پارس ناز پورتال

پورنوگرافی چیست | عوارض اعتیاد به تماشای فیلم های پورن

مجموعه : حذف شده است
پورنوگرافی چیست | عوارض اعتیاد به تماشای فیلم های پورن

پورنوگرافی چیست | عوارض اعتیاد بـه تماشای فیلمهای پورن

پورنوگرافی چیست؟ افرادی کـه بـه تماشای فیلمهای پورن و غیراخلاقی اعتیاد دارند در دسترس چـه مشکلاتی قرار می گیرند؟ پورنوگرافی نوعی اعتیاد بـه تماشای فیلمهای پورن یا خواندن محتوای جنسی در جهت ارضای جسمی و روحی افراد اسـت. فیلم ها، داستان ها، فوکاهی هاي جنسی و… همه ی جزئی از پورنوگرافی محسوب می شوند. در ادامه با پارس ناز همراه باشید تا بیشتر صحبت کنیم.

پورنوگرافی چیست | عوارض اعتیاد به تماشای فیلم های پورن

پرونوگرافی بـه معنای اعتیاد و کشش بـه سمت هر نوع محتوای جنسی می باشد

 

ریشه لغت پورنوگرافی

لغت پورنوگرافی ریشه یونانی دارد و از ترکیب دو واژهٔ پورن بـه معنای روسپی و واژه‌ي گرافو بـه معنای نگارش بوجود آمده‌اسـت و بـه معنی روسپی نگاری اسـت. مشخص نیست برای اولین بار در چـه زمانی در یونان باستان از این کلمه استفاده شد اما کلمه مشخصا از سال‌هاي اولین سده ۱۹ میلادی در زبان فرانسه استفاده شده و از این زبان بـه دیگر زبان‌ها منتقل شده‌اسـت.

 

پیشینه پورنوگرافی

از دوران پیش از تاریخ تا کنون، بشر آشکارا بـه توصیف سکس و برهنگی پرداخته اسـت، تندیسک‌هاي ونوس و هنرهای سنگ‌تراشی بـه جامانده نمونه‌هایي از این تصویرگری‌ها اسـت. در بین‌رودان باستان نیز آثاری از بشر کشف شده اسـت کـه سکس با جنس مخالف رابه صورت واضح نشان می دهد.

پورنوگرافی چیست | عوارض اعتیاد به تماشای فیلم های پورن

ادبیات و نوشته‌هاي عاشقانه اغلب با دین یا عقاید فراطبیعی دربارهٔ تمایلات جنسی کـه شامل آثار هنری، صنایع دستی، موسیقی، نقاشی‌هاي دیواری و شعر بود، درهم تنیده میشد. قدمت نقش‌هاي بـه جا مانده در غارها از دوران پارینه‌سنگی کـه بدن‌هاي لخت و اندامهای تناسلی را تصویر کرده بـه بیش از ۲٫۶ میلیون سال قبل میرسد.

پورنوگرافی چیست | عوارض اعتیاد به تماشای فیلم های پورن

پاپیروس اروتیک تورین یک نقاشی از دوران رامسس یکم اسـت کـه حدود دو سومش عکسهای صریح اعمال جنسی اسـت. در نقاشی دیواری‌هایي در شهر پمپئی، افرادی در حال انجام رابطه جنسی بـه تصویر کشیده شده‌اند. شاعران لاتین اشعاری سروده‌اند کـه بـه‌طور واضح در آن‌ها بـه توصیف رابطه جنسی و هوس پرداخته‌اند.

 

اقتصاد پورنوگرافی

تخمین درآمد صنعت بالغان در ایالات متحده مشکل اسـت. درسال ۱۹۷۰ یک مطالعه فدرال تخمین زد ارزش کل خرده‌فروشی پورنوگرافی هاردکور در ایالات متحده از ۱۰ میلیون دلار بیشتر نباشد. گزارش مرکز تحقیقات فورستر درسال ۱۹۹۸، حجم درآمد سالیانه صنعت پورنوگرافی را از طریق اینترنت بین ۷۵۰ میلیون دلار تا ۱ میلیارد دلار تخمین زد.

