پارس ناز پورتال

پیشگیری از بارداری در مرد یا زن؟

مجموعه : حذف شده است
پیشگیری از بارداری در مرد یا زن؟

پیشگیری از بارداری در مرد یا زن؟ 

برای هردو طرف راه هاي جلوگیری از بارداری بـه‌ صورت دارو , عمل جراحی و اجسام فیزیکی وجوددارد کـه میتواند از بوجود آمدن جنین پیشگیری کند. برای آموزش روش‌هاي پیشگیری از بارداری،استفاده از مثال‌ها و مصادیق مناسب،فهم مطلب را راحت‌ترمی‌کند.پس بحث رابا یک مثال شروع میکنیم.

 

زوج جوان و تازه‌ ازدواج‌ کرده‌اي را در نظربگیرید کـه قصد دارند تا التیام و تثبیت شرایط تحصیلی،شغلی و اقتصادی ‌شان،برای مدتی «مثلاً برای سه سال» بچه‌دار شدن رابه تاخیر بیندازند،دو پیشنهاد برای آن ها وجوددارد…اگر آقا تمایل دارند در پیشگیری مشارکت کنند،کاندوم گزینه مناسبی اسـت و اگر خانم تصمیم دارند

 

 این مسوولیت را عهده‌دار شوند دو راه وجوددارد: قرص‌هاي ترکیبی و آمپول‌هاي یک‌ماهه.اما پس از طرح این مساله احتمالا برای خانمها و آقایان سوال‌هایي پیش می آید.

 

احتمال بچه ‌دار شدن در کدام روش کمتر اسـت؟ اگر خانم پیشگیري کند بهتر اسـت یا آقا؟

طبق معمول روش‌هاي زنانه،اگر بـه درستی استفاده شوند،موثرترند.چـه آمپول‌ و چـه قرص،اثر بخشی یکسان «حدود ۹۹ درصد» دارند.زمانی کـه آمپول تزریق می شود،باید روز ۲۷ تا ۳۳ سیکل جنسی باشد.قطعا عدم رعایت این قاعده ضریب شکست را بالا می برد.قرصها هم مرتبا هر شب باید استفاده شود

 

و فاصله یک هفته‌اي بین انها «زمان قاعدگی» باید رعایت شود. اگر فکر میکنید فراموشکار هستید،از تزریق آمپول کـه برای یک ماه،کار پیشگیری را انجام میدهد بهره بگیرید اما در مورد کاندوم،بـه شرط درست استفاده شدن حدود ۹۷ درصد موفقیت خواهید داشت.کاندوم یک مزیت دیگر هم دارد.

 

پیشگیری دوگانه،هم از بارداری و هم از بیماری‌هاي جنسی قابل انتقال بـه عمل می‌آورد؛چون ممکن اسـت هر کدام از شـما با التهاب یا عفونت دستگاه تناسلی مواجه شوید و بهتر اسـت در طول درمان از انتقال مشکل پیشگیری کنید.

 

گفته می شود کاندوم روش مطمئنی نیست و بعضی‌ها باوجود استفاده ازآن باردار میشوند.این گفته حقیقت دارد؟خیلی ‌ها سال ‌هاست با این روش از بارداری پیشگیری می کنند اما برای استفاده حتماً این نکات را باید رعایت کنید:

 

کاندوم باید حتماً قبل از استفاده بررسی شود.اگر روی پاکت آن تاریخ انقضا ندارد یا تاریخ گذشته اسـت استفاده نکنید.اگر پس از باز کردن،دیدید کـه بیش از حد خشک یا نرم یا پودری اسـت،استفاده نکنید.اگر احتمال دادید با سطح ناهموار ناخن،موجب پارگی آن شده‌اید،نباید استفاده‌اش کنید.

 

با همه ی این‌ها اگر امکان مقاربت مثبت وجوددارد،چـه شـما کاندوم را درست استفاده نکرده‌اید و چـه خانم قرص را فراموش کرده‌اند،باید حتماً از روش اورژانس پیشگیری از بارداری یعنی قرص لونورژسترول استفاده کنید.این دارو را بدون نسخه میتوانید تهیه کنید

 

و خانم دو شماره رابا هم و یا یک شماره را بلافاصله و قرص دوم را ۱۲ ساعت بعد بخورند.این قرص تا ۷۲ ساعت بعد از مقاربت مشکوک بـه بارداری و تا حتی ۱۲۰ ساعت بعد ازآن کارآمد اسـت.