پارس ناز پورتال

برای پیاده روی کدام کفش را انتخاب کنیم؟

برای پیاده روی کدام کفش را انتخاب کنیم؟

برای پیاده روی کدام کفش را انتخاب کنیم؟ 

اگر به پیاده روی می‌روید و میخواهید کفش هاي مناسب و اسانی داشته باشید ما بشما بهترین پیشنهادها را میدهیم. یکی از توصیه هایي که متخصصان برای جلوگیری از ابتلا به اضافه وزن و چاقی مطرح میکنند، داشتن فعالیت فیزیکی روزانه و پرهیز از یکجانشینی است.

 

کم تحرکی و دوری از ورزش که اینروزها در زندگی بیشتر ما به امر رایجی تبدیل شده است، میتواند احتمال ابتلا به اضافه وزن و چاقی را افزایش دهد. از این رو، ورزش و به ویژه پیاده روی برای جلوگیری از چاقی همیشه یکی از توصیه هاي پزشکان و متخصصان تغذیه بوده و هست.

 

یکی از گام هاي اولیه پیاده روی یا انجام ورزش هاي ابتدایی انتخاب کفش مناسب است؛ کفشی که هم بتوان با آن پیاده روی کرد، هم در مسافرت ها با آن به کوه و صحرا زد و هم درصورت لزوم برای راه رفتن روی تردمیل ازآن کمک گرفت. از این رو به بررسی نکاتی کلی و عمومی درباره انتخاب یک کفش مناسب برای ورزش هاي سبک و پیاده روی میپردازیم.

برای پیاده روی کدام کفش را انتخاب کنیم؟

کفش پیاده روی؛ بدون ساق یا ساق دار؟

پیشنهاد ما این است که از کفش هاي پیاده روی بدون ساق «کتانی» استفاده کنید چون طبق معمول وزن انها نسبت به انواع ساق دار کمتر است. اگر مسیر پیاده روی یا گردش شما نسبتا مسطح و بدون موانع بلند باشد، کفش هاي پیاده روی بدون ساق به بهترین گزینه تبدیل میشوند. در چنین موقعیتی، استفاده از انواع ساق دار فقط می‌تواند سرعت شما را کاهش بدهد و حرکت را برای تان سخت تر کند. به علاوه از آنجایی که کفش هاي پیاده روی بدون ساق محدودیت کمتری برای حرکت ایجاد می‌کنند. درصورت نیاز به حرکت هاي سریعتر، شرایط بهتری برای شما فراهم خواهند کرد.

 

ویژگی دیگر این نوع کفش ها این است که تناسب بیشتری با شرایط آب و هوایی تابستان دارند و شما را اذيت نمیدهند. کفش هاي پیاده روی بدون ساق واقعا از نظر انعطاف پذیری، تطبیق پذیری و همه ی کاره بودن، نسبت به انواع ساق دار بهتر هستند، اما کمتر از مچ پا محافظت میکنند. البته این نکته طبق معمول به اولویت شخصی افراد مرتبط بستگی دارد. بعضی از افراد معتقدند که نقش تقویت کننده کفش هاي ساق دار برای مچ پا بیشتر از هر نکته دیگری حائز اهمیت است. تردیدی نیست که اگر فشار زیادی به مچ پا وارد شودم یا مچ پا به چرخش هاي زیادی نیاز داشته باشد. انواع ساق دار بهتر ازآن محافظت می‌کنند.

 

کفشی برای پیاده روی «Walking» یا کفشی برای دویدن «Running»؟

کفش هاي پیاده روی و کفش هاي دوندگی بسیار شبیه هم هستند. اما برای دو منظور متفاوت طراحی شده اند. تفاوت اصلی این کفش ها در نوع زیرسازی شان است. الگوی راه رفتن انسانها در حالت عادی به این شکل است که اول پاشنه پا با زمین برخورد میکنند ودر آخر شست پا. بنابر این پاشنه بیشترین ضربه را دریافت می‌کند.

