پارس ناز پورتال

نگاهی به فیلم شب حادثه با حضور پیمان معادی

مجموعه : اخبار سینما
نگاهی به فیلم شب حادثه با حضور پیمان معادی

نگاهی به فیلم شب حادثه با حضور پیمان معادی 

پیمان معادی از معدود بازیگران ایرانی است کـه در سینمای هالیوود نیز بـه ایفای نقش پرداخته است و در زمینه بازیگری پا را فراتر از ایران گذاشته است. 

 

شب حادثه / THE NIGHT OF

* طراح و نویسندگان: استیون زیلیان و ریچارد پرایس، بر اساس سریال عدالت کیفری نوشته پیتر مفات

* کارگردان: استیون زیلیان «هفت اپیزود» و جیمز مارش «یک اپیزود»

* بازیگران: ریز احمد، جان تور تورو، پیمان معادی، جینی برلین، بیل کمپ

* محصول: کشور ایالات امریکا 2016، یک فصل، هشت قسمت

 

* خلاصه داستان: نصیرخان یک شب برای رفتن بـه مهمانی بـه طور پنهانی سوار تاکسی پدرش می شود و در راه دختری را سوار ماشین میکند. او دختر را بـه خانه اش می رساند و بـه دلیل مصرف مواد مخدر از هوش می رود اما وقتی بـه هوش می آید با جسد دختر روبرو میشود کـه بـه شکل دلخراشی کشته شده است.

 

شب حادثه کـه عنوانش را میشود بـه «شبی کـه»، «شب» یا حتی «آن شب» ترجمه کرد، جدیدترین سریال شبکه اچ بی اُ است کـه تابستان امسال را برای طرفداران این شبکه بـه فصلی گرم بدل کرد و در کنار سریال «اتفاق هـای عجیب» محصول نت فلیکس بـه پر بحث ترین و داغ ترین سریال ماه هـای اخیر بدل شد؛

 

سریالی کـه خبر تولیدش چند سال پیش منتشر شده بود و برای ما ایرانی ها خبر بسیار مهمی داشت، چون قرار بود پیمان معادی بعد از موفقیت هـای «جدایی نادر از سیمین» در آن بازی کند.هر چقدر در رسانه هـای خارجی مانور تیترها بر حضور جیمز گاندولفینی در یکی از نقش هـای اصلی سریال بود،

 

در خبر هـای ترجمه ای در ایران تکیه بر نام معادی بود. سریال هم قرار بود در ابتدا «عدالت کیفری» نام بگیرد. آن روزها کـه پیمان معادی بازی در «ملبورن» را شروع کرده بود این خبرها شنیده می شد تا این‌کـه دیگر خبری از سریال نرسید.

 

مدتی بعد هم گاندولفینی درگذشت و آینده سریال در هاله ای از ابهام فرو رفت و معادی هم کـه اهل سر و صدا راه انداختن نبود بـه کار و فعالیتش ادامه داد تا اواخر بهار امسال کـه نام سریال «شب حادثه» وارد فهرست پخش شبکه اچ بی اُ شد و دیدن نام معادی در این سریال جنایی دادگاهی همه ی ي را مطمئن کرد کـه «شب حادثه» همان «عدالت کیفری» است کـه پیش از این خبرش رسیده بود.

نگاهی به فیلم شب حادثه با حضور پیمان معادیاقتباس هوشمندانه

«شب حادثه» آنقدر آمریکایی است کـه باورش سخت است کـه با الهام از یک سریال ایتالیایی ساخته شده است بـه نام «عدالت کیفری». سریال بریتانیایی را پیتر مفات برای بی بی سی طراحی کرده بود و سال 2008 روی آنتن رفت و در پنج شب متوالی اپیزودهای فصل اول پخش شد.

 

قسمت اول ریال ماجرای مردی بـه نام بن کولتر با بازی بن ویشاو بود کـه پس از شبی عجیب متهم بـه جنایتی مش د کـه هیچ خاطره ای از آن نداشت.هر فصل «عدالت کیفری» قصه ای مجزا داشت و مثلا فصل دومش ماجرای زنی بی اعصاب را تعریف می‌کرد کـه جسد چاقو خورده همسرش را در اتاق خواب شان پیدا می کرد و خودش متهم اصلی بود. این سریال در بین منتقدان بسیار موفق بود و جوایز متعددی هم برد؛

 

از جمله جایزه امی بهترین بازیگر مرد برای بن ویشاو و دو جایزه بفتای بهترین سریال درام و بهترین نویسنده برای فصل اول. قصه این سریال آنقدر جهانی بود کـه مسئولان شبکه اچ بی اُ بـه فکر ساخت نسخه آمریکایی اش بیفتند و مسئولیت این کار را هم بـه دو نویسنده ماهر و کهنه کار بسپرند؛ استیون زیلیان و ریچارد پرایس.

