پارس ناز پورتال

نکته درباره شستن لباس های زیر

نکته درباره شستن لباس های زیر

نکته درباره شستن لباس های زیر 

لباس های زیر چون با پوست مستقیما در تماس هستد می توانند حاوی میکروب و باکتری باشند. مانند شورت ها که درصد کمی مدفوع نیز در خود دارند. یکی از اصلی‌ترین منابع انتشار میکروب‌ها در ماشین لباسشویی همین لباس‌های زیر هستند.لباس‌های زیر با اندام‌های تحتانی در تماس‌اند و براساس تحقیقات انجام شده، روی هر لباس زیر حدود یک‌‌دهم گرم مدفوع وجود دارد که منبع باکتری‌های مدفوعی هستند

 

و می‌توانند محیط مرطوب ماشین لباسشویی را به انواعی از باکتری‌ها بخصوص باکتری ایکولای، سالمونلا و ویروس هپاتیت A آلوده کنند و در نوبت‌های بعدی شست‌وشو، به سایر البسه انتقال پیدا کنند و افراد را به عفونت‌های مختلف مبتلا سازند.

 

خوب است بدانید این باکتری‌ها با شوینده‌های معمولی نابود نمی‌شوند و تنها مواد سفیدکننده و ضدعفونی‌کننده قوی و آب داغ می‌تواند تا حدودی این میکروب‌ها را از بین ببرد. البته اگر پس از شست‌وشوی لباس‌های زیر، محفظه خالی داخل ماشین لباسشویی را با مواد ضدعفونی‌کننده بشویید شاید بتوانید تا حدودی از شر این میکروب‌ها در امان بمانید.

 

توصیه بر این است که لباس‌های زیر با دست شسته و زیر نور آفتاب در مکانی به دور از گرد و غبار هوا‌ خشک و سپس اتوکشی شوند.همان گونه که لباس‌های زیر می‌توانند محفظه لباسشویی و سایر البسه را آلوده کنند، کثیفی لباس‌های دیگر نیز می‌تواند به لباس‌ زیر سرایت کرده و سبب تحریک پوستی یا حتی عفونت دستگاه تناسلی شود.

 

اگر برای شست‌وشوی لباس‌های زیر مجبور به استفاده از ماشین لباسشویی شدید، حتما آنها را مجزا از البسه دیگر و با آب داغ بشویید و پس از آن که شست‌وشوی لباس‌ها توسط ماشین تمام شد بلافاصله لباس‌ها را از ماشین خارج کرده و پهن کنید.

 

به این نکات توجه کنید

تحقیقات نشان داده است باقی ماندن لباس‌های خیس داخل ماشین باعث تکثیر و رشد کپک‌ها و بسیاری از باکتری‌های آلرژی‌زا در منافذ البسه می‌شود که می‌تواند سبب بروز خارش و ناراحتی‌های پوستی شود. این علائم در افراد مبتلا به آسم و حساسیت شدید‌تر ظهور می‌کند.

 

هیچ‌گاه ماشین لباسشویی را سبد لباس‌های چرک نکنید و پس از هر بار شست‌وشوی لباس‌ها، در ماشین را کاملا باز بگذارید تا هوا و بخار از محفظه آن خارج شود و محیط خشکی درون ماشین به وجود بیاید. خشک کردن لاستیک دور در ماشین به جلوگیری از رشد و تکثیر کپک‌ها کمک می‌کند.

 

به دلیل آن که محیط‌های مرطوب به رشد و تکثیر کپک و قارچ‌ها کمک می‌کند در نتیجه بهتر است ماشین لباسشویی را به جای گذاشتن در حمام در محیط آشپزخانه قرار دهید.متاسفانه اغلب افراد کفش‌های کتانی و کیف‌های پارچه‌ای‌شان را با ماشین لباسشویی می‌شویند.

 

لازم است بدانید میکروب‌های پنهان در این وسایل، بسیار آلوده و تا مدت‌ها داخل ماشین لباسشویی باقی مانده و به مرور باعث افزایش بار میکروبی لباسشویی و نفوذ آن به البسه بخصوص لباس‌های زیر می‌شود.