پارس ناز پورتال

وابستگی در رابطه نادرست و ضربه خوردن افراد

وابستگی در رابطه نادرست و ضربه خوردن افراد

وابستگی در رابطه نادرست و ضربه خوردن افراد 

وابسته شدن به افراد در ارتباط ذهن را بسیار مشغول میکند و اگر این ارتباط در مسیر غلط باشد در آینده به فرد ضربه سنگین خواهد زد. حتماً در زندگی شما پیش آمده که خودتان را بیش از اندازه به چیزی,‌ شخصی یا جایی وابسته دیده‌اید و حس کرده‌اید آن قدر دلبسته شده اید که ترک کردن

 

آن برایتان امکانپذیر نباشد و فکر کردن به کنار گذاشتنش ایجاد وحشت و هراس به وجود آورد. وابستگی حالتی از اسیر شدن هست, چرا که فرد به رغم تمام شایستگی‌ها و ارزشمندی‌هایي که دارد به شخص یا چیز دیگری رو می آورد و بدون او احساس خواری,‌ کمبود و ناامیدی می‌کند

 

و زمانی که می­خواهد از یک ارتباط سرشار از وابستگی‌ بیرون بیاید با دشواری‌هاي فراوانی روبه‌رو میشود. در یک ارتباط سرشار از وابستگی‌ آن چه بیش از هرچیز نمود دارد این هست که معمولاً ما طوری به طرف مقابل وابسته میشویم که یک شخص معتاد به مواد مخدر درگیر آن هست و برای توجیه خود نام آن را «عشق» , «دوست داشتن چندان» یا «احساس تعهد» می‌گذاریم.

 

وابستگی بیمارگونه چه نشانه هایي دارد؟
زمانی که ما در ارتباط با کسی وابسته شده‌ایم, احساس می کنیم با نبودن آن, ما نیز نابود میشویم .افراد وابسته تنهایی برایشان غیرقابل بردباری و ناامیدکننده هست. اغلب این افراد در زندگیشان مسوولیت هاي اصلی را به دیگران می سپارند و به تصمیم ها و اعمال خود اعتماد ندارند و نیازمندند درستی اعمالشان

 

از جانب دیگران تایید شود. فرد وابسته برای حفظ کردن افراد در کنار خود از هیچ کاری دریغ نمیکنند و حتی به اعمالی تحقیرآمیز و ناخوشایند دست میزنند. افراد وابسته به محض جدایی از کسی که آن ها را پشتیبانی کرده و تکیه گاه آن ها بوده هست, دچار افسردگی شده یا فورا خود را وارد ارتباط دیگری می‌کنند

 

تا پشتیبانی هاي لازم را از طریق او کسب کنند. فرد وابسته هنگام گفتگو و بحث با دیگران حتی اگر با نظر طرف مقابل مخالف باشد وی را تایید می‌کند تا مبادا با ابراز مخالفت موجب ناراحتی و از دست دادن طرف مقابل شود. افراد وابسته به شدت احساس نیاز به مراقبت دارند و از فرمانبر بودن هراسی ندارند.

 

وابستگی تندرست در یک ارتباط چه خصوصیت هایي دارد؟
در وابستگی تندرست,کسی در دیگری حل نمی شود و ارتباط سرشار از اعتماد, اطمینان, انعطاف پذیری و خالی از پریشانی, ناامنی, سوءظن و رفتار خصمانه هست. وابستگی تندرست وابستگی هست که هیجان‌هایي که دو طرف نسبت به هم دارند, معقول و منطقی هست. فهم یکدیگر وجود دارد

 

اما الزامی ندارد که دو طرف عین هم بفهمند. در وابستگی تندرست احساس شایستگی در زندگی, شفافیت, تغییر و پیش‌بینی پذیری در طرفین وجود دارد.

 

۱-دلایل وابستگی خود را پیدا کنید
تشویش‌ها, ترس‌ها و نگرانی‌ها و تمام چیزهایی که موجب عصبانیت, آزردگی و خشم شما در یک ارتباط می شوند و نشان از وابستگی بیمارگونه شما دارد را روی کاغذ بیاورید. این عمل باعث میشود تا چیزهایی که باعث ناراحتی شما میشوند, فشار کمتری روی شما بیاورند. هم‌چنین با اینکار ذهنتان را رها میکنید تا از طریق آن آشغال‌هاي فکری‌تان را تخلیه کنید. این عمل مانع شکنجه‌هاي ذهنی شما در روابط­تان میشود.

