پارس ناز پورتال

چای لاغری چیست؟ (معرفی 10 نوع چای لاغری برای چربی سوزی)

مجموعه : رژیم و تغذیه
چای لاغری چیست؟ (معرفی 10 نوع چای لاغری برای چربی سوزی)

چای لاغری چیست؟ 

در اینبخش بـه معرفی 10 نوع چای لاغری برای چربی سوزی و کاهش وزن می‌پردازیم. چای لاغری کلمه اي اسـت کـه اینروزها زیاد بـه گوش مان می خورد. تبلیغات تلویزیونی و همچنین تعاریف اطرافیان مـا ممکن اسـت مـا رابه سمت مصرف انواع چای لاغری سوق دهد، طبق نظر پزشکان با مصرف چای لاغری میتوانید 3 تا 7 کیلو دریک ماه وزن کم کنید. در ادامه با مجله پارس ناز همراه باشید.

 

چای بادرنجبویه برای لاغری

بادرنجبویه نوعی دمنوش گیاهی اسـت کـه خاصیت آرامش‌بخشی و تسکین درد دارد و یکی از بهترین چای‌ها برای پاک سازی عمومی بدن بشمار می رود. بادرنجبویه جزو خانواده نعنافلفلی‌هاست و از ویژگی‌هاي آن میتوان بـه کاهش استرس، التیام وضعیت خواب، تقویت پوست و مو اشاره کرد.

چای لاغری چیست؟ (معرفی 10 نوع چای لاغری برای چربی سوزی)

این چای همچنین برای کسانی مفید اسـت کـه میخواهند سیستم گوارش بدن خودرا التیام بخشید و بـه پاک‌سازی داخلی بپردازند. بادرنجبویه سبب تسریع روند هضم غذا می شود. آنتی‌اکسیدان‌هاي موجود دراین گیاه مقوی بـه پاک سازی جریان خون و دفع سموم می‌‌پردازد و هورمون‌هاي مربوط بـه شکم را تحت بازرسی دارد بـه کاهش اشتها کمک می کند.

 

چای دارچین برای لاغری

دارچین بوی شیرین و خوشایندی دارد ودر تعداد زیادی از غذاها و دسرها مورداستفاده قرار میگیرد. چای دارچین بـه‌طور طبیعی بـه کاهش کالری‌هاي بدن و میزان قندخون کمک میکند. همین امر باعث می شود تا فرد با سرعت بیشتر لاغر شود. مصرف منظم چای دارچین بـه پاک سازی و تقویت سیستم گوارش بدن نیز کمک می کند و می توان ازآن بعنوان دارویی معجزه‌آسا برای تناسب اندام استفاده کرد.

چای لاغری چیست؟ (معرفی 10 نوع چای لاغری برای چربی سوزی)

دارچین بـه‌ویژه چربی‌هاي شکم را آب می کند. ترکیب پودر دارچین و عسل از تجمع چربی‌ها در بدن جلوگیری میکند و متابولیسم بدن را نیز افزایش میدهد. ماده‌اي موسوم بـه سینامالدئید در دارچین وجوددارد کـه حاوی مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدن‌هاي پلی‌فنول اسـت.

 

چای زردچوبه برای لاغری

زردچوبه خواص بی شماری برای سلامتی بدن انسان دارد. تا حد ممکن از این ادویه در غذا هاي خود استفاده کنید. از جمله مزایای مصرف همیشگی زردچوبه باید بـه افزایش متابولیسم بدن، کاهش التهاب و از بین بردن چاقی مفرط اسـت. این ادویه زردرنگ برای از بین بردن عارضه‌هاي متابولیک بدن نیز بسیار مفید اسـت.

چای لاغری چیست؟ (معرفی 10 نوع چای لاغری برای چربی سوزی)

آنتی‌اکسیدان موجود در زردچوبه کورکومین اسـت کـه همان ماده رنگی زردچوبه اسـت. این ماده التهاب سلول‌هاي بدن را از بین میبرد.

 

دمنوش لیموترش و زنجبیل موثر برای لاغری

لیمو و زنجبیل برای تقویت سیستم گوارش و افزایش متابولیسم بدن بسیار مفید هستند. جالب اسـت بدانید این دمنوش سه برابر بیشتر از قهوه میتواند سیستم ایمنی بدن شـما را تقویت کند. این ترکیب همچنین حاوی مقدار زیادی ویتامین C اسـت.

چای لاغری چیست؟ (معرفی 10 نوع چای لاغری برای چربی سوزی)

بعلاوه، زنجبیل قابلیت تنظیم قندخون را دارد ودر نتیجه برای نظارت میزان گرسنگی و کاهش اشتها میتواند بسیار مفید فایده باشد.

