پارس ناز پورتال

وقتی استرس شدید داریم باید چکار کنیم؟

وقتی استرس شدید داریم باید چکار کنیم؟

وقتی استرس شدید داریم باید چکار کنیم؟ 

استرس شدید برای زمان سختی ها و حساس اصلا حالت خوبی نیست و برای سلامتی ضررهای بسیاری به دنبال خواهد داشت. از آنجائیکه در دنیایی زندگی میکنیم که پر از فاکتورها و ابزارهای استرس‌زا است، امروزه استرس بخشی از زندگی روزمره ما شده است.

 

استرس کشنده میتوان باعث بروز مشکلات روحی و جسمی بسیار شدید و یا حتی در پاره‌اي از موارد میتواند باعث بروز اختلالات و مریضی هایي شود. پیدا کردن راهکاری مناسب برای غلبه بر این مشکلات بسیار حیاتی است.استرس یکی از واکنشهای طبیعی بدن در هنگام خطر است که باعث میشود

 

بدن آماده فرار و یا جنگ شود. استرس همینطور فعالیت سیستم‌هاي مختلف بدن را برای آماده سازی در مواجهه با تهدیدات احتمالی کاهش و یا افزایش می دهد. اگر دچار استرس حاد هستید نیاز است که با استفاده از تمام راهکارهای ممکن این مشکل را حل کنید.

 

میتوانید حل این مشکل رابا تغییر در نوع نگرشتان آغاز کنید. تغییر در نگرش باعث تازه شدن نوع نگاهتان به مسائل شده و مهارتتان در اداره زندگی بالا میبرد.

 

بنظر من این راه حل شالوده و اساس نظارت و مدیریت استرس در زندگی می‌باشد. این روشهایی راکه در ادامه بشما خواهیم گفت دنبال نمایید تا از استرس فاصله بکیرید. این راهکارها بشما کمک خواهند کرد که از شر استرس حاد خلاص شوید، توانایی سیستم دفاعی بدن‌تان بالا رود ودر نتیجه بدن تان بهتر کار کند.

 

بر کسی پوشیده نیست که افراد در هنگام عصبانیت تصمیمات غیر معقول و نسنجیده می گیرند. وقتی که در حال جر و بحث با کسی هستید بطور خود بخود خشمگین خواهید شد. این عصبانیت باعث بروز استرس بیشتر و پیامد های ناخوشایند بعد ازآن خواهد شد. به عقیده من بهتر است

 

بعد از آرام شدن و از بین رفتن عصبانیت، طرفین به بحث خود ادامه دهند و به نتیجه برسند. وقفه‌اي که در میانه جر و بحث به وجود می آید فرصتی رابه شما میدهد که ذهن خودرا از افکار و احساسات ویرانگر خالی کنید.

 

دست از نگرانی بردارید

تعداد زیادی از مردم معتقدند که نگرانی در انجام کارها به آن ها کمک می کند که در موقعیتهای دشوار بهتر عمل کرده و همه ی چیز زندگیشان را تحت نظارت بگیرند. متاسفانه این باور نادرست باعث افزایش استرس در زندگی می شود. وقتی در مورد چالش‌اي نگران هستید این تصویر در ذهن شما شکل می گیرد

 

که رخداد بدی خواهد افتاد و تدریجی افکار منفی به ذهنت ان خطور خواهند کرد. این نگرانیها تدریجی مبدل به عادت می شوند و شما وادار خواهید شد با استرس مزمن در زندگی کنار بیایید. به علاوه نگرانی ممکن است ذهن شما را پر از حس ترس و وحشت کند.

 

گاهی اوقات مردم سعی می کنند که در شرایط سخت به آرامش برسند. ذهن شما کلید حل این مشکل است. افکار مثبت را جای گزین افکار منفی کنید و بدانید که نگرانی، بسیار برای سلامت جسم و روان شما خطرناک است.

 

بخود سخت نگیرید

غالباً اوقات شما خودتان رابه خاطر کارهایی که انجام داده‌اید نمی‌بخشید. انسانهای پر تلاش همواره سعی‌شان بر این است که خود رابه استاندارد‌هاي بالای زندگی نزدیک کنند و خودرا در همان حد نگه دارند. این ویژگی اخلاقی باعث بروز استرس زیادی می شود. احساس گناه در افراد باعث بوجود آمدن

 

اضطراب و افسردگی میشود. خودتان رابه خاطر کارهایی که از بازرسی شما خارج هستند سرزنش نکنید. بهتر است که نگاهی به افکار و احساساتتان بیندازید تا بدین گونه قادر باشید افکار منفی درونی خودرا تحت نظارت بگیرید. اگر احساس میکنید جایی از کار می‌لنگد به عقب بر گردید و از خودتان بپرسید

 

چه نکات مثبتی را ازآن رخداد بد و ناخوشایند می توانید یاد بگیرید. به علاوه اگر احساس رضایتمندی درونی از خودتان را افزایش دهید مبدل به فردی پیروز و با اعتماد به نفس خواهید شد.

