پارس ناز پورتال

پیشنهادهایی برای تکمیل کردن خواستگاری سنتی

پیشنهادهایی برای تکمیل کردن خواستگاری سنتی

پیشنهادهایی برای تکمیل کردن خواستگاری سنتی 

خواستگاری سنتی همانطور کـه میدانیم خالی از ایراد و اشکال نیست اما تعداد زیادی از موارد پسندیده را در خود دارد کـه در این پست بـه انها می‌پردازیم.اگر هنوز ازدواج نکرده اید بـه احتمال چندان خواستگاری برای شـما یک چالش بزرگ هست! در این مطلب میخواهیم با بعضی از مزایا و معایب روش سنتی خواستگاری آشنا شوید:

 

وقتی از خواستگاری سنتی حرف می‌زنیم از چـه چیزی حرف میزنیم؟ خواستگاری بـه روش سنتی، شکلی از آشنایی‌ هست کـه در فضای خانه صورت می گیرد و اولین قدم، طبق معمولً تماس با مادر دختر هست. در این شیوه کـه احتمالاً شـما هم یا آن را تجربه کرده اید یا بارها و بارها در سریال‌هـای تلویزیونی دیده‌اید، خانوادهٔ پسر برای مشاهده دختر و توافقات نخست در خانهٔ دختر حاضر می‌شوند.

 

در شیوهٔ خیلی سنتی در همان جلسهٔ اول تکلیف عقد و عروسی و مهریه معلوم می‌شود. آیا برای دنیای امروز این حد از آشنایی برای ازدواج کافی هست؟ آیا باید این شیوهٔ خواستگاری را بـه‌عنوان یک شیوهٔ آشنایی کاملاً کنار بگذاریم؟

 

خواستگاری چـه عیب‌ها و چـه حسن‌هایی دارد؟

گذشته از این‌کـه سراغ روش‌هـای بهینه‌کردن خواستگاری برویم، اول ببینیم خواستگاری چـه حسن‌ها و چـه عیب‌هایی دارد.

 

محاسن خواستگاری سنتی

هم دیگر را در بافت خانواده می‌بینیم

در جریان خواستگاری، فرد را در بافت خانواده‌اش میبینیم. روابط فرد با خانواده‌اش و نیز خصوصیات اخلاقی و ظاهری خانواده ممکن هست با خودِ فرد متفاوت باشد و باید درکنار او، بـه خانواده هم دقت کرد.

 

عاطفی نمی‌‌شود

در روش سنتی، احتمالِ عاطفی‌شدنِ بیش‌ازحد، کم‌تر هست. چون ارتباطات هدفمند هست و قرار هست ازدواج کنیم.

 

امنیت روانی وجوددارد

دختر و پسر، در روش خواستگاری احساس امنیت روانی دارند؛ چون دریک فضای آشکار و چارچوب مشخص بـه دور از هر گونه مخفی‌کاری عمل میکنند و از لورفتن نمیترسند.

 

میشود طولانی‌اش کرد

اخیراً خانواده‌ها جلسات خواستگاری را اکثر کرده‌اند و این خودش بـه کسب نتیجهٔ بهتر کمک می‌کند.

 

معایب خواستگاری سنتی

ممکن هست هیچ آشنایی قبلی‌ درکار نباشد

دراین صورت، اگر تنها بـه یک جلسه اکتفا شود، گزینه مناسبی صورت نمی گیرد. آمار بالایی از طلاق مربوط بـه خواستگاری‌هـای تک‌جلسه‌ای میباشند کـه همه‌چیز در همان جلسهٔ اول تصمیم گیری شده هست.

 

بیش‌ازحد رسمی هست

چون موقعیت رسمی هست، ممکن هست خانواده‌ها از لحاظ زمان محدودیت قائل شوند و ترجیح بدهند کـه مراسم و تشریفات خواستگاری در جلساتی محدود صورت بگیرد.