 

نکته مهم این است که کفش هاي پیاده روی در قسمت پاشنه دارای لایه هاي ضخیم‌تر و طبق معمول اُریبی هستند که پایداری و استحکام بدن را در وضعیت ایستادن تقویت می‌کنند. علاوه بر این، انعطاف پذیری بهتری را در قسمت توپی با ایجاد می‌کنند که حرکت فرد رابه سمت جلو آسان تر خواهد کرد.

 

در مقابل، کفش هاي دوندگی حالت مسطح دارند. زیرسازی آن ها در تمام تحت کفش یکسان است و البته جنس سفت تری هم دارند. دویدن نسبت به پیاده روی با فشار بیشتری همراه است و ضخیم بودن تخت کفش، دریافت فشار و ضربه را در ناحیه پاشنه چند برابر میکند.

 

کفش هاي دوندگی وزن کمتری دارند و شرایط بهتری نیز برای قوس پا ایجاد می‌کنند. پوشیدن کفش هاي پیاده روی برای دویدن اصلا کار درستی نیست، اما میتوان از کفش هاي دوندگی برای پیاده روی نیز استفاده کرد. با این حال باید توجه داشته باشید که کفش هاي دوندگی بطور کلی مقاومت کمتری در برابر آب دارند.

 

کف بیرونی کفش

کفش هاي پیاده روی میتوانند از نظر کف بیرونی کفش متفاوت باشد و این ویژگی بستگی دارد به این‌که کفش ها برای چه منظوری ساخته شده اند. عمدتا از انواع ترکیبات لاستیکی برای تولید کف بیرونی کفش استفاده می‌شود و بعضی از این ترکیبات طوری طراحی شده اند که قابلیت انقباضی و ماندگاری بیشتری نسبت به انواع دیگر داشته باشند.

 

کف هاي بیرونی کفش هاي پیاده روی طبق معمول کم وزن و باریک هستند و انعطاف پذیری زیادی دارند. البته بعضی از کارخانه هاي تولید کفش هاي پیاده روی از کف هاي بیرونی مشابه با کفش هاي ساق دار استفاده می‌کنند. این کف هاي بیرونی قویتر، قابلیت انقباضی و پایداری کفش هات را افزایش می‌دهند. شناخته شده ترن نوع این کف هاي بیرونی که از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است، «ویبرام» نام دارد. کف هاي ویبرام، ترکیبی از لاستیک، سیلیکون و کربن هستند که شباهت بسیاری با ترکیبات مورد استفاده در تولید لاستیک هاي اتومبیل دارند.

 

کفش پیاده روی؛ چرم یا غیر چرم؟

طبق معمول از چرم، جیر یا مِش برای تولید رویه کفش هاي پیاده روی استفاده می‌شود. البته در بعضی از موارد هم ترکیبی از 2 جنس مورد استفاده قرار می‌گیرد. کفش هاي پیاده روی از جنس جیر یا مِش، فضای مناسبی برای گردش هوا فراهم میکنند و وزن کمتری نسبت به کفش هاي چرمی دارند. کفش هاي کاملا چرمی طبق معمول سنگین ترن نوع هستند، در حالی‌که انواع پارچه اي در گروه سبک ترین ها قرار می‌گیرند. کفش هاي پیاده روی چرمی، مانند انواع ساق دار دوام بیشتری دارند و بطور طبیعی ضد آب هستند.

 

همین ویژگی باعث سنگین تر شدن کفش هاي چرمی میشود اما احتمال آسیب دیدن انها را کمتر میکند. این در حالی است که کفش هاي پیاده روی ساق دار پارچه اي بسیار سبک هستند و انعطاف پذیری بالایی دارند، اما خیلی آسان آسيب می‌بینند. بطور کلی، کفش هاي پیاده روی با توجه به سبک طراحی و برند انتخابی شما، می‌توانند قابلیت ضد آب نیز داشته باشند. اولویت هاي شخصی و تجربه هاي گذشته، دو عامل مهم در انتخاب کفش هاي پیاده روی جدید هستند.

