پارس ناز پورتال

نگاهی به خودرو دنا پلاس EF7 و امکانات آن

نگاهی به خودرو دنا پلاس EF7 و امکانات آن

نگاهی به خودرو دنا پلاس EF7 و امکانات آن 

دنا پلاس EF7 یکی از انواع مدلهای ارائه شده از این ماشین هست که امروز به معرفی کامل آن و امکانات این ماشین خواهیم پرداخت. اوایل دهه 80 شمسی بود که “سمند” بعنوان اولین ماشین ظاهراً ملی روانه خیابان هاي کشور شد.

 

این محصول که در واقع همان پژو 405 با مقداری تغییرات در ساختار کلی محسوب می شد, از لحاظ ظاهری شبیهِ به فولکس واگن پاسات B5 و برخی دیگر از محصولات آلمانی «مانند مرسدس بنز C کلاس W202» طراحی شده بود.

 

در این سال ها نخسه هاي متفاوتی از این اتومبیل روانه بازار شد. تمامی نسخه هاي عرضه شده مانند LX, SE, سورن سریر و… شباهت بسیار زیادی به نمونه اصلی داشتند و این اتومبیل هنوز هم با همان ظاهر قدیمی روی خط تولید ایران ماشین قرار دارد. اما پس از سمند, رانا را بعنوان خودرویی بر پایه پژو 206 صندوقدار

 

و در نهایت “دنا” را داشتیم که این ماشین از نظر ساختار کلی باز هم شباهت بسیاری به همان سمند فقید «و به تبعیت از آن, 405» دارد. ولی دنا با وجود خصوصیت هایي مانند ظاهر نوین تر, کیفیت تولید بالاتر و در نهایت امکانات گسترده تر, توانست تاوان ظاهر قدیمی و نسبتا تکراری سمند را پس بدهد

 

و با جود قیمت بالا, به فروش خوبی برسد. اما از همان ابتدای عرضه, شمار زیادی از کارشناسان از برخی نکات دنا مانند نمای جانبی و نبود برخی امکانات «در خودرویی که کباده امکانات را بر دوش میکشد» مقداری ناراضی بودند؛ به همین دلیل ایران ماشین مجددا دست به کار شد تا نسخه فیس لیفتی بر پایه برترین محصول ملی خود را با اسم “دنا پلاس” خلق کند.

 

طراحی ظاهری متفاوت نسبت به گذشته

براساس اطلاعاتی که از شرکت ایران ماشین منتشر شده, دنا و دنا پلاس از حیث ابعاد کلی بدنه تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند اما در دناپلاس به جزییات طراحی دقت بیشتری شده هست. درواقع زمانی که دنا به خیابانها آمد, شباهت نمای کناری آن به دیگر اعضای خانواده سمند «خصوصا پروفیل درها و کلاف شیشه ها» برای برخی از افراد عمده خوشایند نبود اما این موضوع در دنا پلاس به کلی حل شده هست.

نگاهی به خودرو دنا پلاس EF7 و امکانات آن

در جهان معمولی خط کمر اتومبیل از انتهای خط پُف گلگیر جلو شروع شده و به صورت کاملا افقی «دقیقا مانند خط کمر سمند» با رسیدن به گلگیر عقب تمام می‌شود. اما در این جا خط کمر از بالاتر شروع شده و با یک زاویه ملایم تا میانه هاي گلگیر عقب ادامه مییابد. کلاف پنجره درها نیز به یک فریم سراسری استیل مزین شده اند و به غیر از این, ستون C و لچکی درهای عقب دچار تغییرات شده هست.

 

در دنا و دنا پلاس از رینگ هاي آلومینیومی 15 اینچ بهره گیری می‌شود که گرچه پیش تر دنای ساده با رینگ هاي 5 پره اروندی نیز قابل سفارش بود, اما در حال آماده نمونه 12 پره روی هر دو اتومبیل قرار می‌گیرد. همین طور آینه هاي جانبی جدیدتری روی دنا پلاس نصب شده, به جای آنتن کوتاه جلوی سقف «مشترک در دنا, سمند, پارس و.» از آنتن کوسه اي در قسمت انتهایی سقف بهره گیری و دستگیره هاي نوین «سرشناس به راحت بازشو» روی درهای آن جا خوش کرده ان

نگاهی به خودرو دنا پلاس EF7 و امکانات آن

در بخش جلو, هر چند که کلیات طراحی مانند جلوپنجره, سپر و در موتور تغییرات چندانی نداشته اند اما در دنا پلاس از چراغ هاي جدیدتر و خوشگل تر بهره گیری شده هست. درواقع چراغ هاي جلوی این اتومبیل مجهز به نئونِ روشن در طول روز «DRL» بوده و همین طور برای راهنما ازLED بهره گیری شده هست

 

که در مجموع گرافیک بهتری را برای این ماشین میسر می سازد. در عقب اما تغییرات ماشین عمده گسترده نبوده و تنها به بهره گیری از یک جفت چراغ خطر با گرافیکی بهتر, بسنده شده هست.

