پارس ناز پورتال

درباره هفته دفاع مقدس 31 شهریور ماه + عکس های هفته دفاع مقدس

مجموعه : مذهبی
درباره هفته دفاع مقدس 31 شهریور ماه + عکس های هفته دفاع مقدس

درباره هفته دفاع مقدس 31 شهریور ماه + عکس 

امروز درباره هفته دفاع مقدس کـه از روز 31 شهریورماه شروع میشود صحبت میکنیم. کشور عراق حمله خودرا از روز 31 شهریور آغاز کرد و بهمین علت این روز آغاز هفته دفاع مقدس می باشد. البته حملات عراق کـه در آن زمان قدرت پنجم جهان بود از خیلی پیش تر از این تاریخ شروع شده بود، آنها ابتدا در اقداماتی تحریک کننده پاسگاه هاي مرزی را چندین بار مورد حمله قرار دادند، در ادامه بیشتر صحبت می‌کنیم.

 

هفته دفاع مقدس

وقتی در تیرماه سال 1358 صدام حسین رئیس جمهور عراق شد وی تحت تأثیر استکبار جهانی در همین سال بـه بهانه هاي واهی 84 بار مرزهای ایران اسلامی را مورد تعرّض قرار می‌دهد. در اوّلین تعرض، نیروهای بعثی عراق بـه دو دهکده در سردشت یورش برده و شش نفر رابه قتل رساندند. پس از تسخیر لانه جاسوسی، در آبان ماه 1358 نیروهای عراقی پاسگاه هاي مرزی ایران در پیشگان، تلخاب و کانی شیخ را مورد حمله قرار دادند.

درباره هفته دفاع مقدس 31 شهریور ماه + عکس های هفته دفاع مقدس

همچنین درتیر ماه سال 1359 آشکار شد کـه دولت عراق مشوق یک توطئه کودتای نظامی بـه رهبری شاپور بختیار بوده اسـت. علاوه بر این دولت عراق بـه منظور وارد ساختن فشار بیشتر بـه ایران دست بـه اخراج دسته جمعی ایرانیان مقیم آن کشور زد. همچنین بررسی ها نشان می‌دهد کـه در شش ماه اول سال 1359، نیروهای عراق حدود 552 بار بـه مرزهای مقدس جمهوری اسلامی تجاوز کردند.

درباره هفته دفاع مقدس 31 شهریور ماه + عکس های هفته دفاع مقدس

درباره هفته دفاع مقدس 31 شهریورماه + تصاویر هفته دفاع مقدس

 

دولت عراق در 26 شهریورماه 1359 عهدنامه مرزی 1975 الجزایر رابه طور یک جانبه لغو کرد و پنج روزبعد ازآن یعنی در 31 شهریورماه 1359 پس از کسب موافقت واشنگتن تهاجم گسترده اي را از طریق زمین و هوا و دریا بـه خاک مقدس جمهوری اسلامی ایران آغاز نمود. در این روز صدام در مقابل دوربین هاي تلویزیونی جهان قرارداد 1975 را مغرورانه پاره کرد و با توطئه اي مشترک و ازپیش برنامه ریزی شده بـه جنگ با ایران برخاست.

 


 

تاریخ دفاع مقدس

جنگ عراق علیه ایران 2887 روز بـه طول انجامید کـه طی آن هزار روز نبرد فعال صورت گرفت کـه 793 روز حمله از سوی نیروهای ایرانی و 207 روز از سوی ارتش متجاوز عراق بوده اسـت. در طول جنگ شمار381 هزار و 680 نفر از نیروهای دشمن کشته یا مجروح شدند و 72 هزار نفر بـه اسارت نیروهای ایران در آمدند. در این 8 سال 371 فروند هواپیما و 82 فروند هلی کوپتر دشمن منهدم شد.

درباره هفته دفاع مقدس 31 شهریور ماه + عکس های هفته دفاع مقدس

1700دستگاه تانک و نفربر،480 قبضه توپ و سه هزار و 363 دستگاه ماشین نظامی بـه غنیمت ایران در آمد و 5758 دستگاه تانک و نفربر،532 قبضه توپ و 5152 دستگاه ماشین نظامی دشمن منهدم شد. جانفشانی نیروهای ایران سبب شد تا ذخایر ارزی عراق کـه در ابتدای جنگ حدود30 میلیارد دلار بود، پس از شکست آنها در عملیات آزاد سازی خرمشهر بـه صفر برسد و پس از پایان جنگ این کشور بیش از 70 میلیارد دلار بدهی داشته باشد.

