را باز یا قطعاتش را از هم جداکند. در مورد باتری ها،

 

مراقب باشید کهنه نباشند. چون باتری هاي فرسوده حاوی مواد شیمیایی زیان آور میباشند، لازم هست جای باتری اسباب بازی هایي که برای سنین پایین تر ساخته میشود کاملا بسته و محکم باشد تا کودک نتواند به راحتی آن را باز کند.

 

اگر خرس مخملی می‌خرید اولویت را به خرس هایي بدهید که از الیاف طبیعی ساخته شده باشند، چون الیاف طبیعی باعث ایجاد آلرژی نمیشود دنبال برچسب استاندارد باشید. این برچسب به شما اطمینان دلیل می‌دهد که الیاف از نظر مواد سمی بازرسی شده هست. بهتر هست قبل از آن که خرس هاي مخملی را به دست بچه ها بدهید آنها را بشویید، چون کسی نمیداند چگونه و کجا نگه داری میشوند؟

 

همین طور مراقب باشید چشم هاي عروسک به خوبی چسبانده شده باشد. بچه ها عاشق کندن چیزهایی میباشند که لق می‌زند.