پورنوگرافی چیست | عوارض اعتیاد به تماشای فیلم های پورن

صنعت پورنوگرافی بعنوان یکی از صنایع پیشتاز در استفاده از فناوری‌هاي جدید پخش ویدئو بـه حساب می آید. بـه علاوه برای این صنعت نقش تعیین‌کننده‌اي در جنگ بین فرمت‌هاي ویدئویی VHS و بتاماکس در دهه ۱۹۸۰ و هم چنین جنگ اخیر بین فرمت‌ هاي دیجیتال اچ‌دی دی‌وی‌دی و دیسک بلو ری قایل شده‌اند.

پورنوگرافی چیست | عوارض اعتیاد به تماشای فیلم های پورن

این خود نشان دهندهٔ حجم و اهمیت صنعت پورنوگرافی در تولید و پخش ویدئو اسـت. اما امروز، بر خلاف دهه ۸۰ و ۹۰ کـه برخی ستارگان پورنو حتی با ستارگان هالیوود برابری میکردند، دیگر کمپانی‌هاي پورنوگرافی سود میلیاردی ندارند. پخش رایگان ویدئوهای پورنوی خانگی، میزان فروش این صنعت را شدیداً تنزل داده‌اسـت.

 

اعتراف دیرهنگام یک بازیگر فیلم های مستهجن

“تا…گا…” یکی از بازیگران فیلمهای پورنوگرافی اسـت کـه پس از سال‌ها فریب دادن جوانان و بزرگنمایی برای انها حالا تنها و منزوی شده اسـت، آرزوهای انسانی و متعالی خودرا گم کرده و با حسرت از انها یاد می کند: “شاید برای عده اي از طرفداران صنعت پورنوگرافی «هرزه نگاری» در جهان، زندگی بازیگران این فیلم ها رویایی باشد…

پورنوگرافی چیست | عوارض اعتیاد به تماشای فیلم های پورن

اما این طبیعی نیست از کسیکه دوستش دارید خداحافظی کنید برای این کـه بروید سر کار و با کسی باشید کـه دوستش ندارید.” جالب اسـت کـه این بازیگر فیلمهای پورنوگرافی ، ویژگی همسر مورد علاقه و رویایی خودرا این چنین توصیف می کند: “فداکار، مهربان و کسیکه دلش بخواهد بچه دار شود.” او در نهایت اعتراف می کند: “راستش در صنعت پورونوگرافی نمی‌توانم چنین کسی را پیدا کنم!”

پورنوگرافی چیست | عوارض اعتیاد به تماشای فیلم های پورن

مروری بر چنین شرح حال ها و اعتراف هایي مـا رابه این نتیجه می‌رساند کـه انتهای مسیر هرزه نگاری و پورنوگرافی، جز نابودی و تباهی و انزوا نیست. وقتی بازیگر این فیلم ها این چنین بـه آخر خط می رسد، مشاهده کنندگان و فریب خوردگان چـه سرنوشتی در پیش دارند؟

 

تاثیرات اعتیاد به پورنوگرافی

= مشاجره زناشویی

= اختلال عملکرد جنسی

= ناتوانی جنسی «ناتوانی و اختلال در نعوظ»

= انزال زودرس

= مشکلات روانشناسی

= فکر کردن دائم بـه مسائل جنسی در طول روز

= احساس گناه، شرم و خجالت

= عدم توانایی در ترک اعتیاد بـه پورنوگرافی و تمایل بـه بازگشت بـه آن

= ابتلا بـه افسردگی، اضطراب، و یا دیگر اختلالات روانی

 

مشکلات اجتماعی اعتیاد به پورنوگرافی

عدم تمایل بـه رابطه جنسی در دنیای واقعی و عدم داشتن صبر برای رابطه جنسی. کاهش میل جنسی در رابطه زناشویی کـه منجر بـه نکات زیر می شود:

