پارس ناز پورتال

پیروز شدن در بحث و دعواهای زن و شوهری

پیروز شدن در بحث و دعواهای زن و شوهری

پیروز شدن در بحث و دعواهای زن و شوهری 

همگی می‌دانیم که دعوا و بحث در زندگی همۀ ي زن و شوهرها وجود دارد, نکته مهم این هست که چگونه این دعواها را به پایان برسانیم.دعواهای زناشویی همۀ ي وقت به معنی ازدواج ناموفق نیست. گاهی سکوت و انکار دشواری های زندگی مشترک بیشترین ضربه را به روابط زناشویی می‌زند. باید حرف بزنید گرچه اینکار نیاز به مهارتی دارد که باید یاد بگیرید.

 

وقتی روزهای پرهیجان شروع زندگی می گذرد و زندگی روال منطقی و گرچه مشترکش را پیش می‌گیرد, خیلی ها به حدس این که همۀ ي چیز برای همۀ ي وقت روی روال هست, عملا فراموش می کنند که برای حفظ ارتباط دست کم کارهایی لازم هست; یا حتی دست کم ملاحظاتی

 

دعواهای زناشویی بسیار عادی هست. زن و شوهر دو انسان مجزا با طرز فکرهای متفاوت میباشند. کاملا طبیعی هست که در مواردی با هم ناسازگاری نظر داشته باشند و حتی به واسطه این ناسازگاری نظر با یکدیگر بحثشان نیز بشود. اما برخی از اشتباهات ویرانگر پس از این دعواها روی میدهند.در این مطلب به مواردی که باید در دعواهای زناشویی به آن دقت داشته باشید اشاره اي خواهیم کرد.

 

در زندگی مشترک هر دو طرف حق دارند گاهی بی تاب, غمگین, عصبی و خسته باشند. در مواقعی که جو منزل متشنج میشود, به جای این که مته به خشخاش بگذارید, به صورت کاملا راهبردی فضا را آرام کنید.

 

عزیزم حق با توست!

اگر می‌بینید همسرتان روز بدی داشته و بدون دلیل قانع کننده اي دنبال دعواهای زناشویی می‌گردد, به او بگویید حق دارد که غمگین و بی تاب باشد. جمله “عزیزم حق با توست” یک روش ساده ولی بسیار خوب برای خلع سلاح طرف مقابل و پیش گیری از دعواهای زناشویی بی معنی هست. بعد از گفتن این جمله همرستان حرفی برای گفتن ندارد و شما به طور کاملا نامحسوس حرف پایان را زده اید.

 

توهین نکنید

برای این که عصبانیت تان را بدون سرزنش و توهین به طرف مقابل به زبان بیاورید از کلمه “من” بهره گیری کنید. به جای این که بگویید: “تو اعصاب من رو داغون می کني! تو عذابم می‌دهی! درکم نمیکنی! تو نمی فهمی! تو همه ي ي چیز را تحمیل می‌کنی و…” بگویید: “من خشمگین هستم! حال من خوب نیست!

 

من نمی توانم این تصمیم را قبول کنم! برای من سخت هست با این مساله کنار بیایم.” در این صورت آتش جنگ را شعله ور نکرده اید و بدون ویرانی و سرزنش طرف مقابل حرف خودتان و حتی حرف پایان را زده اید.

 

مذاکره ظریف را یاد بگیرید

اگر از اینکه همسرتان مدام می خواهد حرف خودش را به کرسی بنشاند خسته شده اید, فقط یک راه برایتان می‌ماند; مصاحبه و مذاکره. فضا را طوری حاضر کنید که حرف تان شینده شود. تاکید کنید که فقط گوش کند و حرف تان را قطع نکند. در این صورت شانس بیشتری دارید تا حرف هایتان شنیده شود و احتمال اینکه طرف را قانع کرده و حرف تان را زیرپوستی به کرسی بنشانید بیشتر هست.

 

زن و شوهرها پس از بحث با هم کارهای اشتباهی را انجام میدهند که به تثبیت و طولانی تر شدن ناراحتی بسیار کمک میکند.در ادامه به برخی از این اشتباهات اشاره خواهیم کرد:

 

با هم سرد رفتار نکنید

پس از دعواهای زناشویی اصولا دو طرف حوصله سخن گفتن با هم را ندارند. اما اگر پس از گذشت زمان, هنگامی که هر دو آرام تر بودید و همسرتان نزد شما آمد و به هر بهانه اي می‌خواست با شما حرف بزند, از جواب دادن به او خودداری نکنید. بدترین کار ممکن در این شرایط این هست که سکوت اختیار کنید و به اصطلاح قیافه بگیرید. تکرار این مسایل, فاصله بزرگی میان زن و شوهر ایجاد میکند که احتمالا خسارت هاي جبران ناپذیری نیز در پی داشته باشد.

