پارس ناز پورتال

همه مزایا و معایب استفاده از هاست ابری

همه مزایا و معایب استفاده از هاست ابری

همه مزایا و معایب استفاده از هاست ابری 

هاست های ابری هم اکنون استفاده های بسیاری در وب سایت های ایرانی و خارجی دارند که این هاست همراه با مزایا و معایبی نیز هست که برای شما نقل می کنیم. آخرین فناوری روز دنیا در زمینه هاستینگ و سرویس های میزبانی، مربوط به سرویس میزبانی ابری یا Cloud Hosting می باشد.

 

این فناوری گرچه خیلی جوان است و تازه پا به عرصه فناوری گذاشته است، اما توانسته جایگاه مناسبی را برای خود دست و پا نماید. بنابراین در صورتی که به دنبال یک سرور با سرویس های انعطاف پذیر و Up Time بالا باشید قطعا با نام هایی چون  کلاود هاستینگ، هاست ابری، میزبانی ابری و … برخورد خواهید داشت.

 

میزبانی ابری

Cloud Computing یا رایانش ابری و یا پردازش ابری به معنای استفاده از منابع سخت افزاری و نرم افزاری یک مجموعه از کامپیوتر های متصل به شبکه می باشد. به این معنا که کامپیوترهای موجود در شبکه نیازی به نرم افزار یا سخت افزار خاصی نداشته و می توانند از سیستم منبعی که مجهز به آن ویژگی خاص می باشد استفاده نمایند.

همه مزایا و معایب استفاده از هاست ابری

Cloud Hosting یا میزبانی ابری نوعی از از میزبانی است که بر مبنای رایانش های ابری فعال می باشد. در این نوع از میزبانی وب سایت ها به جای استفاده از منابع سخت افزاری و نرم افزاری یک سرور، از چندین سرور بصورت همزمان استفاده می کنند.

 

میزبانی ابری چگونه کار می کند.

سرورهای میزبان ابری با استفاده از سرورهای مجازی که در نقاط مختلف جغرافیایی قرار گرفته اند و هریک بخشی از وظیفه میزبانی را برعهده دارند، کار می کند. با این سرور های شما نه از یک منبع بلکه از چندین منبع برای خدمات مختلف بهره مند خواهید شد.

 

ویژگی های میزبانی ابری

هاست های ابری در مقایسه با سرور های میزبانی معمولی ویژگی ها و مزایای قابل توجهی دارند . به عنوان مثال Up Time بالا، انعطاف پذیری فراوان و صرفه جویی در هزینه ها از جمله مهم ترین مزایای این میزبانی به شمار می رود که در ادامه در مورد هرکدام توضیح داده خواهد شد.

 

پایداری و در دسترس بودن

در میزبانی های معمولی با ایجاد مشکل بر روی یک سایت به صورت ناخودآگاه سایر سایت های آن سرور نیز ممکن است با مشکل اتصال مواجه گردند در حالی که در سرویس دهی های ابری به سبب وجود چندین سرور سرویس دهنده در سراسر جهان، به محض به مشکل خوردن یکی از سرور ها سرویس دهی بر روی سرور دیگر انتقال خواهد یافت

 

و به این صورت زمان Down Time یک سایت تقریبا به صفر می رسد. یکی از سایت های نمونه که از این فناوری استفاده می نمایند، سایت گوگل است که علارغم پر بازدید بودن تقریبا هرگز مشاهده نشده که از دسترس خارج شود.(آنقدر این اتفاق کم رخ می دهد که نمی توان درصد خاصی را برای آن قائل شد.)

 

علاوه بر این به سبب قرار گیری سایت ها در بخش های مختلف جهان سرعت دستیابی به اطلاعات و بارگذاری آن به شدت سریع تر می باشد. به این صورت که کاربر مورد نظر به هر سروری که از نظر موقعیت جغرافیایی نزدیکتر باشد از همان سرویس خواهد گرفت، که این باعث افزایش چشمگیر سرعت میزبانی خواهد بود.

