پارس ناز پورتال

عارضه های پوستی شایع در فصل بهار و تابستان

عارضه های پوستی شایع در فصل بهار و تابستان

عارضه های پوستی شایع در فصل بهار و تابستان 

عارضه های پوستی در فصل بهار و تابستان میباشند که مي توانند منجر به قرمز شدن پوست و همین طور ایجاد لکه شوند که باید از انها پیشگیری نمود. با نزدیک شدن به فصل تابستان و برای پرهیز از آسیب پوست تان بر اثر تعرق و آفتاب سوختگی هاي این فصل شاید بهتر باشد بر اطلاعات خود اندکی افزوده تا با لذت بردن از این فصل

 

برای خود و خانواده تان لحظات شادتری را به وجود آورید. اگر قصد سفر به مناطق ساحلی را داشته باشید با به کارگیری راهکارهایی که در اختیارتان قرار خواهیم داد با مشکلات کمتری روبرو خواهید شد.آن چه در ادامه خواهید خواند بر زمینه نظرات متخصصان پوست زبده گردآوری شده که در تعداد زیادی از موارد و در صورت عدم پیشروی بیش اندازه آن عارضه

 

با راهکارهای ساده قابل درمان میباشند. با این حال مشورت با متخصص پوست یکی از مطمئن ترین راهکارها به شمار مي رود. 9 مورد از موارد جمع آوری شده را با هم مرور خواهیم کرد. با ما همراه باشید:

 

آفتاب سوختگی

اگرچه به خوبی مي دانید خصوصا در فصول گرم سال باید از ضدآفتاب بهره گیری کنید اما در بعضی از مواقع پیش مي آید که با مصرف ضدآفتاب نیز آفتاب سوختگی در پوست تان اتفاق میوفتد و منجر به درد در بخشی از بدن تان مي شود. در آن زمان بلافاصله از معرض آفتاب دور شوید.

 

دکتر «کلی پانآنتونیو»، از متخصصان پوست با تجربه مي گوید در چنین شرایطی باقی ماندن در معرض آفتاب مي تواند آفتاب سوختگی را بدتر کند. در چنین مواقعی از پمادهای «هیدروکورتیزون» بهره گیری کنید. ممکن هست شنیده باشید که مي توانید از آلوورا نیز در محل سوختگی بهره گیری کنید، اما مراقب مصرف ژل هاي حاوی الکل باشید چرا که مي تواند در پوست هاي حساس ایجاد خارش کند.

 

پروفسور «آیوی لي»، استادیار پوست دانشگاه «یو سی اِل اِي»، مي گوید، به جای اینکار، مرطوب کننده خود را در داخل یخچال قرار دهید و آن را به آرامی بر روی پوست خود بمالید. وی مي گوید لازم نیست که حتما از آلوورا بهره گیری کنید، همین که پوست را مرطوب نگه دارید به ترمیم آن کمک مي کنید. وی پیشنهاد مي کند که در چنین زمان هایي از تماس با پوست پرهیز کنید. از لایه برداری کردن پوست نیز جدا خودداری کنید چرا که روند درمان را به تاخیر مي اندازد.

 

سوختگی حاصل از شیو کردن

این که برای نظافت پوست خود هر روز آن را شیو مي کنید خوب هست اما هراندازه که اینکار را اکثر انجام دهید در معرض ایجاد سوختگی بیشتری قرار خواهید داشت. دکتر پاپآنتونیو در این باره مي گوید از تیغ هاي مناسب و نو برای انجام اینکار بهره گیری کنید و به جای صابون از کرم هاي مخصوص شیو کردن بهره گیری کنید.

 

دکتر لي مي گوید احتمالا شنیده اید که در جهت تصویر رویش موها شیو کنید اما اینکار رشد موها را افزایش خواهد داد اما اندکی از خارش آن مي کاهد. دکتر پاپآنتونیو مي گوید زمانی که کار شیو کردن تان به اتمام رسید، اندکی الکل روی پوست خود بمالید. سپس از دئودورانت هاي مخصوص پوست هاي حساس بهره گیری کنید تا از بیرون زدگی هاي قرمز رنگ در آن ناحیه از پوست پیشگیری کنید.

 

گزش حشرات

حتی تصور خاراندن محل نیش زدگی حشرات را هم نکنید. با اینکار دیرتر بهبود خواهید یافت و در آن مکان لکه هاي قهوه اي رنگی به وجود خواهد آمد. دکتر پاپآنتونیو مي گوید هر اندازه اکثر به پوست آسیب وارد کنید، اعصاب آن را منطقه را تحریک و حساس تر خواهید کرد.

 

به جای خاراندن از ژل هاي خنک یا اسپری هاي ضدخارش بهره گیری کنید یا روی آن اندکی یخ بگذارید تا حواس تان از خاراندن پرت شود. اگر هم به نیش حشرات حساسیت دارید، در طول تابستان از داروهای مخصوص آلرژی مثل «لوراتادین» با نام تجاری «Claritin» بهره گیری کنید. با اینکار به خارش پوست کمک کرده و در دفعات بعدی نیز با مشکل کمتری روبرو خواهید بود.

