پارس ناز پورتال

وقتی بهار دل انگیز با حساسیت همراه می شود

وقتی بهار دل انگیز با حساسیت همراه می شود

وقتی بهار دل انگیز با حساسیت همراه می شود 

با آمدن فصل بهار حساسیت ها نیز شروع می‌شوند، حالتی مثل سرماخوردگی کـه با احتقان بینی و سرفه و سردرد همراه هست و آلرژی نامیده میشود.بهار برترین زمان برای تفریحات خارج از خانه، ورزش‌هـای صبحگاهی در پارک محلی و قدم‌ زدن‌هـای شبانه در هوای عطرآگین از گل‌هـای رنگارنگ هست اما همان لحظه کـه شـما سرمست از این هوا آرزو می‌کنید کاش اردیبهشت چند ماه بود، عده‌ای برای تمام شدن بهار روزشماری میکنند.

 

این افراد هر سال با نزدیک شدن بـه عید نوروز یا ورود بـه سال اخیر بر اثر گرده‌افشانی گیاهان دچار عطسه‌هـای پی‌در‌پی، آبریزش بینی و خارش چشم و گلو میشوند. حساسیت فصلی بـه قدری آزاردهنده هست کـه گاهی می‌تواند زندگی روزمره و خواب و بیداری رابه‌کل مختل کند و باعث کاهش تمرکز در محیط کار و تحصیل شود. بنابر این آشنایی با عوامل حساسیت‌زا و راهکارهای مبارزه با انها در اولین فصل سال از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هست.

 

آلرژی یا حساسیت فصلی کـه تحت عنوان تب یونجه شناخته میشود، طبق معمول از اواسط فصل زمستان آغاز میشود و تا اوایل تابستان ادامه دارد. آبریزش چشم و بینی، قرمزی چشم، خارش گلو، عطسه و سرفه‌هـای مکرر از شایع ترین علائم حساسیت‌هـای فصلی میباشند کـه بعلت واکنش سیستم ایمنی بدن نسبت بـه گرده‌‌هـای گیاهان ایجاد می‌شوند. گرده‌ها دانه‌هـای بسیار ریزی میباشند کـه گیاهان را بارور میکنند.

 

درخت‌ها اغلب گذشته از بهار و اوایل آن شروع بـه گرده‌افشانی می‌کنند. گل‌ها و علف‌ها نیز طبق معمول در انتهای بهار و اوایل تابستان گرده‌هـای خودرا در هوا اکران میکنند. بنابر این شدت و زمان ابتلا بـه آلرژی‌هـای فصلی میتواند بادقت بـه محل زندگی و نوع پوشش گیاهی آن و پاسخ سیستم ایمنی بدن هر فرد می‌تواند متفاوت باشد.

 

20 راهکار غیردارویی برای کنترل علائم آلرژی

اندازه گرده‌ها در شدت بروز آلرژی تاثیر گذار هست. گرده‌هـای خیلی ریز و سبک بیشترین مشکل را ایجاد میکنند. این دانه‌ها بـه اسانی در باد حرکت می‌کنند و تا کیلومترها جابه‌جا میشوند. بهمین علت هست کـه افراد دچار آلرژی فصلی در روزهای پرباد دچار تشدید علائم میشوند. صرف‌نظر از این کـه چـه نوع و چـه میزان گرده شـما را اذيت میدهد، با چند راهکار ساده میتوانید احتمال بروز آلرژی فصلی رابه حداقل برسانید. برای این منظور باید

 

1. از ساعات 10 صبح تا 4 بعدازظهر وارد محیط بیرون نشوید.

 

2. بعد از هر زمان بیرون آمدن از خانه، دوش بگیرید تا گرده‌ها را از روی موها و بدن خود پاک کنید.

 

3. بجای باز کردن در و پنجره خانه و ماشین از سیستم‌هـای تهویه هوا بهرهگیری کنید.

 

4. از دستگاه بخور سرد و دستگاه تصفیه هوا با فیلتر HEPA بهرهگیری کنید.

 

5. زمان ورزش رابه عصر منتقل کنید.

 

6. عصاره اکالیپتوس، رزماری، مورد و درخت چای رابا یک دیگر مخلوط کرده و بخور آنرا استنشاق کنید.

 

7. از لبنیات پروبیوتیک و عسل تولیدشده در نزدیکی محل زندگی خود بهرهگیری کنید.

 

8. کراتین را در رژیم خوراکی خود بگنجانید. این ماده خاصیت ضد آلرژی دارد و بـه‌طور طبیعی در پوست سیب، پیاز، انگور قرمز، مرکبات، کلم بروکلی و سبزیجات یافت می‌شود.

 

9. هر روز 3 بار از دمکرده گیاه گزنه بنوشید.

 

10. مو هـای حیوان خانگی خودرا بعد از برگشت بـه خانه با برس ریز از گرده تمیز کنید.

 

11. گذشته از ورود بـه خانه کفش‌هایتان را دربیاورید و انها را بیرون قرار دهید.

 

12. لباس‌هایتان را پس از شستشو در خشککن بیندازید و بیرون از خانه آویزان نکنید.