 

انعطاف پذیری

سایت ها در استفاده از سرویس های میزبانی معمولی با محدودیت در منابع و امکانات مواجه هستند. به این صورت که در صورتی که سایت بیشتر از میزان تعریف شده از منابع استفاده نماید ممکن است سرور را با اختلال و یا آسیب مواجه نماید.در سرور های ابری هیچگونه محدودیتی در میزبانی وجود ندارد و در صورتی که تعداد منابع موجود

 

میزبانی نتواند پاسخگوی نیازهای یک وب سایت باشد می توان با افزایش منابع مورد نیاز از دیگر سرورها تمامی نیازها را مرتفع کرد. این مورد در میزبانی عادی به سادگی میسر نیست چرا که منابع تنها بصورت فیزیکی قابل ارتقاء هستند و این امر علاوه بر افزایش هزینه ها، زمان بر نیز خواهد بود. اما در میزبانی ابری تمامی این موارد با استفاده از فناوری سرورهای مجازی قابل انجام می باشند.

 

کاهش هزینه ها

سرویس های عادی میزبانی نیاز به یک حداقل و حداکثر منابع دارد و این محدودیت در اغلب مواقع به ضرر صاحبان وب سایت ها خواهد بود. دلیل این موضوع نیز واضح است. صاحبان وب سایت ها همواره به دلیل این که منابع در دسترسشان کم نیاید، مجبور هستند تا هزینه چند برابر نیاز خود پرداخته و بیش از حد نیاز خود منبع در اختیار بگیرند تا در آینده با مشکلی مواجه نگردند.

همه مزایا و معایب استفاده از هاست ابری

در سرویس دهی ابری روش و سازو کار به طور کلی متفاوت خواهد بود. به این صورت که به دلیل قابلیت های انعطاف پذیری که در اختیار شما قرار می گیرد، شما به همان میزانی هزینه خواهید پرداخت که سرورتان در حال حاضر نیاز به منبع دارد و از آن استفاده می کند و در صورت افزایش منابع مورد نیاز واقعی شما مجبور به پرداخت هزینه بیشتر خواهید بود.

 

معایب میزبانی ابری

میزبانی ابری نیز مانند همه فناوری های دیگر قطعا معایب مختلفی را دارا خواهد بود و از آن جا که این فناوری هنوز در ابتدای راه خود است این معایب می تواند بر اشتغال زایی آن تاثیرات بسزایی داشته باشد. البته چیزی که واضح است گسترش دهندگاه به زودی خواهند توانست راه حلی مطمعن و قطعی برای معایب آن بدست آورند. در ادامه به بررسی برخی از این معایب خواهیم پرداخت.

 

کاهش امنیت داده ها

همه مزایا و معایب استفاده از هاست ابری

با توجه به پراکندگی منابع میزبانی و به دنبال آن پراکندگی داده ها و اطلاعات سایت، برقراری امنیت کاری دشوارتر نسبت به سرویس های عادی میزبانی خواهد بود. تمامی مواردی که برای برقراری امنیت بر روی سرویس های عادی اعمال می شود، در سرویس های ابری می بایست بر روی چندین سرور اعمال شود.

 

همچنین پراکندگی سرورها باعث دسترسی شخص سومی به داده ها خواهد شد. این شخص که می تواند مسئول سرور باشد با توجه به دسترسی فیزیکی به سرور به تمامی اطلاعات موجود بر روی سرور دسترسی خواهد داشت که این امر ممکن است باعث سوء استفاده از داده ها شود.

 

مشکلات تهیه نسخه پشتیبان

یکی دیگر از مشکلاتی که با استفاده از سرورهای مجازی با آن رو به رو خواهید شد عدم امکان تهیه بکاپ به صورت فیزیکی می باشد. دلیل این موضوع نیز پراکندگی اطلاعات بر روی سرور های مختلف است که باعث می شود شما نتوانید به سادگی از آن ها نسخه پشتیبان تهیه نمایید. در این میان برخی شرکت های سرویس دهنده اقدام به تهیه نوعی بکاپ مجازی از اطلاعات سایت می نمایند که البته به اندازه بکاپ های فیزیکی امن و قابل دسترسی نخواهد بود.

 

افزایش هزینه ها

همانطور که می دانید موضوع هزینه ها یکی از ویژگی های مثبت برای سرویس های ابری محسوب می شد اما در صورتی که وب سایت شما به منابع بسیار زیادی نیاز دارد این هزینه اصلا برایتان مرقون به صرفه نخواهد بود و سرور های اختصاصی می توانند علی رغم محدودیت هایشان از نظر هزینه برایتان بهتر تمام شوند.