پارس ناز پورتال

والدین و آموزش برای کنترل مدفوع به کودکان

والدین و آموزش برای کنترل مدفوع به کودکان

والدین و آموزش برای کنترل مدفوع به کودکان 

نظارت مدفوع در کودکانی که به تازگی پوشک را کنار گذاشته اند می‌تواند به عنوان چالشی برای والدین به حساب آید که سریع تر آموزش بازرسی مدفوع را به فرزندشان داشته باشند. بازرسی مدفوع در کودکان معمولا گذشته از نظارت ادرار برقرار می گردد ولی زمان نظارت مدفوع در همۀ ي کودکان یکسان نیست.

 

1- شیرخواران : شیرخواران بعد از خوردن شیر به راحتی مدفوع می کنند.برعکس برخی از کودکان مخصوصا پسرها تا دو سالگی قادر به بازرسی مدفوع نیستند.

 

2- 15تا 18 ماهگی : کودکان در این سن بعد از غذا خوردن به خاطر واکنش معده روده اي مدفوع می‌کنند بنابراین مادر باید بعد از غذا دادن به کودک وی را روی لگن پلاستیکی بنشاند.زمان نشاندن کودک روی لگن نباید بیش از چند دقیقه باشد تا کودک تدریجی به آن عادت کند.اگر کودک خسته شد باید وی را بلند کنید و اگر مدفوع کرد از او تعریف و تمجید کنید.

 

3- 18 ماهگی تا 2 سالگی : در این سن کودک به راحتی روی توالت پلاستیکی می‌نشیند و حتی تصاویر کتاب یا روزنامه را تماشا می‌کند.

 

4- 2.5 تا 5 سالگی : کودک در این سن کاملا اسنفنکتر مقعد خود را نظارت می کند و میتواند خود را نگه دارد و با فرصت کافی روی توالت بنشیند.دراین سن 2.5 تا 5 سالگی مادر باید لباس زیر کودک «شورت و شلوار» وی را طوری تهیه و به او بپوشاند که او به راحتی بتواند آن ها را از پای خود درآورد یا به مادر بگوید که می خواهد مدفوع کند. در مواردی نادر برخی از کودکان در این سن شلوار خود را کثیف می کنند.اگر چنین اتفاقی افتاد کودک را سرزنش نکنید.

 

نکات مهم در مورد نظارت مدفوع در کودکان :
• برخی از مادران تصور می‌کنند که کودک باید روزانه مدفوع کند ولی این تصور صحیح نیست.برخی از کودکان یک روز درمیان مدفوع دفع می کنند ولی اگر یبوست نداشته باشند مهم نیست.

 

• برخی از مادران ممکن هست مدفوع کودک را نگاه کنند و اگر کم باشد وی را سرزنش کنند.آن گونه واکنش ها سبب مشکل دفع در کودک خواهد شد.

 

• برخی از کودکان در سن 12 ماهگی تا 2.5 سالگی در موقع دفع با مدفوع خود بازی می‌کنند زیرا آنان نسبت به انچه از بدنشان دفع می شود کنجکاو میباشند.مادر نباید نسبت به این حس کنجکاوی کودک نگران باشد و وی را کودکی کثیف تصور کند.

 

• کودکان دوست دارند مورد دقت پدر و مادر و اطرافیان قرار بگیرند.هیچ چیز برای کودک لذت بخش تر از این نیست که همه ي ي افراد در مورد نخوردن غذا یا دفع ادرار و مدفوع او صحبت کنند.اگر پدر و مادر و اطرافیان با کودک رفتار صحیح نداشته باشند او روی توالت می‌نشیند ولی مدفوع نمی‌کند و چند دقیقه بعد در شلوار خود یا در گوشه اي مدفوع می‌کنند.

 

• مادر و پدر و اطرافیان نباید نسبت به زمان نظارت دفع کودک حساس باشند و اجازه دهند کودک خود به تکامل عصبی لازم برسد.اگر کودک به راحتی روی لگن مینشیند وی را تشویق کنند.