پارس ناز پورتال

هنگام مصرف شوینده ها به این نکات توجه کنید

هنگام مصرف شوینده ها به این نکات توجه کنید

هنگام مصرف شوینده ها به این نکات توجه کنید 

شوینده ها در منازل کاربردهای زیادی دارند و ما باید مراقب استفاده از این مواد باشیم و با رعایت نکاتی از آن ها بطور صحیح استفاده کنیم. دبیر ستاد مرکزی اطلاع‌رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو با اشاره به آغاز نظافت و شستشوی خانه‌ها پیش از شروع تعطیلات نوروز که بر اساس سنت رایج در ایران انجام می‌شود؛ نسبت به استفاده نابه‌جا و بدون آگاهی از مواد شوینده هشدار داد.

 

دبیر ستاد مرکزی اطلاع‌رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو با اشاره به آغاز نظافت و شستشوی خانه‌ها پیش از شروع تعطیلات نوروز که بر اساس سنت رایج در ایران انجام می‌شود؛ علاوه بر مراقبت از دچار شدن به حوادثی مانند سقوط از ارتفاع، نسبت به استفاده نابه‌جا و بدون آگاهی از مواد شوینده و پاک‌کننده شیمیایی هشدار داد. 

 

طلعت قانع با تأکید بر اینکه عدم توجه به توصیه‌ها می‌تواند خطرات جبران‌ناپذیری را در آستانه سال نو متوجه هم‌وطنان نماید از مصرف‌کنندگان فرآورده‌های شیمیایی و شوینده خواست: در هنگام استفاده، برچسب روی بسته‌بندی در نور کافی مطالعه و سپس مصرف شود که استفاده از داروها و مواد شیمیایی د ر تاریکی می‌توانند خطرآفرین باشد. 

 

وی همچنین اضافه کرد: با توجه به اینکه بسیاری از ترکیبات مواد شیمیایی و فرآورده‌های شوینده و پاک‌کننده، بخارات سمی ایجاد می‌کنند که به مخاط دهان، بینی و ریه صدمه می‌زند بایسته است در هنگام استفاده از پنجره‌ها باز نگاه داشته شوند تا هوا به‌خوبی در محیط جریان داشته باشد. 

 

قانع بابیان اینکه در زمان نظافت سطوح و استفاده از ترکیبات شوینده و پاک‌کننده از دستکش لاستیکی، کفش جلوبسته و در صورت امکان، ماسک ضروری به نظر می‌رسد اظهار داشت: در خودداری از اختلاط مواد شیمیایی مانند جوهر نمک و مواد سفیدکننده و لک بر الزام وجود دارد چراکه بخارات و گازهای ناشی از این اختلاط بسیار سمی و خفه‌کننده هستند. 

 

مدیر مرکز پاسخگویی 1490 در خصوص بسیاری از داروها و محصولات خانگی مانند جوهر نمک، مواد شوینده و لک بر، لاک پاک‌کن، سموم حشره‌کش و جونده‌کش (مانند مرگ موش)، تینر، ضدیخ، بنزین و نفت به دلیل اینکه می‌توانند در صورت بلعیده شدن، تماس با پوست، چشم و یا تنفس، بسیار سمی باشند نیز سخن گفت و خاطرنشان کرد:

 

همیشه بهتر است محصولات نامبرده را در ظرف اصلی آن نگهداری نموده هیچ‌گاه آن‌ها را در ظرف مواد خوراکی (مانند بطری نوشابه) نگهداری نکرد زیرا این عمل موجب مصرف اشتباهی توسط کودکان و درنتیجه مسمومیت شدید آن‌ها خواهد شد. 

 

قانع در خصوص مراقبت از مسمومیت کودکان توصیه‌های دیگری نیز داشت وی با ذکر این مطلب که همواره پس از استفاده از مواد شیمیایی سریعاً درب آن را باید بست گفت: همواره این نکته را باید به یادداشت که هیچ ظرف دربسته‌ای از دسترسی کودکان کنجکاو در امان نیست. 

 

دبیر ستاد مرکزی اطلاع‌رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو همچنین هشدار داد: بهتر است کیف‌دستی، ساک خرید و کیسه‌های نایلونی دور از دسترس کودکان نگاه داشته شود چراکه این احتمال وجود دارد که وسایل محتوی کیسه توسط کودک بلعیده و یا ضمن بازی، روی صورت وی کشیده شده و موجب خفگی وی شود. 

 

مدیر مرکز پاسخگویی 1490 در پایان از هم‌وطنان خواست در صورت بروز موارد مطرح‌شده و یا مشابه با مرکز اورژانس 115 و یا مرکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم 1490 تماس برقرار کرده و راهنمایی‌های لازم را اخذ کنند.