پارس ناز پورتال

وقتی نمی توانید چیزی را به خاطر بیاورید

وقتی نمی توانید چیزی را به خاطر بیاورید

وقتی نمی توانید چیزی را به خاطر بیاورید 

همۀ ما اوقاتی پیش آمده که مسائل گوناگون را فراموش کنیم و مدام از این فراموشی ها نگران باشیم، اینکه چیزی را نمیتوانیم در زندگی به دلیل بسپاریم. چرا نمی‌توانم چیزی را به دلیل بسپارم؟ چرا هیچ چیزی را به دلیل نمی آورم؟چرا نمیتوانم هیچ چیزی را به یاد بیاورم؟ اسم افراد, جای پارک ماشینم و

 

دلیل کم شدن حافظه و سخت به یاد آوردن/ به دلیل آوردن کارهای روزمره چیست؟

 

نمی‌توانید کلید ماشینتان را پیدا کنید. شخصی را در مهمانی ملاقات میکنید و 5 دقیقه دیگر اسمش را فراموش می‌کنید. میوه فروشی را ترک میکنید و اصلا یادتان نمی‌آید که ماشینتان را کجا پارک کرده اید.

 

آرام باشید. هیچ کس حافظه بی نقص و عیب و کاملی ندارد. وجود این وقفه ها حتی در جوانی مشکلی ندارد.

 

روال عادی و نرمال کم شدن حافظه و عدم به یاد آوردن کارهای روزمره و جزئی چگونه هست

 

مواردی که همین اخیرا آموخته اید – مثل نام یک شخص در مهمانی – مشکل ترین مورد برای یادآوری هست، زیرا هنوز در ذهن شما ریشه ندارند.

 

ضمن اینکه مغز شما تنها فضای ذخیره سازی اطلاعات بسیار چندان شما هست. و برای به دلیل سپردن موارد خوب و اخیر نیاز به ایجاد فضا دارد. و برای انجام اینکار، لازم هست از شر جزئیاتی که کمتر اهمیت دارند، درست مثل اطلاعاتی که چندان به کارتان نمی‌آید و یادآوریشان نمیکنید، خلاص شود.

 

و این بسیار عادی هست که، جایی که چیزی را گذاشته اید یا قرار ملاقاتی که در برنامه تان بوده هست را فراموش کنید. اغلب اوقات این اتفاق رخ میدهد چون در همان ابتدا به آن موضوع دقت جدی و کاملی نداشته اید. به طور مثال به جای به دلیل سپردن نام فرد جدیدی که ملاقات کرده اید در حال فکر کردن به مشاجره دیشب تان با همسرتان بوده اید

 

یا به جای اینکه حواستان را جمع کنید که خودرو را کجا پارک میکنید به دلیل مریضی مادرتان فکر می کرده اید. همین طور ذهن شما در هنگام خستگی، مریضی و استرس تمایل به فراموش کردن دارد.

 

ترفندهای سریع برای بهبود به یادآوردن کارهای روزمره و حواس جمع بودن
روش هایي وجود دارد که شما میتوانید برای بهبودی به یاد آوردن/به دلیل آوردن کارهای روزمره انجام دهید. ممکن هست مجبور شوید کمی زندگی خود را سازمان دهی یا تغییر دهید:

 

وسایل تان را سازماندهی کنید:
برای وسایلی که همه ي وقت جایشان را فراموش و آنها را گم می‌کنید یک محل خاص در نظر بگیرید، در این صورت دیگر آنها را گم نخواهید کرد. بعنوان مثال یک جاکلیدی برای آویزان کردن کلید ها و یک جعبه یا کشو برای قرار دادن شارژر تلفن همراه ها در نظر بگیرید تا همه ي وقت جایشان مشخص باشد و برای پیدا کردنشان این همه ي حرص نخورید.برای داشتن یک مغز منظم باید در یک منزل منظم زندگی کرد.

 

همۀ چیز را یادداشت کنید:
برای به دلیل سپردن تاریخ تولد ها، فهرست خرید، تماس با دکتر، فهرست امتحانات بچه ها و هر چیزی که برای به دلیل آوردنش به زحمت می افتید، قلم و کاغذ بردارید و آنها را یادداشت کنید. حتی اگر به یادداشت تان مراجعه نکنید، نوشتن انها سبب می‌شود راحت تر آنها را به یاد بیاورید.

