پارس ناز پورتال

وقتی کودکان از آرایشگاه رفتن هراس دارند

وقتی کودکان از آرایشگاه رفتن هراس دارند

وقتی کودکان از آرایشگاه رفتن هراس دارند 

تقریباً همۀ کودکان و نوزادان از رفتن به آرایشگاه و قرار گرفتن مقایل آقای آرایشگر هراس دارند و فورا شروع به گریه می کنند. «از زمانی که پسرم ۹ ماهه بود وحشت زیادی از کوتاه کردن موهایش داشت و در حین اینکار مدام جیغ می‌زد تا این که بعد از مدتی فهمیدیم خاطر ترسش صدای اتومبیل مو‌زنی هست. ولی به ما قول داد تا در داخل گوش‌هایش چیزی بگذارد تا صدای آن را نشنود. سرانجام ترس او از آرایشگاه از بین رفت.»

 

احتمالاً فرزند شما همه ي وقت به هنگام رفتن به آرایشگاه و یا سلمانی و کوتاه کردن موهایش گریه سر دهد, جیغ بکشد و با لزرش دادن سرش به آقا یا بانو آرایشگر اجازه اینکار را ندهد. نتیجه ممکن هست عصبانیت شما, کلافگی آرایشگر و در نهایت موهایی نه عمده یکدست باشد.

 

اما مگر کوتاه کردن مو هم ترس دارد؟ چرا می ترسند؟
دلایل متفاوتی برای این ترس و ناخرسندی برای فرزند شما وجود دارد. که در این جا به شایع ترین آن‌ها اشاره میکنیم:

 

صدای خودرو مو تراش
ترس از تیغه‌هاي قیچی
مشاهده خود در آینه
پاشیده شدن آب اسپری بر روی صورت
خوشایند نبودن محیط آرایشگاه
نشستن بر روی صندلی‌هاي بزرگ و نه عمده آسان
بهره گیری از کاور برای پیش گیری از ریختن مو
حس ناخوشایند داشتن مو هاي خیس
حضور افراد غریبه در سالن
حس بد لمس شدن موهایش توسط یک غریبه
حس ناخوشایند زور به یکجا بی‌جنبش نشستن

 

چه راهکارهایی وجود دارد؟
با وجود ترس و نگرانی‌هایي که برای بچه‌ها در اینکار وجود دارد ولی میتوان با بهره گیری از راهکار‌هایي این مساله را برای انها به موضوعی شیرین و قابل هضم تبدیل کرد.

 

* یکی از نخستین کارها این هست که فرزندتان حس کند شما طرف او هستید, در غیر این صورت رفتارهای او بدتر شده و یک کوتاهی ساده مو میتواند برای خودش, شما و گرچه آرایشگر, به یک شکنجه حسابی تبدیل شود.

 

* کوشش کنید از آرایشگری مهربان و صبور کمک بگیرید که با روحیه بچه‌ها آشنایی دارد و زود کلافه و عصبی نمیشود.

 

* زمان مناسبی را برای اینکار گزینه کنید. معمولاً زمانی که بچه ها مشغول تماشای کارتون و بازی با تبلت میباشند و یا دارند گفتگو میکنند و سرشان گرم هست, زمان خوبی هست. گرچه به این شرط که مزاحم سخن گفتن یا تماشای کارتون و یا بازی نشوید!

 

* از یک سیستم پاداش‌اي بهره گیری کنید که برایش جذابیت داشته باشد. گرچه زیاده روی نکنید و انتظارش را بالا نبرید.

 

* برای آن‌ها که کوتاهی بلدند, بازی کردن در حمام و هم زمان کوتاه کردن موها, می تواند آسان حل خوبی باشد

 

* کوشش کنید خودتان آرامش داشته باشید و اینکار را به یک تفریح تبدیل کنید. کافی هست قدری خلاق باشید و از کوره در نروید.

 

روشهای دیگری نیز مثل آواز خواندن با یکدیگر و تعریف قصه‌هایي از کوتاه کردن مو نیز میتواند کارساز باشد. اگر فکر می کنید فرزندتان ممکن هست در منزل به شما بهتر اجازه کوتاه کردن موهایش را بدهد, منزل را به یک سالن آرایشگاه کوچک تبدیل کنید. می توانید از خود او نیز کمک بگیرید.

 

درگیر کردن او در اینکار ممکن هست اینکار را برایش لذت بخش کند. روزنامه‌هایي بر روی زمین پهن کنید و از صندلی مورد علاقه‌ش کمک بگیرید. به علاوه میتوانید به طور هم زمان کمی از مو هاي عروسک وی را نیز کوتاه کنید. بهره گیری از قیچی‌هاي رنگی نیز ممکن هست برای او ترغیب‌کننده باشد. هم‌چنین کوشش کنید تمامی این موارد را با سرعت اکثر انجام دهید تا کوتاهی مو برایش ملال آور نشود.

 

اگر تمامی این موارد را رعایت کردید اما هنوز هم فرزندتان از کوتاهی موهایش میترسد, ترس وی را با زور اکثر نکنید و بگذارید تا موهایش کمی بلند تر شود احتمالاً بعد از مدتی استرس او درمورد اینکار کمتر شده و بتوانید موهایش را کوتاه کنید.