 

فضای داخلی نوین تر و مجهزتر

زمانی که دنا معرفی شد, شمار زیادی از افراد دیزاین دکوراسیون داخلی آن را به هیوندای سوناتا YF تشبیه می‌کردند و به همین دلیل داشبورد این ماشین به “داشبورد سوناتایی” سرشناس شد. چیدمان و آرایش داخل کابین دنا پلاس نیز تفاوت چندانی با دنای ساده نداشته و مهمترین وجه تمایز این اتومبیل, وجود سانروف

 

برقی دوحالته در دنا پلاس هست. غربیلک حکم چهارشاخه با لوگو اسب ایران اتومبیل, دربرگیرنده دکمه هاي بازرسی سیستم صوتی «در سمت چپ» و کروز بازرسی «در سمت راست» هست ه گرچه این شرکت از قابلیت تنظیم تلسکوپی و روکش پلاستیک فشرده برای دستور دنا پلاس بهره گرفته هست. پشت آمپر ماشین با 4 نشانگر دایره شکل

 

«2 نشانگر کوچک برای بنزین و دمای آب و 2 نشانگر بزرگ برای سرعت سنج و دورشمار موتور» و نورپردازی سفید و آبی در پشت غربیلک نقش بسته و همین طور یک نمایشگر دیجیتال مربوط به سیستم مالتی پلکس ماشین در وسط کیلومتر شمار و دورشمار قرار دارد که نشانگر خطاها, کارکرد, اطلاعات رایانه سفری, باز و بسته بودن هر یک از درها «به جداسازی» و… هست.

نگاهی به خودرو دنا پلاس EF7 و امکانات آن

کنسول میانی ماشین با شمایلی شبیه به یک مثلث بالعکس دربرگیرنده پنل سیستم صوتی و پکیج مدیریت سیستم تهویه مطبوع ماشین هست. ایران اتومبیل برای دناپلاس از نمایشگری لمسی با رهیاب ماهواره اي و هندزفری بلوتوث بهره گیری کرده که سیستم صوتی این اتومبیل با وجود 4 بلندگو و 2 تیوتر, کیفیت صدای قابل قبولی «یک سر و گردن بالاتر از دیگر محصولات این برند» را به شما ارائه میکند.

 

همین طور در این نمایشگر می‌توانید از دوربین دنده عقب اتومبیل به همراه خطوط هدایتی دنده عقب و گرچه سیگنال هاي سنسور پارک برای موارد ضروری بهره گیری کنید. سیستم تهویه مطبوع نیز با پنل کنترلی دیجیتالی, قابلیت تنظیم دمای کابین به صورت خودکار را دارد اما سرمای کمپرسور در بیشتر محصولات اخیر این شرکت «شامل دنا پلاس, دنا, سمند, پارس و…» آنطور که باید چشمگیر نیست. روی کنسول نیز با 2 جالیوانی, اهرم تعویض دنده, فندک و… مواجه هستیم.

 

جای خالی برخی امکانات

دنا پلاس برای استارت از سوییچ ساده بهره گیری می‌کند و نبود امکانی مانند سوییچ هوشمند و استارتر کیلس, یک ضعف در خودرویی که کباده امکانات را بر دوش می‌کشد, محسوب می‌شود. همین طور صندلی هاي این اتومبیل با روکش مخمل, هر چند که از فرم تازه تری نسبت به دنا بهره میبرند

 

و صندلی هاي جلو از تنظیمات کاملا برقی «8 حالته» برخوردارند, اما جای خالی گرمکن نیز در این آلبوم حس میشود. سانروف ماشین نیز به صورت برقی از پنل کنترلی قرار گرفته در سمت جلویی سقف در دو حالت باز میشود که گرچه اندازه پنجره آن عمده بزرگ نیست.

