پارس ناز پورتال

نگاهی به 5 گوشی ماندگار 10 سال گذشته

نگاهی به 5 گوشی ماندگار 10 سال گذشته

نگاهی به 5 گوشی ماندگار 10 سال گذشته 

5 گوشی ماندگار در طول 10 سال گذشته را بـه شما معرفی می‌کنیم که بین مردم بسیار محبوب شدند و بـه نوستالژی هـای محبوب کنونی بدل گشته اند. هرچند امروزه آمار دقیقی از گوشی‌هـای موجود در بازار در دست نیست، با این حال سال 2007 را میتوان سال شکوفایی صنعت گوشی‌هـای همراه و بـه‌کارگیری فناوری‌هـای جدید

 

از جمله نمایشگرهای لمسی، چیپ‌هـای GPS و یا ظهور پلتفرم‌هـای جدید همچون iOS و ویندوز موبایل دانست. بر همین اساس ما در ادامه قصد داریم با نگاهی بـه گذشته، پنج گوشی الهام بخش یک دهه اخیر که باعث شکل گیری گوشی‌هـای امروزی شده‌اند را مرور کنیم. در ابتدا این نکته را بایستی متذکر شویم که ترتیب قرار دادن گوشی‌ها بر اساس حروف الفبا صورت گرفته است.

 

پنج گوشی الهام بخش یک دهه اخیر

آیفون اپل «Apple iPhone»

نگاهی به 5 گوشی ماندگار 10 سال گذشته

در حالی‌که بسیاری از گوشی آیفون بـه عنوان یک محصول لوکس و گران قیمت که هر ساله با بـه‌روزرسانی‌هـای مختصر نسبت بـه نسل قبلی معرفی میشود و برچسب قیمتی بالای آن صرفا بـه دلیل برند بودنش است یاد میکنند، با این حال حتی تندترین منقدین این محصول متفق القول هستند که آیفون بدون شک اولین گوشی هوشمند جهان است که نسخه اول آن در سال 2007 توسط استیو جابز معرفی شد.

 

اولین نسخه آیفون از نمایشگری فول تاچ بهره میبرد و فقط دارای یک کلید سخت افزاری هوم بود که با فشردن آن کاربر بـه صفحه اصلی یا خانه منتقل میشد. یکی دیگر از نقاط قوت گوشی آیفون را می‌توانیم پلتفرم یک پارچه و دارای سازگاری کامل با نمایشگرهای لمسی بدانیم که در زمان خود یک نوآوری بود. این دستگاه ویژگی‌هـای فراوانی را همانند اتصال اینترنت 3 جی و اپلیکیشن‌هـای کاربردی داشت.

 

بزرگ‌ترین اتفاق موفقیت آمیز آیفون 3 جی اس که در واقع مدل دوم گوشی آیفون محسوب میشود، این بود که امکان ساخت و توسعه اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها را بـه برنامه نویسان می‌داد. پنج گوشی الهام بخشموفقیت تولید اولین نسل از گوشی آیفون که در کمتر از 3 ماه بـه فروش 1 میلیون عددی دست یافت، تا جایی بود که دو سال بعد ازآن شرکت سازنده آی‌پاد

 

که بـه نوعی آیفونی بدون امکان برقراری تماس است را در کنار آی‌پد بـه بازار عرضه کرد. اولین نسل از گوشی آیفون که عده ای ازآن حتی با نام آیفون اورجینال و یا آیفون 1 جی نیز یاد میکنند، دارای مشخصاتی همچون نمایشگر 3.5 اینچی با چگالی تصویر 163 پیکسل، یک تراشه دو هسته‌ای با معماری ARM که توسط سامسونگ توسعه یافته،

 

4 و 8 گیگابایت حافظه داخلی و تنها 128 مگابیت حافظه رم است. این محصول برای اولین بار در تابستان سال 2007 در بازار ایالات متحده و از ابتدای سال 2008 در سایر بازارهای جهان عرضه شد.

 

بلک بری کرو 8300 «BlackBerry Curve 8300»

نگاهی به 5 گوشی ماندگار 10 سال گذشته

هرچند شرکت بلک بری چند ماهی است که بـه طور رسمی از بازار گوشی‌هـای هوشمند کنار گیری کرده و موبایل‌هـای این برند زین پس توسط شرکت چینی TCL در سراسر جهان عرضه خواهند شد، با این حال گوشی بلک بری کرو 8300 را بدون شک میتوان در زمره گوشی‌هـای پیش رو در زمانه خود توصیف کرد.

 

بلک بری کرو 8300 در کنار بهره‌مندی از صفحه کلید QWERTY دارای موس یکپارچه مرکزی است که بـه کاربر کمک می‌کرد در منوی گوشی حرکت کند. پنج گوشی الهام بخشاز دیگر ویژگی‌هـای این محصول می‌توان بـه دوربین 2 مگاپیکسلی، قابلیت بهتر پخش موسیقی و بلوتوث استریو اشاره کرد.

 

البته این محصول که در سال 2007 بـه بازار عرضه شد، دارای مدل‌هـای دیگری همچون 8310 و 8320 هم است که بـه ترتیب امکان استفاده از موقعیت یاب جهانی «GPS» و اتصال بـه اینترنت از طریق وای فای در آن‌ها تعبیه شده است.