 

جملات وی را فراموش کنید

جملات یا واژه هایي که هنگام دعواهای زناشویی از دهان همسر خود می شنوید را نادیده بگیرید. به انها اهمیت ندهید و بگذارید همان جا وسط دعواهای زناشویی خاک شوند. بار سنگین انها را به دوش نکشید. بی حدس هنگام دعواهای زناشویی دو طرف قربان صدقه هم نمی‌روند و واژه هاي ناامیدکننده به کار می برند.

 

هنگام ناراحتی به او نگویید ببخشید

وقتی در بحبوحه بحث و دعواهای زناشویی هستید گفتن خشک و خالی “ببخشید” دردی را دوا نمی کند. باید کوشش کنید پس از اینکه وضعیت بهتر شد, نزد او بروید و عذرخواهی کنید و سوتفاهم پیش آمده را برایش توضیح دهید.

 

بر دلیل آغاز دعواهای زناشویی تمرکز نکنید

بهتر هست انرژی خود را برای یافتن راه حل صرف کنید. نه برای فکر کردن به اینکه چه چیزی باعث دعوا شد. تفاوت میان دعواهای زناشویی خوب و دعواهای زناشویی بد این هست که بتوانید برای دشوار خود راه حل مناسب بیابید.

 

نگویید: “منظورم این نبود”

این جمله هم چون بهره گیری از پاک کن برای پاک کردن ماژیک یا اتوماتیک هست. حرفی که بیان کرده‌اید را گفته اید. همسر شما هم در جواب خواهد گفت: “ولی تو همین را گفتی!” کلید کردن روی حرف ها و اینکه من این را گفته ام یا نگفته ام, یا منظورم از این حرف این بوده یا نبوده هست, بازبینی قبل ها هست, بازبینی رخداد هایي که افتاده و آبی که ریخته شده هست. باید کوشش کنید دشوار را برطرف کنید.

 

برای دعواهای زناشویی خود دنبال بهانه نباشید

هزاران مساله غمگین کننده در زندگی وجود دارند که می توانید به واسطه انها دعوا راه بیندازید. اینکه تقصیرها را گردن طرف مقابل بیندازیم کار درستی نیست. اگر شما غمگین, خشمگین یا دلخور هستید یا خبرهای غمگین کننده شنیده اید, باید این مساله را با همسرتان در میان بگذارید. این مساله به آرام ماندن جو, کمک شایانی میکند. کم خوابی موجب حساسیت بیشتر اعصاب میشود.

 

دست کم هایي که در رابطه زناشویی باید رعایت شود!

برای اینکه زندگیتان با همه دعواهای زناشویی اي که ممکن هست در آن رخداد افتد, از هم نپاشد بایستی دست کم هایي را رعایت نمایید

 

چیزهای مهم را فراموش نکنید

عشق نیاز به دقت دارد. فقط هم بهانه اي برای به دست آوردن کسی نیست, وسیله اي برای با او ماندن هست. با این وجود, خیلی هایمان کارمان که راه افتاد, ولش می‌کنیم به حال خودش; خب طبیعی هست که دق میکند و می میرد. در مورد ناسازگاری هایي که پیش می‌آید, اول از هر چیز به این غفلت دقت کنید.

پیروز شدن در بحث و دعواهای زن و شوهری

وقتی ارتباط تان به خطر میوفتد, نخستین دلیل میتواند این باشد که در حفاظت از عشق غفلت کرده ایم. امکان فراموش کردن هشتمین سالگرد, بسیار بیشتر از امکان از یاد بردن نخستین سالگرد هست. تصور کنید چه چیزهای مهم دیگری را در ازدواجمان ممکن هست به فراموشی بسپاریم یا با بازبینی زمان در مورد انها تنبلی کنیم. غفلت طولانی در انجام دادن وظایف حفاظت از عشق می‌تواند ارتباط زناشویی را از بین ببرد.

 

صفات خوب همسرتان را در تحسین و در رسیدن به خواسته هاي مهم وی را تشویق کنید با یکدیگر وقت صرف کنید. از با هم بودن لذت ببرید. به نقاط مشترک و چیزهایی که هر دو دوست دارید, بپردازید. کاری کنید که اوقات کار و تفریح به صورت یکسان بین دو نفر شما تقسیم می‌شود. خود را به جای همسرتان بگذارید.

 

مواظب رخداد هاي روتین باشید

رخداد هاي جاری زندگی تاثیر زیادی روی روابط خودمانی شما می گذارند. به خصوص وقتی مشکلی پیش می‌آید. اغلب ما مسوولیت هاي شغلی مان را با وجود کسل کننده بودنشان هر روز انجام میدهیم تا بتوانیم زندگی را اداره کنیم. گاهی هم ساعت ها پس از حس کردن خستگی

 

مفرط به کار خود ادامه میدهیم و زمانی سرانجام مشغله و گرچه انرژی مان تمام میشود و حال و حوصله هیچ چیز و هیچ کس را نداریم, برمی گردیم منزل, انتظار هم ندارید که در این شرایط به خصوص وقتی مساله هر روز و حتی پایان هفته ها باشد, اتفاقی نیفتد. یا دست کم ما را از خیلی از وظایف همسریمان غافل نکند..