 

قابلیت گردش هوا

حفظ خشکی پاها حین پیاده روی، یکی از مهم‌ترین اصول اینکار است چون نفوذ هرگونه رطوبت داخل کفش میتواند وضعیت سایشی مخربی ایجاد کند که در نهایت حتی به شکل‌گیری تاول و گرفتگی پاها منجر خواهد شد. بنابر این، قبل از هر برنامه پیاده روی باید بدانید

 

که مسیر شما خشک است یا مرطوب. پس اگر قرار است در مسیر خشک و هموار پیاده روی کنید، استفاده از کفش هاي معمولی و کم وزن کفایت می‌کند. البته این نکته را هم درنظر بگیرید که همراه با پیاده روی، پاها نیز گرم تر می‌شوند ودر نتیجه عرق می‌کنند. بهمین دلیل، کفش هایي که فضای لازم برای گردش هوا را دارند، مانع از تجمع رطوبت ناشی از عرق می‌شوند و خشکی پاها را حفظ میکنند. به علاوه، همیشه از جوراب هایي استفاده کنید که دارای استاندارد لازم برای گردش هوا هستند.

 

کفی کفش

کفی کفش، تکیه گاه زیرین پاست که مستقیما زیر پا قرار میگیرد. طبق معمول از فوم EVA با تراکم بالا برای ساختن این قسمت از کفش ها استفاده میشود که زیرسازی مطلوبی ایجاد می‌کند و فضای بین زمین و کف پا را پر خواهد کرد. کفی کفش میتواند با توجه به نوع کفش متفاوت باشد ودر نتیجه بعضی از انها زیرسازی بیشتری ایجاد میکنند. این قسمت از کفش به مرور زمان شک لو قوام اولیه خودش را از دست می‌دهد. بنابر این اگر کفی کفش نتواند نقش محافظتی لازم را اجرا کند، باید آنرا تعویض کرد.

 

رویه کفش

رویه به فرقانی ترین قسمت کفش هاي پیاده روی گفته میشود که طبق معمول تخت کفش قرار میگیرد. جنس رویه میتواند از چرم جیر یا پارچه هاي دیگر مانند مِش باشد. رویه چرمی بطور طبیعی می‌تواند آب را دفع کند اما رویه از جنس جیر یا مش چنین قابلیتی ندارد. البته موارد اولیه استفاده شده در ساخت رویه نمیتواند با قطعیت، ضد آب بودن کل کفش را تعیین کند.

 

زیره میانی

زیره میانی کفش، بین کف بیرونی کفش و کف درونی کفش قرار میگیرد. زیره میانی با این هدف طراحی شده که هم زیرسازی مطلوبی ارائه دهد و هم ضربه ناشی از حرکت را بگیرد و البته از پا در مقابل اشیای تیز محافظت کند. این قسمت از کفش نیز طبق معمول از فوم EVA یا Phylon ساخته میشود. فوم EVA کم وزن و آسان است، در حالی‌که Phylon از نظر مواد اولیه تراکم بیشتری دارد و اسانی بیشتری را در پیاده روی هاي طولانی برای پاها فراهم میکند.

 

پاشنۀ کفش پیاده

روی نباید خیلی ضخیم باشد، این نوع پاشنه منجر به کوبیده شدن پای شما بر زمین خواهد شد، که این امر علاوه بر کند کردن حرکت شما، امکان بروز ساق درد بعد از پیاده روی را افزایش میدهد. کاسه ي پاشنه ي کفش باید نسبتا نرم و با ثبات باشد و مانع بروز حرکت عمودی یا افقی پا شود، پاشنه اي که بسیار نرم باشد توصیه نمی‌شود، زیرا قدرت جذب ضربه در آن کاهش یافته و منجر به درد عضلانی و ساق درد خواهد شد. زیره کفش نیز نباید لغزنده باشد.

 

هنگام پیاده روی ، ضربه ي اول به پاشنه ي پای شما می‌خورد و بعد ازآن به صورت منظم ضربات از پاشنه به پنجه پا در گردش خواهند بود، بنابر این وجود یک بالشتک منعطف، که امکان بالایی برای خم کردن انگشتان پای شما فراهم کند در کفش پیاده رویتان ضروری است.