 

فیملنامه نویس هـای ادیب

استیون زیلیان، فیلمنامه نویس، کارگردان، تدوینگر و تهیه کننده است و برای «فهرست سیندلر» برنده جایزه اسکار فیملنامه شده و برای «بیداری ها»، «دارودسته هـای نیویورکی» و «ماتی بال» بـه نامزدی جایزه اسکار رسیده. هر چهار فیلمنامه هم اقتباس هایی بوده اند از کتاب هایی معروف، یا مثل «دارودسته هـای نیویورکی» از قصه هـای نه چندان آشنا.

 

کارهای دیگر این فیلمنامه نویس مثل «در جستجوی بابی فیشر»، «خطر حی و حاضر»، «هانیبال» و «دختری با خالکوبی اژدها» هم اقتباسی بوده اند و بدین ترتیب میشود گفت زیلیان نویسنده ای است کـه همیشه یک پایش در ادبیات است.

 

زیلیان در واقع شیفته ادبیات است و نوشتن فیلمنامه اساسا برایش کاری است ادبی. رویکردش در اقتباس هایش هم نشان میدهد عمل نوشتن برایش چقدر مهم است و دیالوگ هـای درخشانی کـه در این فیلم ها نوشته و خط روایی کـه برای ترجمان سینمایی این آثار ادبی خلق کرده، همگی نشان می دهد اول و بیش از هر چیزی یک نویسنده است کـه منحنی درام و دیالوگ برایش از همه ی ي چیز مهمتر است.

 

او در طراحی و نوشتن تمامی اپیزودهای «شب حادثه» فقط ایده اولیه «عدالت کیفری» را گرفته و با همراهی ریچارد پرایس کـه رمان نویس است و گاهی هم فیلمنامه می نویسد، سریالی پیچیده و امروزی درباره یک جنایت در نیویورک طراحی کرده است.
نگاهی به فیلم شب حادثه با حضور پیمان معادیبازیگرهای بـه یادماندنی

همان موقع کـه خبر بازی پیمان معادی در سریال منتشر شد، قرار بود او نقش مرد پاکستانی را بازی کند کـه پسرش متهم بـه قتل یک دختر سفیدپوست شده است. هر چند با این خط داستانی بـه نظر می رسید تکیه داستان بر شخصیت پدر فرد مظنون است اما پخش سریال نشان داد محور اصلی سریال شخصیت متهم و وکیل اوست. بـه همین دلیل لحظات حضور معادی در سریال بسیار کوتاه است.

 

ریز احمد کـه بازیگر نقش اصلی سریال است، متولد 1982 در انگلستان است و در خانواده ای بریتانیایی – پاکستانی بزرگ شده و جدا از بازیگری، خواننده رپ هم هست. ریز احمد از همان شروع کارش در سینما با آدم هـای معروف کار کرد و از معروف ترین کارهای اولش «مسیر گوانتانامو» بـه کارگردانی مایکل وینترباتم بود.

 

بازی در چند فیلم مستقل و بعد هم بازی در فیلم تحسین شده «شبگرد» در کنار جیک جیلتهال، او را بـه بازیگری معروف بدل کرد و حالا قرار است در سری جدید «جنگ هـای ستاره ای» یکی از نقش هـای اصلی را بازی کند.

 

جان تور تورو اما شاید جالب ترین شخصیت شب حادثه باشد؛ وکیلی خرده پا کـه کارش پذیرفتن پرونده خلافکارهایی خرده پاست و حل و فصل پرونده انها از طریق هماهنگی با دادستان و نه از طریق دفاع محکم از انها در دادگاه.

 

تور تورو نیازی بـه معرفی ندارد و در فیلم هـای «کار درست را انجام بده»، گذرگاه میلر»، «بارتون فینک»، «لبوفسکی بزرگ»، «ای برادر کجایی»، «ترس ناشناخته»، «مارگو در عروسی» و «مادرم» بازی کرده و در دنیای سریال هم فعال بوده و برای سریال «راهب» برنده جایزه امی بازیگر مهمان شده است

 

اما جالب است کـه با همه ی ي این نقش ها، موقع تماشای «شب حادثه» فکر می کنید اولین بار است کـه جان تور تورو را می بینید و کاملا می پذیرید کـه او وکیلی خرده پاست با اگزمای شدید در دو پایش و حساسیت بـه گربه و در جدلی درونی بین پول و کمک بـه موکلانش.

 

بازیگران نقش هـای مکمل «شب حادثه» شاید خیلی معروف نباشند اما برای خودشان اسم و رسمی دارند؛ مایکل کی ویلیامز در نقش فردی، زندانی پر نفوذی کـه بـه شدت روی نصیرخان تاثیر میگذارد، برای بازی در سریال «وایر» و بازی در نقش هـای مکمل در فیلم هـای معروفی مثل «جاده»، «فساد ذاتی» و «12 سال بردگی» شهرت دارد.

