پارس ناز پورتال

هنگام صحبت کردن نباید این عبارت ها را به کار ببرید

هنگام صحبت کردن نباید این عبارت ها را به کار ببرید

هنگام صحبت کردن نباید این عبارت ها را به کار ببرید 

هنگام صحبت کردن باید دقت داشته باشید که به زبان آوردن عده اي از حرف ها می تواند روی قضاوت دیگران درباره شخصیت شما تاثیر گذار باشد. هر فردی ممکن است برداشت متفاوتی از حرف‌هاي ما داشته باشد. وقتی نسنجیده صحبت کنید، حرف‌هایتان احساس بدی در اطرافیان به وجود می‌آورد. این اتفاق زمانی رخ میدهد که درباره چیزی که اطلاع کافی نداریم اظهار نظر می کنیم.

 

در ادامه شما رابا جملاتی آشنا می کنیم که افراد باهوش و موفق هیچ گاه در مکالمات خود بکار نمیبرند.سازمان تلنت اسمارت «TelentSmart» با بررسی هوش عاطفی «EQ» بیش از یک میلیون نفر، به این نتیجه رسیده که آگاهی اجتماعی مهارتی است که خیلیها ازآن بی‌بهره‌اند. وقتی آگاهی اجتماعی نداشته باشیم

هنگام صحبت کردن نباید این عبارت ها را به کار ببرید

روی حرف‌هایي که میخواهیم در جواب طرف مقابل بدهیم و تأثیر حرف‌هاي دیگران روی خودمان تمرکز میکنیم و توجهی به دیدگاه آن‌ها نداریم. این مسئله ممکن است سبب بروز مشکل شود، زیرا هر فردی پیچیدگی‌هاي خاص خودرا دارد و نمی توانید بدون توجه کامل، آن‌ها را درک کنید. وقتی از آگاهی اجتماعی بهره‌مند باشید با تغییراتی جزئی در حرف زدن خود، روابط عمیقی با اطرافیانتان خواهید داشت.

 

لازم به ذکر است، کسانی که هوش هیجانی بالاتری دارند، همیشه مراقب‌اند در مکالمات روزمره خود از برخی کلمات و اصطلاحات رایج استفاده نکنند. در ادامه 9 مورد از بدترین جملاتی که لازم است ازآن‌ها اجتناب کنید را معرفی میکنیم.

 

افراد موفق هیچوقت از 9 عبارت رایج در صحبت‌هاي خود استفاده نمیکنند

 

بنظر خسته می آیی

خستگی چهره، خیلی خوشایند اطرافیان نیست. افراد خسته چشمانی گود افتاده و موهایی پریشان دارند، بدخلق هستند و روی خیلی از موارد تمرکز ندارند. وقتی این جمله رابه کار میبرید بدین معناست که فرد مقابل شما دارای ویژگی‌هاي ذکر شده است.

 

بهتر است بجای آن بگویید: “همه ی چیز خوب پیش می رود؟” یا “همه ی چیز رو به راه است؟”

 

وای، خیلی لاغر شدي

این عبارت شاید سبب خوشحالی طرف مقابلتان شود اما تنها تعارف است. این عبارت، این فکر را در او به وجود می‌آورد که مورد محاسبه قرار گرفته است. پس بکار بردن عبارت “خیلی لاغر شدي” سبب می شود او فکر کند که قبلاً چاق و بی قواره بوده است.

 

پس بجای این عبارت بگویید: “عالی بنظر می آیي.” پس همیشه تلاش کنید هیچکس رابا گذشته‌اش مقایسه نکنید، بلکه تنها از ظاهر فعلی او تعریف و تمجید کنید و حرفی از ظاهر قبلی‌اش نزنید.

 

بیشتر از این لیاقت داری

شاید وقتی فردی در رابطه‌ي شخصی یا شغلی خود شکست خورده، این جمله رابه کار ببرید؛ اما باید بدانید این عبارت بدین معناست که قبلاً انتخاب و سلیقه‌ي خوبی نداشته‌اي.

 

پس بجای آن بگویید:”خودش ضرر کرده است”. این جمله انتقاد به حساب نمی آید و خوش بینی شما را نشان میدهد.