 

بالشتک لونارلون ارتقاء یافته ي کفش LUNARGLIDE 6 میزان جذب ضربه و خاصیت ارتجاعی کفش هنگام انتقال ضربات از پاشنه به پنجه را التیام داده و با بکار گیری تکنولوژی Dynamic Support محافظت کافی از پاشنه ي پای شما را فراهم خواهد کرد.

 

 زبانه ي کفش

باید نرم و فوم دار باشد، تا از فشار ناشی از رویه و بند کفش بر روی پای شما بکاهد، این امر در طول پیاده روی هاي طولانی بسیار حائز اهمیت است.داشتن لایه ي میانی ENCAP در اکثر محصولات نیو بالانس مثل این مدل SBS قدرت جذب ضربه ي بالایی به انها داده است، داشتن فوم در قسمت زبانه و قسمت دربر گیرنده ي مچ پا و زیره ي دندانه دار و چسبنده از دیگر ویژگی هاي کفش هاي new balance می‌باشد.

 

 سبک وزن بودن

نیز از جمله ویژگی هاي مهم کفش پیاده روی است ، انتخاب کفش هاي چرمی سنگین برای پیاده روی قطعا اشتباه است، البته بسته به فصل مورد نظر تنفس پذیر بودن کفش و تحمل کافی در برابر سرما و نفوذ آب اهمیت میابد.

 

استفاده از الیاف Flexfilm در کفش Saucony Fastwitch 6 با صرف کمترین الیاف وزن این کفش رابه شماره 147 گرم رسانده است ! تکنولوژیِ XT-900 دراین کفش باعثِ کشش بالای رویه ي کفش، و احاطه ي کامل پای شما شده که به همراه لایه ي میانی 4mm منجر به کاهش خستگی پا در مسافت هاي طولانی می‌شود.

 

متناسب بودن سایز کفش

بی شک یکی از موارد مهم هنگام پیاده روی خواهد بود ،هنگام پیاده روی حجم پای شما هم از نظر طولی و هم عرضی «حدود 1 سانتی متر» افزایش خواهد یافت، بنابر این وجود فضای کافی در قسمت پنجه ي پا بسیار مهم است، به نحوی که حدود 1 سانتی متر بین انگشتان پای شما و سر کفش فاصله وجود داشته باشد و عرض کفش نیز امکان حرکت آزادانه ي انگاشتانتان رابه شما بدهد. کفش نباید به پای شما بچسبد ، به خصوص در قسمت قوس استخوانی کنار پایتان.

 

کفش Mizuno Sayonara اگرچه یکی از برترین کفش ها برای دونده ها می باشد ، اما ویژگی هاي همه ی فن رقیب این سری کفش هاي میزانو، آنرا تبدیل به یکی از بادوام ترین کفش هاي پیاده روی نیز خواهد کرد .داشتن پنجه ي پهن ، قدرت جذب ضربه ي بالای پاشنه ، انعطاف بالای کفش، سبک وزنی و … Mizuno sayonara عملا همه ی ي ویژگی هاي یک کفش پیاده روی ایده آل را در خود جای داده است.

 

بهترین زمان برای خرید یک کفش پیاده روی اواخر روز است، زمانی که در نتیجه ي پیاده وری یا فعالیت هاي روزانه پای شما کمی باد کرده است، البته دقت کنید که هنگام خرید کفش همان جورابی رابه پا کنید که مدنظر دارید برای پیاده روی بپوشید، جوراب میتواند اثر چشم گیری روی سایز بودن کفشتان داشته باشد.

 

در آخر از پوشیدن کفش هایي که خیلی زیاد استفاده شده اند برای پیاده روی دوری کنید، زیرا این کفش ها طبق معمول تعداد زیادی از قابلیت هاي اولیه ي خودرا از دست داده اند و عملا ویژگی هاي ذکر شده را در بر نخواهند داشت، و کیفیت پیاده رویتان را تحت تاثیر قرار خواهند داد ، همواره به یاد داشته باشید که داشتن کفش مناسب پیاده روی، این ورزش را برای شما لذت بخش تر ،ساده تر و مفیدتر خواهد کرد.