پارس ناز پورتال

پاک ترین شهرهای دنیا را بهتر بشناسیم

پاک ترین شهرهای دنیا را بهتر بشناسیم

پاک ترین شهرهای دنیا را بهتر بشناسیم

وقتی زباله از محل زندگی ما خارج میشود، دیگر نگران سرنوشت انها نیستیم! زمانی کـه صحبت از تمیزی خانه‌ی خودمان باشد، همه ی ی باید مراقب باشیم تا محل زندگی‌مان را پاکیزه نگه داریم. در این پست از پاک ترین شهر هـای دنیا خواهیم گفت. پس با ما همراه باشید.

 

شهرهایی در سراسر این کره‌ی خاکی وجود دارند کـه بـه قدری درست و صحیح مدیریت شده‌اند کـه با وجود افزایش آلودگی‌ها و روند افزایش دمای کره‌ی زمین، اهالی این شهر‌ها از تنفس در هوای پاک، آب سالم، سیستم فاضلاب بدون نقص و جاده‌هـای تمیز و عاری از هر گونه زباله، بهره میبرند.

 

در این پست با تمیزترین شهر‌هـای دنیا، آشنا می شویم. با ما همراه باشید.

 

در واقع ما بیشتر بـه تمیزی خانه‌ی خودمان اهمیت می دهیم تا تمیزی شهر و محیط اطراف؛ شاید فکر می کنیم کـه تمیز کردن محیط بیرون از خانه، وظیفه‌ی ما نیست. با همه ی ی‌ی این حرفا، شهرهایی در این دنیا وجود دارند کـه در زمینه‌ی پاکیزگی و رعایت بهداشت بـه خوبی مدیریت شده‌اند؛

 

خیابان‌هـای تمیزی دارند و شهروندان آنها در هوایی پاک تنفس میکنند. در حالی‌کـه میزان زباله‌ی تولید شده توسط انسان، روز بـه روز بیشتر میشود، ما باید از سیستم مدیریتی و رفتار اهالی این شهرها برای بهبود وضعیت بهداشت محل زندگیمان، درس بگیریم.

 

فراموش نکنیم کـه هم مسئولان و مدیران این شهر‌ها و هم شهروندان بـه یاری هم توانسته‌اند چنین جایگاهی را در دنیا بـه دست آورند.

 

کلگری «Calgary»، کانادا
پاک ترین شهرهای دنیا را بهتر بشناسیم

در سال ۲۰۱۳ این شهر، در صدر نمودار‌هـای ارائه شده توسط مرکز مشاوره‌ی منابع مالی و انسانی Mercer، قرار گرفت. این بررسی‌ها بر اساس پنج فاکتور مهم انجام گرفته بود:

 

در دسترس بودن آب و قابلیت نوشیدن آن، سیستم بیرون بردن زباله، کیفیت سیستم فاضلاب، میزان آلودگی هوا و تراکم ترافیک. با وجود این کـه این شهر، قطب صنعت گاز و نفت کانادا است، طرح‌هـای بـه اجرا درآمده در کلگاری، این شهر را در صدر فهرست تمیزترین شهر هـای دنیا قرار داده‌ است.

 

شهروندان نیز کاملاً درباره‌ی سیستم گردآوری زباله توجیه شده‌اند و در صورت تخلف از قوانین و آلوده کردن محیط زیست، مشمول جریمه‌هـای سنگین می‌شوند.

 

اسلو «Oslo»، نروژ
پاک ترین شهرهای دنیا را بهتر بشناسیم

این شهر کـه بـه دلیل داشتن چشم‌انداز هـای سرسبز و دریاچه‌هـای زیبا، بـه یکی از مهم ترین جاذبه‌هـای گردشگری تبدیل شده ‌است، دارای سیستم جمع‌آوری زباله‌ی منحصر‌بـه‌فردی است.

