پارس ناز پورتال

همزاد پراید در یونان دیده شد +عکس

همزاد پراید در یونان دیده شد +عکس

همزاد پراید در یونان دیده شد +عکس 

اگر فکر میکنید در همه ی ي کشور هـای دنیا پراید دیگر منسوخ شده است در اشتباهید چون کشور یونان از این ماشین استفاده میکند. نامکو پونی نام خودرویی است کـه ساخت مدل جدید آن در سال 2012 در یونان آغاز شد. این خودروی ساده و تقریبا ارزان قیمت بسیار شبیه بـه پراید بوده و بـه نوعی همزاد آن محسوب میشود. در این پست قصد داریم با تاریخچه خودرویی آشنا شویم کـه از دل سیتروئن بیرون آمده است.

 

خودرو هـای 2CV یکی از معروف‌ترین محصولات کمپانی سیتروئن است کـه با نام‌ها و مدل‌هـای مختلف در سراسر جهان بـه تولید رسید. در سال 1963 میلادی دو مهندس فرانسوی ساکن ساحل عاج کارگاه مونتاژ محصولات سیتروئن را در این کشور تاسیس کردند.

 

این دو مهندس خودرویی را بر اساس پلتفرم 2CV ساختند کـه بدنه آن از فولاد بوده و تمامی قطعات آن با پیچ بـه یکدیگر متصل شده بودند. این ماشین کـه متناسب با بازار آفریقا ساخته شده بود بـه نام بیبی بروس «Baby Brousse» معرفی شد. تولید بیبی بروس در سال 1963 در ساحل عاج آغاز شد و پس از موفقیت آن، در سال 1969 شرکت سیتروئن امتیاز آن را جهت تولید در سایر کشور هـای جهان خرید.

همزاد پراید در یونان دیده شد +عکس

سیتروئن بیبی بروس-1963

 

در اواخر دهه 60 و اوایل دهه 70 میلادی، شرکت سیتروئن پروژه‌ای را بـه عنوان خودروی عمومی جهانی در دستور کار داشت. هدف از این پروژه عرضه خودرو هـای ارزان قیمت در کشور هـای رو بـه پيشرفت بود و خودروی بیبی بروس نیز بـه دلیل ساختار ساده‌اش می‌توانست کاملا مناسب این برنامه باشد.

 

بیبی بروس بـه راحتی در کشور هـای مختلف قابل تولید بود بـه گونه‌ای کـه قطعات آن بـه صورت CKD از فرانسه بـه کشور مقصد ارسال و در آنجا مونتاژ می‌شد و هر کشوری آن را با نام و ظاهر اختصاصی خود تولید میکرد. بیبی بروس بـه ایران هم ورود کرد و توسط سایپا با نام ژیان مهاری مونتاژ و عرضه شد.

 

یکی دیگر از کشور هـای مقصد، یونان بود کـه در سال 1972 شرکت نامکو «Namco» خودرویی بـه نام پونی «Pony» را معرفی کرد کـه بر اساس بیبی بروس ساخته شده بود. نامکو پونی بـه نوعی موفق‌ترین خودرویی بود کـه در ساخت آن از بیبی بروس الهام گرفته شده بود. این ماشین بسیار کاربردی و قوی و در عین حال ارزان قیمت بود

 

و بـه همین دلیل با استقبال خوبی در یونان روبرو شد. موفقیت پونی در بازار یونان موجی شد تا نامکو آن را بـه کشور هـای دیگر نیز صادر کند و حتی کشور کشور آمریکا نیز مشتریان این خودرو را داشت. بهره گیری از برند سیتروئن بـه موفقیت بیشتر پونی کمک بـه سزایی کرد. نسل اول پونی تا سال 1984 تولید شد

 

و در این دوازده سال بارها مورد فیس لیفت و ارتقای عملکرد قرار گرفت. در سال 1985 نامکو خودروی سوپر پونی را بـه عنوان نسل دوم پونی معرفی کرد.

همزاد پراید در یونان دیده شد +عکس

نامکو پونی-1972

 

خودروی سوپر پونی دیگر ارتباطی با سیتروئن و بیبی بروس نداشت و مدرن‌تر شده بود. این خودرو از موتور فورد استفاده میکرد و نامکو امید بسیاری بـه موفقیت آن داشت اما سوپر پونی هرگز نتوانست موفقیت پونی را تکرار کند و بـه دلیل قیمت گران‌تر نسبت بـه نسل اول پونی از دسترس قشر زیادی از جامعه دور شد. تولید سوپر پونی در سال 1991 و در حالی کـه تنها چند صد دستگاه از آن ساخته شده بود متوقف شد.