 

اچ تی سی تای تی ان 2 «HTC TyTN II»

نگاهی به 5 گوشی ماندگار 10 سال گذشته

گوشی‌ اچ تی سی تای تی ان 2 را میتوان یکی از اولین گوشی‌هـای مجهز بـه نمایشگر لمسی علاوه بر داشتن کیبورد کامل فیزیکی دانست که برای اولین بار در سال 2007 ازآن رونمایی شد. شاید بتوان از اچ تی سی تای تی ان 2 بـه عنوان قدرتمندترین محصول بازار یاد کرد، زیرا علاوه بر قدرت گرفتن از سیستم عامل Windows Mobile Professional،

 

برای کاربر امکان استفاده از قابلیت‌هایی همچون چی پی اس، اتصال بـه شبکه وای فای و حتی کار با یک قلم استایلوس را فراهم میکرد. پنج گوشی الهام بخش یک دهه اخیراز مشخصات این گوشی میتوان بـه سیستم عامل «Windows Mobile Professional «6.0 ، وزن 190 گرمی، صفحه نمایش 2.8 اینچی با رزولوشن 240 در 320 پیکسل،

 

دوربین 3 مگاپیکسلی با فوکوس خودکار، دوربین سلفی برای مکالمه ویدیویی، پردازنده تک هسته‌ای، حافظه رم 128 و 256 مگابایتی و باتری 13500 میلی‌آمپری اشاره کرد.

 

نوکیا ان 95 « Nokia N95»

نگاهی به 5 گوشی ماندگار 10 سال گذشته

بدون شک نمی توان فهرستی از پنج گوشی الهام بخش تاریخ را گردآوری کرد که حداقل یکی از محصولات نوکیا در آن نباشد. در این بین نوکیا N95 را میتوان کامل‌ترین، خوش استایل ترین و باکیفیت‌ترین گوشی ساخت شرکت فنلاندی دانست که در زمان خود بـه دلیل داشتن مکانیزم کشویی و دکمه‌هـای فیزیکی نظارت کننده موسیقی فروش بسیار موفقی را در بازار تجربه کرد.

 

نوکیا ان 95 در سال 2006 معرفی شد، با این حال بـه دلیل استقبال بالا ازآن، فروش رسمی گوشی از اوایل سال 2007 آغاز شد. ابعاد این محصول 21 در 53 در 99 میلی‌متر و وزن آن 120 گرم است که اگر چه نسبت بـه استاندارهای زمان خود کمی بالاست، با این حال قابلیت‌هـای متعدد آن باعث نادیده گرفتن نواقصش میشود.

 

قسمت جلوی نوکیا ان 95 را صفحه نمایش 2.6 اینچی با رزولوشن 320 در 240 پیکسل احاطه کرده است و در بالای صفحه نمایش نیز یک گیرنده با شبکه‌هـای فلزی، یک سنسور نور جهت تطبیق نور محیط با نور صفحه نمایش و یک دوربین VGA جهت برقراری تماس‌هـای ویدیویی تعبیه شده است. از دیگر ویژگی‌هـای این گوشی

 

بـه یاد ماندنی می‌توان بـه بهره‌مندی از پلتفرم سیمبین با قابلیت اجرای چند برنامه بـه صورت هم زمان «مالتی تسکینگ»، لنز اصلی 5 مگاپیکسلی ساخت کمپانی کرال زایس با قابلیت تصویر برداری بـه صورت 480p و نرخ 30 فریم در ثانیه، پشتیبانی از کارت حافظه جانبی، امکان اتصال بـه سرویس نقشه نوکیا «برنامه اختصاصی موقعیت یاب جهانی نوکیا» و حافظه داخلی 4 و 8 گیگابایتی اشاره کرد.

 

سونی اریکسون دبلیو 960 «Sony Ericsson W960»

نگاهی به 5 گوشی ماندگار 10 سال گذشته

مدل سونی اریکسون دبلیو 960 را میتوان پرچمدار سری گوشی‌هـای واکمن دانست که تجربه مالتی مدیا و پخش موسیقی فوق‌العاده‌ای را در اختیار کاربران قرار میدهد. کیفیت پخش موزیک بی‌نظیر W960 همه ی ي علاقه‌مندان بـه موسیقی را بـه خود جلب کرد، بـه نحوی که فروش آن در ماه اول بی‌سابقه بود.

 

این گوشی از رنگ تمام مشکی واکمن با تم اختصاصی و پلتفرم سیمبین برخوردار بود و طراحی جالبی داشت. بـه گفته طراحان سونی اریکسون، این گوشی برای علاقه مندان بـه موسیقی و کسانی که پول زیادی نمی‌خواهند بـه گوشی بدهند ساخته شده است.

 

از دیگر ویژگی‌هـای گوشی سونی اریکسون دبلیو 960 میتوان بـه نمایشگر 2.6 اینچی و با وضوح تصویری 320 در 240 پیکسل، برخورداری از کلیدهای نظارت کننده موزیک نرم افزاری، پشتیبانی از شبکه 3G، قابلیت اتصال بـه شبکه وای فای، ، دوربین 3.2 مگاپیکسلی با فلش LED و هشت گیگابایت حافظه داخلی در کنار پشتیبانی از کارت حافظه جانبی اشاره کرد.