پارس ناز پورتال

پختن غذا همراه با حفظ ویتامین های آن

پختن غذا همراه با حفظ ویتامین های آن

پختن غذا همراه با حفظ ویتامین های آن 

رسیدن حرارت به مواد غذایی می تواند باعث از بین رفتن ویتامین های آن به خصوص ویتامین c شود. از طرفی ویتامین ها جزئی از تغذیه روزانه ضروری ما هستند. بعضی از ویتامین‌های غذا بر اثر روش‌های پخت از بین می‌روند و ارزش غذایی کاهش می‌یابد. در اینجا با اثرات آب، هوا و حرارت بر روی ارزش غذایی و حفظ ویتامین‌های غذا آشنا می‌شوید

 

سطح بسیاری از ویتامین‌ها در اثر ذخیره سازی و پخت غذا به طور قابل ملاحظه‌ای كاهش می‌یابد.قرار گرفتن در مجاورت هوا، حرارت و یا آب، اثرات بسیار متعددی بر ویتامین‌ها خواهد داشت.با رعایت یك سری نكات ساده به هنگام ذخیره سازی و طبخ میوه‌ها و سبزیجات می‌توان به مقدار قابل توجهی از كاهش ارزش غذایی آنها جلوگیری کرد.

 

آب
ویتامین‌های محلول در آب به هنگام طبخ در آب، حل می‌شوند.بنابراین هر چه مقدار آب مصرفی در حین طبخ بیشتر باشد؛ مقدار بیشتری از ویتامین هدر خواهد رفت.استفاده از آب سبزیجات و غلات در تهیه سس‌ها و سوپ به باز گرداندن ویتامین‌های محلول در آب كمك میكندویتامین‌های گروه B و ویتامین C در آب حل می‌شوند.لذا پیشنهاد می‌شود كه برای طبخ مواد غذایی حاوی این ویتامین‌ها از روش‌هایی كه به حداقل آب نیاز دارند، نظیر طبخ در ماكروویو و یا بخار پز کردن استفاده نمود.

 

هوا
برخی از ویتامین‌های موجود در مواد غذایی هنگامی كه در معرض هوا قرار می‌گیرند با اكسیژن تركیب (اكسیده) میشوند.لذا باید آنان را در دمای پایینتر از دمای اتاق نگهداری كرد تا از میزان تركیب آنها با اكسیژن هوا كاسته شود.

 

– ویتامین‌های E, C, B6 و فولات هنگامی كه در معرض هوا قرار می‌گیرند اكسیده می‌شوند.غذاهایی كه حاوی ویتامین E هستند باید در ظروف در بسته نگهداری شوند؛ تند شدن مغز دانه‌ها به دنبال نگهداری طولانی نشانه تخریب ویتامین E است.منابع غذایی ویتامین C نیز باید در جای خنك نگهداری شوند.

 

حرارت
استفاده از حرارت خشك در مقایسه با حرارت مرطوب برای حفظ ویتامین‌ها مناسب‌تر است.

 

– از مقدار ویتامین‌هایE,C,B12,B6,B1،فولات و پانتوتنیك اسید هنگام قرار گیری در مجاورت حرارت كاسته می‌شود.لذا فرایند طبخ باید در كمترین زمان ممكن صورت گیرد.