پارس ناز پورتال

نکات مهم برای موفقیت در شب امتحان

نکات مهم برای موفقیت در شب امتحان

نکات مهم برای موفقیت در شب امتحان 

درس خواندن در شب امتحان و گرفتن نمره لازم در روز موعود خواسته هر دانش آموز و دانشجویی هست. چطور درس خواندن در این شب ها بسیار مهم هست. در این مقاله مهارت ‌هاي مدیریت زمان و نكته ‌هاي طلایی چگونه مطالعه كردن در شب امتحان را فرا خواهید گرفت.

 

آیا درس ‌هایتان را تلنبار كرده و برای شب امتحان نگه داشته ‌اید؟ آیا نگران نمره درسی ‌تان هستید؟ آیا فكر می‌ كنید فرصت مطالعه ندارید؟نگران نباشید در این مقاله مهارت ‌هاي مدیریت زمان و نكته‌ هاي طلایی چگونه مطالعه كردن در شب امتحان را فرا خواهید گرفت.

 

نکته هایي طلایی برای شب امتحاننخستین گام
اگر جزو دانش ‌آموزانی هستید كه شب گذشته ازامتحان درس می‌ خوانید بهتر هست به ساعات فكر كنید نه به دقایق. فكر كنید چه مطالبی را می ‌توانید در زمان كوتاه یاد بگیرید.

 

گذشته از این كه مطالعه را شروع كنید به موارد زیر دقت كنید :
_ مواد مغذی برای تقویت ذهن مصرف كنید
قطعاً مواد مغذی شامل پفك، چیپس و پاپكورن نمی‌شود. تخم‌مرغ و چند تكه شكلات تلخ در وعده شام بسیار مؤثر هست. شكلات تلخ كارایی مغز را افزایش می ‌دهد.

 

_ اگر احساس خستگی می ‌كنید، دوش آب سرد بگیرید
دوش آب سرد به احساس تازگی و طراوت و بیدار ماندن كمك می‌كند. خوردن یك دسر سبك مثل سیب كارایی را چند برابر افزایش می‌ دهد و استرس امتحان را دور می‌كند. غذا هاي سنگین نخورید، این غذاها باعث احساس خواب ‌آلودگی می ‌شوند. درحالی كه این چیزی هست كه قصد دارید از آن جلوگیري كنید. اگر در طول مطالعه آدامس بجوید، حواستان پرت شده و نمی ‌توانید چیزی را كه مطالعه كردید، به دلیل بیاورید.

 

_ تغذیه سالم گذشته از مطالعه باعث می ‌شود احساس گرسنگی نكرده و برای خوردن تنقلات وسوسه نشوید
مطالعه را با یك نوشیدنی یا آبمیوه خنك شروع و احساس كنید سر جلسه امتحان نشسته ‌اید پس جدی باشید. در این حالت هیچ بهانه ‌اي ندارید كه از جا بلند شوید.

 

-همۀ لوازم مورد نیاز را كه برای آزمون نیاز دارید در كنار دست ‌تان قرار دهید.
جزوات، كتاب ‌هاي درسی، سوالات آزمون‌ هاي قبلی، یادداشت‌ ها و… را روی میز كار بگذارید.

 

ساعت را برای 45 دقیقه تنظیم كنید، در بازه‌ هاي زمانی 45 دقیقه مطالعه كنید و 5 دقیقه بعد از این مدت استراحت كوتاهی كرده و دوباره مطالعه را ادامه دهید. چنانچه بخواهید برای ساعات نامحدود مطالعه كنید، مغز بیش از حد خسته شده و مجبور می ‌شوید برای حفظ تمركز زمان طولانی ‌تری را صرف كنید.

 

بهتر هست اهداف ‌تان را با پاداش‌ هاي كوچك « زنگ تفریح » دنبال كنید در این حالت می توانید تا زمانی كه لازم هست به مطالعه ادامه دهید فقط كافی هست زمان ‌سنج را برای 45 دقیقه تنظیم كنید.