 

پیچک سمی آمریکایی «Poison ivy rash»

حتی تماس با «پیچک سمی آمریکایی» نیز مي تواند به خارش وجوش منجر شود. اگر به این گیاه تماس پیدا کردید سریع بدن و تمام لباس هایي راکه در آن زمان به تن داشتید را بشویید. از لایه برداری و یا آب بیش اندازه گرم نیز پرهیز کنید چرا که باعث افزایش خارش بدن تان خواهد شد.

 

دکتر «پاپآنتونیو» مي گوید زمانی که بدن تان را خشک کردید، پماد “هیدروکورتیزون” را دو بار در روز روی پوست مالیده تا خارش آن به طور کامل از بین برود. وی مي گوید در موارد شدیدتر مي توانید از کمپرس یخ بهره گیری کنید. «پاپآنتونیو» مي گوید لوسیون هایي چون «caladryl» یا بعضی از داروهای ضدآلرژی همچون “لوراتادین” “Benadryl” “Claritin” و یا Zyrtec برای کاهش عمومی خارش بدن خوب میباشند.

 

جوش هاي حاصل از جکوزی

عاملی مخفی اما خطرناک در درون جکوزی نهفته هست که نوعی باکتری به نام «سودوموناس آئروژینوزا» هست که عمدتا در آب زندگی مي کنند. اگر بعد از رفتن به جکوزی، خارش فراوانی را روی پوست خود احساس کردید و یا جوش هاي آکنه مانندی روی پوست تان ظاهر شد، حتما به دکتر مراجعه کنید. در آینده سطح کلر و «پ هاش» را برای از بین رفتن تمام باکتریها چک کنید.

 

فولیکولیت

تنها علت عفونت هاي پوستی جکوزی نیست بلکه عفونت هاي فولیکول هاي مو خصوصا در فصل تابستان دیده مي شود. این نوع باکتریها از عرق و پوست هاي مرده که منافذ پوست را پر کرده اند تغذیه مي کنند و سبب جوش هاي ریزی بر روی فولیکول هاي مو مي شوند. لایه برداری با «بنزوئیل پراکسید» در آن ناحیه مي تواند خوب باشد و از شکل گیری اکثر جوش هاي ریز پیش گیری به عمل مي آورد.

 

دکتر «پاپآنتونیو» مي گوید با این حال بهتر هست با مراجعه به یک متخصص پوست راهکار سریع تری را برگزینید. از کرم هاي ضدآفتابی برای پوست تان بهره گیری کنید که منافذ پوست را پر نکنند. همین طور تا آنجا که امکان دارد، بعد از عرق کردن هرچه سریع تر دوش بگیرید. حتی اگر بر اثر عرق کردن در بدن یا مو هاي شما بوی بدی به وجود نیامده باز هم اینکار را انجام دهید چرا که باکتریها مي توانند منافذ پوست شما را مسدود کنند.

 

جوش هایي که بر اثر گرما شکل مي گیرند

باکتریها مي توانند سبب فولیکولیت شوند اما منافذ بسته شده پوست، بدون آنکه عفونتی را به وجود آورند، ایجاد تورم مي کنند. دکتر لي مي گوید هر اندازه کمتر در معرض آفتاب و رطوبت قرار گیرید زودتر از شر جوش ها رها خواهید شد.

 

برای آنکه از برخورد لباس با جوش ها خودداری کرده باشید لباسهای گشادتر بپوشید و آن محل را چرب و نگه دارید. دکتر پاپآنتونیو مي گوید برای کاهش خارش از کرم کورتیزون بهره گیری کنید. با اینکار از بسته شدن منافذ پوست نیز جلوگیري به عمل خواهید آورد.

 

عفونت قارچی مهبل

اگرچه چنین عفونتی در تمام فصول سال اتفاق میوفتد اما در تابستان افزایش پیدا مي کند. این عارضه در مکان هاي گرم و مرطوب پوست مثل واژن، زیر سینه و چروک هاي شکم اتفاق میوفتد. دکتر پاپآنتونیو مي گوید بعد از دوش گرفتن هرچه سریع تر این مناطق را خشک کنید.

 

وی تاکید مي کند به سرعت لباس نپوشید و تلاش کنید تا این مناطق را کاملا خشک کنید. دکتر لي مي گوید مي توانید از پودرهای ضدقارچ نیز در این نواحی بهره گیری کنید. اگر با بهره گیری از این پودرها بدن تان بیش از اندازه داغ مي شود از کرم هاي ضدقارچ بهره گیری کنید.

 

پای ورزشکاران

به گزارش پارس ناز گرمای بیش از اندازه هوا در فصل تابستان مي تواند به احساس خارش و پوسته پوسته شدن بین انگشت هاي پا نیز بشود.دکتر پاپآنتونیو مي گوید کرم هاي ضدقارچ OTC را بین انگشتان پا بمالید.برای ورزشکاران حدود یک هفته طول خواهد کشید که بهبودی حاصل شود.

 

اگر نتیجه سریعی از درمان نگرفتید ناامید نشوید.بر روی پاها و حتی کفش هاي تان از پودرهای ضدقارچ بهره گیری کنید.دکتر پاپآنتونیو مي گوید اگر پاهای تان چندان عرق مي کنددر طول روز حتما جوراب خود را عوض کرده و به پاهای تان پودر ضدقارچ بزیند.