پارس ناز پورتال

گفتگوی خواندنی با نیوشا ضیغمی ستاره سینما

مجموعه : اخبار سینما
گفتگوی خواندنی با نیوشا ضیغمی ستاره سینما

گفتگوی خواندنی با نیوشا ضیغمی ستاره سینما 

نیوشا ضیغمی بازیگر سرشناس ایرانی هست که همین حالا یک سالن آرایشی بسیار سرشناس در استان تهران دارد.وی درکارهای خیر نیز همه ي وقت پیش قدم بوده هست. گفتگو با نیوشا ضیغمی او بعنوان سفیر انجمن حمایت از کودکان کار و خیابان همۀ تلاش خودرا میکند تا آرزویش را هر چه اکثر عملی کند.با این بازیگردرباره فعالیت‌هاي خیرخواهانه‌اش و توانمندسازی زنان و کودکان نیازمند هم‌صحبت شدیم.

گفتگوی خواندنی با نیوشا ضیغمی ستاره سینماتلاش سه ساله
در ابتدا برایمان از هدفتان برای پیوستن به انجمن حمایت از کودکان کار و خیابان بگویید.سه سال هست که با انجمن حمایت از کودکان کار وخیابان بعنوان سفیر و نماینده اینانجمن همکاری می کنم. در این سال‌ها سعی کرده‌ام جامعه درمورد کودکان کار شناخت بیشتری پیدا کند.

 

اینکه کودک کار چه کسی هست و چرا هست؟ هدف این انجمن با بقیه انجمن‌هاي نمونه این تفاوت را دارد که ما به صورت مقطعی از این کودکان حمایت نمیکنیم بلکه آن ها را آموزش می دهیم تا مهارتی را یاد بگیرند.گفتگو با نیوشا ضیغمی

گفتگوی خواندنی با نیوشا ضیغمی ستاره سینما

از همه ي امکانات بهره گیری میکنیم تا انها را باسواد کنیم چون اکثر کودکان کار حتی سواد خواندن و نوشتن ندارند.اکثر این بچه‌ها حاصل ازدواج افغان‌ها با زنان ایرانی میباشند به همین علت شناسنامه ندارند و نمیتوانند به مدرسه بروند.

 

ما نمی توانیم این بچه‌ها را نادیده بگیریم چون اگر آن ها مورد حمایت قرار نگیرند بزرگ شده و وارد جامعه می شوند و چون آسیب‌دیده میباشند، مشکلات و خطرات زیادی را برای جامعه ما به وجود می‌آورند.همۀ هدف ما این هست که به این کودکان مهارت‌هایي را بیاموزیم تا آن ها بتوانند با شغلی معقول کسب درآمد کنند.

 

مافیایی که این بچه‌ها را اداره میکند آیا به شما اجازه فعالیت میدهد؟

 

متاسفانه این موضوع آن قدر بزرگ هست که فقط از سوی یک موسسه مردم‌نهاد و خیریه نمی تواند بهسامان برسد. بخشی از این کودکان به این علت مجبور به کارهای غیرمعمول میباشند که پدرشان یا در زندان یا گرفتار اعتیاد هست.

 

از همۀ امکانات و توانمان بهره گیری کرده‌ایم
شعبه‌هاي انجمن حمایت از کودکان کار در حاشیه استان تهران هست و ما اکثر بچه‌هایي را تحت پوششقرار میدهیم که به نوعی سرپرست خانواده محسوب می شوند و برای فراهم سازی مخارج زندگی مجبور به کار کردن میباشند.این گروه از کودکان مجبورند بسختی کار کنند اما با مافیایی که باعث تکدیگری و کار کودکان هست، ‌مرتبط نیستند.

 

در سه سالی که ما فعالیت خود را آغاز کرده‌ا‌یم از همه ي امکانات و توانمان بهره گیری کرده‌ایم که کودکان بیشتری را تحت پوشش بگیریم.