پورنوگرافی چیست | عوارض اعتیاد به تماشای فیلم های پورن

1= عدم تحریک پذیری

2= افزایش نیاز بـه تجاوز و رابطه جنسی خشن

3= گسست عاطفی

 

پورنوگرافی به مغز آسیب می زند

تا کنون بیش از ۲۰ تحقیق در رابطه با تاثیر پورنوگرافی بر مغز انجام شده اسـت. همگی این تحقیقات ثابت کرده تماشای فیلمهای پورنوگرافی آسیبی معادل مصرف مواد مخدر یا الکل بر مغز دارند. نتایج تحقیق جدیدی کـه محققان دانشگاه کمبریج انجام دادند نشان می دهد مغز افرادی کـه گرایش مکرر بـه تماشای فیلمهای پورنو دارند همانند مغز افراد الکلیک اسـت.

پورنوگرافی چیست | عوارض اعتیاد به تماشای فیلم های پورن

دراین تحقیق بـه کمک تکنیک تصویربرداری MRI مشخص شد تماشای پورنوگرافی بخشی از مغز را هدف میگیرد کـه مسئول خلاقیت و احساس خوشبختی اسـت. آمار نشان می دهد در هر ثانیه در اینترنت ۳۸ هزار نفر فیلم پورنو جست‌وجو می کنند و یک سوم این افراد را خانمها تشکیل می دهند. با هر بار تماشای فیلمهای پورنوگرافی در بدن ترشح تستوسترون، دوپامین و اکسی توکسین افزایش می‌یابد.

 

این موضوع باعث خستگی مغز می شود و بـه حافظه و تمرکز فرد آسیب میزند. ترشح دوپامین در میزان بالا هنگام تماشای فیلم پورنو باعث خستگی مناطق جلویی مغز می شود کـه در تصمیم‌گیری و بازرسی رفتار دخالت دارد. دوپامین برای حس خوشبختی حیاتی اسـت اما وقتی فردی بـه تماشای این نوع فیلم ها وابسته می شود ترشح دوپامین افزایش می‌یابد و این موضوع سلول هاي تولیدکننده را خسته می کنند.

 

در نتیجه ترشح بـه مرور کم می شود و رسیدن بـه حس خوشبختی در فرد بتدریج کمرنگ خواهدشد و فرد ناچار برای رسیدن بـه آن راه هاي دیگری از جمله اعتیاد یا مصرف الکل را انتخاب می کند کـه این موضوع خود بـه مغز آسیب میزند. اکسی توسین نیز هورمونی اسـت کـه باعث ایجاد اعتماد بین افراد می شود.

پورنوگرافی چیست | عوارض اعتیاد به تماشای فیلم های پورن

افرادی کـه بـه تماشای این نوع فیلم ها اعتیاد دارند ابتدا اعتماد زیادی بـه همسرشان پیدا می کنند اما ترشح بیش از حد این هورمون بـه مرور زمان باعث تاثیر منفی بر زندگی اجتماعی، احساسی و زناشویی شان می شود و تحقیقات نشان می دهد می تواند باعث بروز مشکلاتی در زندگی زناشویی و حتی خشونت هاي خانگی شود.

 

درمان اعتیاد به پورنوگرافی

در ابتدا لازم اسـت با خود بیندیشید کـه چرا میخواهید عادت دیدن فیلمهای پورنوگرافی را کنار بگذارید ودر مسیر بهبودی قدم گذارید. این عادت چـه مشکلاتی برای شـما ایجاد کرده اسـت؟ درمان اعتیاد بـه پورنوگرافی و ترک انچه مزایایی برای شـما دارد؟ امیدوارید چـه تغییراتی در زندگی خود پس از درمان اعتیاد بـه پورنوگرافی بوجود بیاورید؟ زیرا در غیر اینصورت انگیزه کافی برای تغییر و طی این فرایند دشوار را نخواهید داشت.

