پارس ناز پورتال

نگاهی به مهیب ترین زلزله های جهان در طول تاریخ

نگاهی به مهیب ترین زلزله های جهان در طول تاریخ

نگاهی به مهیب ترین زلزله های جهان در طول تاریخ 

برخی از زلزله ها در طول تاریخ بوده اند که آثار بسیار ویرانگر و تلفات جانی زیادی از خود به جای گذاشته اند، امروز به معرفی انها میپردازیم. در دو روز جدید خبر زمین لرزه رخ داده در مرز بین ایران و عراق که خسارات زیادی را به خصوص به شهرهای استان کرمانشاه وارد کرده به تیتر اول رسانه هاي خبری داخلی و حتی خارجی تبدیل شده هست. این رخداد وخیم مرگ صدها نفر از هم وطنان عزیز و ویرانی منزل هاي آنان را در پی داشت.

 

شدت این زمین لرزه به گونه ای بود که استان هاي مجاور و حتی بخش هایي را در استان تهران لرزاند و دامنه ي آن تا کشورهای منطقه نیز کشیده شد.اما این زمین لرزه مرگبار نخستین و آخرین زمین لرزه ي شدید رخ داده در ایران و دنیا نیست و زمین لرزه هاي دیگری حتی ویرانگر تر در طول تاریخ به وقوع پیوسته که در ادامه ي این مقاله قصد داریم شما را با ۱۰ مورد از شدید ترین و پرتلفات ترین آنها آشنا کنیم.

 

۱-شانسی، چین، ۲۳ ژانویه ۱۵۵۶- بزرگی حدود ۸ ریشتر- تلفات ۸۳۰٫۰۰۰ نفر کشته

این زمین لرزه در استان شانکسی که قبلاً به آن شانسی گفته می شد و در فاصله ي ۸۰ کیلومتری شمال شرقی ژیان، مرکز استان شانکسی، به وقوع ضمیمه. بر زمینه برآوردها در حدود ۸۳۰٫۰۰۰ نفر در اثر این زمین لرزه جان خود را از دست دادند. دامنه ي ویرانی و عمل این زمین لرزه تا ۴۳۲ کیلومتری کانون زمین لرزه نیز کشیده شد

 

و گزارش هایي از تاثیرات این زمین لرزه بر شهرهای دوردستی مثل لیویانگ در استان هونان که در فاصله ي ۸۰۰ متری محل وقوع زمین لرزه قرار داشت نیز در دست هست. این زمین لرزه ویرانی کامل دیوارهای اطراف شهرها و تمامی منزل ها را در پی داشته و در برخی از مناطق شکاف ایجاد شده در زمین چنان بزرگ بود که از انها آب فوران میکرد.

 

۲- تانگشان، چین، ۲۷ جولای ۱۹۷۶- بزرگی ۷٫۵ ریشتر- تلفات رسمی ۲۵۵٫۰۰۰ کشته

نگاهی به مهیب ترین زلزله های جهان در طول تاریخ

اگر چه آمار رسمی شمار کشته هاي این زمین لرزه را ۲۵۵٫۰۰۰ اعلام کرد اما بر زمینه منابع غیررسمی شمار کشته شدگان تا ۶۵۵٫۰۰۰ نیز برآورد شده هست. دامنه ي ویرانی این زمین لرزه حتی تا شهر پکن نیز رسید. بی تردید این زمین لرزه پرتلفات ترین از نوع خود در ۴ قرن جدید و دومین در تاریخ بوده هست.

 

۳- حلب، سوریه، ۹ آگوست ۱۱۳۸- بززگی مشخص نشده- تلفات ۲۳۰٫۰۰۰ نفر کشته

بر زمینه گزارش هایي که امروزه از این زمین لرزه وجود دارد، با وقوع زمین لرزه دیوارهای شهر حلب که دومین شهر بزرگ و پرجمعیت این کشور به شمار می رفت ویران شده و سنگ هاي بزرگی در خیابان‌ها دیده می شد. قلعه حلب ویران شده و صدها نفر از ساکنان آن زیر آوار مدفون شدند.

 

اگر جه شهر حلب بزرگترین شهری بود که این زمین لرزه آن را تحت تاثیر قرار داد اما بیشترین صدمات و تلفات در جایی دیگر به وقوع ضمیمه. جنگجویان صلیبی اروپایی قلعه اي را در نزدیکی حریم ساخته بودند که در اثر زمین لرزه مذکور با خاک یکسان شد. قلعه اي متعلق به مسلمانان در العتارب نیز ویرانی شده و شهرها و قلعه هاي کوچک تری نیز به طور کامل فرو ریختند.

 

این زمین لرزه چنان مهیب بود که لرزش هاي آن در دمشق نیز که در فاصله ي ۳۵۰ کیلومتری قرار داشت حس شد. زمین لرزه ي حلب تنها یکی از چندین زمین لرزه ي بزرگی بود که بین سال هاي ۱۱۳۸ تا ۱۱۳۹ رخ داده و بخش هاي زیادی در شمال سوریه و غرب ترکیه را با خاک یکسان کرد.

