پارس ناز پورتال

بعد از ورزش موز بخورید و معجزه آن را ببینید

بعد از ورزش موز بخورید و معجزه آن را ببینید

بعد از ورزش موز بخورید و معجزه آن را ببینید 

خوردن موز پس از ورزش کردن مي تواند قوای شما را بازیابی کند،مي دانیم که تغذیه در کنار ورزش اهمیت بسیار زیادی برای نتیجه خوب گرفتن دارد.موز یکی از میان‌وعده‌هاي مناسب برای بعد از فعالیت‌هاي ورزشی هست. پتاسیم موجود در موز به کاهش فشار خون، پیشگیری از لخته خون و سلامت قلب و عروق، کمک بسزایی مي‌کند

 

در طب سنتی چین از موز برای نرم شدن روده‌ها، ریه، درمان یبوست و زخم‌ها بهره گیری مي‌كردند.سوپ غلیظ موز برای درمان سرفه‌هاي خشك و نرم شدن سینه پیشنهاد مي‌شود.موزهای نرسیده باعث سفت شدن مدفوع مي‌شوند، به همین جهت مصرف موز پخته برای درمان اسهال پیشنهاد مي‌شود.

 

فواید خاص موز
موز؛‌ انرژی دهنده سریع
موز رسیده و خال‌دار حاوی 23 گرم قند و 2 گرم نشاسته هست.

 

قند موز سریعا هضم و از دیواره روده جذب جریان خون مي‌شود، بنابراین نمایه گلیسمی بالایی دارد.

 

از این رو موز رسیده برای افراد دیابتی و افرادی كه تحت رژیم كنترل وزن میباشند پیشنهاد نمیشود.

 

در مقابل، موز یك میان وعده مناسب بعد از فعالیت‌هاي ورزشی جهت فراهم سازی قند مورد نیاز و جایگزین كردن سریع ذخایر کربوهیدراتی عضلانی هست.لازم به ذکر هست که موزهای كاملاً زرد و غیر خالدار نمایه گلیسمی متوسطی دارند.

 

موز و دیابت
بهره گیری از موزهای نرسیده مي‌تواند برای افراد دیابتی كه باید قند خون‌شان در حد ثابتی نگه داشته شود خوب باشد.موزهای سبز رنگ كه فقط بخشی از پوست انها زرد شده دارای 2 گرم قند و 23 گرم نشاسته میباشند.به نشاسته موجود در موز نرسیده نشاسته مقاوم مي‌گویند زیرا این نشاسته در روده كوچك هضم نمی شود.

 

نشاسته مقاوم پس از ورود به روده بزرگ متابولیزه شده و سپس بعنوان منبع انرژی جذب جریان خون مي‌شود.تجزیه آهسته نشاسته موجود در موز نرسیده باعث افزایش به مرور قند خون مي‌شود.

 

موز و اختلال حواس در سالمندان
كمبود پتاسیم گاه به اختلال حواس و افسردگی مي‌انجامد. سالمندان به خاطر مصرف ناكافی میوه و سبزی تازه اکثر در معرض خطر اینگونه اختلالات قرار دارند.موز رسیده غنی از پتاسیم هست و حدود 11 درصد از نیاز پتاسیم هرروز را فراهم سازی مي‌كند.

 

موز و فشار خون بالا
از آنجا كه موز دارای مقدار كمی سدیم و مقدار زیادی پتاسیم هست مصرف آن برای افراد مبتلا به فشار خون بالا بسیار خوب هست.پتاسیم موجود در موز به طرق گوناگون از جمله دفع سدیم از بدن، گشاد شدن عروق خونی و افزایش قطر رگ‌ها به كاهش فشار خون کمک مي‌کند.

 

موز و مریضی قلبی
پتاسیم موجود در موز با كاهش فشار خون و همین طور مهار فعالیت رادیكال‌هاي آزاد، از ایجاد لخته خون و بروز مریضی قلبی جلوگیري مي‌كند.