پارس ناز پورتال

وقتی پرتوهای نور در خدمت زیبایی قرار گرفتند

وقتی پرتوهای نور در خدمت زیبایی قرار گرفتند

وقتی پرتوهای نور در خدمت زیبایی قرار گرفتند 

وقتی پرتوهای نور با نام لیزر در خدمت جراحی زیبایی پوست قرار گرفتند، تعداد زیادی از مردم توانستند زیبایی خود را با بهره گیری از آن بازیابند. نخستین بار 40 سال قبل بود كه لیزر برای درمان‌هاي پوست و مو مورد بهره گیری قرار گرفت.در آن زمان لیزرهای آرگون و دی‌اكسید كربن اکثر برای از بین بردن لكه‌هایي كه به طور مادرزادی در نقاط گوناگون بدن وجود دارند، به كار می‌رفتند. این لكه‌ها اصطلاحا ماه‌گرفتگی نام دارند.

 

با وجودی كه این لكه‌ها تا حد زیادی كمرنگ می شوند، ولی پس از لیزر روی پوست فرد اسكارهایی برجا می ماند.طی 20 سال قبل پیشرفت‌هاي زیادی در علم لیزر درمانی پوست و مو صورت گرفته و در حال حاضر این تكنولوژی برای از بین بردن تعداد زیادی از اختلالات و ناهنجاری‌هاي مادرزادی، تاتوها، ضایعات عروقی پوستی، جای جوش‌ها و انواع دیگر اسكارها و چین و چروك‌ها به كار میرود.

 

به علاوه، میتوان از لیزر به شكل‌هاي گوناگون برای ترمیم و جوان‌سازی پوست بهره گیری كرد. در این جا شما با ماهیت لیزر و بعضی كاربرد‌هاي آن در درمان‌هاي پوست و مو اکثر آشنا خواهید شد.

 

لیزر چیست؟
كلمه لیزر«Laser» به معنای «تقویت نور توسط گسیل القایی تابش» می‌باشد. به زبان ساده، لیزر یك دسته‌ پرتوی نور هست كه با تراكم بالا گسیل شده و با انرژی بسیار بالا روی یك نقطه متمركز می شود.پزشك متخصص با تاباندن پرتو لیزر در جهات گوناگون و با شدت‌هاي گوناگون و به روش‌هاي متفاوت، می تواند از انرژی بالای این دسته نور برای ترمیم ضایعات، از بین بردن مو هاي زائد و برطرف كردن گستره وسیعی از مشكلات پوستی بهره گیری كند.

 

در درمان با لیزر فقط بافت موردنظر از پرتو لیزر متأثر شده و مورد هدف قرار میگیرد و بافت‌هاي كناری دست نخورده و سالم باقی می‌مثل.در حال حاضر لیزرهای گوناگونی برای درمان‌هاي پوستی مورد بهره گیری قرار میگیرند كه متخصص با دقت به فاكتورهای متعددی نوع لیزر مورد نیاز را تعیین می‌كند.

 

درمان با لیزر به مهارت چندان و تخصص بالا نیاز دارد؛ بنابراین وقتی تصمیم به درمان با لیزر می گیرید، به پزشكی مراجعه كنید كه در این كار مهارت و تجربه كافی دارد.

 

لیزر در درمان چه مشكلاتی به كمك شما می آید؟
متخصصان از لیزر برای درمان موارد زیر بهره گیری می‌‌كنند:

 

1- رفع مو هاي زائد

2- تاتوها و نقاط تغییر رنگ‌یافته پوست

3- ضایعات عروقی

4- چین و چروك‌ها، جای جوش‌ها و دیگر اسكارها و پوست‌هایي كه از آفتاب آسیب دیده‌اند.

 

5- كلوئیدها و هایپرتروفی‌ها «كلوئید اسكار برجسته و نامنظم و به سرعت رشدكننده هست كه در اثر شكل‌گیری بیش از حد كلاژن حین بهبود بافت همبند ایجاد می شود. هایپرتروفی نیز بزرگ شدن یا رشد بیش از حد سلول‌ها در یك ارگان هست».