 

دولت و شهروندان برای بازیافت زباله‌ها تلاش و همکاری ویژه‌ای میکنند. از زباله‌هـای خانگی برای کاهش انتشار کربن دی اکسید و تولید سوخت استفاده می‌شود. تلاش‌هـای بی‌بدیل دولت و شهروندان این شهر، قابل ستایش است.

 

استکهلم «Stockholm»، سوئد
پاک ترین شهرهای دنیا را بهتر بشناسیم

وضعیت پاکیزگی و بهداشت این شهر کـه بـه عنوان “پایتخت سبز اروپا” شهرت دارد، بسیار قابل توجه است. این شهر دارای خیابان‌هـای سازمان‌یافته و تمیز است و سیستم حمل‌و‌نقل عمومی در دسترس و مطمئن آن بـه کاهش آلودگی و ترافیک کمک زیادی می‌کند.

 

استکهلم دارای یک سیستم بسیار کارآمد زیر‌زمینی برای جمع‌آوری زباله است کـه این مسئله سبب شده کـه این شهر در زمره‌ی تمیزترین شهر‌هـای دنیا قرار بگیرد.

 

کوبه «Kobe»، ژاپن
پاک ترین شهرهای دنیا را بهتر بشناسیم

یکی از شهر هـای توریستی شناخته‌شده‌ی ژاپن، کوبه است کـه از سیستم همگانی و در دسترس جمع‌آوری زباله، بهره میبرد. زباله‌ها بـه دقت دسته‌بندی میشوند و دستور‌العمل‌هـای دقیقی در این باره وجود دارد.

 

شهروندان بـه قدری این کار را با دقت انجام میدهند کـه خارجی‌ها از دیدن آن شگفت‌زده میشوند.

 

فرایبورگ «Freiburg»، کشور کشور آلمان
پاک ترین شهرهای دنیا را بهتر بشناسیم

این شهر بـه داشتن آب و‌هوای مطبوع شهرت دارد و زیبایی‌هـای طبیعی را در جای جای آن می‌توان مشاهده کرد و علاوه بر اینها شهروندان فرایبورگ نیز بـه شکلی جدی بـه تمیزی شهر و بهداشت محیط اهمیت می‌دهند.

 

فرایبورگ همچنین یکی از شهر هـای دوستدار محیط زیست در جهان است و جاذبه‌هـای گردشگری زیادی را در خود جای داده‌است.

 

هونولولو «Honolulu»، هاوایی
پاک ترین شهرهای دنیا را بهتر بشناسیم

نام این شهر کـه یکی از مهم‌ترین جاذبه‌هـای گردشگری و مقاصد توریستی بـه شمار می‌رود، در فهرست تمیزترین شهر‌هـای جهان نیز دیده میشود. هونولولو پایتخت ایالت هاوایی و در واقع دروازه‌ی ورود بـه ایالات متحده‌ی ایالات امریکا است و بـه دلیل داشتن زیبایی‌هـای طبیعی و هوای پاک یکی از تمیزترین شهر هـای دنیا است.

 

این شهر تا حدودی از صنعتی‌سازی دور مانده و بـه دلیل این کـه یکی از جاذبه‌هـای گردشگری مهم دنیا بـه شمار میرود، اهالی آن در تمیز نگه داشتن شهر نهایت تلاش خود را بـه کار می‌بندند.

 

علاوه بر این، سیستم حمل و نقل عمومی در این شهر بسیار مجهز و در دسترس است بنابراین نیازی بـه استفاده از خودرو‌هـای شخصی نیست.

 

زوریخ «Zürich»، سوئیس
پاک ترین شهرهای دنیا را بهتر بشناسیم

این شهر در سال ۲۰۱۴ دومین رتبه را در فهرست رتبه‌بندی سطح کیفی زندگی در شهرها کـه توسط Mercer Survey ارائه شده است، بـه دست آورد.

