پارس ناز پورتال

انجام ورزش پلی متریک برای افزایش قدرت و سرعت

انجام ورزش پلی متریک برای افزایش قدرت و سرعت

انجام ورزش پلی متریک برای افزایش قدرت و سرعت 

اگر به دنبال ورزشی هستید که بدن شما را حسابی ورزیده و قوی کند و هم‌چنین سرعت شما را نیز بالا ببرد باید ورزش پلی متریک انجام دهید. اگر تا اکنون کسی را در پارک دیده اید که از زمین روی نیمکت ها می پرد و این حرکت را تکرار میکند و با خود فکر کرده‌اید برای چه این همه ي انرژی برای اینکار بهره گیری می‌کنند جوابتان این هست; آن ها در حال تمرین پلی متریک میباشند.

 

به ورزش پلی متریک تمرین پرش نیز میگویند و هدف از انجامش اعمال حداکثر انرژی در مدت زمان کوتاه هست. پلی متریک برای افزایش قدرت و سرعت فوق العاده هست و کاملا به ارتباطات عصبی – عضلانی مربوط میشود.

 

وقتی می‌خواهید کل بدن تان را قوی کنید هیچ چیز بهتر از انجام ورزش هاي پلی متریک نمی‌تواند کمکتان کند. اما اگر میخواهید تنها یک قسمت از بدن را با بهره گیری از پلیمتریک تقویت کنید باز هم امکانش وجود دارد. نوع ورزش پلیمتریکی که گزینه می‌کنید مشخص می‌کند کدامیک از بخش بدن قوی خواهد شد.

 

از پلیمتریک می‌توانید در پاها, میان تنه, بالا تنه و دست ها بهره گیری کنید بنابراین گزینه هاي زیادی دارید که میتوانید با بهره گیری از انها دقیقا مشخص کنید کدام نواحی را میخواهید به کار بگیرید.

 

کجا می‌توانید تمرینات پلیمتریک انجام دهید؟
با این که پلیمتریک را اکثر در باشگاه هاي کراس فیت انجام می‌دهند, اما تمرین آن در منزل یا پارک هیچ مشکلی به وجود نمی آورد. می‌توانید از اشیاء منزل برای تمرین پلیمتریک بهره گیری کنید. میتوانید روی یک پله یا صندلی بپرید و یا چند چیز مثل کفش را در یک خط بچینید و از روی آن ها بپرید برای انجام تمرینات گوناگون کافیست خلاق شوید. فقط مطمئن شوید چیزهایی که رویشان می پرید محکم باشند و نلغزند.

 

گرچه پلیمتریک تنها به این معنا نیست که روی جعبه, صندلی یا هرچیز دیگر بپرید. پلیمتریک در واقع هر حرکتی هست که سریع و در زمان کوتاه انجام شود, یعنی با بهره گیری از کشش و انعطاف عضلات نیرو بسازید. پریدن متوالی از روی یک جعبه یا روی یک صندلی, تاب دادن متوالی کتل بل و حتی جست

 

و خیزهایی که کودکان انجام می‌دهند همگی پلیمتریک به حساب می‌آیند. اصل این هست که سریع, سبک و نیرومند باشید و تمام انرژی ممکن را برای هر تکرار بگذارید.

 

چطور خود را گرم و سرد کنیم؟
در مورد گرم کردن و سرد کردن مناسب, این که بدون گرم کردن سریع به سراغ انجام حرکات پلیمتریک بروید اصلا کار درستی نیست. ابتدا تپش قلب خود را با بهره گیری از حرکات هوازی بالا ببرید. بهره گیری از دوچرخه اثبات یا دویدن روی تردمیل روشهای خوبی برای گرم کردن میباشند و اگر به چنین وسائلی

 

دسترسی ندارید اندکی پرش پروانه انجام دهید. سپس چند حرکت کششی پویا انجام دهید. کشش پویا یعنی در حال حرکت خود را بکشید, برای نمونه تاب دادن دست ها و پاها, خم شدن و مجدد به طرف بالا برگشتن, درجا زدن و بالا آوردن زانو.برای سرد کردن بدن نیز پیشنهاد میشود از حرکات کششی عمیق بهره گیری کنید. مدت زمان طولانی را به کشیدن ساق پا, همسترینگ و عضلات چهار سر بپردازید. این راه برای سرد کردن بدن فوق العاده هست.

 

خطرات بالقوه پلیمتریک
مثل هر ورزش دیگری – مخصوصا ورزش هایي که شدتشان بالا هست – همه ي وقت امکان مصدومیت وجود دارد. بنابراین مطلع بودن از مصدومیت هاي بالقوه مهم هست. یادگیری چطور فرود آمدن مهمتر از یادگیری پرش هست هم‌چنین فرد باید قدرت, سرعت و تعادل پایه اي مناسب نیز داشته باشد.

 

اگر کسی بدون آگاهی کافی از شگرد ها و یا قدرت, سرعت و تعادل شروع به انجام حرکات پلیمتریک کند مسلما اکثر در خطر مصدومیت قرار میگیرد. در پایان عوامل خارجی مثل ابزار, سطحی که روی آن فرود می‌آیید, محوطه تمرین و کفشی که به پا میکنید در ایمنی شخص نقش به سزایی دارند.