پارس ناز پورتال

این هورمون ها باعث ایجاد شادی در بدن می شوند

این هورمون ها باعث ایجاد شادی در بدن می شوند

اشتباهات والدین درباره تحصیلات فرزندانشان 

هورمون هایي میباشند که می‌توانند شادی را در بدن افراد بوجود آورند و انها احساس سرخوش بودن کنند. سروتونین یکی از این هورمون ها هست. انسان هنگام رو به رو شدن با موقعیت هاي گوناگون، واکنش هاي متفاوتی از خود نشان می‌دهد. احساسات مختلفی که تجربه می‌کنیم در نتیجه واکنش هاي شیمیایی هست

 

که درون بدن مان رخ می‌دهد. هورمون هایي که در بدن ما آزاد می‌شوند، ممکن هست به ما احساس مفید دهند یا احساس بد. تحریک هورمون هایي که تزریق کننده احساسات مفید به شما میباشند، روش مناسبی برای مقابله با درد و داشتن حس مفید هست. شاد زیستن حق طبیعی هر آدمی هست. بدن انسان معمولا در دو حالت قرار دارد: جنگ یا پرواز «سمپاتیک» و استراحت و هضم «پاراسمپاتیک»

 

با دقت به استرس هاي گوناگون روزمره، بدن انسان معمولا در حالت سپماتیک قرار دارد و ما باید به تحریک هورمون هایي بپردازیم که بدن را به حالات پاراسمپاتیک هدایت کنند تا به آرامش برسیم.

 

هورمونهای شادی بخش

هورمون ها مواد بیوشیمیایی میباشند که متابولیسم بدن را تنظیم می‌کنند. همه ي چیز به آنها بستگی دارد: سلامتی، خلق و خو و ظاهر. ما به آنها فکر نمی‌کنیم، مگر این که دچار مریضی جسمی یا روحی شویم. هورمون ها احساسات و عوامل مرتبط با شیوه زندگی انسان ها را تحت تاثیر قرار می‌دهند و دقت به آنها می‌تواند به برخورداری از یک شیوه زندگی سالم در انسان ها کمک شایان توجهی کند. آنها را فراموش نکنید.

 

در ادامه به معرفی چند هورمون شادی آور مشهور و تاثیرگذار می‌پردازیم که به بدن و روح انسان کمک می‌کند تا با شرایط سخت کنار آمده و دوباره شاد شود. هورمونهای شادی آور به آدم ها کمک می‌کند تا از زندگی لذت ببرند. برای داشتن یک زندگی مفید باید همه ي وقت آنها را در وجودمان داشته باشیم.

 

سروتونین، شادی بخش

این هورمون از هیپوتالاموس ترشح می‌شود و به هورمون شادی مشهور هست. سروتونین مسئول انتقال اطلاعات در مغز هست، کیفیت خواب ما دستش هست و اثر آرام بخش دارد.سروتونین خلق و خو را تنظیم می‌کند، از افسردگی پیشگیری می‌کند، فشار خون را تنظیم می‌کند، نقش مهمی در تنظیم چرخه قاعدگی در زنان دارد

 

و باعث می‌شود احساس شادی کنید. کمبود این هورمون باعث بی خوابی، اختلالات خلق و خو، احساس غم، افسردگی، رفتار پرخاشگرانه و اختلالات خوردن می‌شود. برای افزایش سطح سروتونین روزی 30 تا 45 دقیقه ورزش کنید، غذا هاي غنی از کربوهیدارت بخورید، به طور منظم در معرض نور خورشید قرار بگیرد، به اندازه کافی بخوابید، مواد خوراکی حاوی ویتامین ب را فراموش نکنید. ویتامین ب در غلات و حبوبات، انواع مغزها و جوانه ها وجود دارد.

 

دوپامین، هورمون هوشیاری

هورمونی هست که انسان را از لحاظ ذهنی هوشیار نگه می دارد. دوپامین از سلول هاي مغز و نخاع ترشح میشود. وقتی صحنه اي در یک فیلم شما را شاد میکند یا از مشاهده منظره اي لذت می‌برید، هورمون دوپامین در بدن شما آزاد میشود. کمبود این هورمون موجب عدم تمرکز، عدم دقت، بدخوابی، تنبلی و بدخلقی می‌شود.

 

افرادی که در طول روز به میزان چندان قهوه یا نوشیدنی هاي انرژی زا می‌خورند از سطح دوپامین کمتری برخوردار میباشند. برای افزایش سطح دوپامین، گذشته از رفتن به رختخواب، اتاق خواب را بررسی کنید تا چیزی موجب اختلال در خواب تان نشود. می‌توانید گذشته از خواب از دمنونش بادرنجبویه برای آرامش بهره گیری کنید.