 


 

ریشه های جنگ تحمیلی

در ایران علی رغم خواست دولت بعثی و کشور آمریکا، نخستین دولت شیعی شکل گرفت. در واقع، جدی ترین ثمره تفکر احیاگری اسلام در طول یکصد سال اخیر بودو جدی ترین ضربه را هم بـه مجموعه تفکر غرب، در خاورمیانه زد. وقتی درخت انقلاب بـه ثمر نشست و این نهال سبز شد، نشان داد سرزمین وجودی جهان اسلام دارای استعداد دیگری اسـت.

درباره هفته دفاع مقدس 31 شهریور ماه + عکس های هفته دفاع مقدس

این استعداد اگر فعلیت پیدا بکند، نتیجه اش چـه عظمت ها و شکوفایی هایي برای امت اسلامی و چـه مشکلات و موانعی بر سر طرح هاي استعماری و ظالمانه دولت هاي غربی ایجاد خواهد کرد. بنابر این بعد از این کـه دیکتاتوری در ایران، ساقط شد، فشار بر نیروهای اسلامگرا در جهان اسلام و غرب شدت یافت. یعنی شـما بعد از این، در مصر فشاری بر اسلامگرایان میبینید کـه در گذشته سابقه نداشت.

 


 

جنایت های جنگی صدام

یکی از صحنه هاي دردناک ودر عین حال نمونه بارز نقض حقوق بشر از سوی رژیم بعثی عراق، حمله هاي مکرر بـه مناطق مسکونی ایران اسـت کـه «جنگ شهر ها» نامیده شده اسـت. پس از ناکامی نظامی، سیاسی و روانی در جبهه هاي جنگ، سردمداران این رژیم با هدف کسب امتیازات و تحمیل شرایط خود بـه کشاندن جنگ بـه شهر ها و مناطق مسکونی مبادرت ورزیدند.

درباره هفته دفاع مقدس 31 شهریور ماه + عکس های هفته دفاع مقدس

حمایت از غیرنظامیان در حملات مسلحانه، جداسازی اهداف نظامی از غیرنظامی و تلاش برای محدود ساختن صدمات ناشی از جنگ در مناطق غیرنظامی، اساس و مبنای تدوین مقررات و قوانین مربوط بـه حقوق جنگ اسـت؛ اما دولت عراق، حملات خود بـه شهر ها و مردم بی دفاع را افزایش داد. سازمان ها و نهادهای بین المللی با حمایت هاي پنهان و آشکار خود از رژیم بعث، زمینه را برای گسترش عملیات هاي غیرانسانی باز می گذاشتند.

 


 

سازمان ملل و جنگ تحمیلی

اثبات وجود دوگانگی در موضع سازمان ملل متحد طی دو جنگ خلیج فارس «جنگ عراق علیه ایران و جنگ عراق علیه کویت» چندان نیازی بـه ارائه دلیل ندارد. اما علت این دوگانگی چـه بود؟ پاسخ هاي متعددی بـه این سئوال داده شده اسـت؛ از جمله:

درباره هفته دفاع مقدس 31 شهریور ماه + عکس های هفته دفاع مقدس

= در جنگ عراق علیه ایران، بر خلاف حمله عراق بـه کویت تجاوزی صورت نگرفته اسـت. جنگ عراق علیه ایران، علی رغم حمله عراق بـه کویت، از شدت عمل کـه شرط تحقق تجاوز اسـت، برخوردار نبوده اسـت.

درباره هفته دفاع مقدس 31 شهریور ماه + عکس های هفته دفاع مقدس

= منافع اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد، در جنگ عراق علیه ایران سیاست صبر و انتظار ودر حمله عراق بـه کویت، استراتژی شدت عمل رابه دنبال داشته اسـت.