 

از تقویم بهره گیری کنید:
یک تقویم کتابی یا دیواری برداشته و جلسات، قرار ملاقات ها، دور همی هاي خانوادگی، قرص خوردن ها و… را در آن یادداشت کنید و آن تقویم را روی پاتختی کنار تخت خواب تان بگذارید و هر شب گذشته از اینکه به خواب بروید برنامه روز بعدتان را نگاهی بیندازید تا وقایع مجددا به ذهن تان بیاید.

 

با کلمات بازی کنید:
پسوردهای تان را با بهره گیری از ترکیب 2 تاریخ که برای شما مهم هست بسازید تا هرگز فراموش نکنید. این تاریخ ها برای شما معنا دار هست پس به یادتان میماند ولی برای یک هکر، حدس زدن آن کار ساده اي نیست.

 

تکرار، تکرار و تکرار کنید:
از نام فردی که همین همین حالا با او ملاقات کرده اید گرفته تا آدرسی که باید بروید، تکرار آنها باعث می‌شود که در خاطرتان ماندگار شود.

 

مغزتان را به چالش بکشید:
کاری انجام دهید که مغزتان را به چالش بکشاند – زبانی اخیر یاد بگیرید، جدول حل کنید، کتاب بخوانید و…

 

اجتماعی شوید:
افرادی که یک تیتر اجتماعی دارند یا حتی کسانی که به صورت رایگان به امور عام المنفعه می‌پردازند و خلاصه سعی میکنند به غیر از نقش خود در خانواده یک نقش و مسئولیت اجتماعی هم داشته باشند، اکثر هوشیار و حواس جمع میباشند.

 

تاثیر سبک زندگی بر حافظه
سبک زندگی بر حافظه تاثیر می‌گذارد. بعنوان مثال، رژیم خوراکی تان روی میزان حافظه نقش دارد. اگر کلسترول، فشار خون و قند خون تان خیلی بالا باشد، عروق خونی مغز و اطرافش ممکن هست مسدود شده یا آسیب ببیند. یک مطالعه در هاروارد Harvard نشان داده هست افرادی که چربی اشباع بیشتری میخورند

 

« چربی موجود در گوشت و محصولات لبنی » نسبت به کسانی که کمتر چربی اشباع مصرف می‌کنند، نتایج بدتری در آزمون هاي حافظه بدست می آورند. اگر سعی دارید که گزینه خوراکی بهتری داشته باشید، رژیم مدیترانه اي را در نظر بگیرید. این روش تغذیه – که ویژگی اصلی آن خوردن ماهی هاي غنی از امگا3 ، روغن زیتون سالم برای قلب و مقدار زیادی محصولات تازه هست – که با حفاظت از توانایی تفکر و حافظه مرتبط هست.

 

حدس بزنید چه چیز دیگری برای حافظه و سایر بخش هاي بدنتان خوب هست؟
ورزش منظم باعث بهبود جربان خون به مغز می‌شود. باید هرروز 30 دقیقه وزرش کنید. و شما به خواب منظمی نیاز دارید تا به مغزتان اجازه دهید اطلاعاتش را طبقه بندی کند تا دسترسی به آنها در آینده برایتان راحت باشد.

 

اگر سیگار میکشید، آن را متوقف کنید چون باعث آسیب به رگ هاي خونی می‌شود.

 

اگر چندان مشروب مینوشید کمش کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که نوشیدن مشروب چندان حافظه شما را آشفته می‌کند.

 

حافظه شما با پیرشدن تحلیل میرود
به نظر می‌رسد که کم شدن حافظه با افزایش سن بدتر می‌شود. با شروع دهه 20 به آرامی سلول هاي مغزتان را از دست می‌دهید و بعضی مواد شیمیایی خاصی که این سلول ها به آن نیاز دارند در بدنتان کم می‌شود. کاملا منطقی هست که حافظه تان در 25 سالگی بهتر از 55 یا 75 سالگی باشد.

 

تغییرات زیاد حافظه همه ي وقت علایم مریضی آلزایمر نیستند. آنها می‌توانند ناشی از سکته مغزی، صدمه مشاهده سر، کمبود ویتامین در رژیم خوراکی یا مشکلات خواب باشد. حتی ممکن هست اثرات جانبی مصرف داروهایی باشند که بهره گیری می‌کنید. هر موقع در این اساس شک داشتید حتما با پزشکتان مشورت نمایید.

 

علائم وجود یک مشکل جدی درمورد مغز و حافظه تان:
– اگر هر روز محل پارک خودرو تان را فراموش میکنید.
– اگر آدرس منزل تان را فراموش میکنید.
– اگر یکی از افراد خانواده یا دوستان تان را نمی شناسید.
حتما برای بررسی با دکتر مشورت کنید