پارس ناز پورتال

پیوند عضو از ایرانی ها به خارجی ها ممنوع است

پیوند عضو از ایرانی ها به خارجی ها ممنوع است

پیوند عضو از ایرانی ها به خارجی ها ممنوع است 

این قانونی است که طبق گفته وزیر بهداشت برای حمایت از ایرانی ها اجرا می شود و اگر عضوی قابل اهدا باشد باید به ایرانی های نیازمند پیوند گردد. سید حسن هاشمی در برنامه «نگاه یک» اظهارداشت: طی این سال‌ها، وزرای بهداشت و مجلس‌ها تلاش زیادی در حوزه سلامت کرده‌اند و افرادی که سال‌ها سابقه دارند معتقدند که تغییرات ایجاد شده به اندازه چند دهه است.

 

وزیر بهداشت با بیان اینکه قانون ممنوعیت پیوند عضو بدن ایرانی به اتباع خارجی برای حفظ حرمت مردم کشورمان است و از آن دفاع می‌کنیم گفت: مرگ لطیفه رحمانی به هیچ وجه به علت فقدان عضو نبود.وی با اشاره به اینکه در مناطق محروم، مرکزی وجود ندارد که بدون پزشک باشد، افزود:د ر استان سیستان و بلوچستان که جزو مناطق سخت از نظر اقلیمی و آب و هوایی و پهناوری است، ما در هیچ مرکزی بدون پزشک نیستیم.

 

وزیر بهداشت ادامه داد: در سیرجان 125 پزشک عمومی مشغول کار هستند و درست است که 6000 متخصص توزیع کردیم، اما تعدادی از همکاران مطب خود را تعطیل کردند و ماندگاری پزشک بیشتر شده است.هاشمی با بیان اینکه در حوزه روستایی، سال‌هاست که خدمات پایه وجود دارد،

 

افزود: بهورز اساس کار ما در پیشگیری است و من از همه آن‌ها تشکر می‌کنم، چرا که نقش پر رنگی در افزایش طول عمر در مناطق روستایی دارند.وی افزود:بر خلاف 20 سال گذشته که سالانه حدود 1800 تا 2000 تخت بیمارستانی دولت تحویل می‌داد، ما حدود 20 هزار تخت بیمارستانی تحویل دادیم.همچنین ما نمی‌توانیم بخش خصوصی را برای سرمایه‌گذاری بیاوریم، بدون این‌که از مردم حمایت کند.

 

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه برنامه ما این است که در حوزه دریافت خدمات، هزینه مردم از این هم بیشتر کاهش پیدا کند، گفت:تعرفه‌گذاری را طوری باید تعریف کنیم که برای بخش خصوصی هم تضمین برگشت سرمایه وجود داشته باشد.هاشمی عنوان کرد: حضور خیرین پررنگ است و روزی نیست که شاهد نباشم افرادی علاقه‌مند به کمک هستند.

 

در این دوره وزارت بهداشت ابتدا یک قائم مقام برای دریافت کمک‌های مردم گذاشتیم، اگر چه مجمع خیرین سلامت از قبل هم وجود داشت.وی با بیان اینکه سال گذشته که خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم با تدبیر ایشان معاونت اجتماعی در وزارت بهداشت شکل گرفت که یکی از کارهای آن شناسایی و جلب کمک‌های خیرین سلامت است، افزود:وضعیت بهداشت زندان‌ها مطلوب نیست.

 

زندانی وقتی وارد زندان می‌شود، حتی از حقوق بیمه‌ای خود هم محروم می‌شود و این کار درستی نیست.وزیر بهداشت اضافه کرد: از طرح تحول سلامت قبول کردیم که 50 درصد هزینه‌های زندانی‌ها را تامین کنیم. همچنین در مورد تجهیز درمانگاه‌ها و بیمارستان‌های کوچک آن‌ها اقدام کردیم و علاقه داریم مشکلات آن‌ها حل شود.

 

هاشمی با بیان اینکه در برخی بندها و سالن‌های زندان‌ها وضعیت مناسب نیست، گفت: اگر بخواهیم واقعیت‌ها را بپذیریم، باید در فضاها تجدید نظر شود. در زندان‌ها ایدز، بیماری‌های پوستی، سل و غیره وجود دارد و نیاز به غربال‌گری و درمان هم هست.وی تصریح کرد: معتقدم قوه قضاییه مسئول اصلی است و آن‌ها باید حمایت کنند، اما اگر منابع آن‌ها دچار مشکل است، زندان‌ها برای ما اولویت دارد.

 

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه تعدادی از بیماری‌ها فوق‌العاده پر هزینه است، گفت: بیماری‌های مختلفی وجود دارند که علاوه بر چهار بیماری خاص، مستحق توجه بیشتری هستند.شاید مردم باورشان نشود که برخی بیماری‌ها سالی یک میلیارد تومان برای هر نفر برای وزارت بهداشت هزینه دارد.

 

هاشمی اضافه کرد: در بحث رفاه اجتماعی مشکلات زیادی وجود دارد؛ سازمان تامین اجتماعی در کشور ایجاد شد که به خاطر زوائدی که به آن ملحق شد، این سازمان را از کار اصلی خود دور کرد و شاید نگاه اولیه‌ای که در سال 53 در سازمان تامین اجتماعی وجود داشت به واقعیت نزدیک‌تر بود

 

وی با بیان اینکه نمی‌توان مردم را مجبور کرد که چیپس نخورند، اما می‌توان هزینه آن را افزایش داد، گفت: یکی از مشکلات این است که قانون داریم، اما من عضو هیأت 4 نفره‌ای هستم که سه دستگاه دیگر علاقه‌ای به این کار ندارند و می‌خواهند تولید افزایش یابد.