 

وقتی خودرا از چیزی منع میکنید، راه آسانتر آن اسـت کـه چیزی را جای گزین آن کنید. عمل کردن بـه منع تنها، بسیار دشوار اسـت. برای ترک دیدن پورنوگرافی فعالیت‌هاي جدیدی را شروع کنید. ورزش، مسافرت، هنر، یادگیری یک مهارت تازه، کار کردن، تفریح و گردش را جای گزین کنید. ببینید قبل از آنکه وقت زیادی برای پورنوگرافی بگذارید بـه چـه فعالیت‌هایي علاقه داشتید و مشغول بودید.

 

در زمان پرهیز هیچ گونه تحریک مصنوعی نباید صورت گیرد، از جمله از طریق فیلم، عکس، صوت و داستان‌هاي سکسی. نباید در فیسبوک، اتاق چت، یوتیوب، سایت‌هاي زوج‌یابی و تبلیغ لباس و … پرسه بزنید. زیرا اینکار باعث میشود ناگهان خودرا در حال تماشای فیلم پورن بیابید. اینکار مانند فرد الکلی اسـت کـه میگوید یک ته استکان کـه مشکلی ایجاد نمی کند، حواسم هست.

پورنوگرافی چیست | عوارض اعتیاد به تماشای فیلم های پورن

برای سایت‌هاي پورنوگرافی فیلتر بگذارید و بلاکرها را فعال کنید. رمز بگذارید و بـه رمز آن کس دیگری غیر از شـما دسترسی داشته باشد. هرچه می توانید باید دسترسی بـه سایت‌هاي پورنوگرافی را برای خودتان دشوارتر بسازید. بهتر اسـت برای مدتی تا زمان ضرورت بـه کامپیوتر و اینترنت دسترسی نداشته باشید. راه دیگر غلبه و درمان اعتیاد بـه پورنوگرافی آن اسـت کـه شرایط محیطی خودرا تغییر دهید.

پورنوگرافی چیست | عوارض اعتیاد به تماشای فیلم های پورن

کامپیوتر خود رابه اتاق نشیمن و یا فضاهای عمومی‌تر منتقل کنید. سعی کنید تا جای ممکن تنها نمانید. زیرا تنهایی، خود، یادآور تماشای فیلم‌هاي پورن برای شـما اسـت. اگر اکثراً شب پورنوگرافی تماشا می کردید، سعی کنید آن ساعت‌ها رابه کاری کـه از پیش تعیین کردید مشغول باشید و نگذارید آن ساعت‌ها بدون هدف پرسه بزنید.

 

مراقب سلامت فیزیکی خود باشید

طبق برنامه در زمان مشخص و بـه میزان کافی بخوابید. در زمان خستگی زودتر بـه دام می‌افتید. ورزش رابه‌طور منظم شروع کنید. رژیم غذایی سالم داشته باشید و غذای فست فودی نخورید. بـه طبیعت بروید. یوگا و مدیتیشن کنید. البته بیاد داشته باشید قرار نیست تمام عادت‌ها و تغییرات خوب را یکجا بـه‌وجود بیاورید. بـه‌خود فرصت دهید و کم کم آن ها را وارد زندگی خود کنید، در غیر اینصورت دست از تلاش خواهید کشید.

 

روابط اجتماعی خود را گسترش دهید

از آنجایی کـه افراد در حین تماشای پورنوگرافی بـه خودارضایی میپردازند، لازم اسـت از خودارضایی نیز پرهیز کنید، زیرا در ذهن این دو با یک دیگر گره خورده‌اند و انجام خودارضایی احتمال آنکه شـما بـه دور باطل بیفتید را افزایش میدهد. بی جهت بدن خودرا لمس نکنید و شلوار ضخیم بپوشید. دوش آب سرد بگیرید. پس از آنکه شـما شروع بـه پرهیز از تماشای پورنوگرافی کردید، فکر بـه مقدار زیادی بـه خیال‌پردازی میپردازد.

