پارس ناز پورتال

ورزش کردن در شب این فواید را دارد

ورزش کردن در شب این فواید را دارد

ورزش کردن در شب این فواید را دارد 

اگر کوشش کنید شبها ورزش کنید بدانید که ماهیچه هاي بدن شما در این هنگام برترین واکنش را نسبت به تمرینات ورزشی نشان می دهند. ورزش کردن به هر حال خوب هست و فرقی نمیکند چه زمانی از روز ورزش کنید. ورزش کردن در صبح متداول‌تر هست چون خیلی‌ها دوست دارند نخستین کاری که صبح بعد از بیدار شدن از چند ساعت خواب انجام می دهند، ورزش کردن باشد و نگرانی هم بابت کمبود وقت ندارند.

 

اما کسانی هم میباشند که اهل صبح ورزش کردن نیستند، اکنون ممکن هست به علت نداشتن وقت باشد یا به این علت که عادت کرده‌اند شب‌ها دیر بخوابند و طبیعتا با صبح زود بیدار شدن دشوار دارند و یا به هر علت دیگر. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید، نگران نباشید: ورزش کرد در شب هم فواید منحصربفرد خودش را دارد. در این مقاله نگاهی داریم به برخی از فواید بی‌نظیر شب‌ها ورزش کردن

 

قدرت عضلانی بهتر

مطالعه‌اي که در سال ۲۰۱۳ انجام شد، تفاوت‌هاي عملکردهای عضلانی را در ورزش صبحگاهی و ورزش عصرگاهی در مردان جوان مورد بررسی قرار داد. محققان دریافتند تست‌هاي ورزشی ِ انجام شده در عصر، نسبت به تست‌هاي ورزشی انجام شده در صبح، تفاوت‌هاي قابل توجهی داشت: خستگی دیرتر و گنجایش غیرهوازی اکثر از امتیازات ورزش عصرگاهی بود.

 

این نتایج نشان داد ورزش کردن در شب میتواند این امتیاز را داشته باشد که در سنجش با ورزش کردن در صبح، شما قدرت عضلانی بهتری دارید. گنجایش غیرهوازی اکثر در ورزش عصرگاهی هم به این معناست که زمان بیشتری میتوانید به تمرین‌هاي شدیدتر بپردازید.

 

انرژی اکثر

ورزش کردن در شب، اضافه بر قدرت عضلانی بهتر می تواند این مزیت را داشته باشد که میزان انرژی کلی شما در شب، اکثر از میزان انرژی شما در ساعات آغاز‌ي روز هست. برای برخی از افراد خیلی خوب و ایده‌آل هست که بعد از بیدار شدن از خواب، ورزش کردن نخستین کاری باشد که انجام می دهند، اما عده‌اي از افراد هم میباشند که اگر قرار باشد صبح‌ها ورزش کنند، حتماً خواب‌آلود و کسل خواهند بود و در نتیجه بهره‌اي از ورزش کردن‌شان نمیبرند.

 

چشم پوشی از زمان ورزش کردن، معمولاً بعد از ورزش احساس انٰرژی بیشتری خواهیم داشت. اما اگر ورزش کردن را با سطح بیشتری از انرژی آغاز کنید، مثلاً در شب، خیلی اکثر به نفع‌تان هست و نتیجه‌ي بهتری از تمرین خواهید گرفت.

 

باشگاه ِ خلوت‌تر

اگر روتین تمرینی‌تان شامل باشگاه رفتن هم می شود، پس حتماً می دانید که در زمان شلوغی باشگاه، دسترسی پیدا کردن به تجهیزات و دستگاه‌ها چقدر می تواند سخت و بحران‌برانگیز باشد. معمولاً باشگاه‌ها در صبح، ظهر و یا دقیقا بعد از اتمام تایم کاری، بیشترین جمعیت را در خود دارند.

 

ورزش کردن در ساعات خلوت‌تر، مثلاً در شب میتواند این امتیاز را داشته باشد که آسان‌تر به وسایل موردنیازتان دست پیدا کنید. اگر اهل باشگاه رفت هستید حتماً بارها برای‌تان پیش آمده که در شروع جلسه‌ي تمرینی و برای گرم کردن بدن، چشم براه خالی شدن تردمیل بمانید و وقت‌تان به هدر برود.

 

کمک به بهتر خوابیدن

یکی از دلایل اصلی که شمار زیادی از افراد از ورزش کرد در شب اجتناب میکنند این هست که ممکن هست به خواب‌شان لطمه وارد کند. هر چند این درست هست و برخی از افراد با ورزش کردن در شب ممکن هست دچار اضطراب خواب شوند اما همه ي اینجور نیستند و ورزش کردن در ساعات پایانی روز، به خواب بهترشان کمک میکند. ورزش هوازی برای داشتن خوابی بهتر خوب هست، و علم هم اثبات کرده که تمرینات استقامتی هم همین اثر را دارند.

 

مطالعه‌اي که در سال ۲۰۱۵ انجام شد نشان داد ورزش‌هاي استقامتی در هر زمانی از روز می توانند کیفیت خواب را بالا ببرند. اگر برای خواب شب‌تان دشوار دارید، کوشش کنید بعنوان روتین شبانه‌تان کمی وزنه بزنید؛ اینکار به بهبود چرخه‌ي خواب‌تان کمک خواهد کرد. تمرین با وزنه را به راحتی میتوانید به برنامه‌ي روتین ورزشی‌تان اضافه کنید.

 

رها شدن از استرسی که در طول روز دچارش شده‌اید

ورزش کردن یکی از تندرست‌ترین روش‌هاي رهایی از استرس هست. اگر بعد از یک روز طولانی و سخت کاری، استرس دارید، ورزش کردن در شب میتواند یک راه بینظیر برای ریلکس شدن و زدودن تنش‌ها باشد. اگر بعد از برگشتن از کار، مایلید روی کاناپه‌ي جلوی تلویزیون بنشینید و چیزی بخورید، کوشش کنید در عوض ورزش کنید. اندورفینی که به دلیل ورزش کردن ترشح می شود میتواند حس بهتری به شما بدهد و آرام‌تان کند.

 

بهبود متابولیسم

ورزش کردن در عصر یا در شب به نفع متابولیسم‌تان هم هست. طبق گفته‌ي دانشمندان دانشگاه شیکاگو، آنهایی که عصرها یا شب‌ها ورزش میکنند، نسبت به کسانی که در ساعات ابتدایی روز ورزش می کنند، متابولیسم متعادل‌تر و سازگارتری دارند. هم‌چنین ورزشکارانی که شب‌ها تمرین میکنند، گلوکز خون‌شان نسبت به ورزشکاران سحرحیز پایین‌تر هست.

 

محققان اینجور نتیجه گرفتند که کسانی که شب‌ها ورزش میکنند متابولیسم‌ بدن‌شان با ورزش سازگارتر هست و تاثیر بیشتری از ورزش میگیرد.