پارس ناز پورتال

هشدار درباره بیماری زا بودن محصولات تراریخته

هشدار درباره بیماری زا بودن محصولات تراریخته

هشدار درباره بیماری زا بودن محصولات تراریخته 

با پیشرفت تکنولوژی پای دست کاری گیاهان و میوه ها با مواد گوناگون در اساس تغذیه باز شد و محصولات تراریخته نتیجه آن شدند. ارتباط بین گلایفوسیت و مریضی مزمن در مطلب بررسی های جدید توسط Samselو Seneff (2013a) مشخص شده هست. نویسندگان نشان می دهد چگونه گلایفوسیت روند سوخت و ساز بدن را با تداخل با مسیر سیتوکروم P450 (CYP)تغییر داده هست.

 

به گفته نویسندگان، ” گلایفوسیت اثرات مخرب باقیمانده سایر مواد شیمیایی و سموم محیطی را افزایش می دهد. تاثیر منفی زیادی بر روی بدن دارد و در طول زمان به صورت التهاب سیستم های سلولی سراسر بدن به آرامی آشکار می شود.ایالات متحده امریکا در مورد ساخت و همچینن مصرف محصولات تغییر یافته ژنتیکی (تراژنه ) در رتبه اولیه دنیا قرار دارد.

 

افزایش شدید بروز و شیوع مریضی های مزمن در ایالات متحده امریکا در بیش از 20 سال قبل گزارش شده هست. افزایش مشابهی نیز در سطح جهانی دیده می شود. علف کش گلایفوسیت در سال 1974 معرفی شد و بهره گیری از آن با ظهور محصولات تغییر یافته ژنتیکی (تراژنه یا (GE مقاوم در برابر علف کش افزایش چشمگیری پیدا کرده هست.

 

شواهد حاکی از آن هست که گلایفوسیت با تعداد زیادی از فرایند های متابولیک گیاهان و حیوانات تداخل پیدا کرده و باقی مانده های علف کش گلایفوسیت در هر دو تشخیص داده شده هست. گلایفوسیت سیستم غدد درون ریز و تعادل باکتری های روده را مختل کرده، به DNA آسیب زده و جهشی به سوی سرطان ایجاد می‌کند. لذا این مطالعه در کشور کشور آمریکا صورت گرفته تا بیانگر اثرات گلایفوسیت بر سلامت افراد جامعه امریکا باشد.

 

در مطالعه پیش رو با بهره گیری از پایگاه داده دولت کشور آمریکا، داده های محصول تغییر یافته ژنتیکی (تراژنه یا (GE، بهره گیری از علف کش گلایفوسیت و اپیدمیولوژیک مریضی ها بررسی شده اند. در مجموع تجزیه و تحلیل همبستگی برای 22 مریضی در داده های زمانی نمونه انجام شد. ضرایب همبستگی پیرسون بسیار معنی دار بودند.

 

(<10-5) بین بهره گیری از گلایفوسیت و فشار خون بالا (R=0.923)، سکته مغزی (R = 0.925)، شیوع دیابت(R = 0.971) ، بروز دیابت(R = 0.935) ، چاقی (R = 0.962)، اختلال سوخت و ساز بدن لیپوپروتئین (R = 0.973)، آلزایمر (R = 0.917)، دمانس (R = 0.994)، پارکینسون (0.875 =R)، اسکلروز متعدد (R = 0.828)، اوتیسم (R =0.989)، مریضی التهاب روده

 

(R = 0.938) ، عفونت های روده0.974) R= (،پایان مرحله مریضی کلیوی0.975) (R=، نارسایی حاد کلیه (R = 0.978)، سرطان تیروئید (R = 0.988)، کبد (R=0.960)، مثانه (R=0.981)، لوزالمعده(R=0.918)، کلیه (R = 0.973) و لوسمی میلوئید (R = 0.878) بود

 

ضرایب همبستگی پیرسون بین درصد ذرت و سویا تغییر یافته ژنتیکی (تراژنه یا (GE کاشته شده در ایالات متحده و فشار خون بالا (R = 0.961)، سکته مغزی (R = 0.983)، شیوع دیابت (R =0.983)، بروز دیابت (R = 0.955)، چاقی (R = 0.962)، اختلال متابولیسم لیپوپروتئین(R =0.955)، آلزایمر (R = 0.937)، پارکینسون (R = 0.952)،

 

اسکلروز متعدد (R = 0.876)، هپاتیت سی(R= 0.946)، پایان مرحله مریضی کلیوی (R = 0.958)، نارسایی حاد کلیه (R = 0.967)، سرطان های تیروئید(R = 0.938)، کبد (R = 0.911)، مثانه (R = 0.945)، لوزالمعده (R = 0.841)، کلیه (R = 0.940) و لوسمی میلوئید (R = 0.889)نیز بسیار قابل دقت بودند. اهمیت و قدرت همبستگی نشان می‏دهد که اثرات گلایفوسیت و محصولات تغییر یافته ژنتیکی بر سلامت انسان باید اکثر بررسی شوند.