 

۴- سوماترا، اندونزی، ۲۶ دسامبر ۲۰۰۴- بزرگی ۹٫۱ ریشتر_ تلفات ۲۲۷٫۸۹۸ کشته

نگاهی به مهیب ترین زلزله های جهان در طول تاریخ

این سومین زمین لرزه سهمگین در دنیا از نخست قرن بیستم بود و بعد از زمین لرزه ي سال ۱۹۶۴ در آلاسکا بزرگترین در نوع خود به شمار می‌آید. در کل ۲۲۷٫۸۹۸ نفر در این زمین لرزه کشته و یا مفقود شدند و بیش از ۱٫۷ میلیون نفر در ۱۴ کشور آسیای جنوبی و شرق آفریقا به علت این زمین لرزه و سونامی متعاقب آن منزل هایشان را از دست داده و آواره شدند.

 

۵- هاییتی، ۱۲ ژوئن ۲۰۱۰_ بزرگی ۷ ریشتر_ تلفات ۲۲۲٫۵۷۰ کشته

نگاهی به مهیب ترین زلزله های جهان در طول تاریخ

بر زمینه گزارش هاي رسمی در این زمین لرزه ۳۰۰٫۰۰۰ نفر زخمی، بیش از ۱٫۳ میلیون نفر آواره، ۹۷٫۲۹۷ منزل ویران و ۱۸۸۸٫۳۸۳ منزل در جنوب هاییتی نیز آسیب دیدند. پس از وقوع زمین لرزه سونامی هاي مرگباری نیز شهرهای ساحلی را در نوردید که تلفاتی در پی داشت.

 

۶- دامغان، ایران، ۲۲ دسامبر ۸۵۶_ بزرگی نامشخص_ حدود ۲۰۰٫۰۰۰ کشته

این زمین لرزه در شمال شرقی ایران رخ داده و مرکز آن شهر دامغان بوده هست که در آن زمان پایتخت به شمار می آمد. بخش زیادی از شهر و شهرهای اطراف تا شعاع ۳۵۰ کیلومتری در اثر این زمین لرزه از بین رفت و بیش از ۲۰۰٫۰۰۰ نفر نیز کشته شدند.

 

۷- هایووان، نینگژیا، چین، ۱۶ دسامبر ۱۹۲۰_ بزرگی ۷٫۸ ریشتر_ تلفات ۲۰۰٫۰۰۰ نفر کشته

نگاهی به مهیب ترین زلزله های جهان در طول تاریخ

این زمین لرزه مهیب منطقه ي هایووان را به ویرانه تبدیل کرد و تنها ۷۳٫۰۰۰ نفر در شهر هایووان کشته شدند. رانش زمین ایجاد شده در نتیجه زمین لرزه روستای سوجیائه در شهر ژیجی را زیر خاک مدفون تولید. بیش از ۳۰٫۰۰۰ نفر در استان گویوان کشته شدند. تقریبا تمامی منزل ها در شهرهای لانگدی و هوینینگ با خاک یکسان شد. برخی رودخانه ها در اثر زمین لرزه تغییر مسیر داده و برخی دیگر مسدود شدند.

 

۸- اردبیل، ایران، ۲۳ مارس ۸۹۳_ بزرگی نامشخص، تلفات ۱۵۰٫۰۰۰ کشته

هنوز خاطرات تلخ زمین لرزه دامغان فراموش نشده بود که ۳۷ سال بعد یک زمین لرزه بزرگ دیگر در ایران به وقوع ضمیمه. این زمین لرزه بیش از ۱۵۰٫۰۰۰ کشته داشته و بخش هاي زیادی از شهرهای شمال غربی کشور را نابود کرد. این منطقه یکبار دیگر در سال ۱۹۹۷ با یک زمین لرزه شدید روبرو شد.

 

۹- کانتو، ژاپن،اول سپتامبر ۱۹۲۳_ بزرگی ۷٫۹ ریشتر، تلفات ۱۴۲٫۸۰۰ کشته

نگاهی به مهیب ترین زلزله های جهان در طول تاریخ

این زمین لرزه خسارات و ویرانی هاي بسیاری را در مناطق توکیو و یوکوهاما در پی داشت که مم به علت زمین لرزه و هم آتش سوزی هاي مهیب بعد از آن بود. این آتش سوزی ها حدود ۳۸۱٫۰۰۰ منزل از ۶۹۴٫۰۰۰ منزل ي مصدوم در جریان زمین لرزه را به خاکستر تبدیل کرد. ویرانی ها در یوکوهاما نیز به همین اندازه مهیب بود به گونه ای که در برقی از مناطق زمین از یک و نیم تا پنج متر بالا آمده و برای همه ي وقت همانجا ماند.

 

۱۰- عشق آباد، ترکمنستان، ۵ اکتبر ۱۹۴۸_ بزرگی ۷٫۳ ریشتر، تلفات ۱۱۰٫۰۰۰ کشته

نگاهی به مهیب ترین زلزله های جهان در طول تاریخ

این زمین لرزه خسارات شدیدی را به شهر عشق آباد و روستاهای اطراف وارد کرد و تمامی ساختمان هاي آجری و گلی به طور کامل ویرانی شدند.ساختمان هاي بتونی به شدت مصدوم و قطارها از ریل خارج شدند. این زمین لرزه خساراتی را نیز به شهر درگز در مرزهای شمالی این کشور با ایران وارد کرد.

 

مقامات رسمی در آن زمان شمار کشته ها را ۱۰٫۰۰۰ نفر اعلام کردند اما در ۹ دسامبر سال ۱۹۸۸ اسنادی منتشر شد که نشان می داد شمار حقیقی کشته ها بیش از ۱۱۰٫۰۰۰ نفر بوده هست.