پارس ناز پورتال

چای کوهی و خاصیت های مفید

چای کوهی و خاصیت های مفید

چای کوهی و خاصیت های مفید 

از انواع چای میتوان چای کوهی را نام برد که بسیار پر خاصیت است و موضوع این مطلب قرار گرفته است. بسیار معروف است که این چای را برای درمان افسردگی بـه کار می برند. چای کوهی که گل هـای زرد رنگی دارد، شامل ترکیبات قدرتمندی مثل هیپرفورین و هیپریسین بوده و بـه عنوان داروی ضد افسردگی، ضد باکتری و همچنین ضد التهاب استفاده میشود.

 

چای کوهی و افسردگی

مطالعات دانشگاهی نشان می دهد که مصرف مداوم و بـه اندازه چای کوهی در دراز مدت، منجر بـه کاهش و یا از بین رفتن کامل نشانه هـای افسردگی در افراد میشود.البته، در صورتی که علائم افسردگی حاد باشد، بیمار حتما باید بـه یک متخصص مراجعه نماید.

 

چای کوهی و توازن هورمون هـای بدن

بیشتر عدم توازن هورمون هـای بدن از اختلال در عملکرد غده تیروئید ناشی میشود.تحقیقات نشان میدهد که مصرف چای کوهی باعث کاهش اختلالات ناشی از کم کاری تیروئید شده و سطح هورمونی این غده را بـه حالت نرمال برمی گرداند.

چای کوهی و خاصیت های مفید

چای کوهی؛ عامل ضد ویروس

طبق مطالعات انجام شده، می توان از چای کوهی بـه عنوان عاملی ضد ویروس، برای مقابله با ویروس هپاتیت و ایدز استفاده کرد.البته، تحقیقات در این زمینه هنوز تکمیل نشده است.

 

چای کوهی و یائسگی در زنان

چای کوهی اثرات ناشی از یائسگی مثل افسردگی، تغییر حالات متناوب و گرگرفتگی را تا حد مطلوبی کنترل میکند.

 

چای کوهی و تخلیه سینوس ها و ضد سرفه

چای کوهی یک آنتی بویتیک خوب بوده و با توجه بـه این که طبع آن گرم و خشک است، می تواند بدن را از اخلاط مربوط بـه غلبه بلغم پاک کرده و در نتیجه، التهاب مربوط بـه گلو و سینوس ها را بـه خوبی کاهش دهد.بدین منظور، بهترین زمان مصرف چای کوهی صبح ها درست بعد از صبحانه و شب ها بعد از شام میباشد.

 

چای کوهی و زخم و التهاب هـای پوستی

مصرف چای کوهی بـه بهبود زخم ها و جراحات پوستی و همچنین نیش حشرات کمک شایانی می کند. همچنین اگر نصف فنجان از برگ هـای این گیاه را با 2 قاشق چایخوری روغن خردل مخلوط کنید.سپس، 1/3 فنجان روغن زیتون کاملا خالص بـه آن اضافه نمایید و مخلوط حاصل را خوب هم بزنید، آنگاه از مخلوط بدست آمده می‌توانید بـه عنوان پماد برای زخم هـای خود استفاده کنید.

 

برای این منظور، روزی 3 تا 4 مرتبه، مقداری از پماد را روی زخم ها بمالید. در ضمن، مخلوط حاصل را در جای خنک و تاریک و در یک محفظه در بسته نگه داشته تا در مواقع ضروری، بتوانید از آن استفاده کنید.بـه غیر از این، مصرف چای کوهی باعث افزایش سرعت گردش خون در رگ ها شده و در نتیجه، باعث میشود سلول هـای پوست بهتر و سریع تر تغذیه شوند.

 

این امر منجر بـه تسریع روند بهبود مشکلات پوستی مثل سوختگی، خراش و یا جراحات میشود. 

 

چای کوهی؛ ضد سرطان

چای کوهی سرشار از آنتی اکسیدان میباشد. بنابراین، مصرف این دم نوش می تواند بـه پاکسازی بدن از رادیکال هـای آزاد کمک کرده و روند پیشگیری از ابتلا بـه انواع سرطان را تسهیل کند.بر اساس تحقیقات صورت گرفته، مشخص شده است استفاده از چای کوهی بـه شکل هـای مختلف و پیشگیری از تشکیل سلول هـای سرطان خون،  رابطه ای مستقیم  وجود دارد.