 

واژه های کلیدی: گلایفوسیت ، GMO، ذرت GE، سویا GE، سم شناسی، چاقی، سرطان، فشار خون بالا، دیابت، مریضی، دمانس، اوتیسم، آلزایمر، مریضی پارکینسون، مریضی التهابی روده، عفونت های روده، هپاتیت C، پایان مرحله مریضی کلیوی، نارسایی کلیه، سرطان تیروئید، سرطان کبد، سرطان مثانه، سرطان لوزالمعده، سرطان کلیه

 

طی 20 سال قبل افزایش نگران کننده ای در شیوع مریضی های خطرناک در ایالات متحده همراه با کاهش قابل توجهی در امید به زندگی دیده شده هست(Bezruchka, 2012). مراکز نظارت مریضی و جلوگیري (CDC) تخمین می زنند که هزینه های دیابت و مرتبط با درمان آن در سال 2007 حدود 116 میلیارد دلار بود.

 

هزینه های برآورد شده مربوط به چاقی در سال 2008 حدود 147 میلیارد دلار و مریضی های قلبی و عروقی و سکته مغزی در سال 2009 ، حدود۴۷۵.۳ میلیارد دلار بود. هزینه های مراقبت های بهداشتی در سال 2007 در کشور آمریکا ، 2/2 تریلیون دلار بود(CDC, 2013a).

 

افزایش مریضی های مهلک، جوانان را در معرض خطر قرار داده اند. ایالات متحده در افزایش مرگ و میر به علت مریضی های عصبی بین سالهای 1979-1981 و 2004-2006 برای گروه سنی 55-65 نخستین کشور در دنیا بود(Pritchard et al., 2013). مرگ‏های ناشی از اختلال روانی معمولا برای گروه سنی بالای 65 سال میباشند.

 

یافته های مشابهی برای چاقی، آسم، رفتار و مشکلات یادگیری و مریضی مزمن در کودکان و بزرگسالان جوان پیدا شده هست(Van Cleave et al., 2010). دیابت نوع 2 در جوانان یک مریضی همه ی گیر نامیده شده هست (Rosenbloom et al., 1999). آمار مبتلایان به مریضی های مزمن در کل جمعیت ایالات متحده به طور چشمگیری با حدود 25٪ فراوانی افزایش یافته هست(Autoimmunity Research Foundation, 2012).

 

این یافته ها نشان می دهند عوامل زیست محیطی از عوامل ژنتیکی و یا علل وابسته به سن مهمتر میباشند.در مدت زمان نمونه، افزایش در مقدار علف کش بکاررفته برای محصولات خوراکی و افزایش درصد محصولات خوراکی تغییر یافته ژنتیکی (تراژنه یا (GE کاشته شده ، دیده شد(Benbrook, 2012). ما یک مطالعه انجام دادیم تا ببینیم آیا ارتباطی بین افزایش کشت محصولات زراعی تراژنه ((GE متحمل گلایفوسیت و افزایش مریضی های مزمن در ایالات متحده وجود دارد.

 

مهندسی ژنتیک

برای دستکاری ژنتیکی یک گیاه برای تحمل علف کش، ژن هایی که مقاومت به مواد شیمیایی فعال در علف کش را به موجود زنده انتقال می دهند، شناسایی میشوند. در مورد گلایفوسیت، ژن های مقاوم در برابر گلایفوسیت از باکتری Agrobacterium جدا می شود. این ژن ها از طریق یک فرایند چند مرحله ای در ژنوم گیاه قرار گرفته

 

که نتیجه آن مقاومت گیاه در برابر کاربرد مستقیم علف کش خواهد بود. دستکاری ژنتیکی نیز برای توسعه گیاهان مقاوم در برابر حشرات با بهره گیری از پروتئین های حشره کش از باکتری Bacillus thuringiensis یا سم BT بهره گیری می‏شود. پروموتر مورد بهره گیری برای بیان ژن های خارجی اغلب پروموتر35S از ویروس موزاییک گل کلم (CaMV) هست.

 

در عین حال ویروس و ژن باکتری به طور بالقوه زیان آور میباشند و گیاهان به طور مستقیم با علف کش اسپری میشوند(Ho, 2013; Ewen & Pusztai, 1999) . گیاهان مقاوم در برابر علف کش، سموم را جذب و انسان و حیوانات خانگی آنها را می خورند.تولیدکنندگان محصولات خوراکی تغییر یافته ژنتیکی تراژنه یا (GE) ادعا می‏کنند که مهندسی ژنتیک

 

با هیبریدیزاسیون گیاه (دورگه سازی)که قرن هاست بهره گیری می شود، تفاوتی ندارد (FDA, 1992) . علت آنها این هست که مواد خوراکی تغییر یافته ژنتیکی (تراژنه یا (GE در حالی توسط سازمان غذا و داروی ایالات امریکا (FDA) پذیرفته شده اند که طی یک بررسی دقیق آزمایشی، مورد بررسی قرار نگرفته اند. در واقع (FDA) اسناد و مدارک همان شرکت های ساخت کننده را ملاک قضاوت قرار داده هست.

