پارس ناز پورتال

نکات کاربردی و موثر درباره بازاریابی تلفنی

نکات کاربردی و موثر درباره بازاریابی تلفنی

نکات کاربردی و موثر درباره بازاریابی تلفنی 

درمورد بازاریابی تلفنی نکات بسیار مهمی وجود دارد که باید رعایت گردد، چون فقط باید با مکالمه رضایت و دقت مخاطب جلب شود. به سرانجام رساندن یک تماس تلفنی صحیح با مشتری می‌تواند سرآغاز یک معامله سودآور بوده و در عین حال یک تماس ناموفق نیز میتواند پایانی بر فروش محصول به مشتری باشد. دانستن نکات ذیل میتواند بازاریاب را در برقراری رابطه تلفنی مناسب با مخاطب جهت پیشبرد روند فروش یاری رساند.
نکات کاربردی و موثر درباره بازاریابی تلفنی

1. متن صحبت خود را پیش تر آماده کنید.

گذشته از تماس با مشتری باید دقیقا بدانید که قرار هست چه نکاتی را در طول تماس به او منتقل نموده، چه سوالاتی را از او پرسیده و چه محتوایی را به وی منتقل نمایید.

 

2. در زمان مناسب تماس بگیرید.

برخی اوقات از شبانه روز، زمان مناسبی برای تماس تلفنی نبوده و حس بدی را به مخاطب منتقل میکند. فقط در ساعات اداری با مشتری تماس بگیرید مگر آن که استثنایی در کار باشد.

 

3. لباس مناسب پوشیده و در مکان مناسب مستقر شوید.

آراسته بودن بازاریاب در پشت تلفن به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر رفتار و زبان بدن او اثرگذار می باشد. پس به صورت رسمی لباس پوشیده و سپس با مشتری تماس حاصل نمایید.

 

4. زمان پیگیریِ مجدد را با مشتری هماهنگ کنید.

اگر لازم هست به مشتری فرصت دهید تا برای خرید از شما تأمل بیشتری کرده و با افراد دیگری مشورت نماید. حتما زمان مشخصی را جهت پیگیری مجدد از او مشخص کنید.

 

5. نتیجه آخرین تماس خود با مشتری را مکتوب کنید.

نتیجه صحبت خود با مشتری را حتما مکتوب کنید تا به هنگام تماس و پیگیری مجدد، بدانید که ادامه مذاکره را باید از کجا از سر بگیرید. اضافه بر آن که اگر به هر دلیلی قادر نبودید شخصا با مشتری تماس حاصل کنید، سایر بازاریابان شرکت شما بدانند که نتیجه تماس شما چه بوده تا آن را ادامه دهند.
نکات کاربردی و موثر درباره بازاریابی تلفنی

6. از صحبت هاي مشتری یادداشت برداری کنید.

نکات مهم تماس راکه شامل دغدغه هاي مشتری، انتظارات وی و زمان و مکان هاي مهمی که در طول صحبت رد و بدل میشوند، در حین صحبت حتما مکتوب نمایید. مشتری دوست ندارد یک حرف را چندین بار تکرار کند.

 

7. بعد از مشتری تلفن را قطع کنید.

ممکن هست پس از خداحافظی، نکته اي به ذهن مشتری رسیده و بخواهد آن را منتقل کند. پس همۀ وقت} شما آخرین نفری باشید که تلفن را در یک مکالمه قطع میکند. این مهم نشانه ادب شما نیز هست.

 

8. برای انجام یک قرار ملاقات حضوری از مشتری وقت بگیرید.

یک تماس تلفنی برای فروش کافی نیست. حتما با مشتری یک قرار حضوری ترتیب داده تا اکثر و بهتر وی را با محصول یا خدمت خود آشنا کرده و حس اعتماد بیشتری نسبت به خود، در وی ایجاد کنید.

 

در ادامه به ذکر چند مشابه دیگر از دانستنی هاي این موضوع اشاره میکنم:

 

9. نام خانوادگی مخاطب خود را شناسایی کرده و در طول صحبت چند مرتبه آن را تکرار کنید.

 

10. شمرده، آرام، صمیمی اما محترمانه صحبت کنید.

 

11. متکلم وحده نبوده و از مشتری نیز سوال بپرسید.

 

12. به سخنان مخاطب گوش فرا دهید و صحبت وی را قطع نکنید.