 


 

ویژگی های دفاع مقدس

هشت سال دفاع مقدس، حدیث ماندگار پایداری، دلاوری و فداکاری ملتی اسـت کـه در راه دفاع از مکتب، انقلاب و وطن اسلامی خویش، قله هاي بلند رشادت و شهادت را درنوردید و دشمن را در رسیدن بـه اهداف خود ناکام گذاشت. تحمیل جنگ هشت ساله بـه ایران، دومین موج اتحاد و حرکت مردمانی را در پی داشت کـه برای آزاد زیستن، بهای بسیار پرداخته بودند ودر این عرصه، با ایمانشان چنان بـه مبارزات خود بعد معنوی بخشیدند.

درباره هفته دفاع مقدس 31 شهریور ماه + عکس های هفته دفاع مقدس

کـه از دل مرارت هاي بی شمار جنگ، ارزش هایي چون شرافت، ایمان، عشق، شجاعت، تدبیر و ایثار تبلور یافت. مرزهای جنوب و غرب کشور هر چند تا دیرزمانی بـه قربان گاه پاک ترین فرزندان این دیار بدل گشت، ولی ایمان و قدرت روح والای آنان، این خاک رابه مکانی مقدس تبدیل کرد کـه تا امروز سایه حضورشان در آن جا موج می‌زند و خاک، عطر خودرا از وجود آنان وام دارد.

 


 

دفاع مقدس در آینه آمار و ارقام

آمار تسلیحاتی و نیروی نظامی دو کشور در آخر جنگ بیانگر بخشی از این نابرابری تسلیحاتی و نیروی نظامی دو کشور اسـت.

 

هواپیمای جنگی:

موجودی ایران: 200 فروند؛ موجودی عراق: 610 فروند + 90 فروند هواپیمای آمریکایی و اروپایی کـه در ناوهای این کشورها در خلیج فارس بودند.

 

هلی کوپتر «هلیکوپتر»:

موجودی ایران: 300 فروند؛ موجودی عراق: 325 فروند+تعدادی هلیکوپتر کـه درناوهای کشور هـای غربی درخلیج فارس بود.

 

تانک و خودروی زرهی:

موجودی ایران: 1050 دستگاه؛ موجودی عراق: 6230 دستگاه.

 

توپخانه دور برد:

موجودی ایران: 600 دستگاه؛ موجودی عراق: 3900 دستگاه.

 

نیروی نظامی:

موجودی ایران: 655000 نفر؛ موجودی عراق: 800000 نفر.

 


 

ارزش ها در دفاع مقدس

واژه ي «ارزش»، از مصدر «ارزیدن» گرفته شده اسـت. این لغت در کاربرد اصطلاحی، تعاریف متعددی دارد کـه نزدیک ترین انها چنین اسـت: «ارزش عبارت اسـت از بار معنایی خاصی کـه انسان بـه برخی اعمال، حالات و پدیده ها نسبت می‌دهد و برای انها در زندگی خود جایگاه و اهمیت ویژه اي قائل اسـت» «جمشیدی، 1368، 391». انسان بـه موجب اخلاق و صفات خاصی انسان اسـت و ارزش و شخصیت پیدا میکند.

درباره هفته دفاع مقدس 31 شهریور ماه + عکس های هفته دفاع مقدس

بروس کوئن در تعریف ارزش ها چنین میگوید ارزش ها، باورهای ریشه داری اند کـه گروه اجتماعی، هنگام پرسش درباره ي خوبی ها و بدی ها و کمال مطلوب بـه آن رجوع می‌کند «کوئن، 1372، 73». امروزه جامعه شناسان برای ارزش هاي دفاع مقدس پنج ویژگی اصلی قائلند: عینیت یافتن تاریخی بودن معاصر بودن تبلور در اقشار خاصی از مردم، حامل بار معرفتی خاص بودن.

 


 

مقاومت و ایثار در دفاع مقدس

دفاع مقدس هشت ساله در مقابل دشمن بعثی تا دندان مسلح، درخشان­ترین دوره دفاع از تمامیت ارضی و عزت مردم مسلمان این مرز و بوم، در طول 200 سال اخیر اسـت. در این جنگ نابرابر، صدام با پشتوانه قدرت هاي جهانی غربی و شرقی و همچنین کشور هـای عرب منطقه، بـه کشور اسلامی ایران حمله ور شد.

