پارس ناز پورتال

نگاهی به پدیده سقط جنین در ایران

نگاهی به پدیده سقط جنین در ایران

نگاهی به پدیده سقط جنین در ایران 

سقط جنین در کشور ایران طی سال های اخیر به شدت افزایش پیدا کرده است،افزایش آمار اعتیاد و رابطه های غیراخلاقی دلیل اصلی این معضل اجتماعی هستند. «افزایش سقط جنین در کشور» خبری که در سال های اخیر بارها مطرح شده و آمارهای رسمی کشور نیز آن را تایید کرده است؛ موضوعی که از جمله معضل‌های بهداشتی و پزشکی و تهدید جدی برای سلامت خانواده و جامعه محسوب می‌شود.

 

 «آمارهای منتشر شده از سوی پزشکی قانونی نشان می‌دهد تعداد مراجعه‌کنندگان به این مرکز برای دریافت مجوز سقط جنین در طول ۱۰ سال گذشته رشد صعودی داشته است. بر اساس این آمارها تعداد مراجعان از ۲ هزار و ۹۲۹ مورد در سال ۸۵ به ۹ هزار و ۹۵۵ مورد در سال ۹۴ رسیده است. اعدادی که نشان می‌دهد در طول ده سال گذشته تعداد متقاضیان قانونی سقط جنین به بیش از ۳ برابر رسیده است. این روند رو به رشد در حالی است

 

که می‌دانیم این عدد تنها از آمارهای قانونی سقط جنین در کشور حکایت می کند و این عمل به دلیل محدودیت های قانونی به صورت غیر رسمی و پنهانی نیز انجام می شود. به دلیل پنهانی بودن برخی سقط ها آمار دقیق و به روزی از آن وجود ندارد اما با جست‌وجو در خبرها می‌توان به صورت نسبی به آن دست یافت.

 

چندی پیش علی‌اکبر سیاری، معاون بهداشتی وزیر بهداشت در همایش روز جهانی جمعیت با اشاره به آمار سقط جنین کشور گفت: سالانه ۲۲۰ هزار سقط جنین در کشور انجام می‌شود که ۱۲۰ هزار مورد از آن غیر قانونی است.

 

چرا سقط جنین؟

در کشور ما اجازه قانونی سقط جنین تنها به دلایل درمانی صادر می‌شود. بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۸۴، سقط درمانی در شرایطی که با تشخیص قطعی سه پزشک متخصص و همچنین تائید پزشکی قانونی همراه باشد، امکان‌پذیر است. شرایط ضروری‌ای که قانون برای صدور مجوز سقط درمانی اعلام کرده

 

به دو گروه تقسیم می‌شود؛ شرایط مربوط به ناهنجاری‌های جنینی و شرایط مربوط به بیماری جدی مادر که در مورد مشکلات و ناهنجاری های جنینی، تشخیص قطعی ناهنجاری با آزمایش ژنتیک معتبر یا سونوگرافی معتبر، ناهنجاری یا ناهنجاری‌ها موجب حرج مادر شود، رضایت آگاهانه و کتبی مادر، سن بارداری کمتر از ۱۹هفته بر اساس سونوگرافی سریال معتبراست.

 

هر چند در سقط جنین قانون تنها دلیل پزشکی را می پذیرد اما دلایل دیگری نیز منجر به سقط جنین می شود. دلایلی که به افزایش آمار پنهانی این سقط کمک می کند.

 

مشکل همیشگی پول

با این که سقط جنین در کشور ما عملی مذموم است اما آمارهای رسمی و غیر رسمی از افزایش این مسئله در کشور حکایت دارد. دلایل بسیاری برای این موضوع از سوی مسئولان و کارشناسان اعلام شده است که در راس آن مشکلات اقتصادی قرار دارد.

 

بر اساس آمارهای جهانی مشکلات اقتصادی و معضلات شهرنشینی از جمله عوامل اجتماعی در کشورهای توسعه نیافته در ارتکاب به سقط جنین است. مسئله‌ای که در کشور ما نیز صادق است. بر اساس آماری که مشاور دفتر سلامت خانواده وزارت بهداشت دو سال پیش اعلام کرد ۱۵۰ تا ۳۵۰ هزار سقط جنین در طول سال در کشور اتفاق می‌افتد

 

که از این میان ۱۲۰ هزار مورد اعلام کرده‌اند فرزند نمی‌خواسته‌اند، ۱۰۰ هزار مورد بیمار بوده‌اند و۵ درصد به دلیل تداخل با تحصیل دست به این کار زده‌اند. بر اساس گفته محمد اسلامی ۲۰ تا ۳۶ درصد سقط ها به دلایل اقتصادی رخ می‌دهد هر چند بر اساس این آمار مشکل اقتصادی نسبت به موضوعات دیگر در رده های پایین‌تری قرار دارد اما به هر حال مشکل مالی در تصمیم گیری زوج ها برای از بین بردن جنین تاثیرگذار است.

 

زوال ارزش های اخلاقی

بارداری ناخواسته و نامشروع نیز از جمله دلایل افزایش این آمار در کشور است. این عامل به دلیل رویکردهای اجتماعی و قانونی به این موضوع، مخفیانه‌ترین عامل سقط عمدی به شمار می‌رود و به دلیل همین پنهانی بودن چندان در آمار رسمی گنجانده نمی شود. مخفیانه بودن این موضوع در کنار بالا بردن آمار سقط جنین موجب معضلات دیگری نیز می شود که از جمله آن می توان رواج مراکز سقط زیرزمینی و نیز در خطر قرار گرفتن سلامت مادر عنوان کرد.

 

همیشه پای اعتیاد در میان است

اعتیاد یکی از مهم ترین دلایل افزایش سقط جنین در کشور است. این معضل اجتماعی هم در بالا بردن آمار طلاق و نیز از بین بردن بنیان های خانوادگی تاثیر دارد. به گفته آمار بیش از ۵۰ درصد طلاق ها به دلیل اعتیاد رخ می دهد.

 

وقتی یکی از زوجین به مواد مخدر آلوده می شود طرف مقابل برای اینکه سریع تر از رنج موجود خلاص شود و طلاق بگیرد به هر کار دست می زند. آن طور که تحقیقات سال های اخیر در زمینه سقط جنین می گوید یکی از دلایل افزایش آمار در این زمینه اعتیاد و از بین رفتن خانواده در نتیجه آن است.

 

تغییر سبک زندگی

 به گزارش پارس ناز گذشته از موضوعات اقتصادی دلایل اجتماعی نیز در افزایش آمار طلاق موثر است. گذر از جامعه سنتی به مدرن و تغییر سبک زندگی از جمله مهم ترین این دلایل است. افزایش روحیه فردگرایی، دوری از داشتن خانواده بزرگ، اهمیت تحصیلات و شغل، تغییر نگرش به فرزند آوری و پذیرش مسئولیت های آن از مهم ترین موضوعات تغییر سبک زندگی در جامعه است.

 

علاقه نداشتن به شوهر، ازدواج اجباری، نگرانی از آینده، نگرانی از تربیت فرزندان، تاخیر در ازدواج، نبود آموزش شیوه های پیشگیرانه در روابط جنسی نیز از جمله دلایل دیگری است که به افزایش این آمار کمک کرده است.»