نگاهی به خودرو دنا پلاس EF7 و امکانات آنخودروی ملی با موتور ملی

همانگونه که در بالاتر گفته شد, دنا پلاس و دنا هم چون سمند از پلتفرمی مشترک با پژو 405 بهره می‌برد که گرچه در دو خودروی جدیدتر, این پلت فرم با مقداری اصلاحات مواجه شده هست. این دو اتومبیل با پیشرانه EF7 یک سوز بنزینی روانه بازار میشوند اما خبرها حاکی از این هست که به زودی

 

دناپلاس با پیشرانه EF7 توربویی که روی سورن ELX قرار میگیرد نیز به فروش خواهدرسید که گرچه بهتر هست ایران اتومبیل پیش از عرضه این نسخه, برخی از دشواری های موتور توربو EF7 «مربوط به داغ شدن در مناطق گرمسیر, هوزینگ توربو و…» را حل کند. موتور ملی نصب شده روی دنا پلاس با وجود حجم دقیق 1.646 سی سی و این که به دلیل اعشار 46 صدم باید به شماره گذشته گردشده و آن را 1.6 لیتری بنامیم,

 

با حجم 1.7 لیتر شناخته میشود و از سیستم زمان بندی متغیر باز و بست سوپاپ ها «CVVT» بهره میبرد. از این جهت موتور 4 سیلندر خطی 16 سوپاپ مذکور بیشینه توانی معادل 115 اسب بخار و حداکثر گشتارو 157 نیوتن متر را به شما ارائه می‌کند که هر کدام از این اعداد به دلیل تفاوت برنامه ریزی ECU, 2 واحد بیشتر از سمند EF7 تک سوز میباشند.

نگاهی به خودرو دنا پلاس EF7 و امکانات آن

نگاهی به خودرو دنا پلاس EF7 و امکانات آن

جعبه دنده 5 سرعته دستی این اتومبیل با وجود کلاچ نرم «رگلاژ اتومات روغنی» هر چند که عملکرد مفید و راحتی دارد اما برای رقابت با برخی محصولات چینی مانند «جک J5, خانواده H300 و H200 برلیانس و…» جای خالی نسخه گیربکس خودکار دنا پلاس در خط تولید ایران ماشین حس میشود.

 

گرچه هر چند که به نظر می‌رسد این جعبه دنده کاملا نمونه نمونه مورد بهره گیری روی سمند EF7 هست, اما در تست شتابی که بین دنا پلاس و سمند EF7 برگزار شد, موتور دنا زودتر از سمند دور میگرفت که این موضوع خبر از کوتاه تر بودن ضرایب دنده هاي دنا پلاس نسبت به سمند هست.

 

همین طور هر چند که براساس اطلاعات وب سایت ایران ماشین, عجله صفر تا 100 سمند EF7 تک سوز 1.5 ثانیه سریع تر از دنا پلاس هست, اما در تست هاي عملی سمند مقداری کندتر از دنا ظاهر میشود.

نگاهی به خودرو دنا پلاس EF7 و امکانات آن

سواری

دنا از نظر عایق بندی ماشین بسیار بهتری از خانواده سمند, پارس و 405 هست که گرچه برای یک اتومبیل با ناسازگاریِ قیمت 10 الی 20 میلیون تومان نسبت به موارد گفته شده, عمده دور از ذهن نیست. همین طور صندلی هاي این ماشین ارگونومی و راحتی خوبی دارند اما مسئله اینجاست که به دلیل داشبورد بزرگ تر و صندلی هاي حجیم تر,

نگاهی به خودرو دنا پلاس EF7 و امکانات آن

مقداری از فضای داخلی دنا و دنا پلاس کاسته شده و به طور کلی خانواده دنا فضای داخلی بسته تری نسبت به سمند دارند. هم‌چنین با دقت به این که دنا پلاس از سانروف بهره می‌برد, فضای سر سرنشینان این ماشین مقداری محدود تر از دنای ساده هست.

 

دنا پلاس از حیث سواری و میزان کوبش هاي تعلیق شباهت بسیار زیادی به دیگر اعضای خانواده پلت فرم پژو 405 دارد اما هندلینگ و استقامت این محصول به خصوص بر سر پیچ هاي تند جاده بهتر از پارس, سمند یا 405 هست و گرچه وجود ترمزهای دیسکی عقب به همراه سیستم هاي ABS و EBD نیز در ایمن تر شدن سواری این اتومبیل تاثیر بسزایی دارد.

نگاهی به خودرو دنا پلاس EF7 و امکانات آن

جمع بندی

در مجموع باید گفت که تولید محصولی مانند دنا پلاس یک رخداد مفید در صنعتِ خودروسازی ما به شمار میرود, تا در میان محصولاتی که سال هاست روی خط تولید خودروسازان داخلی دارند, خریداران بتوانند یک ماشین نسبتا متفاوت و نوین تر از برند ملی خریداری کنند. اما مسئله اینجاست

 

که برچسب قیمت 48 میلیون تومانی این ماشین, آن هم در شرایطی که بهتر بود جهان و دنا پلاس بعنوان جایگزینی برای سمند و با ناسازگاریِ قیمت نه عمده بالا عرضه شوند, مقداری قابل تامل هست. با این حال و در شرایط این روزهای بازار, دنا پلاس یکی از برترین انتخاب هايِ بازار 50 میلیون تومانی به شمار می‌رود.