 

مواد لازم برای دمنوش زنجبیل و لیمو :

آب داغ 250 میلی لیتر معادل 1 لیوان

عسل 25 گرم معادل 1 قاشق

آب لیموترش 1 قاشق چایخوری

زنجبیل آسیاب شده نصف قاشق چایخوری

دارچین یک و نیم قاشق چایخوری

دمنوش زنجبیل و لیمو

 

روش تهیه دمنوش زنجبیل و لیمو:

زنجبیل و دارچین را دریک لیوان آب جوش ریخته و هم بزنید. آب لیمو ترش و عسل را نیز اضافه کنید. اجازه دهید بـه مدت 5 دقیقه بماند و سپس این نوشیدنی گرم خوشمزه را نوش جان کنید. اگر فشار خونتان بالاست قبل از مصرف زنجبیل با دکتر مشورت کرده ودر مصرف آن زیاده روی نکنید.

 

دمنوش چای سبز برای لاغری

چای سبز یکی از بهترین گزینه‌ها برای لاغری اسـت. بـه این خاطر کـه این چای حاوی مقدار زیادی کاتچین اسـت. کاتچین نوعی آنتی‌ اکسیدان طبیعی اسـت کـه میتواند سوخت‌ و ساز بدن را التیام ببخشد و سوختن چربی را سریع‌تر کند؛ مخصوصا چربی‌هاي شکم.

چای لاغری چیست؟ (معرفی 10 نوع چای لاغری برای چربی سوزی)

همچنین حاوی مواد بایواکتیو همانند کافئین و EGCG اسـت کـه تاثیر بسیار زیادی در متابولیسم بدن دارد. چای سبز همچنین سبب افزایش هورمون‌هاي مسئول سوختن چربی در سیستم داخلی بدن اسـت. بـه این ترتیب کـه چربی بیشتری در جریان خون تولید و آن رابه انرژی تدیل می کنند.

 

چای Puerh برای لاغری

Puerh نوعی چای سیاه چینی اسـت کـه در استان یونان چین کشت و برداشت میشود. این چای پس از تخمیر مورد استفاده قرار میگیرد. همین فرایندهای شیمیایی باعث می شود تا این چای سیاه خواص زیادی پیدا کند. Puerh را در آفتاب خشک میکنند. این چای خاصیت آرامش‌بخش دارد و بهتر اسـت بعد از غذا نوشیده شود. هر چـه زمان نگه داری آن طولانی‌تر شود، عطر چای بیشتر خواهد شد.

چای لاغری چیست؟ (معرفی 10 نوع چای لاغری برای چربی سوزی)

آزمایشات گوناگونی در راستای نقش چای Puerh در لاغری صورت گرفته و مشخص شده مواد تشکیل دهنده چای، در تسریع روند تولید چربی بـه انرژی نقش بسیار مهمی دارند. این مساله از تجمع چربی‌ها در بافت‌هاي بدن جلوگیري میکند . همچنین بـه کم شدن تری‌گلیسیرید خون و قندخون هم جلوگیری میکند.

 

چای سیاه برای لاغری

چای سیاه چای رایج و محبوب ایرانی‌هاست. این نوشیدنی حاوی موادی اسـت کـه در چای سفید یا سبز یافت نمی شود. اما چای سیاه نیز هم چون چای سبز خاصیت لاغرکنندگی دارد.

چای لاغری چیست؟ (معرفی 10 نوع چای لاغری برای چربی سوزی)

چای سیاه حاوی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان موسوم بـه فلاونوئید و پلی‌فنول اسـت کـه در کاهش وزن نقش بسیار موثری دارند. پلی‌ فنول در چای سیاه بـه ساخت اسیدهای چرب کوتاه کمک می کند. آن ها هم سبب افزایش متابولیسم میشوند.

 

چای اولانگ برای لاغری

اولانگ نوعی چای چینی اسـت کـه پیش از خشک کردن قدری تخمیر شده اسـت. این چای اغلب حاوی میوه‌هاي خشک و عطر زیادی اسـت و طعم منحصربه فردی دارد. این چای نیز همانند نمونه‌هاي بالا روند سوختن چربی در بدن را تسریع می‌بخشد ودر نتیجه بـه کاهش وزن و افزایش تناسب بدن کمک شایانی می کند.

چای لاغری چیست؟ (معرفی 10 نوع چای لاغری برای چربی سوزی)

پلی‌فنول‌هاي موجود دراین چای سرعت سوخت و ساز بدن را افزایش میدهد و همین امر سبب از دست دادن وزن میشود. چای اولانگ حاوی کافئین و کاتچین اسـت. این دو ماده در همکاری با یک دیگر بـه افزایش متابولیسم بدن و سوزاندن هر چـه بیشتر چربی‌هاي بدن کمک شایان یمی‌کنند.

