پارس ناز پورتال

واکسن زیکا در مرحله اولیه موفق بوده است

واکسن زیکا در مرحله اولیه موفق بوده است

واکسن زیکا در مرحله اولیه موفق بوده است 

زیکا که این روزها اهالی المپیکی را در شهر ریودوژانیرو نگران کرده است زیر تحقیق های سنگین پزشکان قرار دارد. متخصصان می‌گویند: هر سه نوع روشی که برای ساخت واکسن زیکا به کار گرفته شده نتایج موفقیت‌آمیزی به دنبال داشته است. آنها می‌گویند: میمون‌هایی که با این واکسن‌ها مورد آزمایش قرار گرفته‌اند، ایمنی کامل در برابر زیکا نشان داده‌اند.

 

محققان خاطر نشان کردند: در آخرین تحقیقات هر سه رویکرد مختلف برای تهیه واکسن زیکا مورد توجه قرار گرفته است. روش استفاده از عامل غیرفعال که در آن از شبیه‌سازی ویروس استفاده شده و دو روش دیگر که در آنها از اصلاح کدهای ژنتیکی ویروس زیکا استفاده شده است.

 

نتایج این تحقیقات با مصون‌شدن کامل آزمایش‌شوندگان همراه بوده و هیچ عارضه جانبی مهمی هم در پی استفاده از این واکسن‌‎ها مشاهده نشده است.متخصصان می‌گویند نتایج مثبت این آزمایش‌ها می‌تواند درستی رویکرد تحقیقات برای تهیه واکسن زیکا را نوید دهد. گام بعدی در این تحقیقات، تزریق آزمایشی آن روی تعداد محدودی از انسان‌هاست که قرار است اواخر امسال آغاز شود.

 

گروه‌های متعددی از محققان و دانشمندان عرصه پزشکی در نقاط مختلف جهان روی تهیه واکسن زیکا کار می‌کنند اما به نظر می‌رسد برای دسترسی به واکسنی که قابل تجویز برای انسان باشد هنوز باید چند سال دیگر صبر کرد.به گزارش بی‌بی‌سی، زیکا که عامل اصلی انتقال آن پشه‌های ناقل این ویروس هستند هم اکنون در ۶۰ نقطه جهان شیوع پیدا کرده است.