درباره هفته دفاع مقدس 31 شهریور ماه + عکس های هفته دفاع مقدس

براساس شرایط داخلی کشور و قدرت نظامی عراق و نیز در سایه حمایت­هاي بی دریغ نظامی کشور هـای غرب و شرق و حمایت هاي مالی کشور هـای عرب منطقه از نظام بعثی، همه ی تحلیل ها خبر از پیروزی قطعی ارتش بعثی در زمانی کوتاه می­دادند. هنگامیکه تاریخ معاصر ایران و جنگ هاي عصر قاجار و پس ازآن را بررسی می‌کنیم، همواره با شرمندگی و شکست تحقیرآمیز ایران، مواجه می‌شویم.

درباره هفته دفاع مقدس 31 شهریور ماه + عکس های هفته دفاع مقدس

بخش هاي وسیعی از ایران در جنگ هاي 13 ساله ایران و روس ودر دو قرارداد خفت بار و ننگین گلستان و ترکمانچای از وطن مـا جدا شد ودر جنگ دیگری هرات و افغانستان را از ایران گرفتند؛ اما در دوره هشت ساله دفاع مقدس، باوجود پشتیبانی هاي همه ی قدرت هاي جهان و کمک هاي کشور هـای عربی، دشمن نتوانست حتی یک وجب از این سرزمین را جدا کند ودر رسیدن بـه اهدافش ناکام ماند.

 


 

روحانیت در دفاع مقدس

نقش روحانیون را در دفاع مقدس میتوان بـه چند دسته تقسیم کرد:  تشویق مردم بـه حضور در جبهه و بسیج آنها. تأثیر بر فرماندهان جنگ.  شوق روحانیون بـه جهاد و عشق بـه جبهه و حضور آنان بعنوان رزمنده در خطوط نبرد.

درباره هفته دفاع مقدس 31 شهریور ماه + عکس های هفته دفاع مقدس

بعنوان مثال شهید حجت الاسلام عبدالله میثمی حتی حاضر نشد برای زیارت دوهفته اي خانه خدا، جبهه را ترک کند و می‌گفت: مـا در این جبهه ها اجر زیارت خانه خدا را هم میبریم.

 


 

زن ها در دفاع مقدس

کیفیت حضور زنان بـه دو شکل، مستقیم و غیرمستقیم، در این دوران خلاصه می‌گردد. در شکل مستقیم، اگرچه زنان از حضور در صحنه و خط مقدم معاف بودند ولی با شروع جنگ شهرها و حملات موشکی، حالت تدافعی همگان خصوصاً زنها بیش تر گردید، چون در این رزم بی امان از سوی ارتش عراق مورد حمله ي موشکی واقع شده بودند.

 

حتی در اوایل جنگ، این زنان شیردل خرمشهر و سوسنگرد و هویزه بودند کـه در هجوم ناجوانمردانه ي دشمن درکنار مردان خود قدم بـه قدم با بعثی ها درگیر شدند ودر عقب راندن دشمن از جان خویش هم مایه نهادند. در شکل غیرمستقیم، زنان حکایت 70 مَن مثنوی دارند کـه چگونه با کارهای خدماتی و پشتیبانی خود در عقبه، موجبات دلگرمی رزمندگان را فراهم نمودند.

 


 

دفاع مقدس در سیره و کلام امام و رهبری

صدام گمان می‌کرد کـه با یک مملکت آشفته کـه منزوی شده اسـت و همه ی دولت ها پشت بـه او کرده اند یا وی را در فشار اقتصادی گذاشته اند طرف شده اسـت و مـا نه قوای نظامی داریم و نه انتظامی داریم و نه ساز و برگ جهاد و جنگ.او همچو گمان کرد و گمان می‌کرد با چند ساعت تهران را هم فتح خواهد کرد.او غافل از خدا بود. جنگ مـا دفاع اسـت هجوم نیست و جنگ دفاعی از تکلیف هاي شرعی و وجدانی و نفسانی همه ی اسـت.

درباره هفته دفاع مقدس 31 شهریور ماه + عکس های هفته دفاع مقدس

و مـا ایستاده ایم در مقابل دفاع از کشور خودمان و دفاع از اسلام عزیز در مقابل هر مهاجم. مهاجم می‌خواهد ابر قدرت باشد، می‌خواهد قدرت کم، فرقی درنظر مـا نیست.مـا واجب اسـت برایمان دفاع کنیم از نوامیس اسلام و نوامیس خودمان و دفاع کنیم از کشور اسلامی خودمان و تا مادامی کـه در حال دفاع هستیم، با هر قدرتی کـه بخواهد هجمه بکند بر مـا، مقابله می‌کنیم و هیچ هراس نداریم.