 

از جمله راه‌هاي موثر دیگری کـه می توان ازآن برای درمان اعتیاد بـه پورنوگرافی بهره برد، وصل شدن بـه گروه‌هاي اینترنتی التیام اسـت کـه افراد، تجارب ترک خودرا با یک دیگر مطرح کرده و سعی می کنند هم دیگر را در دوره التیام تشویق و تایید کنند. در عین حال افراد ساعت‌هاي سخت دوره بهبودی را نیز دراین سایت‌ها می‌گذرانند. باوجود تعداد زیاد سایت‌ها و گروه‌هاي موجود خارجی بـه زبان پارسی چنین گروه‌هایي وجود ندارد.

پورنوگرافی چیست | عوارض اعتیاد به تماشای فیلم های پورن

بر اساس تحقیقات انجام شده درباره جامعه آماری افرادی کـه در صنعت پورنوگرافی فعالیت دارند، اکثر انها مورد سوءاستفاده جنسی هستند و از انها بـه‌عنوان برده‌هاي جنسی استفاده میشود، در حالی‌کـه انچه در فیلم‌ها مشاهده می شود آن اسـت کـه انها در حال لذت بردن از اجرای نقش خود هستند تا از یاد مـا ببرند کـه در تحت چـه ستم و ستمی هستند.

پورنوگرافی چیست | عوارض اعتیاد به تماشای فیلم های پورن

بر اساس آمار اف بی اي هرماه سیصد کودک بـه‌جهت بهره‌برداری جنسی، قاچاق میشوند و قاچاق جنسی سریعترین جرم در حال رشد اسـت. باید بـه‌خود همواره یادآور شویم کـه با نگاه کردن بـه آن گونه فیلم‌ها چگونه بـه صنعت پورن ناخواسته کمک می‌ کنیم و باعث اسارت انسان‌هاي دیگر می شویم.

 

اگر این صنعت مخاطبی نداشته باشد، دیگر کسی نمی تواند از جان و روان انسان‌هاي دیگر بهره‌جویی کند. هر یک بـه سهم خود دراین آتش مشتعل کـه جان و روان انسان‌ها را می‌سوزاند، مسئول هستیم و نمیتوانیم با ادعای ناآگاهی از انچه در حال وقوع اسـت، از سهم خود در روشن نگاه داشتن این آتش شانه خالی کنیم. تفکر دراین موضوع خود میتواند بزرگ ترین انگیزه فرد برای پرهیز از پورنوگرافی باشد.

 


 

در ادامه گزینه‌ های دیگر برای درمان اعتیاد به پورنوگرافی

 

اگر بـه انجام تفریحات هیجان‌انگیز بالا علاقه‌مند نیستید، درمان دکتری گزینه آخر اسـت. باوجود این کـه پورنوگرافی یک ماده مخدر نیست، اما میتواند مانند یک ماده مخدر بر روی مغز و اعصاب تاثیر منفی بگذارد. اعتیاد بـه پورنوگرافی یک بیماری روانشناختی نیز هست.

پورنوگرافی چیست | عوارض اعتیاد به تماشای فیلم های پورن

بنابر این برای درمان بهینه آن، باید با یک مشاور روانشناس یا روانپزشک مشورت کنید تا زیرلایه‌هاي شخصیت شـما را بررسی کند و بـه مشکلات آن پی ببرد. هر چـه درک بهتری از چرایی قرارگیری دراین موقعیت پیدا کنید، بهتر میتوانید خوددرمانی کرده و از بروز دوباره تمایل بـه تماشای پورنوگرافی پیشگیري کنید. روان‌درمانی و روان‌شناسی بهترین درمان‌ها برای این اعتیاد هستند و شامل موارد زیر می شوند:

 

رفتاردرمانی شناختی «CBT»

دراین روش دکتر با تمرکز بر حل مسئله و با روی آوردن بـه عمل گرایی، تلاش می کند تا بیمار را برای مواجهه با مشکل آماده کند و بر اساس شخصیت فرد بهترین استراتژی مقابله را در اختیار فرد بگذارد.