 

لیزر كاربردهای تخصصی دیگری هم دارد كه در زیر به بعضی از انها اشاره می شود:

 

ضایعات عروقی
لیزر در درمان تعداد زیادی از ضایعات عروقی پوست پیروز بوده هست. از این تكنولوژی برای درمان بدشكلی‌هاي عروقی سطحی، ضایعاتی كه به دلیل اتساع رگ‌هاي خونی كوچك در صورت ایجاد شده‌اند، گرانولوماهای چركی و تعدادی دیگر از مشكلات عروقی پوست بهره گیری میشود.

 

ناگفته نماند بدشكلی‌هاي عروقی كوچك و نزدیك به سطح پوست بهتر از ضایعات بزرگ و عمیق به این درمان جواب میدهند؛ درمان این ضایعات را به تعویق نیندازید.

 

تاتوها و نقاط تغییر رنگ‌یافته پوست
لیزرهایی كه به طور خاص رنگدانه‌ها را هدف قرار می دهند و انرژی زیادی دارند، میتوانند در از بین بردن یا كمرنگ كردن نقاطی از پوست كه رنگ‌شان تیره‌تر از بقیه پوست هست، موثر واقع شوند.زیاد‌ترین مواردی كه میتوانند با این نوع لیزر درمان شوند تیرگی‌هاي مادرزادی پوست در «اصطلاح عموم ماه‌گرفتگی» و كك و مك‌ها میباشند.

 

نوع خاصی از لیزر در برطرف كردن این نوع ضایعات اکثر پیروز هست. این نوع لیزر انرژی بالای خود را روی رنگدانه‌ و گرانول‌هایي كه حاوی ملانین میباشند، متمركز می‌كند.میزان موفقیت درمان به میزان تیرگی لكه و عمق آن بستگی دارد و در مواردی هم كاملا غیرقابل پیش‌بینی هست. بدیهی هست كمرنگ كردن لكه‌هاي سطحی‌تر آسان‌تر از لكه‌هایي عمقی هست.

 

گاهی اوقات هم ممكن هست لكه‌هاي كه با موفقیت محو شده‌اند، دوباره ظاهر شوند. نكته قابل دقت در این مورد این هست كه پیش از شروع درمان با لیزر برای محو كردن لكه‌هاي تیره پوست باید از ضایعه مورد نظر مشابه‌برداری كرد تا از بدخیم نبودن آن اطمینان حاصل شود.

 

همین طور لیزر میتواند خالكوبی‌ها را محو كند. گزینش نوع لیزر به رنگ خالكوبی، عمق و مواد شیمیایی آن بستگی دارد.اگر خالكوبی به رنگ‌هاي زرد، نارنجی یا سبز باشد، محو كردن آن بسیار سخت هست. ممكن هست پس از پایان درمان محل خالكوبی دچار تغییرات بافتی شود و اسكاری در محل باقی بماند.

 

از بین بردن مو هاي زائد
مو هاي زائد مشكلی هست كه بعضی زنان از آن رنج می برند و تعداد زیادی از انها به درمان‌هاي متعارف پاسخ نمی دهند.لیزر در این جا هم به كمك می آید. در این روش مو هاي تیره سریع از بین میروند و ممكن هست سه تا شش ماه طول بكشد تا موها دوباره ظاهر شوند.

 

لازم هست كه درمان در چند جلسه انجام شود و بین جلسات فاصله مشخصی باشد. میزان فاصله بین جلسات بیش از هر چیز به ناحیه مورد نظر بستگی دارد.درمان با لیزر آسان‌تر از الكترولیز و درد آن كمتر هست. به ندرت پیش می آید كه این كار عارضه‌اي بر جا گذارد، به ندرت ممكن هست ناحیه مربوط تغییر رنگ دهد، دچار سوختگی‌هاي سطحی شود یا اسكاری در آنجا باقی بماند.

 

چین و چروك‌ها و انواع اسكارها
لیزر در برطرف كردن جای جوش‌ها یا اسكار باقی مانده از زخم‌ها یا جای جراحی‌ها نیز كاربرد دارد و از آن برای كاهش چین و چروك‌هاي صورت نیز بهره گیری می شود.در این جا نیز نوع خاصی از لیزر به كار می رود. عوارض این كار میتواند قرمزی و افزایش حساسیت پوست، ورم یا برجا ماندن اسكار باشد. در بعضی افراد قرمزی و حساسیت پوست ممكن هست تا زمان رشد پوست تازه روی صورت كه چند هفته طول می‌كشد، باقی بماند.