درباره هفته دفاع مقدس 31 شهریور ماه + عکس های هفته دفاع مقدس

متن های هفته دفاع مقدس

 

جنگ یک مسأله اي بود کـه انسان خیال می‌کرد کـه یک هائله اي اسـت برای مـا و یک مسأله اي اسـت بسیار مهم لکن معلوم شد کـه منافعش بیشتر از ضررهایش بود، آن انسجامی کـه در اثر جنگ، بین همه ی قشرها پیدا شد و آن معنای روحانی و معنوی اي کـه در خود سربازان عزیز از ارتش و ژاندارمری و سپاه پاسداران بـه نمایش گذاشته شد.

درباره هفته دفاع مقدس 31 شهریور ماه + عکس های هفته دفاع مقدس

عکس نوشته هفته دفاع مقدس

 

آن روح تعاونی کـه در همه ی ملت از زن و مرد در سرتاسر کشور تحقق پیدا کرد، بدنیا فهماند کـه این مسأله اي کـه در ایران اسـت با همه ی مسائل جداست.این جا از باب این کـه اصل نهضت را خود ملت کرد و بـه ثمر رساندنش هم بـه دست خود ملت شد، چیزهائی کـه بر ضد این نهضت و بر ضد این انقلاب اسـت، باز بـه دست خود ملت از سر راه برداشته می‌شود و انشاء الله این هم بزودی حل خواهد شد.

 


 

خاطراتی از دفاع مقدس

قبل از عملیات فتح المبین بود کـه از جهاد سازندگی برگه مأموریت گرفتم. گفته بودند با هر وسیله اي کـه می‌توانی بـه پادگان حمیدیه برو؛ چون تمام جهادگران جهاد دامغان آنجا مستقر شده اند. تا اهواز با قطار و از آنجا پشت یک ماشین در حرکت بودم. دلم گرفته بود. با خود فکر می‌کردم حداقل یک ماه بـه مـن سخت می گذرد تا با دیگران آشنا شوم؛ ولی اشتباه میکردم.

درباره هفته دفاع مقدس 31 شهریور ماه + عکس های هفته دفاع مقدس

همه چیز درباره دفاع مقدس

 

بچه هاي جهاد چنان برخورد محبت آمیز کردند کـه گویی سال ها با یک دیگر آشنا هستیم. سراغ مسئول را گرفتم. گفتند: فعلا برادر حسن بیگی اسـت. پیش خود می‌گفتم: حتما بایستی برای دیدن او نوبت بگیرم و منتظر شوم؛ اما این طور نبود. آقای حسن بیگی چنان ساده برخورد می‌کرد کـه فکر میکردیم یکی از بچه هاي سادة جهاد اسـت. برگة مأموریت را نشانش دادم. گفت: برو سوار آن تویوتا شو!

درباره هفته دفاع مقدس 31 شهریور ماه + عکس های هفته دفاع مقدس

اتفاق های 8 سال دفاع مقدس

 

در طول راه چنان با محبت برخورد کرد کـه فکر می‌کردم در منزل خود هستم. فقط روز اول نبود. در تمام آن مدت ودر تمام طول مأموریت جوّ حاکم، جو دوستی و محبت بود. رده بالا و رده پایین، نیروی ساده و مسئول، زانو بـه زانو سر یک سفره می نشستند و باهم از یک غذا تناول میکردند. و غالباً غذایی ساده مثل: نان، پیاز، ماست بود. آنجا فرد بی کار نداشتیم. و کسی تماشاگر نبود.

درباره هفته دفاع مقدس 31 شهریور ماه + عکس های هفته دفاع مقدس

هفته دفاع مقدس چیست

 

بارها میدیدیم فلان مسئول محور، پابه پای مـا مشغول کار اسـت. هر جا کـه بودیم، در سرما یا گرما، زیر باران و غیر آن، مسئولین هم بودند. هیچکس از ساعت کار و شیفت کاری صحبت نمی‌کرد. اگر نوبت کاریِ تـو بودو خواب می ماندی، هیچکس بیدارت نمی‌کرد تا بگوید نوبت و شیفت توست. روزگار غریبی بود، غریب و شیرین.

