پارس ناز پورتال

همه چیز درباره طب سوزنی

همه چیز درباره طب سوزنی

همه چیز درباره طب سوزنی 

طب سوزنی علمی در پزشکی است که از زمان های بسیار قدیم در شرق استفاده می شده است و اکنون هم رواج دارد. طب سوزنی یکی از تکنیک های جامع در زمینه ی سلامتی است که در طب سنتی چینی ریشه دارد. متخصصان طب سوزنی آموزش می بینند تا نقاط خاصی را در بدن ، به وسیله ی سوزن هایی بسیار نازک ، تحریک نمایند.

 

امروزه اما طب سوزنی یکی از محبوب ترین بخش های طب سنتی چینی محسوب می شود. تاریخچه ی طب سنتی چینی به تقریبا ۲۵۰۰ سال پیش بر می گردد که تا کنون ادامه داشته است.

 

برای درمان طیف گسترده ای از بیماری ها ، درد و استرس ، پزشکان از تکینیک های جامع طب سنتی چینی نظیر طب سوزنی ، گیاهان دارویی ، تای چی ، چی گونگ ، ماساژ درمانی و دیگر تکنیک های مربوط به ذهن و جسم استفاده می کنند.

 

استفاده از طب سوزنی و دیگر تکنیک های طب سنتی چینی در دهه های گذشته ، در کشورهای اروپایی و امریکا رشد چشمگیری داشته است. طبق تحقیقات انجام شده توسط بنیاد بین المللی سلامتی در سال ۲۰۰۷ ، فقط در امریکا حدود ۳.۱ میلیون نفر استفاده از روش طب سوزنی را امتحان کرده اند . به طور کلی بین سال های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۷ تعداد مراجعه کنندگان به پزشک طب سوزنی سه برابر شده است.

 

اولین سوالی که در ذهن هر شخصی پیش می آید این است که ، آیا استفاده از طب سوزنی ضرر و عوارض جانبی نیز دارد ؟

 

عجیب آن است که ، با وجود استفاده از سوزن در طب سوزنی ، روش های درمانی به مراتب بدون درد هستند. در واقع ، دلیل اصلی محبوبیت طب سوزنی ، توانایی آن برای کاهش دردهای مزمن با روشی طبیعی و بدون استفاده از دارو و عوارض جانبی ناخواسته است .

 

بسیاری از مطالعات انجام شده در زمینه ی طب سوزنی تقریبا بی خطر بودن طب سوزنی را تایید می کنند. البته متخصصان همچنان در حال تحقیق در زمینه ی این شاخه از علم پزشکی سنتی هستند تا اثرات مثبت آن بر دیگر بیماری ها نظیر افسردگی ، التهاب و اثرات جانبی ناشی از شیمی درمانی را تایید نمایند.

 

آیا طب سوزنی بی خطر است؟

بنیاد جهانی سلامتی ، طب سوزنی را در دسته ی تکنیک های بی خطر قرار می دهد. البته به شرطی که توسط متخصص باتجربه و کاردان و همچنین به وسیله ی سوزن های استریل انجام پذیرد. روش اجرای نادرست و همچنین استفاده از سوزن های آلوده می تواند خطرات جدی برای سلامتی ایجاد کند.

 

خبر خوب اینکه FDA سوزن های طب سوزنی را جزوی از لوازم پزشکی دانسته که نیاز به استریل ، غیر سمی و یکبار مصرف بودن دارند. تا امروز تعداد شکایت های مردم از سوزن های آلوده بسیار کم بوده ، تا جایی که ریسک احتمالی برای طب سوزنی بسیار کم در نظر گرفته می شود.

 

البته این به معنی بی خطر بودن به طور کامل نیست، زیرا آسیب های جدی ، در صورت استفاده از سوزن های آلوده ، به وجود خواهند آمد.

 

قبل از نیاز به طب سوزنی ، باید نیاز به کلینیک درمانی مناسب برای این کار در اولویت قرار بگیرد. طب سوزنی همیشه به عنوان درمانی تکمیلی و در کنار دیگر تکنیک های پزشکی مثل ، فیزیوتراپی ، تمرینات ورزشی و رژیم غذایی سالم توصیه می شود .