 

مشاوره انگیزشی «MI»

ام‌آی یک استایل مشاوره روانشناسی اسـت کـه بشما کمک میکند انگیزه نهفته خود برای ایجاد یک تغییر در زندگی را پیدا کنید. این تغییر می تواند دوری از اعتیاد بـه پورنوگرافی باشد. جلسات مشاوره بـه مرور افزایش پیدا میکند تا شـما بتوانید این انگیزه نهفته را تقویت کرده و بـه صورت بلند مدت از تماشای پورن دوری کنید.

 

روان درمانی روان پویشی

این نوع درمان می تواند با کشف مشکلات جنسی محرک قوه شهوانی بـه درمان اعتیاد بـه پورنوگرافی کمک کند. در روان درمانی روان پویشی، محرک‌هاي ناخودآگاه یا خاطراتی کـه فرد رابه سمت شهوت می‌کشانند و رفتار وی را تغییر میدهند، یافت می شود. وقتی از این درمان کمک بگیرید، ذهن شـما بـه دوران کودکی و اتفاقاتیکه آن زمان رخ داده اسـت، سفر میکند.

 

شناخت درمانی

یکی از تاثیرگذارترین درمان‌هاي روانشانسی شناخت درمانی یا رفتار درمانی اسـت. مشاوره رفتار درمانی برای درمان بیشتر مشکلات روانی از جمله افسردگی بسیار موثر عمل میکند. شرکت دراین مشاوره راه بسیار موثری برای تمرکز بر رفتار‌هاي مرتبط با پورن اسـت.

پورنوگرافی چیست | عوارض اعتیاد به تماشای فیلم های پورن

دراین درمان، فرد با یک روانشناس حرفه‌اي در جلسات ۳۰ تا ۶۰ دقیقه‌اي ملاقات میکند. البته مشاوره گروهی نیز می تواند دراین دسته قرار بگیرد، چراکه فرد با افرادی کـه با اعتیاد بـه پونوگرافی مواجه هستند، ملاقات میکند و مشکلات و راه‌حل‌هاي مختلف بـه اشتراک گذاشته می شود.

 

اعتیاد به پورنوگرافی در بانوان

بله واضح اسـت کـه آقایان بیشتر از بانوان بـه تماشای محتوای پورن مشغول می شوند. اما تحقیقات نشان داده اسـت کـه بانوان بین سال‌هاي ۱۹۷۳ تا ۲۰۱۰ گرایش بیشتر نسبت بـه تماشای پورن داشته اند. تماشای پورن در بین بانوان نیز در حال افزایش اسـت.

پورنوگرافی چیست | عوارض اعتیاد به تماشای فیلم های پورن

تحقیقات دیگری نشان میدهد کـه ۷۶ درصد بانوان بین ۱۸ تا ۳۰ سالگی بـه تماشای محتوای پورنوگرافی مشغول میشوند. این اعداد، با افزایش سن بانوان، کاهش پیدا میکند. تنها ۱۶ درصد بانوان بالای ۵۰ سال پورن تماشا میکنند. هم چنین ۵۵ درصد از مردان متاهل در مقابل ۲۵ درصد از بانوان متاهل قرار می گیرند.

 

این گرایش به سمت اعتیاد به پورن از دو منبع ناشی می‌شود

 

1 کنجکاوی جنسی

2 سطح تستسترون

پورنوگرافی چیست | عوارض اعتیاد به تماشای فیلم های پورن

با این کـه فرهنگ و مذهب مردم آمریگا با ایران متفاوت اسـت، اما اگر مطالعاتی دراین زمینه در کشور جمهوری اسلامی ایران انجام شود، بـه احتمال زیاد این اعداد و ارقام دور از انتظار نیست. شاید جامعه آماری افراد معتاد بـه پورنوگرافی در ایران کمی کمتر باشد.تحقیقات ذکر شده نشان میدهد بانوانی با اعتیاد بـه پورنورگرافی مواجه هستند، با مشکلات زیر رو بـه رو شده اند:

 

1 دید مثبت نسبت بـه سکس گروهی و گرایش بـه آن

2 گرایش بـه سکس توافقی

3 داشتن شریک جنسی پنهان حتی درصورت تاهل

4 تبدیل شدن بـه کارگر جنسی