پارس ناز پورتال

وقتی در زندگی احساس پوچی سراغمان می آید

وقتی در زندگی احساس پوچی سراغمان می آید

وقتی در زندگی احساس پوچی سراغمان می آید 

تعداد زیادی از اوقات هست که احساس پوچی در زندگی و نوعی ناامیدی در افراد بوجود می‌آید،حسی که کاملا تخریب کننده هست. بیایید موقعیتی را تصور کنیم که درگیر نادیده گرفتن و فرار از احساس شدید بی هدفی و پوچی هستید. با این که تا قسمتی می‌دانید از چه چیزی لذت میبرید به دنبال چه چیزی در زندگی هستید

 

و میخواهید در آینده بدستش بیاورید، همچنان به واسطه حس تنهایی در بخش هایي از زندگی شکنجه می‌شوید. وقتی می‌گویید احساس پوچی می‌کنم دقیقا چه معنایی می‌دهد؟

 

پوچی درونی به علت کمبود عشق هست

به گفته پزشک مارگارت پل پوچی درونی حالتی از ذهن هست که به علت کمبود عشق بروز میکند. وقتی خودتان را دوست ندارید و احساساتتان را نادیده می‌گیرید و همۀ وقت} در تلاش دریافت دقت و تایید از جانب دیگران هستید ممکن هست پوچی درونی را تجربه کنید.

 

همه ي مردم خلاق و سرشار از پتانسیل میباشند اما همۀ از این پتانسیل بهره گیری نمیکنند و به همین علت زمان و انرژی خود را به هدر میدهند. سپس تلاش می‌کنیم این پوچی را با غذا، ارتباط، کار و چیزهایی که توجهمان را منحرف می‌کنند پر کنیم.

 

درک پوچی باعث میشود درمورد احساسات درونیمان چیزهای بیشتری بیاموزیم

جهت پیدا کردن راه حل برای مشکل باید بیاموزیم که چگونه بگوییم از درون احساس پوچی می‌کنیم. بیایید نگاهی بکنیم به شایع ترین علائم پوچی:

 

درک نمی‌کنید که چه کسی هستید و هدفتان در زندگی چیست.
سرشار از افکار منفی هستید.
همه ي وقت به دنبال تایید خانواده و دوستان هستید.
نمی‌دانید چگونه احساسات خود را توضیح دهید.
گاهی پوچی مثل تهی بودن داخلی، خلاء یا یک سیاه چاله هست

 

مهم‌ترین چیزی که باید فهمیده شود این هست که پوچی حالت فقدان هست. حقیقت این هست که بیشتر افرادِ درگیر با حس پوچی مزمن والدینی داشتند که نمی توانستند ارتباط اي صمیمی با انها برقرار کنند. وقتی در دوران کودکی به اندازه کافی عشق و دقت دریافت نکنید تدریجی به این باور میرسید که به اندازه کافی مفید نیستید. این یعنی علت اصلی پوچی درونی کمبود ارتباط احساسی و ابراز عشق هست.

 

در نتیجه این احساس میتواند در طول زندگی مثل یک‌بار همراهمان باشد. کمبود احساس تعلق تبدیل به زخم هایي ماندگار میشود که برایمان ناراحت کننده میباشند بنابراین هر کاری می‌کنیم تا از این احساس خاص فرار کنیم.

 

احساس پوچی ممکن هست منجر به افسردگی شود

با وجود این که چنین احساسی برای تعداد زیادی از افراد غیر معمول نیست، اگر بدون رسیدگی رها شود، می‌تواند منجر به اختلال هاي مزمن از جمله افسردگی شود. بعلاوه بعضی افراد تمایل دارند با الکل و مواد مخدر از این حالت بگریزند که احتمال اعتیاد فرد به این موارد افزایش می یابد. به همین علت هست که سرنخ داشتن از اتفاقی که در حال رخ دادن برایتان هست کمک می‌کند بفهمید چه چیزی باعث شده از درون احساس پوچی کنید.

 

کلید کار مبارزه با پوچی برای پیدا کردن انچه گم کرده اید هست

آیا این یک حسِ تعلق، معنا یا ارتباط بین فردی هست؟ در ادامه پیشنهاد متخصصین را پیرامون این که چگونه می‌توانید پوچی درونی را تشخیص و درمان کنید خواهید خواند.