گفتگوی خواندنی با نیوشا ضیغمی ستاره سینما

هنرمندان چه نقشی در ترویج کارهای خیرخواهانه دارند؟

 

معتقدم همه ي کسانی که آگاهی داشته و توان یاری دارند باید به قشر آسیب‌دیده جامعه کمک کنندتا آن ها بتوانند روی پای خود بایستند. به نظرم همه ي باید کمک کنند تا زنان و بچه‌هایي که مجبور به کار میباشند، حرفه‌اي یاد بگیرند و از این طریق کسب درآمد کنند. پول دادن مستقیم به دست نیازمندان اصلا راه چاره نیست.

 

ورزشکاران و هنرمندان که بین مردم شهرت دارند و در جامعه تاثیرگذارند، می توانند متولیان و مشوقاناین راه باشند.بعضی بر این باورند که هنرمندان برای خودنمایی وارد فعالیت‌هاي خیرخواهانه می‌شونداما به نظرم این برداشت اشتباهی هست.خیلی از هنرمندان در این راه واقعا قدم‌هاي موثری برمی‌دارند.

 

انجمن حمایت از کودکان کار و خیابان، انجمنی مهجور و گمنام بود که با چنگ و دندان راه خود را ادامهمی‌داد، در سه سالی که عضو این انجمن شده‌ام همه ي تلاشم را کرده‌ام که این انجمن را به مردممعرفی کنم و نتایج خوبی هم گرفته‌ام.

 

فعالیت‌هاي مقطعی و کوتاه مدت جواب نمیدهد
هنرمندان می توانند با حمایت از خیریه‌هاي کوچک که اهداف بزرگی دارند، قدم‌هاي موثری در بهبود افرادآسیب دیده و در نهایت سالم‌سازی جامعه داشته باشند. گرچه ناگفته نماند که حضور هنرمندان و ورزشکاراندر این مسیر وقتی نتیجه بخش هست که به‌صورت مداوم باشد چون فعالیت‌هاي مقطعی و کوتاه مدت جواب نمی دهد.

 

چون در بطن اتفاقات اجتماعی هستید به نظرتان چگونه میتوان خودمراقبتی را در زنان افزایش داد تا آن ها کمتر دچار آسیب‌ شوند؟

 

هر انسانی زمانی می تواند از خودش مراقبت کند که نسبت به خودش و پیرامونش آگاهی پیدا کند.معتقدم باید زنان را باسواد کنیم. باید مستقیم و غیرمستقیم به آن ها آگاهی داد که حتی اگر مجبورند برای فراهم سازی مخارج زندگی کار کنند، اما آگاه باشند و از خودشان در مقابل آسیب‌هاي احتمالی مراقبت کنند.

 

به نظرم بهتر هست ما به دور از هر نوع شعارزدگی به زنان نیازمند و سرپرست خانوار مهارت‌هایي مانندخیاطی، بافتنی، آشپزی و… آموزش بدهیم تا انها بتوانند در منزل کار کنند و مخارج زندگی خودو خانواده‌شان را فراهم سازی کنند.گفتگوی خواندنی با نیوشا ضیغمی ستاره سینما

تلاش می کنیم با نهادهای دولتی رابطه برقرار کنیم
از دولت هم در این اساس کمک میگیرید؟

 

انجمن ما تا به امروز متکی به حمایت‌هاي مردمی بوده اما امسال تلاش میکنیم با نهادهای دولتیارتباط برقرار کنیم و از آن ها کمک بخواهیم.ما بر این باوریم برای نجات جامعه باید تک تک افراد جامعه از نظر روانی و جسمی زندگی سالمی داشته باشند.

 

موسسات خیریه و مردم نهاد، فعالیت‌‌هاي خوبی برای کمک به نیازمندان حقیقی میباشند اما واقعیتاین هست که دولت هم باید وارد ماجرا شود و در اساس شناسایی و کمک به افراد آسیب‌دیده و نیازمندقدم‌هاي موثرتری بردارد.گفتگوی خواندنی با نیوشا ضیغمی ستاره سینما

شوراهای شهر می توانند در سالم‌سازی جامعه و کارآفرینی موثر باشند و ما توقع داریم اعضایشورای همۀ شهرها نسبت به کودکان و زنان آسیب‌دیده و نیازمند بی‌تفاوت نباشند و برای کمک به آن ها اقدام کنند.