 


 

تبلیغ و ترویج فرهنگ دفاع مقدس

میزان ماندگاری حماسه ها بر لوح تاریخ و اشاعه فرهنگ آن حماسه ها بـه نسل هاي آتی درگرو تلاشی اسـت کـه بازماندگان و شاهدان صحنه هاي حوادث آن حماسه ها برای ترسیم آن انجام می‌دهند و شرح حماسه ها رابه زبان قلم، بیان و هنر برای آیندگان باز می‌گویند، این بازگویی و تشریح حوادث حماسه ها در دل خود حداقل 3 مزیت شاخص و عمده را داراست:

 

اول این کـه

نسل ها رابا حماسه ها و حوادث زمانشان بـه هم پیوند میدهد.

 

دوم این کـه

از تکرار تجارب هم دیگر بی نیاز می سازد.

 

سوم این کـه

بار تکالیفی راکه از نسل پیش برجای مانده و راهی کـه هنوز بـه تمام طی نشده اسـت رابه نسل بعد ازآن باز می تمایاند.

 

هر حماسه اي از دو جزء یا دو مرحله مهم تشکیل یافته اسـت.

جزء اول حماسه سازی اسـت کـه در میدان مبارزه حاصل می‌شود، جزء دوم و مهم تر پیام رسانی حماسه هاست کـه این وظیفه اخیر بر عهده گروهی اسـت کـه در حین حماسه ها و بخصوص پس از پایان مرحله اول و برای برآورده کردن سه هدف فوق الذکر بعد از هر حماسه اي سلاح عوض می‌کنند ودر حالی‌کـه جامعه میل آن دارد تا خودرا از فضای حوادث گذشته دور سازد.

 


 

سینمای دفاع مقدس

در برش تاریخ معاصر کشور، هشت سال دفاع مقدس از دوره هاي مهم و تأثیرگذاری اسـت کـه در ابعاد مختلف تحولاتی را ایجاد کرد؛ دورانی کـه هر چند تلخ بود؛ اما برای بلوغ و تکامل جامعه ي اسلامی لازم بود. این رویه اثرگذاری رابه خصوص میتوان در فضای هنر سینما و فیلم سازی بـه خوبی مشاهده کرد.

درباره هفته دفاع مقدس 31 شهریور ماه + عکس های هفته دفاع مقدس

تصاویر هفته دفاع مقدس

 

مسأله ي جنگ و دفاع مقدس بدلیل تحمیلی بودن آن و مطرح شدن مسأله ي دفاع و حفظ ناموس و مملکت باعث شده بود تا تمامی فیلم سازان و هنرمندان بـه هر شکلی با این مسأله درگیر شوند؛ چرا کـه از زن و بچه گرفته تا پیر و جوان همگی خواسته و ناخواسته درگیر مسأله ي جنگ و حملات دشمن بودند و فیلم سازان و هنرمندان اگر دغدغه ي آرمان هاي دفاع مقدس را هم نداشتند بدلیل مواجه بودن با این مسأله بـه این موضوع پرداختند.

 


 

ادبیات دفاع مقدس

از مزیّت هایي کـه میتواند ادبیات دفاع مقدس در تاریخ شکوهمند انقلاب اسلامی داشته باشد مزیّت «سندسازی» اسـت کـه امروزه ادبیات علاوه بر جذب مخاطبین خود و اقناع نویسندگان و پر کردن اوقات فراغت خوانندگان و فعال نمودن زمینه هاي فرهنگی و هنری می‌تواند بعنوان سندی غیر قابل انکار از ادبیات و تاریخ این کشور برای آیندگان باقی بماند.

درباره هفته دفاع مقدس 31 شهریور ماه + عکس های هفته دفاع مقدس

تحقیق درباره هفته دفاع مقدس

 

آیندگان میتوانند حسب علاقه و اشتیاق و نیاز خود ازآن بهره جویند و مطالب مفیدی را ازآن استخراج نمایند و یا الگو بگیرند. این اسناد ادبی، اسنادی هستند کـه درصورت تحریف هم قابل استناد و استفاده هستند. در صورتی کـه توأم با تحریف باشد با تورقی بر متون ادبی و موشکافی و نقادی و تحلیل محتوا و مقایسه اي با آثار دیگران میتوان بـه حقیقت آن اثر پی برد.