 

چای سفید برای لاغری

چای سفید روند خشک شدن بسیار آرامی دارد و وقتی گیاه هنوز خیلی جوان اسـت برداشت میشود. طعم این چای در مقایسه با بقیه چای‌ها بسیار متفاوت و تقریباً شیرین اسـت. در تحقیقات مختلفی کـه انجام شده ثابت شده این چای سلول‌هاي سرطانی را از بین میبرد.

چای لاغری چیست؟ (معرفی 10 نوع چای لاغری برای چربی سوزی)

میزان کاتچین موجود در چای سفید و چای سبز باهم برابر اسـت و هردو بـه یک اندازه بـه کاهش وزن و افزایش متابولیسم بدن کمک میکنند. بعلاوه، چای سفید از شکل گیری سلول‌هاي چربی نیز پیش گیری میکند. همچنین این امر موجب تسریع روند چربی‌سوزی میشود.

 

چای رویبوس برای لاغری

دمنوش رویبوس از برگ‌ها و ساقه‌هاي نازک نوعی گیاه آفریقایی موسوم بـه Aspalathus تهیه میشود. این دمنوش برای سلامت هر چـه بیشتر بدن بسیار مفید اسـت. در تحقفیقات اخیر هم ثابت شده کـه برای لاغری و حفظ تناسب اندام نیز چای مناسبی اسـت.

چای لاغری چیست؟ (معرفی 10 نوع چای لاغری برای چربی سوزی)

این دمنوش حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایي هم چون آسپالاتین و نوتوفاگین اسـت کـه هردو مسئول از بین بردن رادیکال‌هاي آزاد اکسیژن هستند کـه برای بدن مضر بوده و بـه ساختار DNA ضربه وارد می کنند. بعلاوه، این آنتی‌اکسیدان‌ها بـه تنظیم قندخون و انسولین کمک شایانی می کنند. این چای شیرین و کم‌کالری اسـت و میتواند بهترین جای گزین برای نوشیدنی‌هاي شیرین باشد.

 

چای ماتچا برای لاغری

چای Matcha کـه بعنوان پودر چای هم شناخته میشود از گیاهی چای سبز بدست می آید. با این تفاوت کـه ماتچا در رابطه با تناسب اندام و لاغری بسیار قدرتمندتر از چای سبز عمل می کند. ۱ گرم از این چای حدود ۳ واحد کالری دارد.

چای لاغری چیست؟ (معرفی 10 نوع چای لاغری برای چربی سوزی)

بعلاوه، هم چون چای سبز، پودر چای حاوی مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان اسـت کـه بـه دفع سموم بدن، التیام عملکرد سیستم ایمنی بدن و کاهش التهاب و ورم در سیستم داخلی بدن کمک می کند.

 


 

آیا چای لاغری واقعا وزن را کاهش می‌دهد؟

اغلب مردم آن گونه می اندیشند کـه چای لاغری چون از مواد گیاهی ساخته شده پس هیچ گونه ضرری ندارد و اکثریت مشتاق برای این چای ها هم بانوان هستند. چای هاي لاغری اخیراً تبلیغات زیادی در رسانه ها داشته و چندین بار کارشناس شرکت تولید کننده چای لاغری در رسانه ها توضیح داده اسـت کـه اگر بطور مرتب از این چای استفاده کنید در مدت ۱ ماه ۳ تا ۷ کیلو هم کاهش وزن خواهید داشت.

 

تاثیرات چای لاغری در بدن

بعضی از مردم با این کـه میدانند این راه آن‌ها رابه مقصد نمی رساند اما دنبال راه‌هاي میان‌بر می گردند. نمونه واضحش، افرادی‌ اند کـه میخواهند لاغر شوند ولی حال و حوصله رژیم‌هاي لاغری و ورزش را ندارند و سراغ روش‌هایي میروند کـه بدون دردسر و زحمت چربی‌هاي اضافه بدنشان را آب کند.

چای لاغری چیست؟ (معرفی 10 نوع چای لاغری برای چربی سوزی)

یکی از راه‌هاي میان‌بر لاغری، استفاده از دمنوش لاغری و یا چای لاغری اسـت کـه اینروزها تبلیغات زیادی در تلویزیون برای آن انجام شده اسـت. آیا واقعا این چای‌هاي بـه اصطلاح چربی‌سوز کـه بـه ادعای تولیدکنندگانشان گیاهی هستند و هیچ عارضه‌اي ندارند، چربی‌هاي اضافه بدن را از بین میبرند؟!

 

عملکرد چای لاغری در بدن چگونه است؟

انواع نوشیدنی‌هاي حاوی کافئین و پلی‌فنول‌ها مانند چای سبز، سیاه یا قهوه، جزو نوشیدنی‌هاي مدری محسوب میشوند کـه دفع آب ازبدن را افزایش میدهند.

