پارس ناز پورتال

وقتی پوست افراد جوان دچار چین و چروک می شود

وقتی پوست افراد جوان دچار چین و چروک می شود

وقتی پوست افراد جوان دچار چین و چروک می شود 

چین و چروک مخصوص افراد پیر و سالمند نیست, بسیاری افراد جوان نیز دچار چین و چروک می‌شوند که به عادت هاي زندگی بستگی دارد. گاهی به خود ما می‌آییم و می‌بینیم که پوستی پر از چین و چروک داریم. چین و چروک پوست فقط به علت افزایش سن نیست.

 

شیوه نامناسب زندگی و عوامل محیطی میتوانند شما را پیش از موعد پیر کنند. مردم معمولاً چین هاي پا کلاغی و خطوط خنده را به بالا رفتن سن ربط میدهند. با افزایش سن پوست تان کشسانی خود را از دست داده و چین و چروک و خطوط ریزی رویش نمایان می‌شوند. اما این علایم فیزیکی پیری گاهی ربطی به افزایش سن ندارند.

 

سبک زندگی و عوامل محیلی می‌توانند روی ظاهر فیزیکی شما تاثیر بگذارند, از جمله رژیم خوراکی ضعیف, کمبود خواب و استرس مزمن. فکر نکنید افزایش چروک هایي که در آینه میبینید به دلیل عادت هاي هرروز شما خیالی هست, بهتر هست برای رفع هر چه سریعتر عوامل اصلی ایجاد چین و چروک روی پوست تان این مطلب را مطالعه کنید.

 

1. نور خورشید
نباید تعجب کنید که مهمترین عامل ایجاد چین و چروک در معرض نور خورشید قرار گرفتن هست. اشعه UVA که به عمقی ترین لایه هاي پوستی نفوذ میکند و اشعه UVB که باعث ایجاد آفتاب سوختگی می‌شود, هر دو می‌توانند منجر به پیری زودرس و چین و چروک شوند. دور ماندن از نور خورشیده «و اشعه هاي برنزه کننده » نه تنها شما را از سرطان پوست محافظت میکند, بلکه باعث می‌شود جوان تر به نظر بیایید.

 

پزشک جروم پوتوزکین «Jerome Potozkin» متخصص پوست, می‌گوید; نخستین و شایع‌ترین نوع چروک هاي پوستی به دلیل صدمه هاي خفیف نور خورشید بوجود می‌آیند. صدمه نور خورشید سبب از دست رفتن کلاژن و الاستین و در نتیجه ایجاد چین و چروک در پوست می‌شود. برای محافظت از پوست تان مطمئن شوید

 

که دست کم از ضد آفتاب با SPF30 به صورت هرروز بهره گیری کنید. وقتی زیر نور خورشید هستید, به ویژه زمانی که آب تنی میکنید, هر چند وقت یکبار حتماً ضد آفتاب تان را تجدید کنید.

 

2. آلودگی
ممکن هست در مورد محیط زیستی که در آن زندگی میکنید, چندان فکر نکنید, اما محیط می‌تواند تاثیر زیادی روی چروک هاي عمیق و خصوصا ریز داشته باشد. به قول پزشک مارال کا اسکلسی « Maral K. Skelsey » متخصص پوست و مدیر مرکزی جراحی و درماتولوژی واشنگتن, آلودگی یکی دیگر از عوامل محیطی هست که سبب صدمه رادیکال هاي آزاد میشود.

 

در واقع مطالعه اي که در سال 2010 در مجله تحقیقات امراض پوستی «Investigative Dermatology» منتشر شد, در یک دوره 24 ساله نشان داد زنانی که در محیط هاي شهری زندگی میکنند, نسبت به زنان روستایی دارای چین و چروک و لکه هاي پوستی ناشی از افزایش سن بیشتری میباشند. اگر شما در شهری پرجمعیت زندگی میکنید, مطمئن شوید که گذشته از خواب, آلودگی هاي روی پوست خود را تمیز کنید.

 

3. کمبود خواب
می‌دانید که داشتن خواب کافی برای اینکه حس بهتری داشته باشید و حتی کاهش وزن, خوب هست. ولی آیا میدانستید که خواب کافی می‌تواند به صاف تر ماندن پوست تان هم کمک کند؟ کمبود خواب باعث ایجاد چروک می‌شود, چون PH پوست با نخوابیدن کافی تغییر میکند

 

و اجازه نمی‌دهد سلول هاي پوست هیدارته بمانند. به علاوه, در طی خواب سموم از بدن دفع می‌شوند. کوشش کنید همۀ وقت} 6 تا 8 ساعت خواب شبانه که برای سلامت پیشنهاد شده هست را داشته باشید.

 

4. استرس
یک برنامه کاری شلوغ یا دشواری های شخصی نه تنها ذهن و احساسات شما را درگیر میکند, بلکه به صورت فیزیکی هم روی شما تاثیر میگذارد. استرس سطح کورتیزول را بالا برده و منجر به افزایش قند خون میشود که به فیبرهای کلاژن و الاستین پوست صدمه میزند.

 

این فیبرها ساختارهای حمایتی حیاتی میباشند که جلوی افتادگی و چروک پوست را می‌گیرند. راهی پیدا کنید که استرس را کاهش دهد, چه راه رفتن بعد از شام باشد, چه وقت گذارنی با رفقا یا مراجعه به یک درمانگر.