 

_ راهنمای درسی و مواد امتحانی را دنبال كنید؛

به یادداشت ‌ها، جزوات، كتاب ‌ها و آزمون‌ هاي قبلی كه احتمال می ‌دهید درامتحان مورد دقت باشد، مراجعه كنید. معلم‌ ها سوال ‌ها را از درس ‌هایي كه در كلاس ارائه شده، طرح می ‌كنند بنابر این یادداشت ‌ها و جزوات منابع با ارزشی به شمار می ‌روند. یادداشت ‌ها را هرگز برای مطالعه در شب گذشته از آزمون فراموش نكنید.

 

به سوالاتی كه آخر هر فصل وجود دارد دقت كنید و خود را با بررسی این سوالات بیازمایید. اضافه بر آن به دو صفحه اول هر بخش كه خلاصه ‌اي از مطالب فصل مربوطه هست دقت كنید تا اطلاعات اساسی و نخست را درمورد هر فصل یاد بگیرید.

 

_ مسابقه پرسش و پاسخ با یك دوست یا اعضای خانواده سرعت یادگیری را افزایش می ‌دهد
از مادر، برادر، پدر و خواهر یا یك دوست صمیمی بخواهید به تعدادی از سوالات شما خیلی سریع پاسخ دهد. لیستی از مطالبی كه شما را درگیر كرده و نمی ‌توانید آن‌ها را به دلیل بسپارید تهیه كنید و در قالب سوال آن‌ ها را از اطرافیان بپرسید و بخواهید خیلی سریع به سوال‌ تان پاسخ دهند. تكرار پرسش و پاسخ باعث می ‌شود آن‌ ها ملكه ذهن شوند. اضافه بر آن مسابقه پرسش و پاسخ كمك می‌ كند تا نقاط ضعف موجود را جبران كنید.

 

تهیه یك فهرست برای بررسی سریع، همه ي نكات درسی، مطالب حفظی، تاریخ‌هاي مهم و معادلات پیچیده را روی یك ورق كاغذ بنویسید. این فهرست را گذشته از آزمون و صبح روز بعد مطالعه كنید.هیچ چیز بدتر از آن نیست كه شب گذشته از آزمون به اندازه كافی نخوابیده باشید. ممكن هست وسوسه شوید و همه ي شب را بیدار بمانید

 

و خود را برای امتحان آماده كنید اما هنگامی كه زمان امتحان فرامی‌رسد قادر نخواهید بود همۀ اطلاعاتی را كه یاد گرفته‌اید به دلیل بیاورید. مغز در این حالت فقط برای بیدار ماندن تلاش می‌كند. مطالعات نشان می دهد نخوابیدن در شب امتحان عملكرد حافظه را نابود كرده و به شدت پایین می ‌آورد.

 

-نگاهی كوتاه به فهرست مرور؛
سعی كنید صبح روز امتحان حدود 45- 30 دقیقه زودتر از خواب بیدار شوید. نگاهی كوتاه به فهرست مرور و فلش‌كارت بیندازید. زمانی كه منتظر هستید تا جلسه آزمون شروع شود، صفحات مرور را كنار بگذارید.

 

 نكته‌ هاي خوب برای مطالعه و یادگیری مطالب مهم
_ آرام باشید، ممكن هست كمی سخت باشد ولی كافی هست یك نفس عمیق بكشید. سعی كنید افكارتان را متمركز كنید. یك مكان خوب و ‌آرام برای مطالعه پیدا كنید. تختخواب و مبل راحتی گزینه خوبی نیستند. دراز كشیدن روی تختخواب یا مبل راحتی به این معنی هست كه شانس خود را برای موفقیت در آزمون فردا به خطر می ‌اندازید.

 

_ كتاب ‌هاي درسی و یادداشت ‌هایتان را باز كنید و از ابتدا شروع كنید روی جزییات كوچك عمده تمركز نكنید. به مطالب مهم و برجسته كه احتمال می ‌دهید در آزمون فردا از آن ‌ها سوال مطرح شود، تمركز كنید.

 

_ اطلاعات مهم را در كاغذهای كوچك یادداشت بنویسید و با صدای بلند بخوانید. این فرآیند به مغز و قدرت یادگیری كمك می‌ كند.