 

بیل کمپ، بازیگر نقش دنیس باکس، کارآگاهی کـه مسئول پرونده است و بـه زودی بازنشسته میشود، در فیلم هـای «دشمنان مردم» مایکل مان، «یاغی» جان هیلکات، «12 سال بردگی»، «بردمن» و «جیسون بورن» بازی کرده و سابقه طولانی در تئاتر دارد.

 

جینی برلین نقش دادستان اعصاب خردکن سریال یعنی هلن ویس را بازی میکند کـه نگاه همراه با تحقیرش حتما بیننده را آزار میدهد؛ مخصوصا اگر بیننده با شخصیت نصیرخان همراه شده باشد.
نگاهی به فیلم شب حادثه با حضور پیمان معادیدستاورد حساب شده

اولین اپیزود سریال با عنوان «ساحل» 10 ژوئیه 2016 روی آنتن رفت و تنها 774 هزار بیننده داشت؛ اما فردای پخش سریال نقدهای مثبتی کـه نثار این اپیزود 96 دقیقه ای شد، بـه مرور مخاطبانش را زیاد کرد و قسمت هشتم آن «قسمت آخر فصل اول» با 2.16 میلیون بیننده بـه کار خود خاتمه داد.

 

منتقدان این سریال را کـه در فصل جوایز در پاییز امسال بیشتر از آن خواهیم شنید، تازه، دقیق، چند لایه، عمیق، استادانه و هیجان انگیز توصیف کرده اند.احتمالا مسئولان شبکه اچ بی اُ بـه شدت از این اتفاق خوشحال هستند؛ مخصوصا کـه اوضاع این شبکه در رقابت با دیگر شبکه ها چندان روبراه نیست.

 

سریال «وینبل» کـه اسکورسیزی با میک جگرو و ترنس وینتر برای شبکه ساختند پس از یک فصل کارش بـه انتها رسید. مهم ترین سریال این شبکه یعنی بازی «تاج و تخت» تنها دو فصل دیگر ادامه دارد و سریال «بازماندگان» هم کـه قرار بود مخاطبان را جادو کند بـه زودی فصل آخرش روی آنتن میرود و احتمالا هم اتفاق خاصی برایش نمی افتد.

 

بدین ترتیب وضعیت اچ بی اُ در سریال هـای درامش چندان خوشایند نیست و موفقیت «شب حادثه» مایه رضایت و امید مسئولان شبکه است؛ مسئولانی کـه هر چند بسیار خرج سریال جاناتان نولان یعنی «وست ورلد» کردند و تبلیغات گسترده ای برایش تدارک دیدند «برخلاف «شب حادثه»، اما چندان بـه آن امید ندارند و باید دید چـه موقع تصمیم میگیرند برای ساخت فصل دوم «شب حادثه» اعلام آمادگی کنند.
نگاهی به فیلم شب حادثه با حضور پیمان معادیآن چـه باید بدانید

* وقتی جیمز گاندولفینی کـه قرار بود نقش وکیل را در سریال بازی کند بـه طور ناگهانی فوت کرد، ابتدا قرار شد رابرت دنیرو جایش را پر کند؛ اما برنامه کاری شلوغش این اجازه را بـه او نداد و نقش بـه جان تور تورو رسید.

 

* در قسمتی از سریال وقتی جان تور تورو شخصیت ناپدری آندریا را تهدید می کند، از رفیق گردن کلفت خود در نیوجرسی اسم می‌برد کـه اسمش تونی سوپراتو است. جیمز گاندولفینی در سریال سوپراتوز نقش اصلی را بازی می کرد!

 

* پیمان معادی و پورتا جاگاناتان کـه در سریال نقش پدر و مادر ریز احمد را بازی می کنند در دنیای واقعی فقط ده سال از او بزرگترند.

 

* جان تور تورو کـه در زندگی واقعی با دنزل واشنگتن خیلی دوست است، در قسمتی از سریلا بـه پسرش می‌گوید انشایی درباره دنزل واشنگتن بنویسد. تور تورو و واشنگتن در فیلم Mo’ Better Blues ساخته اسپایک لی همبازی بوده اند.

 

* نیکلاس، برادر جان تور تورو نقشی فرعی در سریال دارد. او یکی از پلیس هـای شیفت شب در قسمت اول سریال است.
نگاهی به فیلم شب حادثه با حضور پیمان معادی* در عنوان بندی ابتدایی سریال نامی از منبع اقتباس یعنی سریال «عدالت کیفری» نمی آید و تنها در تیتراژ پایانی است کـه بـه این منبع اقتباس اشاره می شود.

 

* قسمت اول و قسمت آخر سریال بیش از نود دقیقه زمان دارند.

 

* موسیقی متن غریب سریال کار جف روسو است کـه موسیقی سریال فارگو را هم ساخته است.

 

* طراحی عنوان بندی سریال کـه در ایجاد لحن و فضای آن نقش مهمی دارد، کار منود استودیوز است کـه طراحی عنوان بندی فیلم هـای «مردان سیاه پوش 3» و «اطلس ابری» را بر عهده داشته است.