پارس ناز پورتال

هیجانات درونی خود را با نوشتن خالی کنید

هیجانات درونی خود را با نوشتن خالی کنید

هیجانات درونی خود را با نوشتن خالی کنید 

شما وقتی درون خود احساس هیجان بسیار شدید به علت عوامل مختلف میکنید چه کار انجام میدهید تا آرام شوید؟ روان‌شناس بالینی گفت: شیوه مناسب دیگر برای مدیریت هیجانات منفی مانند خشم، تخلیه هیجانات از طریق نوشتن، خط خطی کردن و سخن گفتن در مورد احساساتمان با دیگران است.رضایی، روانشناس بالینی اظهار داشت: ریشه تعداد زیادی از نزاع‌ها و درگیری‌هایي که غالباً عاقبت خوشایندی ندارد خشم و پرخاشگری است.

 

وی افزود: همه ی ما می‌دانیم که بروز خشم بیشتر وقت ها وضع را بدتر می‌کند و بروز دادن خشم، روش خوبی برای کم کردن انرژی آن نیست اما تعداد زیادی از افرادی که به خصوص دردعواها خشم خودرا بروز میدهند، احساس از دست دادن نظارت و شرمساری می‌کنند. پس بهتر است به دنبال راهکار بهتری

 

برای این هیجان ویرانگر باشیم؛ به طوری‌كه نه وادار باشیم آنرا فروبخوریم و به خود ما آسیب بزنیم و نه این که با بروز آن به دیگران آسیب بزنیم.در این جا برای این که بتوانیم جلوی این رخداد را بگیریم، یعنی درواقع خشم خود رابه خصوص در دعواها، درگیری ها و اختلاف نظرها بازرسی کنیم چند پیشنهاد مطرح می کنم.

 

وی افزود: آگاهی ما از این که دریک موقعیت عصبانی هستیم، «خودآگاهی هیجانی» نامیده می‌شود؛ به عبارتی دقیق تر، خودآگاهی هیجانی یعنی فرد به احساسات و هیجانات خود در موقعیت هاي مختلف آگاهی داشته باشد. این آگاهی میتواند به نظارت هیجانات و احساسات ما کمک کند.

 

این روان‌شناس بالینی تصریح کرد: مثلاً با گفتن این جملات بخود «من در حال حاضر عصبانی هستم»، «احساس خشم می کنم»، مانع ازآن میشویم که خشم بازرسی ما رابه دست گیرد.

 

خشممان را از قبل شناسایی کنیم

رضایی ادامه داد: مرور تجربه هاي عصبانیت‌هایي که در گذشته داشته ایم، می‌تواند به ما کمک کند پیشبینی کنیم، بودن با بعضی افراد یا حضور در بعضی موقعیت ها در بیشتر موارد منجر به عصبانیت ما میشود. مثلاً اگر می‌دانیم رفتن با فلان دوست درجه چندم به سینما ما را عصبانی میکند

 

می‌توانیم با او سینما نرویم. ولی مثلاً اگر باید دریک جلسه کاری شرکت کنیم که می‌دانیم در آن جلسه همکار یا رییس ما حرف هایي در مودر عملکرد ما میزند که منصفانه نیست. دراین شرایط بهتر است از قبل بدانیم که باید مجهز به راهکارهایی مانند مذاکره یا تن آرامی به آن جلسه برویم. همیشه مجهز بودن به ما کمک می‌کند خشممان را بهتر نظارت کنیم.

 

وی با بیان این که تنفس عمیق می‌تواند بر تپش قلب ودر نتیجه فشار خون اثر بگذارد گفت: بدین ترتیب میتوان با تنفس عمیق، مانع از بالا رفتن فعالیت اجزای جسمانی خشم شد و به خنثی کرد آن کمک کرد.

 

حواسمان را پرت کنیم

این روان‌شناس بالینی خاطرنشان کرد: منطق استفاده از روشهای حواس پرتی دراین است که ذهن ما این خصوصیت را دارد که نمی‌تواند در آنِ واحد به دو مسئله فکر کند. وقتی در مواقع خشم، حواس خودرا معطوف به موضوعات حاشیه اي کنیم، ذهن از حواس تاثیر می پذیرد

 

و بدین ترتیب از فکر کردن و پر و بال دادن بیشتر به خشم دور میشویم. هر روشی که به لحاظ روانی شما را از موقعیت دور و حواس تان رابه موضوعی دیگر مشغول کند، یک روش حواس پرتی قلمداد میشود. برای مثال شمردن معکوس اعداد «هفت تا هفت از 100 کم کنیم»؛ به یاد آوردن شعر؛ به یاد آوردن یک تصویر یا خاطره خوشایندش؛ تماشای فیلم و…

 

وی گفت: یک شیوه مناسب دیگر برای مدیریت هیجانات منفی مانند خشم، تخلیه هیجانات از طریق نوشتن، خط خطی کردن و سخن گفتن در مورد احساساتمان با دیگران است.رضایی در پایان توضیح داد: ممکن است در مواردی راهکارها قبلی به کارمان نیایند و ما ناگزیر در موقعیت آغاز تجربه خشم قرار بگیریم.

 

دراین موارد گاهی برترین راه این است که برای کاهش هیجانمان موقعیت را ترک کنیم، اما حواسمان باشد ترک موقعیت خیلی طول نکشد و زمانی که احساس کردیم آرام تر شده ایم به موقعیت برگردیم و حتماً دریک دوران مناسب تر راجع به مسئله گفتگو کنیم.