پارس ناز پورتال

ویرانگری در مواقعی که همه چیز خوب است

ویرانگری در مواقعی که همه چیز خوب است

ویرانگری در مواقعی که همه چیز خوب است 

وقتی در زندگی همه چیز خوب باشد و بر وفق مراد,ناگهان خود ما همه چیز را ویران می کنیم و از عرش به فرش کشیده می شویم. کجای کار مشکل دارد؟ تا به حال شنیده اید کسی از عرش به فرش کشیده شود؟ چندی پیش مقاله ای می خواندم درباره بازیگرانی که پس از دریافت جایزه اسکار به شدت پس رفت کرده بودند.

 

با خود فکر کردم یعنی واقعا این تئوری که وقتی همه چیز خوب پیش می رود باید منتظر یک شکست بود درست است یا خیر؟ کنجکاو شدم برای همین در گوگل شروع به جستجو کردم و دیدم مقالات مشابه زیادی درباره این موضوع وجود دارد داستان هایی از افرادی که واقعا وجود داشتند خواندم.

 

بعد از تحقیق بیشتر متوجه شدم خود ویرانگری در مواقعی که زندگی خوب پیش می رود بسیار شایع است.چه معنی دارد که فقط تا مدت زمان محدودی می توانیم با خوب پیش رفتن همه چیز در زندگی کنار بیاییم و وقتی به آستانه ای از شادی

 

می رسیم صدایی از درونمان می گوید ” تو لیاقت این شادی را نداری ” سپس کاری ناخودآگاه انجام می دهیم که این حس نارضایتی از شادی را آرام می کند و زندگی مان را وارد مشکلات می کند.

ویرانگری در مواقعی که همه چیز خوب است

چند مثال شایع:

یک کارآفرین موفق فروش و سود کمپانی اش را به حداکثر می رساند و سپس ناگهان اعلام می شود از همسرش طلاق گرفته.

 

یک خانم عاشق می شود و ازدواج می کند اما پس از آن اتفاقات تلخی میان او با خانواده اش یا دوستان نزدیکش می افتد.

 

یک فوتبالیست به اوج می رسد ولی پس از آن به ناگاه درگیر الکل و مسائل حاشیه ای می شود.

 

اینها عمدی نیست. بیشتر افراد از خراب کردن همه چیز قصدی ندارند. اما گاهی آن انسان پنهان و اصلی درونمان از در مسیر قرار گرفتن می ترسد. این نوع خود ویرانگری در چهار مانع پنهان شده که باعث محروم شدنمان از لذت واقعی موفقیت می شوند.

 

احساس نقص اساسی: این فکر به شما می گوید ریسک نکن چون تو لیاقت پولدار، شاد یا موفق بودن را نداری. اینگونه اگر در چیزی شکست بخوری، شکستی کوچک بوده.

 

بی وفایی و رها کردن: به گزارش پارس ناز این فکر فرد را از رسیدن به پتانسیل کامل باز می دارد چون باعث می شود حس کند از ریشه هایش جدا شده. فرد حس می کند حالا که موفق شده افرادی که کنارش بوده اند را کنار گذاشته و فراموششان می کند.

 

باور به اینکه موفقیت با خود مسئولیت بزرگتری می آورد: هر زمان که به موفقیتی مثبت دست پیدا می کنید ممکن است فکر به اینکه موفقیتتان با خود مسئولیت های بزرگتر به همراه می آورد باعث شود لذتی از آن نبرید.

 

احساس گناه پیشی گرفتن: این مانعی است که در بین کودکان با استعداد شایع است و تا دوران بزرگسالی نیز ادامه پیدا می کند. استعداد درونی توسط حسی که می گوید ” زیاد ندرخش چون باعث می شوی افراد دیگر حس بدی پیدا کنند یا بد نشان داده شوند ” سرکوب می شود.

 

آیا این موارد برایتان آشنا نبود؟ آیا تا به حال برای انجام کاری بهتر از دیگران احساس گناه کرده اید؟ و یا شده به خاطر اینکه همه چیز در حال خوب پیش رفتن است احساس ترس کنید چون در عمق وجودتان می گویید من لیاقتش را ندارم؟ آگاهی یافتن از این ترس های اساسی به ما این اجازه را می دهد تا از قدرتشان روی خود آزاد شویم.

 

دفعه بعد که زندگی تان هموار و رضایت بخش پیش می رفت اما ناگهان یکی از مشکلاتی که بالا به آنها اشاره شد سر و کله اش پیدا شد از خود این سوالات را بپرسید:

 

چگونه مسیری که در حال حاضر در آن هستم را بدست آوردم؟

 

چه مقدار عشق / موفقیت / شادی می خواهم تجربه کنم؟

 

چه باورهای آسیب رسانی را در این زمان باید رها کنم؟

 

چنین افکار محدود کننده ای تا به حال چندین مرتبه در زندگی خودم نیز اتفاق افتاده. وقتی کسب و کارم عالی پیش می رفت، متوجه شدم دائما در حال جنگ و دعوا با همسرم هستم. هر بار که اتفاقات خوبی برایم می افتاد در جشن گرفتن خرید و حتی خوردن غذا افراط می کردم.

 

حالا قادرم این احساس را تشخیص دهم، متوجه شوم چه زمانی از عالی می گذرم و به خوب بسنده می کنم، متوجه می شوم چه زمانی خوشبختی و موفقیت را در زندگیم باور نمی کنم چون فکر می کنم برای واقعیت داشتن زیادی خوب هستند. سعی می کنم این حس خود ویرانگری

 

را به عنوان نشانه ای از خوب پیش رفتن کارها بدانم تا اینکه منفی نگر باشم و باید بگویم این شیوه بهبود قابل توجهی را در زندگی ام ایجاد کرده.کجای زندگی تان می توانید تحمل شادی و خوشبختی را افزایش دهید؟ درک اینکه خودمان خود را محدود کرده ایم می تواند انرژی جدیدی در ما آزاد کند،

 

باعث می شود فرصت ها را به گونه ای دیگر ببینیم و زمان حال را واضح تر ببینیم. باید به خود این اجازه را دهیم که بیشتر از احساسات خوب لذت ببریم و خود را پر کنیم.مقاله ای که خواندید نوشته سوزی مور یکی از مشاوران سایت Greatist در نیویورک است.