پارس ناز پورتال

ویروس زیکا همچنان در حال گسترش

ویروس زیکا همچنان در حال گسترش

ویروس زیکا همچنان در حال گسترش 

ویروس زیکا که در قاره امریکای جنوبی شیوع پیدا کرده بود علی رغم تلاش جامعه پزشکی و بهداشت در حال گسترش است. مقامات بهداشت آمریکا درباره گسترش ویروس زیکا در سراسر آمریکای لاتین و کارائیب به زنان باردار هشدار دادند.عامل گسترش آن یک پشه شناخته شده است. شواهد زیادی نشان داده اند که ممکن است یک نقص فاجعه بار هنگام تولد به نام میکروسفالی در اثر این ویروس ایجاد شود.

 

آنچه که روشن است احتمال گسترش هر چه بیشتر این ویروس وجود دارد.در این میان، هیچ واکسنی علیه ویروس زیکا تولید نشده است این ویروس از خانواده ویروس تب دانگ است و هیچ درمانی برای آن وجود ندارد.هشدار سفر به دلیل گسترش سریع ویروس تنها برای زنان باردار نیست و برای همه است.

 

میکروسفالی یا اندازه کوچک و غیرعادی مغز می تواند نوزادان را از بین ببرد، همچنین باعث سقط جنین یا معلولیت شدید و مقاوم به درمان می شود.تاکنون ویروس زیکا مورد توجه نبوده است زیرا تنها باعث بیماری های خفیفی می شدکه علایمی مانند تب، سردرد، خارش پوست، چشم های قرمز،

 

درد عضلانی و از این قبیل علایم داشتند اما محقان علائم بسیاری از دیگرعفونت های ویروسی همانند تب دانگ را که به مراتب خطرناک و کشنده تراست مشاهده نمودند.گفتنی است؛ همچنین این ویروس با سرخجه گره خورده است و به عنوان سرخک آلمانی شناخته می شود که می تواند میکروسفالی،

 

معلولیت های یادگیری، بیماری های قلبی و دیگر نقص ها را ایجاد کند.خطرناک ترین زمان ابتلا به آن در طول سه ماهه اول بارداری است زمانی که بسیاری از زنان هنوز متوجه نشدند که باردار هستند، این یک ازدلایلی است که پزشکان واکسیناسیون سرخجه را برای زنان باردار تاکید می کنند.

 

ویروس های دیگری که در ارتباط با زیکا هستند به عنوان مثال تب دانگ از جفت عبور نمی کنند و جنین را تحت تاثیر قرارنمی دهند اما در حال حاضر شواهدی وجود دارد که نشان می دهد زیکا قادر به انجام این کار است. این نتایج را CDC از آزمایش بافت دو نوزاد بدست آورده است که از میکروسفالی در برزیل درگذشتند.

 

در سر این کودکان ویروس زیکا یافت شده است . این یک مدرک مهم است که در سر کودکان با میکروسفالی ویروس زیکا در مغز وجود داشت.محققان دیگری نیز شواهدی از وجود این ویروس در جفت دو نوزاد سقط شده یافتند همچنین پژوهشگران برزیلی شواهدی از وجود این ویروس در مایع آمنیوتیک پیدا کرده اند این مایع جنین را احاطه و محافظت می کند.

 

برزیل در حال تجربه یک بحران ناشی از میکروسفالی است در سال های گذشته تعداد مبتلایان به میکرو سفالی چند صدمورد بوده است اما این آمار درسال گذشته نزدیک به ۴۰۰۰ مورد اعلام شده است.تست ویروس زیکا آسان نیست، در یک آزمایش خون سریع ممکن است زیکا با تب دانگ اشتباه گرفته شود که یک از بیماری های قدیمی ساکنان مناطق گرمسیری است.

 

تست PCR برای تشخیص زیکا لازم است که یک تست گران محسوب می شود و مدت زیادی طول می کشد تا جواب تست مشخص شود،به همین دلیل شناسایی افراد آلوده به ویروس بسیار مشکل است و نیاز به بررسی های بیشتری است.

 

زیکادر سراسر نقاط گرم آمریکا لاتین از برزیل به مکزیک و حتی در پورتوریکوگزارش شده است. مسافران زیادی تاکنون به ایالات متحده آمریکا سفر کرده اند اما برخی از کارشناسان بر این باورند که خطر بیشتر در مناطق گرم مانند جنوب تگزاس، فلوریدا و لوئیزیانا است.

 

هاوایی درگذشته با شیوع تب دانگ مسافران مبارزه کرده است. در حال حاضر ویروس هابا عامل انتقال پشه در حال رشد هستند.به یک فوریت پژوهشی بر روی این ویروس ها نیازاست . همچنین نیازمند توسعه داروهای ضد ویروسی هستند که بیش از یک ویروس را درمان کنند.زیکا یک بیماری همه گیر در حال پیشرفت است که به وضوح به تحقیقات گسترده و یکپارچه بیشتری نیازاست.