پارس ناز پورتال

نیکوتین و سیستم عصبی انسان

نیکوتین و سیستم عصبی انسان

نیکوتین و سیستم عصبی انسان 

نیکوتین روی سیستم عصبی انسان تاثیرات بسیاری دارد به طوری که در یک فرد سیگاری عملکرد سلول ها بدون نیکوتین امکان پذیر نخواهد بود.آیا میدانستید نیکوتین با تمامی عوارضی که در خود جای داده است می تواند از سلامت عصبی شما حفاظت کند و مغز شما را از ابتلا به آلزایمر در امان نگه دارد درست است

 

که دخانیات برای سلامتی مضر است اما نیکوتین موجود در خون بر رفتارهای غز تاثیرات مستقیمی خواهد گذاشت و باعث حفظ سلامت دستگاه عصبی مصرف کنندگان خواهد شد .به گفته محققان آمریکایی، وقتی نیکوتین از طریقی به جز دخانیات وارد بدن شود، از مغز در برابر بیماری‌های تحلیل‌برنده اعصاب مانند پارکینسون یا آلزایمر محافظت خواهد کرد.

 

اورسولا وینزر، استاد دانشگاه ای‌.اند.ام تگزاس در ایالات متحده در این باره می‌گوید: «قابلیت نیکوتین که جزء اصلی سیگار است، در حفاظت از سلامت عصبی به نقش آن در کاهش اشتهای فرد مرتبط است.»محققان در مطالعات خود نیکوتین را در آب ریخته و آن را با غلظت‌های مختلف به سه گروه از موش‌های آزمایشگاهی خوراندند.

 

در مقابل، یک گروه کنترل نیز وجود داشت که نیکوتین دریافت نکرد. دو گروهی که دوزهای پایین و متوسط نیکوتین را دریافت کردند، هیچ تغییری در میزان اشتها، وزن بدن و تعداد گیرنده‌های مغز نداشتند. به گزارش پارس ناز در مقابل، گروهی که بیشترین غلظت نیکوتین را دریافت کرد، اشتهای کمتر، وزن کمتر و تعداد گیرنده‌های کمتری داشت.

 

به این ترتیب، محققان دریافتند که نیکوتین در دوزهای بالاتر، بر رفتار مغز اثر می‌گذارد. اما حتی دوزهای بالا نیز عوارض جانبی چندانی ندارند که جای نگرانی داشته باشد.در واقع، نیکوتین تغییر چندانی در رفتار موش‌ها نیز ایجاد نمی‌کند، بلکه صرفا اضطراب آنها را کاهش می‌دهد. مطالعات قبلی تایید کرده‌اند که دخانیات برای سلامتی مضر است. حتی سیگارهای جدید الکترونیکی نیز ضرر دارند.

 

با این حال، نمی‌توان گفت که تاثیر نیکوتین صرفا از طریق کاهش اشتها محقق می‌شود. اما محققان توصیه می‌کنند تا حد امکان از استعمال دخانیات بپرهیزید. چون با تمام این اوصاف، هنوز نمی‌توان گفت نیکوتین یک داروی بی‌‌ضرر است. از این رو، محققان به هیچ وجه کسی را به مصرف نیکوتین تشویق نمی‌کنند.

 

البته لازم به ذکر است که استعمال دخانیات یکی از راه‌های آسان ورود نیکوتین به بدن است. با این وجود، نباید تاثیر نیکوتین را به سادگی نادیده بگیریم.