 

۲-عزت نفس خود را بالا ببرید
وابستگی عاطفی همواره با عدم‌عزت نفس ارتباط دارد. در وابستگی‌هاي شدید احساسی, فرد خالی از عزت نفس بالا هست. روی نکات مثبت و موفقیت‌هایتان تمرکز کنید. نه گفتن را یاد بگیرید.به خواسته هایتان دقت کنید .کوشش نکنید خودتان را تغییر دهید. به‌نظر خودتان اهمیت دهید .

 

در ذهنتان عکس مثبتی از خود داشته باشید. از خودتان مواظبت کنید. انجام همۀ این کارها باعث می شود عزت نفس خود را بالا ببرید و به تدریج از وابستگی رهایی پیدا کنید.

 

۳-اوقاتی را به تنهایی خودتان اختصاص دهید.
به این مسئله فکر کنید که تنهایی نیز می تواند لذت بخش باشد و حتماً لازم نیست تمام اوقات خود را با فرد دیگری بگذرانید. می توانید از این فرصت بهره گیری کنید و کارهای مورد علاقه‌تان را انجام دهید;

 

کتاب‌خواندن, گوش دادن به موسیقی, ورزش کردن, یادگیری چیزهای اخیر و یا کمک به افراد نیازمند. اگر تنها هستید, لحظات کوچکی که در تنهایی با خودتان می‌گذرانید, میتوانند لحظات ناب شادی بخشی باشند تا از نبودن دیگران به وحشت نیافتید.

 

۴-کوشش نکنید نظر همه ي را جلب کنید.
بدون آنکه کوشش کنید عشق و دقت دیگران را از دست دهید, به دیگران “نه” بگویید و افکارتان را بیان کنید .شما نمی‌توانید مورد پسند همه ي مردم قرار بگیرید و همۀ را از خود خوشنود نگه دارید و این امری طبیعی هست,پس حق دارید که تصمیم‌گیری کنید و آن چه را می خواهید به‌وضوح بیان میکنید.

 

۵-از افراد پیروز الگو برداری کنید
هنگامی که افرادی را دیدن می کنید که علیرغم وابستگی هاي شدید خود توانسته اند بر دشوار خود غلبه کنند و زندگی شادی داشته باشند, شما نیز می توانید از آن ها الگو برداری کنید و راهی راکه انها رفته اند یاد بگیرید.

 

۶-اهمیت نیازهای خود را بشناسید
نیازهای خود را بسیار مهم و غیرقابل اجتناب بدانید. وابستگی در روابط اکثر مواقع در نتیجه نادیده انگاشتن و اجتناب از خود در مورد نیازهای مهم بوجود می‌آید.

 

۷-الگوهای ویرانگر بازمانده از دوران کودکی خود را بشناسید.
شناسایی این الگوهای ویرانگر بازمانده از کودکی, یک روش فوق العاده برای شناخت و بررسی چرایی و درگیر شدن در وابستگی هاي عاطفی هست. نقش امروز ما, تغییر قبل یا جبران آن نیست, بلکه هدف این هست که با شناسایی الگوهای قبل از تکرار انها در زمان حال پیش گیری کنیم.

 

۸- از افراد و اشخاص انتظارات معقول داشته باشید.
زمانی که از لحاظ عاطفی وابسته هستید, احتمال بیشتری دارد که انتظارات غیرواقعی و بیش از اندازه در مورد اشخاص داشته باشید. این موضوع ممکن هست از کمال گرایی ساده بینانه در مورد ارتباط با اشخاص, روابط عاشقانه و یا موضوعات دیگری که به نظر طبیعی میرسد, سرچشمه بگیرد. داشتن انتظارات معقول

 

از اشخاصی که با آن ها در ارتباط هستید باعث می شود دیدگاه واقع بینانه اي نسبت به محیط اطراف خود داشته باشید و با برطرف نشدن انتظاراتی که خودمان باید آن ها را برآورده کنیم غمگین و سرخورده نشویم.