 

13. محل زندگی خود رابه‌طور مرتب جارو بکشید و از گرد و خاک تمیز کنید.

 

14. از مصرف دخانیات بپرهیزید ودر آلودگی هوا از خانه خارج نشوید.

 

15. ملحفه‌ها رابه‌طور مرتب تعویض کنید و انها رابا آب گرم شستشو دهید.

 

16. مصرف مایعات را افزایش دهید.

 

17. هنگام راه رفتن روی چمن و برگ‌ درختان از ماسک ضدآلرژی با فیلتر HEPA بهرهگیری کنید.

 

18. بینی خودرا با سرم نمکی شستشو دهید.

 

19. از 1 ماه گذشته از شروع فصل حساسیت، طب سوزنی را آغاز کنید و تا 3 ماه ادامه دهید.

 

20. برای ورزش بـه ارتفاعات بروید و کوهنوردی کنید زیرا دراین مناطق گیاهان کمتری رشد می‌کنند و احتمال حساسیت کاهش پیدا میکند.

 

درمان‌هـای دارویی حساسیت فصلی

اگر دوری از عوامل حساسیت‌زا برای جلوگیري از علائم حساسیت کافی نبود، میتوانید از آنتی‌هیستامین‌هـای بدون نیاز بـه نسخه پزشک بهرهگیری کنید. هر زمان کـه بدن فرد دچار حساسیت در تماس با عوامل حساسیت‌زا قرار می گیرد، هیستامین ‌ترشح می‌کند. این ماده با چسبیدن بـه سلول‌هـای بدن باعث ایجاد علائم حساسیت میشود.

 

داروهای آنتی‌هیستامین با سرکوب عملکرد هیستامین در بدن از علائم حساسیت مثل خارش بینی و گلو و آبریزش بینی پیشگیري میکنند. برای رفع خارش چشم نیز میتوانید از قطره‌هـای بدون نیاز بـه نسخه پزشک کمک بگیرید.‌آنتی‌هیستامین‌هـای دکونژستانت «خوراکی یا اسپرس بینی» هم بـه رفع گرفتگی بینی بر اثر حساسیت کمک میکنند.

 

این داروها عروق داخل بینی را تنگ می‌کنند و تورم را کاهش میدهند. اگرچه از آنجایی کـه دکونژستانت ممکن هست باعث بالا رفتن فشار خون شود، افراد مبتلا بـه مریضی‌هـای قلبی یا فشار خون بالا باید گذشته از مصرف انها با پزشک مشورت داشته باشند. مبتلایان بـه دیابت، مریضی‌هـای تیرویید و بزرگی پروستات نیز باید این داروها رابا نظر پزشک مصرف کنند.

 

دکونژستانت‌هـای خوراکی بدون نیاز بـه نسخه را می توان تا 1 هفته بهرهگیری کرد، اما اسپری دکونژستانت نباید اکثر از 3 روز مصرف شود زیرا مصرف طولانی‌مدت آن میتواند باعث افزایش گرفتگی بینی شود. اسپری کرومولین از دیگر داروهایی هست کـه بـه کاهش علائم حساسیت و ترشح هیستامین در ناحیه بینی کمک میکند. اگرچه این دارو باید روزی 3 تا 4 بار مصرف شود. گذشته از مصرف هر دارویی، برگه اطلاعات آنرا بخوانید تا از عوارض جانبی دارو مطلع شوید.

 

تشخیص نوع آلرژی با کمک تست پوستی

اگر با راهکارهای خانگی و مصرف داروهای بدون نیاز بـه نسخه پیروز بـه کاهش علائم آلرژی نشدید باید بـه متخصص آلرژی مراجعه کنید و تست آلرژی بدهید. برای این منظور می توان از تست پوستی یا آزمایش خون بهرهگیری کرد. اگرچه تست پوستی در تشخیص عوامل حساسیت‌زای قابل‌تنفس دقت بالاتری دارد.

 

 بـه گزارش پارس ناز دراین آزمایش، پزشک مقدار ناچیزی از عوامل حساسیت‌زا رابه نوبت زیر سطح پوست وارد می‌کند تا تصویر‌العمل بدن را ببیند. اگر بـه هر یک از این مواد حساسیت داشته باشید، پوست آن ناحیه طی چند دقیقه دچار قرمزی و تورم میشود. آزمایش خون نیز آنتی‌بادی‌هـای گرده گیاهان را در بدن تشخیص می‌دهد. این آزمایش اکثر برای کسانی مناسب هست کـه تحمل تست پوستی را ندارند.

 

نکته: آلرژی رابا سرماخوردگی اشتباه نگیرید. سرماخوردگی و آلرژی فصلی علائم مشابهی دارند، با این تفاوت کـه نشانه‌هـای سرماخوردگی خیلی سریع آغاز میشوند و طی 1 تا 2 هفته خودبه‌خود برطرف خواهند شد، اما نشانه‌هـای آلرژی طبق معمول بیش از 2 هفته باقی می‌مثل. بنابر این اگر علائم سرماخوردگی طولانی شوند باید بـه وجود آلرژی فصلی شک کرد.