پارس ناز پورتال

مشکلات پوستی که حتما باید با جراحی درمان شوند

مشکلات پوستی که حتما باید با جراحی درمان شوند

مشکلات پوستی که حتما باید با جراحی درمان شوند 

بعضی از عارضه ها و بیماری های پوستی میباشند که قابل درمان با کرم های موضعی نیستند و حتما باید با عمل جراحی درمان شوند. اکثر افرادی که به متخصص پوست مراجعه می‌ کنند مریضی‌ هایی دارند که با درمان‌های دارویی موضعی یا غذایی درمان میشوند ولی به هر حال پوست هم قسمتی از بدن هست

 

که گاهی دچار مریضی‌هایی میشود که نمیتوان با روش‌های ساده و سرپایی به درمان انها پرداخت و گاهی لازم هست در روند درمان مریضی‌ها از روش‌های جراحی بهره گیری شود. در رشته تخصصی پوست، جراحی‌های اندکی وجود دارد که معمولا ساده میباشند ولی گاهی لازم هست بیمار تحت عمل‌های جراحی وسیع‌تری در پوست قرار گیرد. موارد لازم برای جراحی‌های پوست شامل موارد زیر میباشند.

 

1. ضایعات مشکوکی که باید مشابه‌برداری شوند

مورد اول وجود ضایعاتی روی پوست هست که مبهم و گنگ میباشند و دکتر نمیتواند با معاینه بالینی و شرح‌حال گرفتن از بیمار نوع ضایعه را مشخص کند. تشخیص نوع ضایعات بسیار مهم هست زیرا بعضی از ضایعات ممکن هست سرطانی باشند که با تشخیص زودهنگام می‌ توان جلوی گسترش مریضی را گرفت. برای اینکار قسمتی یا همه ی ضایعه باید توسط جراحی‌ برداشته شود.

 

به این روش «بیوپسی» یا «مشابه‌برداری» گفته میشود. مشابه برداشته‌شده باید به آزمایشگاه پاتولوژی یا آسیب‌شناسی فرستاده شود تا با بررسی‌های اکثر نوع ضایعه و سلول‌ها از نظر خوش‌خیم و بدخیم بودن مشخص شود.

 

2. ضایعاتی که فرد را از نظر زیبایی دچار مشکل می کنند

مورد بعدی که در پوست به جراحی نیاز دارد، وجود ضایعاتی هست که مشکلی از نظر سلامت برای بیمار ایجاد نمی‌ کنند ولی از نظر زیبایی مشکل‌ساز میباشند. این ضایعات اغلب در سر و صورت قرار دارند و بیماران تمایل دارند از دست انها خلاص شوند. در این مواقع درمان براساس شکایت بیمار هست و متخصص پوست ضایعات را با جراحی ساده‌ای برمی‌دارد.

 

3 .ضایعاتی که عود‌کننده میباشند

گاهی نیز ضایعات پوستی عود‌کننده میباشند مثل کیست‌های زیرپوستی، برای مشابه کیست پیلونیدال که با عفونی شدن باعث درد و آزار چندان بیمار میشود. در این مواقع نیز می‌ توان کیست را با جراحی خارج کرد. گرچه کیست‌های دیگری که باعث میشوند بیمار به‌طور مکرر برای از بین بردن عفونت از آنتی‌بیوتیک بهره گیری کند هم بهتر هست جراحی و خارج شوند.

 

4. ضایعاتی که خوش‌خیم‌اند ولی برای فرد مزاحمت ایجاد میکنند

درست هست که ضایعات پوستی خوش‌خیم سلامت را به خطر نمی‌اندازند ولی گاهی اوقات در مکانی از بدن قرار دارند که در تماس با لباس، آویز و… میباشند، مثلا کنار یقه لباس یا کنار گردنبند، ساعت و… یا در آقایان در محل رویش موی صورت مثل ریش و سبیل که هنگام اصلاح باعث برخورد تیغ با ضایعه می‌ شود. در این مواقع نیز عمل جراحی برای برداشتن ضایعات انجام میشود.

 

5 .ضایعاتی که سرطانی میباشند

مورد آخر، ضایعات سرطانی میباشند. سرطان‌ها بسیار خطرناک‌اند و باید زود تشخیص داده شوند. نخستین راه تشخیص مشابه‌برداری هست. بعد از به‌دست آمدن جواب تنها راهکار برای این ضایعات برداشتن کامل ضایعه و تمیز کردن اطراف آن هست. گرچه دکتر باید براساس شدت، نوع ضایعه و میزان پیشروی آن تصمیم بگیرد که ضایعه از چه راهی خارج شود.

 

مشهورترین ضایعات پوستی به ترتیب سرطان‌های سلول‌های پایه‌ای، سرطان سلول‌های سنگفرشی و ملانومای بدخیم میباشند.