 

5. شکر
شما از گذشته می‌دانید که شکر باعث افزایش وزن می‌شود, به ویژه در قسمت شکم. کسانی که شکر را به طور کلی از رژیم خوراکی خود حذف میکنند, موفقیت بیشتری در کاهش وزن دارند. ولی علت دیگری هم برای کنار گذاشتن شیرینی و نوشیدنی هاي شیرین وجود دارد, این خوراکی ها پوست تان را پیر می‌کنند.

 

به قول پزشک کریستینا گلدنبرگ «Kristina Goldenberg» متخصص پوست از موسسه امراض پوستی گلدنبرگ «Goldenberg Dermatology», مصرف بیش از اندازه شکر قطعا منجر به پیری زودرس می‌شود. پس از مصرف, شکر وارد فرایندی به اسم گلیکیشن «glycation» می‌شود که به پروتئین هاي گوناگون در بدن مان می چسبد.

 

بدبختانه این پروتئین ها شامل کلاژن و الاستین میباشند. با اتصال این بلوک هاي ساختاری به پوست مان, شکر, کلاژن و الاستین را ضعیف کرده که منجر به ایجاد خطوط ریز و چین و چروک در پوست میشود. به علاوه گلیکیشن محصولاتی سمی فرآوری میکند که باعث پیری زودرس میشود.

 

برای به حداکثر رساندن مزایای سلامتی و زیبایی, کوشش کنید 2 هفته تمام, مصرف شکر را قطع کنید. در این مدت متوجه خواهید شد که انرژی تان اکثر هست, وزن تان کاهش پیدا کرده و زمان ایجاد چین و چروک ها و خطوط ریز روی پوست تان به عقب باز میگردد.

 

6. جمع کردن چشم ها
اگر هنوز هم عینک چند سال گذشته تان را بهره گیری می‌کنید و احساس می‌کنید که شدیدا نیاز به یک عینک اخیر دارید باید بدانید که فقط در حال صدمه رساندن به چشمان تان نیستید. جمع کردن و سایر انقباضات صورت منجر به انقباض عضلات میشود. هر چه این عضلات اکثر مورد بهره گیری قرار بگیرند,

 

قوی تر می‌شوند. حرکات این عضلات منجر به فشرده شدن سلول هاي پوست و حالت چروک خوردگی انها میشوند. در نتیجه جمع کردن چندان چشم ها منجر به ایجاد چین هاي عمیق تر و از دادن خاصیت کشسانی پوست میشوند. به متخصص پوست مراجعه نمایید تا نسخه مناسب برای پوست تان دریافت کنید و هر بار که در زیر نور خورشید قرار میگیرید, از عینک آفتابی بهره گیری نمایید.

 

7. نوشیدنی ها را بدون نی بنوشید
مطمئنا نوشیدن مایعات تیره از قبیل چای سرد و دمنوش هاي خنک بدون نی می‌تواند جلوی رنگ شدن دندان هایتان را بگیرد, ولی بهتر هست بدانید که باعث ترقی چین هاي اطراف دهان تان میشود.

 

درست نمونه توضیحی که برای جمع کردن چشم ها دادیم که منجر به ایجاد چین و چروک اطراف چشم میشود, نوشیدن با نی هم میتواند باعث ایجاد خطوطی ریز دور لب ها شود. نوشیدن با نی باعث ایجاد انقباض ماهیچه هاي اطراف لب می‌شود. اگر اینکار را به صورت مکرر انجام دهید, عضلات اطراف لب قوی تر شده و چین هاي اطراف لب عمیق تر و آشکارتر می‌شوند.

 

8. پوست خشک
خشکی پوست فقط غمگین کننده نیست, بلکه می‌تواند چندین سال به سن شما اضافه کند. پوستی که به طور مداوم خشک باشد, اکثر مستعد ایجاد چین و چروک هست. یک محیط خشک می‌تواند منجر به از دست دادن داربست هاي پوست و در نتیجه چین و چروک آن شود.

 

مطمئن شوید که روز و شب پوست تان را نمناک نگه می دارید, به ویژه پوست صورت تان. سرمایه گذاری روی کرم هاي تغذیه اي زیر چشم هم ایده خیلی خوبی هست, زیرا پوست زیر چشم ها نازک تر بوده و نسبت به ایجاد خطوط دلنازک ترند.

 

9. استعمال دخانیات
نباید حیرت زده شوید, بعد از خورشید, سیگار کشیدن بزرگ ترین عامل ایجاد خطوط روی پوست هست. نه تنها نحوه نگه داشتن سیگار در دهان منجر به ایجاد خطوط ریز اطراف لب ها میشود, بلکه سموم سیگار هم باعث افزایش سن پوست تان می‌شوند.

 

نیکوتین موجود در سیگار باعث باریک شدن رگ هاي خونی پوست شده و منجر میشود که اکثر در معرض ایجاد خطوط قرار بگیرد, چون مواد مغذی حیاتی نمی‌توانند به اپیدرم برسند. به علاوه, سیگار کشیدن با سرطان و مریضی هاي قلبی عروقی در رابطه هست. قطعا این را قبلا هم شنیدید ولی باز هم تکرار می‌کنیم, سیگار را در اسرع وقت ترک کنید.