 

بزرگ‌ترین شهر سوییس، بـه مدد سیستم جمع‌آوری زباله‌ی دوستدار محیط زیست و امکانات حمل‌و‌نقل عمومی بی‌نظیرش، یکی از تمیز‌ترین شهر‌هـای دنیا است.

 

مینیاپولیس «Minneapolis»، ایالات امریکا
پاک ترین شهرهای دنیا را بهتر بشناسیم

این شهر یک برنامه‌ی مدیریت پسماند منحصر بـه فرد دارد کـه بـه شهروندان نکاتی را درباره‌ی دسته‌بندی زباله‌ها، دفع انها و نیز کاهش تولید پسماند، آموزش میدهد.

 

مینیاپولیس یکی از ده شهر سالم کشور ایالات امریکا است کـه از قطار سبک شهری بـه عنوان سیستم حمل‌و‌نقل عمومی بهره میبرد و همین مسئله تاثیر مستقیمی در کاهش آلودگی هوا داشته ‌است.

 

سنگاپور «Singapore»
پاک ترین شهرهای دنیا را بهتر بشناسیم

سنگاپور کـه یک قطب گردشگری در دنیا است، قوانین سفت و سختی در مورد رعایت بهداشت محیط زیست دارد. بـه طوری کـه استفاده از آدامس در سنگاپور ممنوع است.

 

اگر قوانین را نقض کنید و زباله در خیابان بریزید، توسط ماموران آژانس ملی محیط زیست، کـه همه ی ی جا با لباس شخصی حضور دارند، دستگیر شده و ملزم بـه پرداخت جریمه‌هـای سنگینی خواهید ‌شد.

 

در سنگاپور از سنین پایین بـه کودکان قوانین رعایت بهداشت محیط زیست را می‌آموزند. خرید خودرو در سنگاپور هزینه‌هـای سنگین مالیاتی در پی دارد بنابراین مردم ترجیح میدهند تا از وسایل حمل و نقل عمومی برای تردد در شهر استفاده کنند. همین مسئله موجب کاهش آلودگی هوا میشود.

 

هلسینکی «Helsinki»، فنلاند
پاک ترین شهرهای دنیا را بهتر بشناسیم

هلسینکی بـه معنای واقعی کلمه بهشتی از زیبایی‌هـای طبیعی، درختان سرسبز و خرم، معماری بی‌نظیر و هوای پاک است. این شهر قطب تجارت و اقتصاد فنلاند است.

 

نکته‌ی جالب درباره‌ی این شهر این است کـه همه ی ساله روزی بـه عنوان “روز تمیز کردن” وجود دارد کـه در آن روز شهروندان اشیای دست دوم خود را برای فروش می‌گذارند تا بـه این ترتیب زباله و پسماند کمتری تولید کنند.

 

آدلاید «Adelaide»، استرالیا

پاک ترین شهرهای دنیا را بهتر بشناسیم

این شهر بـه دلیل داشتن داشتن مناظر زیبا و برنامه‌ریزی دقیق برای حفظ محیط زیست، بـه خود می‌بالد. آدلاید در میان مردم بـه “شهر ۲۰ دقیقه‌ای” شهرت دارد.

 

چرا کـه در این شهر می‌توان مسافت‌هـای گوناگون را با سیستم حمل‌و‌نقل سریع و منظم، آن بـه سرعت هر چـه تمام‌تر، پیمود.

 

ولینگتون «Wellington»، نیوزیلند
پاک ترین شهرهای دنیا را بهتر بشناسیم

این شهر کوچک بادخیز، پایتخت نیوزیلند، شهر کوچکی است کـه از نعمت طبیعتی بکر و زیبا برخوردار است. اگر چـه این شهر مملو از زندگی شهری است، اما طبیعت بکر و زیبایی‌هـای طبیعی اش را از دست نداده‌ است و بـه مدد شهروندان آگاه و آلودگی کم، یکی از تمیزترین شهرها و مورد علاقه‌ی گردشگران است.