 

_ فلش‌ كارت درست كنید. تهیه فلش كارت روش خوبی هست تا خود را بیازمایید. فلش كارت كمك می‌كند تا اطلاعات را پردازش كنید. نكات مهم را در فلش كارت ‌ها مرتب نوشته و با صدای بلند بخوانید.

 

_ اطلاعات و نكات را در راه مدرسه در ذهن مرور كنید. هرگز گذشته از شروع آزمون سراغ جزوات و كتاب ‌هاي درسی نروید. این كار اشتباه بزرگی هست و اعتماد به نفس را كاهش می ‌دهد.

 

_ سعی كنید مطالبی را كه می خوانید درك كنید. با این كار هیچ مشكلی برای به دلیل آوردن آن ‌ها سر جلسه امتحان نخواهید داشت. به دلیل داشته باشید فرار از درس ‌هاي تلنبار شده به راحتی ممكن نیست. شاید تلنبار كردن برای یك درس عمده كار نادرستی نباشد اما این موضوع برای همۀ درس ‌ها به ویژه درس ‌هاي با حجم سنگین صدق نمی‌ كند.

 

صبحانه كامل
قطعاً صبحانه كامل معده درد یا دل درد را از شما دور می‌كند. گذشته از آزمون آب كافی بنوشید. دقت كنید اگر نمی ‌توانید بیدار بمانید قهوه بنوشید اما اگر احساس می ‌كنید قهوه شما را خیلی عصبی و مضطرب می‌كند سعی كنید برای این ‌كه بیدار بمانید و خواب‌ آلودگی سراغ ‌تان نیاید، مقداری ورزش كنید.

 

نوشیدنی ‌هاي انرژی ‌زا اضافه بر این‌ كه سلامتی را به خطر می ‌اندازند باعث افزایش استرس و اضطراب می ‌شوند پس هرگز شب گذشته از آزمون از این نوشیدنی‌ ها بهره گیری نكنید.تصور كنید شب گذشته از امتحان هست و می ‌خواهید برای روز بعد خود را آماده كنید. پیشنهادات زیر را دنبال كنید.

 

شب گذشته از امتحان
_ یادداشت‌ برداری كنید
اگر زمان كوتاهی برای مطالعه جهت آزمون روز بعد دارید، یادداشت ‌برداری كنید. گرچه مهارت یادداشت‌ برداری خیلی مهم هست تا بیشترین بهره را شب گذشته از امتحان ببرید. اگر معلم گذشته از امتحان یك جلسه مرور گذاشت حتماً در آن شركت كنید. معلم ‌ها در جلسات مرور نكات ریز و مهم كه برای امتحان ضروری میباشند را یادآوری می ‌كنند.

 

یادداشت‌ هاي سر كلاس را جدی بگیرید به طور منظم سر كلاس حاضر شوید و یادداشت ‌برداری كنید. چنانچه یادداشت ‌برداری نكردید، یادداشت ‌هاي همكلاسی ‌هایتان را كپی ‌برداری كنید.

 

_ نكات سر كلاس و یادداشت‌ ها گنج قابل دسترس میباشند
مفاهیم، تعاریف و معادلات مهم را در كارت ‌هاي سه در پنج سانتی متری بنویسید و آلبوم ‌اي خوب از فلش كارت ‌هاي دستی تهیه كنید. عمل بازنویسی به یادگیری و حفظ مطالب كمك می ‌كند. اگر یادگیری بصری شما خوب هست پس این عمل قطعاً كمك خواهد كرد.

 

_ اگر یادگیری شنوایی خوبی دارید به این معنی كه با شنیدن، مطالب را یاد می ‌گیرید، كلماتی را كه در فلش‌كارت‌ ها نوشته ‌اید بلند بخوانید

 

شاید در ابتدا تصور كنید این بازنویسی در فلش كارت‌ ها به درد نمی خورد اما اگر قصد دارید اطلاعات مهم را یاد بگیرید، بسیار خوب هست. یادگیری معادلات و مسائل كاربردی و عملی از طریق تكرار، عمل مفیدی نیست.