 

نفس عمیق کشیدن را تمرین کنید

نفس عمیق یکی از برترین روش هاي کاهش استرس و دور نگه داشتن بدن از اسپاسمهای عصبی و تنش است. ورزشهای هوازی فعالیت سیستم عصبی و ساخت گلبولهای سفید خون را افزایش می دهند. مکان مناسبی را پیدا کنید و دستانتان را بر روی قفسه سینه و شکمتان قرار دهید. بر روی نفس کشیدنتان

 

تمرکز کنید و بالا و پایین رفتن شکمتان را احساس کنید. پیشنهاد من این است که این تکنیک رابه منظور رضایتمندی در هنگام انجام آن یاد بگیرید. این روش آرامبخش، بسیار موثر و مفید است و باعث می شود در هنگام انجام آن استرس و عصبانیت را فراموش کنید.

 

احساساتتان را بشناسید

اگر قادر به درک و شناخت احساساتتان شوید کیفیت زندگی‌تان نیز بالا خواهد رفت. این روش به اسانی میزان استرس و اضطراب را در شما کاهش می دهد. اگر با احساساتتان تماس برقرار کنید شانس این را خواهید داشت که از لحاظ احساسی و جسمی تندرست بمانید. احساساتتان را سرکوب نکنید زیرا اینکار تاثیرات

 

مخربی را بر روی جسم و روانتان بر جای خواهد گذاشت؛ به علاوه سرکوب کردن احساسات باعث از بین بردن رابطه‌تان با کسانی میشود که دوستشان دارید. اینکار همینطور باعث افزایش استرس و تنش در زندگی می شود.

 

احساساتتان را پرورش دهید

احساساتتان را در درون ذهنت ان حبس نکنید. با احساسات خود تماس برقرار کنید. اگر نمی دانید چگونه اینکار را انجام دهید کافیست که همه ی احساسات خوب و بد خودرا بر روی کاغذ بنویسید. دراین صورت شانس این را دارید که روش هاي جدیدی را برای پرورش آن ها پیدا کنید. با این روش شما یاد خواهید گرفت که چگونه با استرس بطور موثرتری مقابله کنید. یادگیری پرورش احساسات شالوده و پایه پیشرفت ذهن است.

 

خنده استرس را کاهش میدهد

خنده برترین، ارزان ترین و آسانترین راه حل مثبت بودن است. نگرش مثبت و شوخ طبع بودن هر دردی را درمان میکند. حتی خنده‌هاي کوتاه و گذرا باعث ایجاد تغییرات مثبتی در بدن شما میشوند. خنده با شل کردن ماهیچه‌ها استرس را در بدن کاهش می دهد. تعداد زیادی از مردم با شوخ طبعی هم روحیه خودرا عوض می کنند و هم روحیه مردم را تازه می کنند. این افراد نسبت به بقیه کمتر در دسترس افسردگی و اضطراب قرار می گیرند.

 

واقعیتهایی راکه قادر به تغییر آن ها نیستید بپذیرید

شما بی شک هنگامیکه یاد می گیرید چیزهایی در زندگی وجود دارند که قادر به تغییر و یا بازرسی انها نیستید راحتر میتوانید استرس و اضطرابتان را فراموش کنید. من خوب می دانم که احساس بیچاره‌گی احساس بسیار بدی است اما شما باید با این حقیقت کنار بیایید که یکسری چیزها را نمی توانید در زندگی نظارت کنید. شما باید چیزهایی راکه قادر به تغییر آن ها هستید با شجاعت تغییر بدهید. این روش بشما کمک میکند که نگرش مثبتتان را التیام ببخشید.

 

قدردان باشید

یکی از روش هاي موثر مقابله با استرس این است که قدر دان سلامتی خود باشیم. من افراد زیادی را می‌شناسم که باوجود مشکلات زیادی که در زندگیشان دارند نگرش مثبت خود به زندگی را تغییر نداده‌اند. من مطمئنم هر انسانی در زندگی چیزهایی بسیاری دارد که باید به خاطر انها سپاسگذار خداوند باشد. کسانی که قدر دان زندگی هستند نسبت به استرس مقاوم‌تر می‌باشند و میزان رضایتشان از زندگی بیشتر است.