پارس ناز پورتال

ونزوئلا دومین کشور خشن دنیا را بشناسید

ونزوئلا دومین کشور خشن دنیا را بشناسید

ونزوئلا دومین کشور خشن دنیا را بشناسید 

خشونت در ونزوئلا به شدت موج می زند به گونه ای که توانسته است است با اقتدار رتبه دوم را از نظر خشونت در جهان کسب نماید. بر اساس گزارشی ارائه شده از سوی یک سازمان غیر دولتی ونزوئلا ، این کشور سال 2016 را به عنوان دومین کشور جهان با بیشترین آمار خشونت پس از السالوادور به پایان خواهند رساند .

 

به نقل از خبرگزاری اروپاپرس ، ‘دیدبان خشونت ونزوئلا’ در گزارش سالانه خود اشاره نمود که ونزوئلا ، سال 2016 را با 28 هزار و 479 مرگ خشن و یک نرخ 91.8 تن در هر 100 هزار نفر به پایان خواهد رساند .این سازمان در مقایسه ای تصریح کرد که میانگین جهانی‌ مرگ خشن 8.9 تن در هر 100 هزار نفر است اما میزان مرگ خشن در ونزوئلا 10 برابر بیشتر از میانگین جهانی‌ می‌ باشد .

 

«روبرتو بریسنیو لئون» رئیس دیدبان خشونت ونزوئلا در این مورد گفت :سال 2016 ، به طور ویژه ای در ونزوئلا پر خشونت بود و فقط السالوادور سطوح بالاتر قتل ها با 103 تن در هر 100 هزار نفر دارد .بریسنیو لئون ادامه داد :از مجموع کشته شدگان ، 18 هزار و 230 نفر به قتل رسیدند در حالی‌ که پنج هزار و 281 مرگ در درگیری ها بین گروه های تبهکار و نیروهای امنیتی صورت گرفتند و چهار هزار و 968 مورد دیگر در پروسه تحقیق قرار دارند .

 

بر اساس برآورد های سازمان غیر دولتی ، شمار مرگ خشونت آمیز در ونزوئلا همچنان در حال افزایش است به طوری که در سال 2014 میلادی ، شمار کشته شدگان 24 هزار و 980 نفر و در سال 2015 میلادی 27 هزار و 875 نفر بودند .در این رابطه ، هرچند که آمار رسمی‌ سال 2016 اعلام نشده ا‌ند ، دادستانی کشور اشاره نمود که در سال 2015 میلادی ، 17 هزار و 778 نفر به قتل رسیدند .

 

بر اساس گزارشات دیدبان خشونت ونزوئلا ، کاراکاس پایتخت ونزوئلا پر خشونت ترین شهر در جهان است به طوری که میزان قتل در این شهر ، 15 برابر شهر مکزیکو سیتی پایتخت مکزیک می‌ باشد .سازمان غیر دولتی ، به عنوان یکی‌ از دلایل آمار بالای قتل در ونزوئلا به مصونیت از مجازات اشاره دارد .به گفته بریسنیو لئون ، در ازای هر 100 فقره قتلی که در کشور رخ می‌ دهد ، تنها بین 8 تا 9 مورد دستگیر می‌ شوند .

 

این سازمان همچنین منتقد با ‘عملیات های آزادی مردمی’ ، که عملیات های ویژه ای علیه جرم و جنایت و راه اندازی شده از سوی نیروهای مسلح و پلیس در سال 2015 هستند، می‌ باشد .بریسنیو لئون در این مورد اشاره نمود که این عملیات ها ، یک اقدام جنگی علیه شهروندان می‌ باشند زیرا در آنها حقوق بشر نقض می‌ شوند .

 

در ماه نوامبر ، این مورد جدالی با کشف اجساد 13 دهقان که در جریان عملیات آزادی مردمی در شهر ‘بارلوونتو’ در استان شمالی‌ ‘میراندا’ دستگیر شده بودند ، احیا گردید .18 ارتشی به خاطر این قتل ها دستگیر شدند .