 

_ نكات كلیدی را شناسایی كنید
اولین صفحه از هر فصل اغلب نكات كلیدی كه هدف اصلی درس هست را شامل میشود، این صفحات را حتماً نگاه كنید.

 

_ خود را بیازمایید
اگر معلم‌تان مشابه سوال داده آن را حل كنید. برای سوالات زمان زیادی صرف نكنید اگر پاسخ سوالی را نمی ‌دانید از فلش ‌كارت كمك بگیرید. ممكن هست به بازخوانی مجدد فلش‌كارت ‌ها نیاز داشته باشید. بعضی از استراتژی ‌هاي حفظ را یاد بگیرید. سعی كنید با بهره گیری از گیره، یادداشت‌ ها و فلش‌كارت‌ ها را آویزان كنید. برقرار كردن رابطه تصویری با اطلاعات نتیجه خوبی خواهد داد.

 

_ مطالعه را با مهم ترین اطلاعات درسی شروع كنید
ابتدا مفاهیم كلی را یاد بگیرید و درمورد یادگیری جزییات نگران نباشید زیرا هدف یادگیری ایده ‌هاي اصلی در زمان كوتاه هست.

 

_ حافظه، اطلاعاتی را كه شما در شروع و پایان مطالعه، یاد گرفته‌ اید بهتر از موضوعاتی كه در وسط مطالعه یاد گرفته ‌اید، به دلیل می ‌سپارد.

 

_ با مطالعه هرروز، مفاهیم به مدت طولانی در حافظه بلندمدت باقی می‌ ماند اما اگر وضعیتی پیش آمده و مطالعه را به لحظات پایانی موكول كرده ‌اید مفاهیم در حافظه كوتاه مدت باقی می‌ ماند و زود فراموش می ‌شوند. پس سعی كنید مفاهیم را درك كنید.

 

_ به یك موسیقی آرام بخش مثل موسیقی كلاسیك با صدای كم گوش كنید
موسیقی بعضی از خستگی ‌هاي مطالعه را كم می‌كند. هرگز بعد از زمانی كه معمولاً میخوابید مطالعه نكنید در بعدازظهر یا ساعات نخست عصر مطالعه كنید. اگر فرد سحرخیزی هستید مطالعه اوایل صبح نتیجه خوبی خواهد داشت.

 

_ نگرش مثبت و برنامه ریزی برای مطالعه راهی به سوی موفقیت هست. برنامه‌ ریزی زمان انجام كار را برای فرد برجسته و مهم می ‌كند.

 

_ هنگامی كه تلاش می ‌كنید درس تاریخ را حفظ كنید اسامی و سایر اطلاعات حقیقی را در ذهن بسپارید. اگرچه این عمل مقداری طول می ‌كشد اما روش بازنویسی و تكرار و تلاوت مؤثر هست. در مورد مسائل ریاضی و علم معادلات به مسائلی كه معلم سركلاس تاكید كرده، دقت كنید. در این جا تكنیك یادداشت‌ برداری به كمك خواهد آمد.

 

قسمت دوم : روز امتحان
 به گزارش پارس ناز پس صبحانه روز آزمون را فراموش نكنید. كمی زود بیدار شوید، صبحانه كامل بخورید و حداقل یك ساعت زودتر گذشته از امتحان در جلسه حاضر شوید از این‌كه تنها از كربوهیدرات ‌ها بهره گیری كنید، بپرهیزید. حداقل 10 دقیقه گذشته از آزمون سریع یادداشت ‌ها و فهرست مرور را مرور كنید تا مغزتان به‌ صورت خودكار مفاهیم را تنظیم كند.

 

مطالعات جدید نشان می ‌دهد افرادی كه خیلی پریشان و مضطرب میباشند مطالعه گروهی مثل شكستن طلسم برای این فاجعه عمل می ‌كند. مطالعه با یك گروه از همكلاسی‌ ها كمك می‌كند تا آرامش و تمركز را حفظ كرده و وقت كمتری را تلف كنید.