درباره هفته دفاع مقدس 31 شهریور ماه + عکس های هفته دفاع مقدس

هفته دفاع مقدس چه روزی است

 

دریافت کـه تا چـه حدّ ادبیات مذکور در بیان رخدادها، حوادث و جریان هاي زندگی پیرامونی نویسنده صادق و وفادار بوده اسـت. در این صورت مایه عبرت و خجلت پدیدآورندگان آثار مزبور در همه ی اعصار خواهد بود. اما از آنجایی کـه نویسندگان ادبیات دفاع مقدس عمدتا خود در کوران حوادث جبهه و جنگ قرار گرفته اند و از شمیم کوی یار نفس کشیده اند کمتر دچار لغزش و تحریفات گردیده اند.

 


 

معرفی کتاب

آسمان فکه: سید حسین تاج زاده تهران حوزه هنری سازمان تبلیغات اسـلامی.1375«چاپ اول».«آسمان فکه»خاطرات رزمنده از دوران اسارت وی درعراق تا زمان پذیرش ناخواسته قطعنامه 598 و سپس آزادی اسراست.

 

انچه اتفاق افتاد:

مرتضی سرهنگی،تهران،سوره مهر. افرادی کـه علاقه مندند بـه دفاع مقدس از زاویه نگاه نیروهای عراقی بنگرند حتما باید این کتاب را بخوانند.«آنچه اتـفاق افـتاد»مجموعه خاطره هاي ده نفر از سرهنگ ها،فرماندهان و سربازی هاي عراقی اسـت.انچه موضوع این کتاب را جالب تر کرده اسـت اشاره بـه جنایت هاي فرماندهان عراقی در دوران جنگ تحمیلی و مخالفت هاي برخی دیگر از فرماندهان و سربازی هاي عراقی با آن هاست.

 

آن روزها:

حسین بذرافکن،تهران،بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفـاع مقدس،1389. کتاب حاضر دربرگیرنده هفت داستان کوتاه با موضوع دفاع مقدس اسـت کـه بـه شکلی روان و شیوا بـه نگارش درآمدهاست.

 

اردوگاه عنبر:

سرهنگ علیرضا پور بزرگ،وافی،تهران،مرکز اسناد انقلاب اسلامی تهران.اسرایی کـه در اردوگاه هاي رژیم بعثی عراق در بدترین شرایط روحـی و جـسمی قرار داشتند نه تنها روحـیه دینی و مـلی خودرا از دست ندادند،بلکه این موقعیت بحرانی رابه فرصتی برای ساختن شخصیت خود تبدیل نمودند.تحمل و صبر آزادگان، روابط انها با بعثی ها و همچنین واکـنش آنـ ها در برابر اخبار داخلی ایران،از بخش هاي خواندنی این کتاب بـه شمار می‌آیند.

 


 

دفتر سبز، رشحاتی از قلم هشت سال دفاع مقدس

هشت سال پرخاطره و سرشار از فراز و نشیب برای ملت مسلمان ایران بود. دفاع بـه مـا آموخت کـه از خودباختگی تا خودیافتگی راهی بـه نورانیت ایثار و معنویت ایمان بـه خداست. هر شخصی کـه این راه را پیمود، بـه گرانْ بهاترین گنجینه آفرینش کـه همانا ایمان بـه خدای لایزال و امید بستن بـه عنایات اوست، دست یافت. دفاع مقدس و هشت ساله، ایران زمین رابه وطن اسلامی بدل کرد.

درباره هفته دفاع مقدس 31 شهریور ماه + عکس های هفته دفاع مقدس

و چـه گره هاي کور و سختی کـه در این سال‌ها گشوده شد، و چـه خاکریزهای رزم کـه در برابر کفر و استکبار برخاست. اینک کـه بـه آن سال ها می اندیشیم بخود می بالیم و بر بال فرشتگان عنایات خداوندی، بوسه امتنان میزنیم. یاد و خاطره شهیدان آن روزهای فراموش ناشدنی گرامی باد.