 

تکلیف زود معلوم می‌شود

ممکن هست خیلی زود بحث خواستگاری بـه تعیین مهریه و تاریخ عقد و عروسی کشانده شود، در صورتی کـه این بحث‌ها صرفاً مربوط بـه جلسهٔ آخر هست و طرح زودهنگامش باعث طرح‌نشدن مسائل اصلی و مهم خواهد شد.

 

افراد غیرمتخصص چندان دخالت می‌کنند

در روش سنتی، دخالت افراد غیرمتخصص چندان هست. یادمان باشد مـا بـه صرفِ پدرومادربودن، حق تصمیم گیری درموردٔ ازدواج فرزندان نداریم و فقط میتوانیم مشورت بدهیم.

 

ممکن هست فقط ویترین را ببینیم

در روش سنتی، اصطلاحاً ممکن هست ویترین، زیبا‌تر از انباری باشد! همه خیلی شیک میباشند و برترین برخوردها و رفتارها را دارند؛ در صورتی کـه برای آشنایی و شناخت، باید پشتِ صحنهٔ این ظاهرهای مرتب هم دیده شود.

 

چگونه خواستگاری سنتی را بهینه کنیم:

برای رفع‌کردن عیب‌هـای انکارنشدنی خواستگاری سنتی می‌توانیم کارهای زیر را انجام دهیم:

 

خواستگارها را غربال کنیم

برای ایجاد آشنایی ابتدایی، باید غربالگری نخست داشته باشیم: تحصیلات، سطح درآمد بـه معنای شغل پدرِ پسر و شغل خود پسر، سن دختر و پسر و نیز محل زندگی از جمله مسائلی میباشند کـه پیش از اولین جلسهٔ خواستگاری باید پرسیده شوند تا هردو خانواده در صورتی کـه تناسب داشتند، جلسهٔ اول خواستگاری را برگزار کنند.

 

تعداد جلسات را چندان کنیم

برای برطرف‌کردنِ مشکل محدودیت تعداد جلسات، خانواده‌ها باید بدانند هر رابطه‌ای برای شکل‌گرفتن، زمان خودش را نیاز دارد. برای شناخت حداقل چهار جلسه لازم هست؛ ولی این‌کـه این شماره رابه اضافهٔ چند کنیم، بستگی بـه میزان تناسب‌ها و تفاوت‌ها دارد. در کل باید هردو خانواده انعطاف‌پذیری لازم را برای ادامه‌دادن جلسات داشته باشند.

 

مراسم و مهریه را بگذاریم جلسه آخر

مسائلی از قبیل مهریه را باید در جلسهٔ آخر مطرح کرد، چون طرح زودهنگام این مسائل، راه را برای شناخت وجوه دیگر طرفین سدّ میکند و بـه نتیجه‌گیری مثبت یا منفیِ زودتر از موعد می‌انجامد.

 

مشورت بدهیم اما دخالت نکنیم

بـه‌عنوان پدر و مادر، بـه فرزندانمان مشورت بدهیم، ولی دخالت نکنیم. نظرمان را مستدل مطرح کنیم، ولی بگوییم کـه تصمیم گیری با خودِ دختر یا پسر هست.

 

سؤالات اساسی بپرسید

اینکه چـه سؤالاتی در جلسهٔ خواستگاری بپرسیم، خودش یک مطلبٔ جداگانه نیاز دارد؛ اما متأسفانه در جلسه‌ای کـه طبق معمولً دختر و پسر با هم می گذراند و می‌خواهند سنگ‌هایشان رابه‌اصطلاح با هم وابکنند، طبق معمولً سؤال‌هـای سطحی یا غیرلازم پرسیده می‌شود. این سؤال‌ها باید اساسی باشند. سؤالات اساسی چند بخشند: اول باید ببینیم طرف مقابلمان چرا میـــخواهد ازدواج کند؟

 