 

رفت و آمد هاي بی فایده را محدود کنید. بیشتر ما بیش از ۵۰ درصد زمانی که صرف رفت و آمد با دیگران می‌کنیم, فقط انرژی مان را تلف میکند. هم زمان, کارهای بی اهمیت یا اضافه کارهای وسواسی را رها کنید. ممکن هست منزل شما کاملا تمیز و مرتب نباشد یا همیشه} مفصل ترین شام ها را تهیه نکنید. در عوض, لااقل کمی انرژی برای زندگی دارد. برای با هم بودن و در عین حال, زمین نماندن کارها هم, برخی کارها را به رخداد یکدیگر انجام دهید.

 

تحقیر نکنید

احتمالاً خودتان ندانید اما خدای شما میداند که خیلی از انتقادها, عیب جویی ها و تحقیرهایی که گاهی از سر خیرخواهی میکنید, ارتباط شما را مسموم کرده و خودتان نمی دانید. یک واقعیت غیرقابل انکار هم میگوید که هیچ آدمی دوست ندارد در محیطی و با کسی زندگی کند که دائم تحقیر شود. خیلی هم فکر نکنید, اینکار شما خیلی ساده و گاهی بدون اینکه بدانید انجام میشود.

 

تقریباً همۀ ي افرادی که شریک زندگی خود را تحقیر میکنند, کار خود را درست می‌دانند. این افراد از کلمات تحقیرآمیز برای تعیین تکلیف کردن و درس دادن به دیگران بهره گیری می کنند. تهیه لیست جملات ممنوعه همانگونه که از اسمش پیداست, برترین کار برای شروع هست.

 

لیستی از کلمات و جملاتی که نمیخواهید همسرتان به کار ببرد تهیه می‌کنید. پیش گیری از مشاجره به خصوص در شرایطی که میخواهید جمله تان را اصلاح کنید, تمرین مهمی هست. گاهی هم یکی از شما دیگری را رنجانده هست, با انکار کردن مساله و بروز دادن عصبانیت با تحقیرهای پنهان, کاری از پیش نمی‌برید. مرد باشید و حرفتان را بزنید.

 

تفاوت ها را بازبینی نکنید

شما باید یاد بگیرید که با وجود همه ي ي تفاوت هایتان, یک زندگی قابل بردباری و بلکه خوب بسازید اما نکته اصلی این هست که بفهمیم چگونه تفاوت ها میتوانند عشق را از بین ببرند. در عین حال بدانیم که تفاوت هایي که به حس نزدیکی و تفاهم لطمه اي نمی‌زند, برای ارتباط زناشویی ما مشکلی ایجاد نمی‌کند.

 

یکی از ناسازگاری نظرهای اخیرتان را در نظر بگیرید و به بحث بگذارید. قطعا یکی از شما بیشتر از دیگری به این تفاوت اهمیت می‌دهد. بعنوان مثال در مورد شرایط دعوت کردن از مهمان ناسازگاری نظر دارید. در این راستا خاص مشاهده نمایید کدام یکی از شما به این مساله حساسیت بیشتری دارید. مثلاً از یک تا ۱۰ امتیاز بدهید.

 

در این راستا خاص, بدیهی هست که بانو منزل حساسیت بیشتری برای مهیا بودن شرایط منزل برای دعوت از مهمان دارد. برای او درجه اهمیت ۱۰ و برای شما ۷ هست. در این موقعیت, شما باید قبول کنید هر وقت چنین موقعیتی پیش آمد, حرف حرف او باشد

 

دنبال نیازها بگردید

شما آن اولش جذب یک خصوصیت خاص در همسرتان شده اید اما زندگی پیچیده تر از این حرف هاست. خیلی چیزهای دیگر هم هست. بعد از یک مدتی متوجه می‌شوید یک چیزهایی از زندگی مشترک میخواهید که او بهتان نمی دهد «و گرچه احتمالا شما هم» چیزهای ساده اي مانند احترام جلوی جمع. یکی از دلایل اصلی دعواهای زناشویی نیازهای جواب نگرفته شما میباشند.

 

باید بدانید, از او برای کارهایش که نیازهای شما را برآورده میکند تشکر کنید. این نیازتان را هم به شکل ساده و روشن بگویید تا بداند چه کاری از او میخواهید. هم زمان, از او بپرسید آیا نیاز شما را درک میکند؟ بپرسید چگونه می توانید کمکش کنید تا نیازهایتان را بهتر برآورده کند. حتماً هم بپرسید در ازای کمک و همراهی او چه کاری می توانید برایش انجام دهید.

 

هرگز کاری نکنید که همسر شما مجبور شود در مورد احتیاج هاي شما حدس بزند. هرگز بیش از یک نیاز را در یک زمان مطرح نکنید. هرگز هنگامِ در میان گذاشتن نیازتان در تمجید از همسرتان کوتاهی نکنید. هرگز زمانی که همسرتان کوشش میکند به احتیاج شما رسیدگی کند, وی را برای کم کاری در این راستا سرزنش نکنید.