 

تو همیشه … تو هیچوقت …

هیچ کسی خودرا تنها دریک موقعیت نمی بیند، پس نباید آن‌ها را اینگونه توصیف کنید. بکار بردن این عبارات سبب میشود تا طرف مقابل موضع گیری کند و تمایلی به شنیدن حرف‌هایتان نداشته باشد. طبق معمولً وقتی از این عبارت‌ها استفاده می کنید که به دنبال بحث هستید و می خواهید چیز مهمی بگویید.

 

پس هیچوقت از این عبارت‌ها استفاده نکنید و بجای آن خیلی ساده بگویید طرف مقابل چه کار اشتباهی انجام داده است. دراین شرایط می توانید بگویید “به نظرم تو بیشتر مواقع اینکار را انجام می دهي” یا “من متوجه شده‌ام که تو اغلب اینکار را می کنی”.

 

نسبت به سن ات خیلی جوان‌تر هستی

عبارت “تو نسبت به” میتواند بی ادبی تلقی شود. هیچ فردی نمی خواهد تا پایان عمر همانند یک ورزشکار باشد، تنها می خواهد همیشه سالم و متناسب بماند. پس بجای این عبارت بگویید: “خیلی فوق‌العاده بنظر میرسی.”این جمله تأثیر بسیار زیادی روی طرف مقابل دارد.

 

به تو گفته بودم که …

گاهی ممکن است خیلی چیزها را از یاد ببریم. استفاده از این عبارت نوعی توهین به حساب می آید، خصوصاً افرادی که مشتاق‌اند تا نظر شما را بدانند. بکار بردن این عبارت نشان می دهد شخصیت متزلزلی دارید یا خودرا بهتر از دیگران میدانید. کسانی که این عبارت رابه کار میبرند چنین احساسی دارند.

 

پس بجای این‌که از این عبارت استفاده کنید، عبارتی بکار ببرید که منظورتان رابه طور بهتری برساند. پس با این روش هیچکس حرف‌هایتان را فراموش نخواهد کرد.

 

موفق باشی

خیلی خوب است که برای کسی آرزوی موفقیت کنید، اما بهتر است آرزوی بهتری برای او داشته باشید. شاید عبارت “موفق باشی” بدین معنا باشد که او برای موفق شدن نیازمند شانس است. پس بجای آن بگویید: “من مطمئنم از پس اینکار بر می آیي.”

 

این جمله تأثیر بیشتری نسبت به آرزوی موفقیت دارد، زیرا نشان میدهد آن فرد اعتماد به نفس و لیاقت کافی برای دست یابی به موفقیت را دارد و با گفتن آن از دیگران متمایز خواهید بود.

 

خودت می دانی یا هر طور خودت صلاح میدانی

شاید اهمیتی به سؤال و نظری که از شما پرسیده شده، ندهید اما باید بدانید نظرتان برای کسیکه سؤال را پرسیده مهم است و گرنه نظرتان را نمیخواست.

 

بهتر است بجای این عبارت بگویید: “من نمیتوانم نظر قاطعی دراین باره داشته باشم، اما به نظرم برخی موارد هستند که باید آن‌ها را مدنظر داشته باشی …”پس وقتی این عبارت رابه کار ببرید، حتی اگر بی‌طرف باشید و نظر خاصی نداشته باشید، بازهم نشان می دهد برای کسیکه از شما نظر خواسته اهمیت قائلید.

 

من هرگز …

شاید گاهی در مواجه با اشتباه دیگران از این عبارت استفاده کنیم. این جمله‌ي منفی برای توجیه کردن اشتباهات خود و جلب توجه اطرافیان به اشتباه دیگر افراد است.بجای آن بگویید: “متأسفم.”با قبول اشتباه میتوانید از بروز اختلافات و بحث‌ها پیشگیری کنید.

 

نکته‌ي آخر

همیشه باید در مکالمات روزانه خود به برخی موارد کوچک توجه کنید تا همه ی چیز عوض شود. پس از بکار بردن عبارت‌هاي منفی خودداری کنید و 9 پیشنهاد بالا را در حرف‌هاي خود بکار ببرید تا از تأثیر مثبت آن در روابط و زندگیتان بهره‌مند شوید.