چای لاغری چیست؟ (معرفی 10 نوع چای لاغری برای چربی سوزی)

زمانی کـه آب بدن بیش از اندازه دفع می شود، املاحی مانند کلسیم، منیزیم و پتاسیم هم ازبدن دفع خواهند شد و تعادل آب و الکترولیت بدن بـه هم میخورد. ضمن این کـه ترکیب‌هاي کافئین‌دار میتوانند باعث کندی حرکات دستگاه گوارش شوند و ابتلا بـه یبوست را در پی داشته باشند. بـه‌همین دلیل از ترکیب‌هاي ملین در تولید چای‌هاي لاغری استفاده میکنند.

 

ترکیبات موجود در چای لاغری چیست؟

چای لاغری چیست؟ (معرفی 10 نوع چای لاغری برای چربی سوزی)

طبق معمول چای‌هایي کـه برای لاغری تولید و روانه بازار می شوند، دارای ترکیب‌هایي مانند چای سبز و مواد ملین هستند. یک متخصص طب سنتی بیان کرد: ترکیبات دمنوش‌هاي لاغری طبق معمول از گل‌هاي مختلف گیاهانی مثل زیره، گل ختمی و … اسـت کـه اینها رابه حالت دم‌کرده تبدیل میکنند و توصیه میشود فرد قبل از غذا مصرف کند کـه طبق معمول موجب کاهش مختصری در اشتها می شوند.

 

آیا چای لاغری واقعا وزن را کاهش می‌دهد؟

ین چای‌ها کـه در واقع دمنوش هستند، شامل ترکیبات گیاهی هستند کـه در خوش‌بینانه‌ترین حالت، تنها اشتها را کم میکند. کاهش وزن تنها با کاهش اشتها میسر نمی شود. چراکه با کاهش اشتها دریک فرد چاق، نمی توان بـه سوخت و‌ ساز و آب شدن چربی‌هاي بدن وی کمک کرد و افراد چاق طبق معمول دچار اختلال در متابولیسم سلولی هستند.

چای لاغری چیست؟ (معرفی 10 نوع چای لاغری برای چربی سوزی)

بنابر این اگر فردی رژیم غذایی اصولی و سالمی نداشته باشد یا در طول روز بـه‌اندازه کافی فعالیت بدنی انجام ندهد، نمی تواند فقط با مصرف چای یا هر محصول لاغری دیگری، امیدی بـه کاهش وزن داشته باشد. کاهش وزن در اثر برهم زدن موازنه بین دریافت و سوزاندن کالری در بدن اتفاق می‌افتد کـه این اتفاق هم فقط با نوشیدن یک نوع چای خاص، نخواهد افتاد.

 

آیا مصرف بیش از اندازه این نوشیدنی عوارض خاصی دارد؟

 

مصرف مداوم ترکیب‌هاي ملینی باعث ایجاد اختلال در جذب موادمغذی میشود. یعنی زمانی کـه یک ماده غذایی را مصرف میکنیم و بعد ازآن چای لاغری می نوشیم، مانع جذب ویتامین‌ها و املاح یا حتی پروتئین و چربی موجود در آن ماده غذایی در بدن می شویم. این مسئله می تواند در طولانی‌مدت، هم بدن رابا کمبودهای تغذیه‌اي مواجه کند و هم اختلال‌هاي گوارشی شدیدی بـه وجود بیاورد.

چای لاغری چیست؟ (معرفی 10 نوع چای لاغری برای چربی سوزی)

افرادی کـه این نوشیدنی‌ها را مصرف می کنند ممکن اسـت نتایج بـه‌ ظاهر مطلوبی در کوتاه‌مدت بگیرند اما عوارض و آسیب‌هایي کـه بدن آن‌ها را در اثر این روش‌هاي غلط در آینده درگیر خواهد کرد، آزاردهنده خواهد بود. حتی روش‌هاي کوتاه‌مدت، غیر اصولی و ناگهانی کاهش وزن میتوانند آسیب‌هاي بعضاً جبران ‌ناپذیری بر اندام‌هاي حیاتی بدن مانند کبد و کلیه‌ها بگذارند و باعث از دست رفتن این ارگان‌هاي حیاتی شوند.

چای لاغری چیست؟ (معرفی 10 نوع چای لاغری برای چربی سوزی)

علاوه بر موارد ذکر شده در بالا مصرف مداوم ترکیب‌هاي ملین باعث ایجاد اختلال در جذب موادمغذی می شود. یعنی زمانی کـه یک ماده غذایی را مصرف میکنیم و بعد ازآن چای لاغری مینوشیم، مانع جذب ویتامین‌ها و املاح یا حتی پروتئین و چربی موجود در آن ماده غذایی در بدن میشویم. این مساله می تواند در طولانی‌مدت، هم بدن رابا کمبودهای تغذیه‌اي مواجه کند و هم اختلال‌هاي گوارشی شدیدی بـه‌وجود بیاورد.