 

6. خال‌های خوش‌خیم و بدخیم را بشناسید

خال‌ها ضایعات مسطح یا برجسته‌ای روی پوست میباشند که اندازه و رنگ‌های مختلفی دارند. اغلب آن ها خوش‌خیم میباشند و اگر مشکلی ایجاد نکنند، به دستکاری و جراحی نیاز ندارند. دلیل رنگی بودن آن ها هم این هست که از خانواده ملانوسیت‌ها میباشند. (ملانوسیت‌ها سلول‌های حاوی رنگدانه میباشند) این سلول‌ها ممکن هست

 

در دوران جنینی در لایه پوستی باقی بمانند و با افزایش سن، عوامل محیطی و… به رنگ‌های مختلفی درآیند. بعضی از افراد به‌طور ژنتیکی خال‌های زیادی در سراسر بدن دارند که ممکن هست تا 100 خال هم برسد.بعضی از خال‌ها از همان بدوتولد وجود دارند. بعضی هم طی سالیان ایجاد می شوند. گرچه همان‌طور که ذکر شد،

 

خال‌ها تحت‌تاثیر محیط مثل اشعه آفتاب قرار می‌ گیرند. بنابراین یک راه پیشگیری از بروز خال اخیر محافظت از پوست در برابر اشعه آفتاب هست. گرچه این روش صددرصدی نیست. خال‌هایی که تغییر شکل و رنگ دهند یا رشد فزاینده‌ای داشته باشند، دچار خونریزی، خارش و زخم شوند یا تغییراتی در حاشیه آن ها ایجاد شود، مشکوک‌ اند و به بررسی نیاز دارند. خال‌ها با روش‌های مختلفی مثل سوزاندن، لیزر، تراشیدن سطح خال و… برداشته می شوند.

 

اگر بعد از برداشتن ضایعه، خال دوباره عود کند، خال اخیر حتما به مشابه‌برداری نیاز دارد. خال‌هایی که سطح وسیعی از پوست را اشغال کرده‌اند یا در نقاط مهمی از بدن مثل پلک قرار دارند که با دست زدن به آن ها احتمال آسیب‌رسیدن به پلک چشم وجود دارد نباید دستکاری شوند.

 

حرف آخر

پوست عضو حساسی از بدن هست که از نظر زیبایی نقش مهمی ایفا میکند. اغلب بیماران از روش‌های جراحی که باید روی پوست و صورت انجام شود و جوشگاه بعد از جراحی باقی می‌ ماند، نگران میباشند. گرچه تا حدودی درست هست و معمولا جوشگاه باقی میماند ولی امروزه روش‌های متعددی وجود دارد که میتوان ناحیه جوشگاه به جا مانده را به حداقل رساند.

 

روش‌های گوناگون جراحی وجود دارد. برای برداشتن بعضی از ضایعات ممکن هست لیزر بهره گیری شود. گاهی هم از دستگاهی به نام «الکتروکوتر» بهره گیری می‌ شود.دستگاه‌هایی به نام RF یا رادیوفرکوئنسی نیز وجود دارد که برخلاف الکتروکوتر جوشگاه بهتری برجای میگذارد. روش سوزاندن با سرما یا کرایوتراپی نیز که با بهره گیری از ازت مایع و حرارت 90- درجه انجام می‌ گیرد

 

نیز وجود دارد که با تشخیص دکتر برای بعضی از بیماران به‌کار می‌ رود، اما همه ی این روش‌ها برای ضایعات خوش‌خیم بهره گیری می‌ شود.  به گزارش پارس ناز در مواقعی که ضایعه سرطانی هست، فقط یک راه وجود دارد و آن بهره گیری از تیغ جراحی برای برداشتن ضایعه هست.گاهی بیماران نمیدانند که برای بعضی از ضایعات یا اشکالات پوستی به متخصص جراحی پلاستیک مراجعه کنند

 

یا متخصص پوست، ولی به‌طور کلی جراحی‌هایی که نیاز به بیهوشی دارند را متخصصان پوست انجام نمی‌‌دهند و بیماران باید به متخصصان دیگری مثل جراحان پلاستیک ارجاع داده شوند. این جراحی‌ها به مراکز تخصصی مجهز نیاز دارند و بیماران باید آگاه باشند که جراحی‌های همواره با بیهوشی را در مراکز غیرمعتبر و بدون تجهیزات انجام ندهند.

 

برای درمان مشکلات پوستی همپوشانی کمی بین متخصصان پوست و جراحان ترمیمی وجود دارد و این موضوع اجتناب‌ناپذیر هست. ما همواره با چنین مشکلی مواجه هستیم ولی وقتی بیمار مراجعه می کند، متخصصان پوست و ترمیمی و زیبایی راهنمایی‌های لازم را به بیماران ارائه میدهند.