فرار از محیط خانواده، نیازهای جنسی، تکمیل‌کردن کلکسیون موفقیت‌ها و فشار والدین دلایل خوبی برای ازدواج نیستند. دوم اینکه آیا آمادگی ازدواج دارد؟ هم از نظر سنی و هم از نظر استقلال فکری و عاطفی و مالی از خانواده باید دید کـه طرف مقابلمان آمادهٔ ازدواج هست یا نه؟ سوم تناسبات خانوادگی هست: باید ببینیم آیا سطح فرهنگی و اقتصادی

 

و نوع عقاید خانواده‌ها و خود دو فرد با هم جور هست یا نه؟ چهارم تناسبات شخصیتی هست: این‌‌کـه در برون‌گرایی و درون‌گرایی، اشتیاق بـه تجربه‌هـای تازه، وظیفه‌شناسی و میزان انعطاف‌پذیری بـه هم شبیه باشیم، خیلی‌خیلی مهم هست. پنجم و بعد از همه یٔ این‌ها، توافق در مورد آینده هست: اینکه نگاهمان بـه پیشرفت چیست، کِی میخواهیم بچه‌دار شویم،

 

کجا می‌خواهیم زندگی کنیم، نگاهمان بـه اشتغال همسرمان چیست، آیا میخواهیم ادامه تحصیل دهیم و با ادامه تحصیل طرف مقابل موافقیم یا نه، این ها نکات مهمی هست کـه حتما باید در جلسه‌هـای دونفره پرسیده شود. توافق درموردٔ مراسم، کم‌اهمیت‌ترین موضوع و آخرین نقطه‌ای هست کـه باید بـه آن رسید.

 

متأسفانه این توافق برای خانواده‌ها بـه مهم‌ترین و اولین توافق در جلسهٔ خواستگاری تبدیل شده هست. این توافق درموردٔ مراسم میتواند نشانهٔ مثبتی باشد اما بـه‌هیچ‌وجه یک ازدواج مفید را تضمین نمی کند.

 

تحقیق کنیم

برای اینکه فریب ویترین زیبای افراد را نخوریم، باید تحقیق کنیم. هم پسر هم دختر باید تحقیق کنند. خانوادهٔ دختر در همان جلسات اول، باید بـه خانه خانوادهٔ پسر بروند و از نزدیک جنس زندگی آن‌ها را ببینند. راهکار دیگر برای تماشایِ پشت‌صحنهٔ زندگی افراد این هست کـه مکان‌هایی بـه جز خانه را امتحان کنیم.

 

رستوران و پارک و فضاهای عمومی از این قبیل، تجارب بیشتری نصیب هردو خواهد کرد. در واقع وقتی مـا آدم‌ها را در بافت‌هـای متفاوت میبینیم و رفتار آن‌ها را با آدم‌هـای دیگر هم میبینیم، دستمان می‌آید چـه‌جور شخصیتی دارند.

 

مشاوره را بـه هیچ وجه فراموش نکنیم

 بـه گزارش پارس ناز مرحلهٔ بعد از گفت‌وگوهای خواستگاری و تحقیق هم زمان، مشاوره هست. اگر نتیجهٔ مشاورهٔ پیش از ازدواج مثبت یا منفی بود کـه تکلیف روشن هست؛ اما بعضی اوقات نتیجهٔ مشاوره این هست کـه با برطرف‌کردن بعضی مسائل، نتیجه مثبت خواهد بود. گاهی ملاک‌ها سازگار نیست و بعید هست ملاک‌ها یکی شوند.

 

گاهی با وجود ملاک‌هـای مشترک، یک‌سری ایرادها هست کـه می توان آن‌ها را رفع کرد. درواقع نتیجهٔ مشاوره، حسن‌ها و عیب‌هـای گزینش مـا را می‌گوید.مشاورهٔ پیش از ازدواج در هر نوع آشنایی لازم هست، اما در نوع خواستگاری سنتی خیلی اکثر نیاز هست؛ چون هیچ آشنایی قبلی در کار نیست و میزان خطا بالاست.