 

مسئله مهم این هست بین گونه ها از سلسله‏ های تاکسونومیکی گوناگون، ژن های متعددی منتقل میشوند که در روشهای کاشت طبیعی اتفاق نمی افتد(Bohn et al., 2014) . همه ی موجودات زنده با دقت به یک سیستم رتبه بندی که با گونه و زیر گونه شروع می شود، دسته بندی می‌ شوند. گونه های نزدیک به هم در زیر یک رتبه قرار می گیرند

 

که یک جنس نامیده میشوند. جنس های نزدیک به هم تحت رتبه خانواده گروه بندی می‌ شوند. هفت رتبه وجود دارد. از بالا به ترتیب عبارتند از: سلسله، شاخه، رده، راسته، خانواده، جنس، گونه.گیاهان، حیوانات، قارچ ها، ویروس ها و باکتریها هر کدام به سلسله های جداگانه ای تعلق دارند. پیوند دو گونه به طور طبیعی در میان بعضی از گونه های متعلق به یک جنس و در موارد نادر بین گونه از جنس گوناگون اتفاق میوفتد.

 

با این حال، گونه های متعلق به خانواده های گوناگون پیوند دو جنس نخواهند داشت و قطعا گونه های متعلق به سلسله های گوناگون مثل گیاهان، حیوانات، قارچ ها، باکتریها و ویروس ها در طبیعت پیوند دو جنس ندارند. برای مثال، گیاهان با حیوانات، باکتری یا ویروس ها پیوند نخواهند خورد(آمیزش طبیعی ندارند). اما مهندسی ژنتیک اجازه می دهد تا انتقال ژن بین سلسله ها به گونه ای اتفاق افتد که به طور طبیعی رخ نمی دهد.

 

تصور غلط بزرگ دیگر این هست که تنها یک ژن با صفت مورد نظر انتقال می یابد. در این مرحله، علم برای وارد کردن یک ژن منفرد و کار کردن آن به اندازه کافی پیچیده نیست. دانشمندان برای غلبه بر این مشکل باید ژن با صفت مورد نظر را (مثل مقاومت در برابر علف کش و یا ساخت آفت کش) با ژن های دیگر مثل ژن پروموتور و نشانگر که آنها را راه می اندازند،

 

ترکیب کنند، نتیجه یک ترکیب از ترانس ژن هایی هست که می تواند منبع باکتریایی، ویروسی، ماهی، گیاهی و موارد دیگر داشته باشد . این کاملا با هیبریدیزاسیون طبیعی متفاوت هست.موضع تولیدکنندگان محصولات خوراکی تغییر یافته ژنتیکی (تراژنه یا (GE نظیر مونسانتو، داو، بایر در اساس بررسی شیمیایی و ژنتیکی دانه ها این هست

 

که مواد خوراکی تراژنه به طور مشخصی با محصولات ناتراژنه یکسان میباشند. به گفته FDA ایالات امریکا، ” موادی که قرار هست در نتیجه دستکاری ژنتیکی به اجزای مواد خوراکی تبدیل شوند نمونه با موادی هست که معمولا در مواد خوراکی یافت می‌ شوند مثل پروتئین، چربی و روغن، و کربوهیدرات ها”(FDA, 1992, Section I) .

 

سازمان غذا و داروی ایالات امریکا معتقد هست که به شرکت های زیست فناوری بستگی دارد که دانه تراژنه ای که برای تحقیق ساخت کرده اند، ایمنی آن را مشخص کنند.بون و همکارانBohn et al , 2014)) قادر به تمایز قائل شدن میان سویا آلی، معمولی و GE بدون استثنا و براساس ویتامین، چربی و پروتئین بودند. به علاوه، آنها قادر بودند

 

سویا GE معمولی و آلی را توسط گلایفوسیت و AMPA(محصول تخریب گلایفوسیت ) باقی مانده تشخیص دهند. محققان اظهار داشتند”با بهره گیری از 35 متغیرهای گوناگون تغذیه و عنصری برای توصیف هر نمونه سویا، ما توانستیم سویا GM، طبیعی و ارگانیک را بدون استثنا تشخیص داده و عدم هم ارزی ( عدم برابری ارزش ساختاری و عملکردی) در ویژگی های ترکیبی دانه های سویای GM و طبیعی آماده ورود به بازار را نشان دهیم) (p. 207 .”