 

۱- تمرکز و تعادل خود را مجدد به دست بیاورید

به گفته کیتلین اسلایت، درمانگر خانواده و ازدواج باید روی خود ما تمرکز کنیم و زمان بیشتری را صرف فکر کردن درمورد علایق خود کنیم.جهت باقی ماندن در حالت ذهنی و بدنی مثبت میتوانید چندین دقیقه را به مدیتیشن و ورزش کردن بگذرانید.

 

ساده ترین راه برای بدست آوردن مجدد تعادل احساسی و فیزیکی این هست که حمام آب گرم بروید. تحقیقات بسیاری تا به حال نشان داده حمام کردن مزایای فراوانی دارد از جمله تسکین درد، افزایش تحرک و بهبود سلامت روانی.

 

۲- با کمک دیگران نیاز خود را پیدا کنید

هر شخصی نیازهایی دارد، اما چیزی که نیازها را دردناک می‌کند زمانی هست که فکر می‌کنیم نمی‌توانیم انچه می‌خواهیم را بدست بیاوریم. ما فکر می‌کنیم خود ما باید به انها برسیم. اما گاهی مهم هست که دست به عمل بزنیم جلو برویم و کسی را پیدا کنیم که آن نیاز را برایمان برآورده کند. کمک خواستن می‌تواند تعداد زیادی از مشکلات زندگی را حل کند و میتوانید نخستین گام به سمت برآورده کردن نیازهایتان باشد.

 

۳- قدر آن چه دارید را بدانید و گرامی بداریدش

یکی دیگر از راه هاي التیام پوچی قدر دان بودن هست. تحقیقات نشان داده احساس قدردان بودن احساس مثبت بسیار مهم هست که به مردم کمک می‌کند نگاهشان به جهان و خودشان را بست دهند که بعدها منجر به تولید ارتباط ها و مهارت هاي اجتماعی بهتر می‌شود.

 

این یعنی افرادی که قدردان میباشند از ارتباط شان با دوستان و خانواده نیز رضایت بیشتری دارند و همین طور استرشان کمتر و شادتر میباشند. سعی کنید با تشخیص چیزهای خوبی که به شما اعطا شده قدردان آن چه اطرافتان هست باشید. یک تعریف ساده در طول روز به شما نشان خواهد داد چه مقدار انرژی مثبت می‌توانید بسازید.

 

۴- هرگز از کشف چیزهای اخیر باز نایستید

 به گزارش پارس ناز متخصصان مغز و اعصاب کشف کرده اند که یادگیری چیزی اخیر تاثیری انگیزشی یکسان با دوپامین دارد که منجر به انگیختگی احساسی می‌شود. به همین علت هست که هربار اطلاعاتی راکه قبلا آموخته اید مرور میکنید حقایقی اخیر را برایتان به همراه دارد. یک چیزه مفید دیگر تغییر محیط خود هست. حتی چیزهای کوچک مثل تغییر در نور یا حرارت اتاق می‌تواند تاثیر مثبت روی حالت احساسی تان داشته باشد.

 

۵- اگر نیاز هست از یک متخصص کمک بخواهید

تعداد زیادی از افراد نمیتوانند تشخیص بدهند علت پشت پرده این احساس چیست و هرچقدر هم با خود کلنجار بروند و در تفکرات خود جستجو کنند بی فایده هست. علت اصلی خود را نشان نمیدهد و به همین علت پیدا کردن درمانگری متخصص که بتواند در پیدا کردن علت و معلول پوچی درونی از قبل کمکتان کند و آن ها را به زمان حال بیاورد تا دوباره کامل شوید میتواند کمک کننده باشد.

 

پیدا کردن علت پوچی درونی می‌تواند چالش برانگیز و فرآیندی طولانی مدت باشد. اما به جای این که حواس خود را پرت کنید و این خلاء را با کارهایی مثل خرید، غذا، الکل و مواد مخدر پر نکنید بهتر هست ابتدا متوجه شوید چه چیزهایی باعث می‌شود احساس نا کاملی کنید و شادی خود را دوباره بدست بیاورید.