 

دوپامین را می‌توان با خوردن غذا هاي سرشار از پروتیین افزایش داد. خوردن میوه هایي مانند موز را فراموش نکنید. به طور منظم در معرض نور خورشید قرار بگیرید. غذا هاي سرشار از آنتی اکسیدان را نیز در وعده هاي خوراکی خود جای دهید.

 

ملاتونین، ساعت بدن

هورمون ضدپیری هست و بعنوان ساعت بدن شناخته میشود. ملاتونین از غده پینه آل ترشح می‌شود. این هورمون خواب شبانه را تنظیم میکند. اگر سیگاری هستید و شب ها نمیخوابید، احتمالا از کمبود این هورمون رنج می‌برید. به هم خوردن دوره روز و شب، ترشح ملاتونین را شدیدا تحت تاثیر قرار می‌دهد. بهتر هست شب ها چندان سراغ لپ‎تاپ و تبلت نروید و در رختخواب از تلفن همراه هاي هوشمند بهره گیری نکنید.

 

بمباران اطلاعات در ساعاتی که به خواب نیاز دارید، مغز را به طور مصنوعی تحریک و اذیت میکند. اضافه بر این بر بینایی نیز تاثیر می‌گذارد. برای افزایش سطح ملاتونین، دو ساعت گذشته از خواب با ابزار تکنولوژی خداحافظی کنید. سعی کنید زندگی منظمی داشته باشید؛ برای مثال هر شب در ساعت مشخصی شام بخورد و به رختخواب بروید.

 

در اتاقی که تهویه مناسبی بدارد بخوابید. سعی کنید زا سبزیجات و غذا هاي سرشار از پروتیین بهره گیری کنید و این دو را همراه هم مصرف کنید. جسم و جان تان را در معرض هوای تازه قرار دهید.

 

اندروفین، ضددرد

هورمونی که مانع درد هست، از اضطراب پیشگیري میکند و بعنوان آرامبخش عمل می‌کند. اندروفین از غدد مخاطی و هیپوتالاموس ترشح می‌شود. این هورمون کمک میکند احساس مثبتی به زندگی داشته باشید. اندروفین یکی از مسکن هاي طبیعی بدن هست. برای افزایش سطح اندروفین، حتما ورزش کنید.

 

نیاز نیست به ورزش هاي سنگین روی بیاورید. 30 دقیقه پیاده روی در روز به افزایش این هورمون در بدن شما کمک شایان توجهی می‌کند.عرق کردن نیز به آزادشدن این هورمون کمک میکند. حمام بخار و سونا موجب عرق کردن و شل شدن عضلات میشود و استرس را از شما دور میکند. مصرف غذا هاي تند را نیز فراموش نکنید.

 

فلفل یکی از مواد خوراکی فوق العاده محسوب می‌شود. غذا هاي تند در تماس با گیرنده هاي روی زبان، سیگنال هایي نمونه با سیگنال هاي درد به مغز می فرستند که باعث آزاد شدن اندروفین در بدن میشود. اگر به طب سوزنی دسترسی دارید، میتوانید آن را امتحان کنید.

 

اکسی توسین، هورمون عشق

هورمونی که با عنوان هورمون عشق شناخته می‌شود. اکسی توسین در هیپوتالاموس ساخته شده و بعد به غده هیپوفیز منتقل میشود. این هورمون آدم ها را کنار هم نگه می دارد، اعضای خانواده را به هم نزدیک میکند، عشق را بین زوجین و والدین و فرزندان افزایش میدهد.

 

در دوران بارداری و شیردهی، هورمون اکسی توسین در بدن زنان ترشح شده و باعث رابطه عمیق تر آنها با نوزادشان میشود. اکسی توسین استرس را کاهش می‌دهد و تعاملات اجتماعی را افزایش میدهد. این هورمون حامی قلب در مقابل انواع استرس هاست. برای افزایش سطح اکسی توسین،

 

وقتی بیشتری را با دوستان، اعضای خانواده و افرادی که دوست دارید بگذرانید. به همنوعان خود کمک کنید. ماساژ را فراموش نکنید. سعی کنید به آدم ها عشق بورزید و عاشق بمانید.

 

استروژن، ضداسترس

 به گزارش پارس ناز این هورمون جنسی زنانه از غدد جنسی ترشح می‌شود. استروژن مانع استرس محسوب میشود و خلق و خوی فرد را اثبات نگه می دارد. سیگار کشیدن وورزش شدید میزان این هورمون را کاهش می‌دهد. برای افزایش سطح استروژن، می‌توانید از مواد خوراکی گوناگون بهره گیری کنید.

 

میوه، سبزیجات و غلاتی چون سیب، خرما، آلو و گیلاس، هویج، گوجه فرنگی، کلم برکلی، خیار و بادنجان، جو دوسر، گندم و برنج، بذر کتان، تخمه آفتابگردان و رازیانه به افزایش سطح این هورمون در بن کمک میکند.