پارس ناز پورتال

بهترین راه ها برای پیشگیری و درمان اگزما

بهترین راه ها برای پیشگیری و درمان اگزما

بهترین راه ها برای پیشگیری و درمان اگزما

اگزما نوعی مریضی پوستی هست که بسیار شیع می باشد و در فصول گرما و روزهای تابستانی بسیار اکثر رخ میدهد. درمورد این مریضی نکات مفیدی داریم. یک متخصص پوست گفت: افرادی که اگزمای پوستی دارند، نباید از صابون ها و مایع هاي معمول دستشویی بهره گیری کنند.

 

پزشک امیر هوشنگ احسانی، متخصص پوست در مصاحبه با برنامه «فراسو»، از برنامه هاي شبکه رادیویی سلامت با بیان این که خارش پوست از علائم اگزماست و خاراندن چندان آن ممکن هست عفونت ایجاد کند، افزود: وقتی فرد نخستین علامت مثلاً خشکی و پوسته ریزی را دیدن میکند می‌توان با چرب کردن به بهبود آن کمک کرد؛

 

اما به محض این که التهاب، قرمزی و ترشح دیدن شد باید به متخصص پوست مراجعه نماید و درمان شود تا مریضی پیشرفت نکند.وی در ادامه به انواع اگزما اشاره کرد و گفت: در اگزمای تحریکی ـ تماسی، پوست فرد با هر سن و جنس، اگر با یک ماده شیمیایی مثل شوینده هاي غلیظ، تماس طولانی داشته باشد، قطعاً دچار واکنش پوستی و حساسیتی خواهد شد.

 

این متخصص پوست با بیان این که در اواخر زمستان و بهار اکثر اگزماهای تحریکی دیدن می‌شود، افزود: در اواخر زمستان و بهار اکثر اگزماهای تحریکی دیدن میشوند چون فرد در طول روز چندین بار بدون دستکش با یک شوینده کار می‌کند.وی با اشاره به این که اگزمای آلرژیک به فصل رابطه ندارد تأکید کرد: ‌در اگزمای آلرژیک فرد باید اساس داشته باشد یعنی فرد به شوینده ها، فلزات، بدلیجات، حساسیت و آلرژی داشته باشد.

 

احسانی در پاسخ یه این پرسش که به افرادی که در طول روز مجبورند به دفعات دستشان را شست و شو دهند، چه پیشنهاد اي دارید؟ گفت: این افراد بلافاصله بعد از شست و شوی دست باید از محلول هاي مخصوص یا کرم هاي چرب کننده پوست بهره گیری کنند؛ یعنی بلافاصله بعد از شستن باید دستشان را چرب کنند که پایه این کرم ها، اوسرین اوره یا وازلین هست.

 

وی با تأکید بر این که در پوست انسان یک لایه محافظتی به نام فاکتور مرطوب کننده طبیعی پوست وجود دارد، ادامه داد: این لایه محافظ با شست و شوی دست برداشته می‌شود که برای جبران آن فرد بعد از شست و شو باید از مواد و ترکیباتی که چربی دارند، بهره گیری نماید. گرچه کسی که مجبور هست کار کند،

 

ترجیحاً باید از دستکش دولایه بهره گیری کند، لایه زیرین از جنس نخ باشد و لایه رو از جنس پلاستیک؛ این افراد در بیرون از خانه باید از دستکش نخی بهره گیری کنند. این متخصص پوست در ادامه پیشنهاد کرد: افرادی که اگزمای پوستی دارند، نباید از صابون ها و مایع هاي معمول دستشویی بهره گیری کنند چون phآنها قلیایی هست؛

 

امروزه ترکیباتی به بازار آمده کهph آن ها خنثی هست و ضمن برداشت آلودگی ها و باکتریها از روی پوست به لایه محافظ پوست هم آسیب نمیرسانند. وی در خصوص نقش تغذیه در اگزما افزود: تغذیه در اگزما شاید خیلی نقش نداشته باشد؛ مثلا فرد با خوردن ادویه ممکن هست خارش دستش شدید شود. در اینجا، ادویه اگزما را ایجاد نکرده ولی به طور غیر مستقیم آن را تشدید نموده هست.

 

احسانی در خصوص اگزمای ناشی از طلا و مس گفت: اگزما به طلا کم هست و به نقره اکثر؛ اما باید بدانیم خاطر اگزما وجود ناخالصی در فلز هست. اگر این فلزات خالص باشند کمتر فرد دچار اگزما می‌شود. گاه اگزما به جاهای دیگر بدن هم منتقل میشود مثلا اگزما قبلاً در انگشتان بوده هست ولی بعد ها در مچ دست دیدن می‌شود .

 

 به گزارش پارس ناز وی در پایان در پاسخ به این پرسش که اگر محلول شیمیایی به پوست پاشیده شود ، چه اقدامی لازم هست؟ اظهارداشت: بلافاصله باید آن ناحیه از پوست با آب شست و شو شود. شست و شو باید چندان باشد چون آب غلظت ماده سوزاننده را کم و آن را رقیق و نفوذش را به پوست کم تر میکند. در این موارد بهره گیری از پمادهای سوختگی مثل نیتروفورازون

 

و پماد سیلور سولفادیازین، بلافاصله، خوب هست و بعد فرد به مرکز درمانی باید مراجعه کند تا با بهره گیری از داروی مناسب از تشدید مشکل پیشگیري شود.