 

وزیر بهداشت افزود: از جرایم رانندگی هم سهمی به حوزه سلامت اختصاص پیدا نمی‌کند، در حالی که رانندگی و حادثه اتفاق می‌افتد و هزینه آن به بخش درمان تحمیل می‌شودوی ادامه داد: نایب رئیس مجلس قبلا گفت که یک چهارم بودجه کشور را به وزارت بهداشت دادیم که این موضوع برای ما تعجب‌آور بود.برخی افراد از ارقامی صحبت می‌کنند که باعث تکدر خاطر همکاران می‌شود.

 

هاشمی عنوان کرد: دستوراتی که رئیس جمهور برای طرح تحول سلامت دادند به هیچ دستگاه دیگری به این صراحت ندادند. بیان این ارقام از تریبون‌های عمومی گاهی ایجاد شائبه می‌کند که این پول‌ها کجا می‌رود.وزیر بهداشت با اشاره به اینکه من گفته بودم که مطالبات ما جدی است و دولت هم به آن واقف است، گفت: همکاران ما در بیمه در تلاش هستند که مطالبات ما را برگردانند.

 

مطمئن باشید که طرح ادامه پیدا می‌کند و امروز رییس جمهور به مردم قول دادند که طرح با قوت ادامه پیدا می‌کند.وی با تأکید بر اینکه دولت عقب‌نشینی نخواهد کرد و سر و ته این طرح را نخواهد زد، افزود: 8 هزار میلیارد بدهی بیمه سلامت ایرانیان دیده شده که امیدواریم مجلس کمک کند.

 

همچنین در مورد منابع نگرانی وجود دارد، زیرا منابع ما پایدار نیست و وقتی به پول نفت و هدف‌مندی یارانه‌ها متصل می‌شود، طبیعی است که تضمینی برای ادامه طرح‌ها وجود ندارد.هاشمی اضافه کرد: علاقه‌مندیم که منابعی که از بودجه می‌گیریم حذف شود و به مالیات اضافه شود یا این‌که برای کالاهای آسیب‌رسان مالیات وضع شود و وارد حوزه سلامت شود.

 

یکی از منابع پایدار می‌تواند اجازه وضع عوارض بر کالاها و اقدامات آسیب‌رسان توسط وزارت بهداشت باشدوزیر بهداشت در پاسخ به پرسشی در باره مرگ دختر 12 ساله افغانستانی گفت: بیمارستان نمازی شیراز در منطقه برترین بیمارستان و در دنیا جزء برترین بیمارستان های پیوند کبد است و پزشک معالج این کودک نیز بدون اغراق جزء بهترین های دنیا هستند ،

 

اما مرگ این کودک به دلیل بیماری زمینه ای و پیشرفت گسترده بیماری صورت گرفته و بیمار در حال انجام پروسه درمان و آزمایش های لازم بوده که قبل از عمل پیوند فوت کرده است.هاشمی تاکید کرد: بیمار به هیچ وجه به خاطر نبود عضو فوت نکرده و قرار بوده پدر وی بخشی از کبد خود را برای پیوند به او بدهد که متاسفانه زمان کافی وجود نداشته و کودک فوت کرده است.

 

وزیر بهداشت گفت: البته حدود یک سال و نیم پیش شورای عالی پیوند قانونی مصوب کرد که بر اساس آن پیوند اندام ایرانیان به اتباع خارجی ممنوع است و من از این قانون دفاع می کنم و آن را برای حفظ حرمت ایرانی ها لازم می دانم . هر چند قانون در موارد اورژانس به وزیر اجازه داده این کار صورت گیرد

 

و من این اختیار را به همکارانم در شیراز تفویض کرده ام که در موارد اورژانس بتوانند از عضو ایرانی برای اتباع خارجی استفاده کنند، ولی در مورد دختر افغانستانی اصلا نیازی به این کار نبوده و بنا بوده پدر کودک بخشی از کبد خود را برای پیوند اهدا کند.

 

وی افزود: خیلی زشت است که اتباع خارجی اجازه داشته باشند برای پیوند عضو به ایران بیایند و اندام ایرانیانی که مستمند هستند را بخرند و به خود پیوند بزنند. بجز چند کشور در همه جای دنیا هم این قانون وجود دارد و دولت ها معمولا اجازه نمی دهند اعضای بدن شهروندانشان به اتباع خارجی فروخته شود.

 

وزیر بهداشت گفت: مرگ دختر 12 ساله افغانستانی به دلیل بیماری زمینه ای و پیشرفت بیماری بوده و من بر این باورم در باره مرگ او بی ملاحظگی رسانه ای صورت گرفت و برخی سعی کردند تقابل ایجاد کنند بین ملت ایران و مردم خوب افغانستان، در حالی که آنها برادران و خواهران ما هستند ولی در مورد پیوند اعضا،

 

ما همچنان معتقدیم قانون ممنوعیت پیوند عضو از ایرانی به اتباع خارجی برای حفظ حرمت مردم کشورمان است و از آن دفاع می کنیم.