همزاد پراید در یونان دیده شد +عکس

نامکو سوپر پونی-1985

 

در سال 2003 نیز نامکو نمونه جدیدی از سوپر پونی را بـه عنوان نسل سوم پونی معرفی کرد.  بـه گزارش پارس ناز این خودروی جدید از پیشرفت‌هـای جزئی نسبت بـه نسل قبل بهره می برد اما هیچ‌وقت بـه مرحله تولید انبوه نرسید.

همزاد پراید در یونان دیده شد +عکس

سوپر پونی جدید-2003

 

نسل چهارم خودروی نامکو پونی با همکاری سایپا ساخته شد

شرکت نامکو دست از فعالیت برنداشت اما دیگر اثری از دوران پرفروغ گذشته نبود. در اواخر سال 2011 این شرکت یونانی از نسل جدید خودروی پونی رونمایی کرد. نسل چهارم پونی برای ما ایرانیان چهره آشنایی دارد چرا کـه طراحی آن بـه مانند پراید است. نامکو برای تولید دوباره مدل محبوب پونی با شرکت خودروسازی سایپای ایران همکاری کرد تا خط تولید آن را مجددا در کارخانه خود راه اندازی کند.

همزاد پراید در یونان دیده شد +عکس

نامکو پونی جدید-2012

 

نامکو پونی نسل جدید از بسیاری از قطعات پراید تولید سایپا استفاده کرد و دماغه جلوی آن بـه کلی از پراید قرض گرفته شده است. داشبورد آن نیز همان داشبورد قدیمی پراید است تا جایی کـه حتی نشان سایپا بر روی غربیلک فرمان دیده میشود. نامکو برای پیشرانه پونی جدید از موتور ارتقا یافته M13 پراید وانت 151 استفاده کرده

 

کـه 70 اسب بخار قدرت دارد. البته نسل جدید پونی بی ارتباط با سیتروئن نیست؛ چرا کـه نامکو علاوه بر همکاری با سایپا، با کمپانی پژو سیتروئن نیز توافق کرده و بـه غیر از موتور 1.3 لیتری پراید، یک موتور 1.4 لیتری TU3 پژو در نسخه‌هـای بنزینی و گازسوز ال پی جی ارائه شد.

همزاد پراید در یونان دیده شد +عکس

نمایی از داشبورد نامکو پونی جدید

 

نسل چهارم نامکو پونی بر اساس فرمول قدیمی و محبوب پونی ساخته شده کـه در عین ساده، سبک و ارزان بودن، توانایی پیمودن مسیرهای ناهموار را داشته باشد. پونی خودرویی دو در با دو ردیف صندلی است کـه صندلی‌هـای جلو از سقف فلزی ثابت و صندلی‌هـای عقب از یک سقف برزنتی با قابلیت جمع شدن برخوردار است.

 

این خودرو از یک فضای باری بزرگ بـه اندازه وانت نیز بهره می برد. بـه همین جهت نامکو پونی جدید بی شباهت بـه پراید وانت تولید سایپا نیست. حتی در وب سایت‌هـای یونانی نیز عکسهای پراید وانت ایرانی در کنار پونی دیده میشود. البته شباهت این دو ماشین فقط در قسمت جلویی دیده میشود و قسمت‌هـای دیگر خودرو توسط خود نامکو طراحی و ساخته شده است.

همزاد پراید در یونان دیده شد +عکس

صندلی عقب نامکو پونی جدید

 

تولید نامکو پونی جدید از آوریل سال 2012 در یونان آغاز شد و نسخه‌ای مدرن‌تر از همان پونی محبوب قدیمی است. این ماشین برای کسانی ساخته شده کـه بـه یک ماشین باربر با توانایی حرکت در مسیرهای ناهموار نیاز دارند. پونی ظرفیت حمل 5 نفر را دارد و از فضای بزرگی برخوردار است.

 

سقف برزنتی خودرو بـه راحتی جمع میشود و آن را بـه خودروی نیمه کابریو تبدیل میکند. نامکو تجهیزات جانبی اندکی را بر روی پونی جدید قرار داده است کـه شامل پخش سی دی و تهویه هوای مطبوع میشود و حتی پنجره‌ها هم بـه صورت دستی بالا و پایین می شوند. وزن پونی 850 کیلوگرم بوده و عملکرد مثبتی بـه عنوان یک خودروی کار دارد.

همزاد پراید در یونان دیده شد +عکس

همزاد پراید در یونان دیده شد +عکس

نامکو پونی بـه عنوان همزاد یونانی پراید سایپا با قطعاتی از پراید ساخته شده و با قیمت 7 هزار یورو «حدوداً 28 میلیون تومان» بـه بازار عرضه میشود. شرکت نامکو در نظر دارد تا این خودرو را بـه کشور هـای دیگر نیز صادر کند !

 

گجت نیوز